Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 564704 keer)

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #375 Gepost op: 01 februari 2016, 13:09:59 »
het klopt inderdaad wel dat verkopers wat meer flexibiliteit tonen als je het netjes vooraf vraagt.

Wat ik dan een keer heb ondervonden was dat als je dan via de site wel kunt bieden of een nu kopen item kunt kopen, dat de betaling via paypal dan toch weigert omdat de juiste verzendkosten voor je locatie niet zijn opgegeven.
Dan moet de verkoper deze eerst gaan updaten in het item en als deze dat niet wil doen om geen extra verzendgebied bekend te maken dan moet dus op een andere manier betaald worden.
In mijn geval accepteerde de verkoper alleen maar paypal vanuit het buitenland dus was het jammer maar helaas.

Eigenlijk snap ik helemaal niks van die geografische beperkingen bij veiling-sites. Het internet zelf kent geen grenzen, en praktisch gezien is betaling en verzending binnen in elk geval west-Europa (Eurozone en geaffilieerden) een eitje. Het maakt mij in elk geval geen klap uit of ik iets moet verzenden naar Larnaca, Londonderry of Lutjebroek.
Zeker als je modelspoor-interesse uitgaat naar een ander land kunnen niet-over-de-grens denkende handelaren verdraaid lastig zijn.


Roald

Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3831
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #376 Gepost op: 01 februari 2016, 15:45:36 »
Niet beperkingen van de sites, maar ook leveranciers die (wegens slechte ervaringen?) niet naar het buitenland wensen te verzenden.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #377 Gepost op: 01 februari 2016, 17:20:47 »
heb ook aan mensen uit Duitsland die alleen naar Duitsland verzenden een verzoekje gedaan om toch naar Nederland te verzenden. Dit werd iedere keer gedaan.

Scheelt misschien wel dat ik alleen maar positieve feed-back heb gekregen bij eerder aankopen op ebay.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #378 Gepost op: 02 februari 2016, 11:46:21 »
Mijn ervaringen met ebay zijn slecht. Je kan daar namelijk als bieder een maximum prijs toevoegen aan je eerste bod. Telkens als iemand een bod uit brengt, wordt hij automatisch overboden, totdat jouw maximum is bereikt.
Tevens is er een sluitdatum voor de advertentie. Door in de laatste vijf minuten net een eurootje boven het hoogste bod te gaan zitten, ben jij de "winnaar" (ook al zo'n rare ebay uitdrukking). If you can't beat them, join them, dus ik heb dat truckje ook toegepast en zo een locomotief kunnen kopen.
En er zitten naar mijn mening teveel handelaren op ebay, die een hoge vaste prijs hanteren. ???

Marktplaats is uitgebreider, overzichtelijker, eerlijker en de website heeft een rustige aangename kleur.
Dus mocht ik wat op internet kopen of verkopen, doe ik dat op marktplaats.

Catawiki is een echte veiling en die speelt mensen tegen elkaar uit. Voor collector's items betaal je daar veel te veel. En er wordt veel troep aan geboden.

Nog één tip: zet modellen, die "altijd in de vitrine hebben gestaan" nooit gelijk bij ontvangst op de rails. Die oliën of vetten zijn zeker op gedroogd en het model zal dus eerst grondig gesmeerd moeten worden. Denk dan daarbij ook aan zorgvuldig in rijden.
Vervang de antislipbanden door nieuwe. Doe je dit niet, oliën, dan, als het model al wil rijden, klinkt het zo:

ieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIieieieieieieieieiei

en misschien komt er zelfs rook uit, terwijl er helemaal geen rook generator in zit. Ik schrijf uit ervaring.
Dan is het te laat en zelfs met goede smering zal de loc nog heel lang dat piepend geluid maken.

mvg
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #379 Gepost op: 02 februari 2016, 11:58:08 »
Mijn ervaringen met ebay zijn slecht. Je kan daar namelijk als bieder een maximum prijs toevoegen aan je eerste bod. Telkens als iemand een bod uit brengt, wordt hij automatisch overboden, totdat jouw maximum is bereikt.
Tevens is er een sluitdatum voor de advertentie. Door in de laatste vijf minuten net een eurootje boven het hoogste bod te gaan zitten, ben jij de "winnaar" (ook al zo'n rare ebay uitdrukking).

Ik snap nu niet zo goed waarom bovenstaande eBay tot een slechte veilingsite maakt. Dat maximumbod gebruik ik ook wel, dan weet ik zeker dat ik mezelf niet laat verleiden tot teveel opbieden. En ja, in de laatste vijf minuten (of seconden) kan het heel snel gaan....

Eelco

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #380 Gepost op: 02 februari 2016, 12:00:24 »
Iedere veiling-verkoopsite heeft z'n voor- en nadelen. Catawiki is vaak erg duur, bij eBay grijp je door de automatische biedingen nogal eens mis en bij Marktplaats reageert men soms niet, is er bovendien geen stok achter de deur. Toch spreekt Marktplaats me uiteindelijk het meest aan. Maar voor mijn verzamelobject - DB tijdperk III - zijn daar meestal maar beperkte items van m'n gading te vinden. Locs koop ik - na diverse slechte ervaringen - bijna nooit meer op deze sites.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #381 Gepost op: 02 februari 2016, 12:02:36 »
Nog één tip: zet modellen, die "altijd in de vitrine hebben gestaan" nooit gelijk bij ontvangst op de rails. Die oliën of vetten zijn zeker op gedroogd en het model zal dus eerst grondig gesmeerd moeten worden. Denk dan daarbij ook aan zorgvuldig in rijden.
Vervang de antislipbanden door nieuwe. Doe je dit niet, oliën, dan, als het model al wil rijden, klinkt het zo:

ieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIieieieieieieieieiei

en misschien komt er zelfs rook uit, terwijl er helemaal geen rook generator in zit. Ik schrijf uit ervaring.
Dan is het te laat en zelfs met goede smering zal de loc nog heel lang dat piepend geluid maken.

Volgens mij overdrijf je. Ik heb weleens een loc op de baan gezet die meer dan 10 jaar in zijn doos had gezeten. Reed gewoon netjes. Niks aan de hand.

Verder vind ik persoonlijk eBay veel beter dan Marktplaats. Daar had ik helaas veel last van spookbieders en dus doe ik daar geen zaken meer.


Steyn

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 467
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #382 Gepost op: 02 februari 2016, 12:42:40 »
Ik koop en verkoop zeer regelmatig via Marktplaats.
Gaat tot nu toe eigenlijk altijd goed.
Maar bieden doe ik meestal via de email en niet op MP zelf. Dat drijft de prijs op.
En als je iemand even rechtstreeks mailt en er wordt netjes en op tijd gereageerd, dan valt er heel wat te onderhandelen.

Op eBay heb ik ooit een Roco BR 425 gekocht in Oostenrijk. Ging ook prima en voor een mooie prijs.
Was even bang voor het verