Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 561116 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #420 Gepost op: 04 maart 2016, 16:09:57 »
MP kan heel netjes zijn: ik kreeg onlangs nog een mailtje van een verkoper dat hij nog een exemplaar had gevonden van een wagon waar ik eerder op geboden had, direct met een net prijsvoorstel  (y)

Maar MP kan ook heel erg onverschillig zijn: doe maar een bod en misschien hoor je nog wel of je het geworden bent  :P  of misschien ook niet. Stuur dan tenminste een mailtje aan de hoogste bieder dat er een betere bieding was via de mail.

Tuurlijk, ook kopers doen hun best om zo laag mogelijk te gaan zitten, soms heb je dan mazzel met een leuk koopje. Soms kom je ook verkopers tegen die een loc jaren in bezit hebben gehad en vervolgens wel graag wel hun oorspronkelijke inleg terug willen. Maar dat werkt alleen met enkele modellen *kuch* blauwe reclamebanden *kuch*  ;)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #421 Gepost op: 04 maart 2016, 16:25:42 »
En ik heb ook gerust wel anders meegemaakt hoor. Kon ik voor een sympathiek prijsje een fabrieksplaat overnemen uit een nalatenschap van een verzamelaar, prijs vastgesteld, de zelfde avond ophalen. Krijg ik een uur later een berichtje dat een opkoper alles heeft gekocht inclusief de plaat voor een bedrag waar de verkoper echt geen nee tegen kon zeggen.

Dat is enorm balen, maar dan is het een kwestie van "such is life" en weer verder gaan.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #422 Gepost op: 04 maart 2016, 19:18:06 »
Het mooiste is als iemand iets verkoopt waarvan hij totaal niet weet wat het is  ;D
Ooit eens een auto onderdeel uit de jaren 30 gekocht voor een Mercedes die nu tussen de 4 a 5 miljoen waard zijn.
Het onderdeel gekocht voor 20 euro  en 2 jaar later kunnen verkopen voor 2700 euro.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2016, 19:21:19 door roadster36 »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #423 Gepost op: 05 maart 2016, 02:39:34 »
Das nu oplichten, je had toch minstens de verkoper kunnen vertellen wat het waard was  :P

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #424 Gepost op: 05 maart 2016, 02:55:30 »
Bijna alles van mijn baan (zowel de treinen als de rails en scenery) zijn 2e hands gekocht, een groot deel ook via sites als marktplaats, speurders, ebay enz. Zo heb ik toch heel wat online aankopen gedaan (ook voor een andere hobby), en eigenlijk nog nooit echt grote problemen gehad, soms wat kleine dingetjes maar altijd netjes opgelost eigenlijk. Ook verkoop ik spullen, maar altijd met een eerlijke omschrijving erbij (dus als er iets defect is of mist dan staat dat er netjes bij).
Gewoon je gezonde verstand gebruiken, dan kom je een heel eind... alhoewel ik als verkoper merk dat bij veel mensen dat gezonde verstand best wel eens kan ontbreken...  ;)
Eddy

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #425 Gepost op: 05 maart 2016, 09:05:01 »
Even een ervaring en een waarschuwing.

Op marktplaats wordt zo nu en dan een Koploper te koop aangeboden voor rond de € 200,-. Bieden kan alleen per mail. Bij het eerste bod dat je doet wordt het bod al geaccepteerd en denk je dus een koopje te hebben. Volgens de advertentie woont de verkoper in Den Helder en gelukkig voor mij moest ik daar de volgende dag zijn dus ik vroeg of ik hem mocht ophalen. Ik kreeg een adres in Den Helder. De volgende morgen kreeg ik een mail van Marktplaats dat het hier vermoedelijk om oplichting ging. Ik blij dat ik niet voor versturen en geld overmaken had gekozen. Die avond toch even langs het adres gereden. Een hoogst verbaasde bewoner vertelde mij dat hij helemaal geen treinen te koop had.......

Tip: Let op of een verkoper al enkele jaren geregistreerd staat op Marktplaats. Deze verkoper was nl "al" een week actief!

gr. Frits
Groet Frits

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #426 Gepost op: 11 maart 2016, 17:12:53 »
Altijd als je met mensen zaken doet, kom je eerlijke en oneerlijke typen tegen. Of zoals ze het zelf zeggen mensen die de regels in hun eigen voordeel ombuigen.

Bieden.
Sommigen bieden op hun eigen spullen, tja dat moeten ze zelf weten. Ik weet meestal behoorlijk goed wat ik ergens voor wil uitgeven. En ga er dan gewoon niet bovenzitten. Als iets mij 100 Euro waard is, dan ga ik geen 120 Euro bieden. Win ik het voor 100 Euro (of minder) dan ben ik blij en heb ik voor mijn gevoel een goed koop! Zeker als je perse iets wilt hebben, heb geduld. Zaken gaan meestal niet weg voor belachelijke hoge prijzen en je ziet items terugkomen voor meer reële prijzen.

MP.
Ik heb regelmatig gehad op MP dat een item dat ik al had gewonnen, opeens 'per abuis' dubbel was verkocht. Kortom nadat ik het had was er een hoger bod gekomen. Niet netjes van de verkoper en voor mij, als het meer dan eens gebeurd, reden om met betreffende geen zaken meer te doen.

Catawiki.
Op Catawiki zitten wat meer handelaren. Die zijn nogal happig op een 'goede beoordeling'. Laatst had ik een 'als nieuw' loc gekocht. Van een grote verkoper uit de Noord Oostelijke provincies. Echter de leidingen en een buffer bleken te zijn afgebroken. Volgens de verkoper hoorde dit bij 'als nieuw' en moest ik niet zeuren (letterlijk zijn woorden!). Ik heb hem toen een 'duim neer' gegeven. Betreffende handelaar belde me binnen 15 minuten, met een groot verhaal dat hij "mij zou laten blokkeren op Catawiki vanwege onjuiste feedback".
Enkel als ik er een 'duim op' van zou maken, dan kon ik het op eigen kosten terugsturen en zou ik als (!) hij het artikel onbeschadigd aankwam (...) mijn geld terug kunnen krijgen. Ik heb gezegd dat dat geen netjes zakendoen is en dat ik een eerdelijke oplossing verwachtte. Hij ketste de hoorn erop.
Toen heb ik gewoon de negatieve feedback laten staan en de loc met 10 Euro verlies verkocht op MP. Met eerlijk erbij wat er allemaal mis mee was. De koper was er blij mee.
De handelaar probeerde het een week later nogmaals, jammer voor hem.  ;D

Houten.
Ook in Houten (beurs) heb ik een misser gehad. Kocht een leuke wagon voor 10 Euro. Zag er netjes uit. Mocht hem niet uit de doos halen. Toen had ik dus onraad moeten voelen. Thuis haalde ik hem uit de verpakking en de achterkant bleek weggesmolten te zijn, soldeerbout tegenaan gelegen denk ik.  :o

Eerlijk is eerlijk, op de beurs staan over het algemeen erg vriendelijke en gewoon eerlijke handelaren. Ze staan er om geld te verdienen, dat is logisch en ook niet erg. Ik kom er graag.


Kijk dus uit bij handelen. Er zijn veel betrouwbare mensen waar het goed zaken mee doen is.
Helaas ook minder betrouwbare lieden.  :-\

Vincent

BartS

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #427 Gepost op: 11 maart 2016, 21:35:02 »


Interessant verhaal en herken ik wel. Om even op dat van die feedback en Catawiki in te haken, snap ik goed wat je zegt. Vooral winkels dat items aanbieden op Catawiki vinden blijkbaar de 'feedback na aankoop' heilig. Al zie ik gewoon dezelfde items soms in zelfs dezelfde specifieke veiling of soms een week na elkaar voor een (veel) hoger bedrag geveild worden bij een (particuliere) verkoper met een veel mindere feedbackscore, dan bij zo'n bekende aanbieder die dus juist op die feedbackscore loopt te hameren.

Ik heb vaak het idee dat grotendeels van de kopers gewoon eerst ingaat om het product zelf en die feedback maar bijzaak is. Dat zie je dus terug in grote verschillen in veilingopbrengsten van dezelfde producten. Heel frappant is dat en dat daarbij ook soms de nieuwprijzen gewoon worden overschreden met eenvoudige massaproducten.

Heel eigenaardig is dat om te zien en snap dus vaak die commotie van eens een keer negatieve feedback bij zo'n winkelaanbieder totaal niet. Als je overigens eens tijd over hebt, dan moet je eens de reacties van die lui lezen op zo'n negatieve beoordeling. Hoe ze die kopers dan uitkafferen en wat ik dan lees met stijgende verbazing  ???
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2016, 23:09:47 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #428 Gepost op: 12 maart 2016, 09:33:11 »
Tja, catawiki  daar heb ik 1 x geboden op een item dat later voor meer als de nieuwprijs verkocht werd.
Toen maar rap weer afgemeldt ,en in de feedback naar catawiki gezet dat ik normale verkoopprijzen verwachtte en geen woekerprijzen.

Maar het kan ook anders: Ja jullie zullen mij wel voor gek verklaren maar, een hele poos terug op MP, te koop aangeboden: een 'Digi' Mat 46 van rivarossi.
Gelet op het feit dat dit treinstel het niet meer deed,waren de biedingen laag [hoogste 35euro]

Omdat ik een vermoeden had waarom het stel niet meer reed deed ik een bod wat het mij waard was.
De verkoper reageerde en vroeg of ik wel de reden van verkoop gelezen had, Dat had ik en mailde hem terug dat de oorzaak waarschijnlijk iets kleins was [ heb uitgelegd wat het kon wezen ] waarop de verkoper reageerde met : uw bod is akkoord! Ik heb toen maar toegehapt en voor 75 euro was ik een Mat 46 rijker..
Ik had zelf de prijs verhoogt ,omdat  elk lager bod diefstal zou zijn geweest ;)

Ik bood toen ook voor Lima barrels 50 tot 70 euro,dus.... I was happy ;D ;D ;D

U raad het misschien al: na vervanging van de fosforbronzen stroomafnemers liep het stel als nieuw!!

Groet Wim.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2016, 14:04:42 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #429 Gepost op: 12 maart 2016, 11:32:37 »
Catawiki is een echte veilingsite. Ik bied daar niet meer dan wat ik iets waard vind en loop dus inderdaad veel mis. Maar ik lach me kapot als ik zie voor welke prijzen dan iets vervolgens weg gaat. 2e Hands voor duurdere prijzen dan nieuw.
Maar ook op Marktplaats kunnen ze er wat van. Zo zijn er gister enkele N-spoor modellen online gezet, gemaakt door Bisschop Modelbouw, prachtige modellen, maar de vraagprijs is al duurder dan wanneer ik ze direct bij Rob zelf bestel. Maar er zullen wel weer genoeg zotten zijn die daarin trappen, net als bij Catawiki.

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #430 Gepost op: 12 maart 2016, 14:37:22 »
Als je overigens eens tijd over hebt, dan moet je eens de reacties van die lui lezen op zo'n negatieve beoordeling. Hoe ze die kopers dan uitkafferen en wat ik dan lees met stijgende verbazing  ???

Ja precies. De terug-reactie van een verkoper op een negatieve reactie, is eigenlijk het belangrijkst voor mij. Die laten even heel mooi zien hoe een verkoper zich opstelt als er iets niet goed gaat in de verkoop. Service gericht of klant-is-een-zeur.

Als ik op iets ga bieden van boven de 100 Euro, dan ga ik op zoek naar juist dat soort reacties.  ::)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #431 Gepost op: 12 maart 2016, 15:42:33 »
Tja, catawiki  daar heb ik 1 x geboden op een item dat later voor meer als de nieuwprijs verkocht werd.
Toen maar rap weer afgemeldt ,en in de feedback naar catawiki gezet dat ik normale verkoopprijzen verwachtte en geen woekerprijzen.

Het is toch niet Catawiki die de prijzen bepaalt? Enige zijn de veilingkosten wat 9% is van het aankoopbedrag. Over die 9% kun je natuurlijk discussiëren, maar als bieders tegen elkaar op gaan bieden en het komt tot een bedrag wat voor jouw gevoel een woekerprijs is dan is dat volgens mij niet aan Catawiki te wijten.
Heb je ook antwoord van hun gehad?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #432 Gepost op: 12 maart 2016, 17:03:03 »
Nee, dat zeg ik ook niet.

Ik heb hun ook medegedeeld dat ik niet verwacht had, dat de prijzen zo hoog lagen,en daarom verder bieden geen zin had. ;)
Of je moet voor nieuwprijzen gaan voor 2ehands  :o

Geen sneer dus naar catawiki, maar voor mij is het niet  normaal welke  prijzen er  geboden worden voor 2e hands spullen ,plus extra kosten.
En nee, ik zit niet vooraan voor een dubbeltje  ;D

Nee, geen verder antwoord van ze gehad.

Groet Wim.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2016, 17:43:02 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #433 Gepost op: 12 maart 2016, 17:14:26 »
Helder.

Mijn ervaring is dat prijzen behoorlijk kunnen "schommelen". Heb ladingen "oud spul" voor hoge bedragen weg zien gaan en zaken waarvan je verwacht dat ze veel opbrengen voor weinig. Daar heb ik zelf ook wel eens van geprofiteerd, had er wellicht ook mee te maken dat het zo ongeveer in heel Europa dik 35 graden was buiten.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #434 Gepost op: 13 maart 2016, 21:44:56 »
Dat schommelen van prijzen kom je natuurlijk op iedere veiling site tegen.

En trouwens, dat zie je ook op de beurzen terug. Ik vind de prijzen op Eurospoor afgelopen keer
erg hoog. Rail daarentegen was zelfs iets goedkoper als een doorsnee 'Houten'. Zal wel vraag en
aanbod zijn.

Maar altijd is het natuurlijk "wat de gek ervoor geeft". Ik heb een prijs in mijn hoofd wat ik aan iets wil
uitgeven. Online gaat daar verzendkosten (en eventuele veilingkosten etc) af. Wat er dan over is dat
ga ik max bieden.

Werkt prima, maar je moet er wel op voorbereid zijn dat er regelmatig wat aan je neus voorbij gaat.  :P

Vincent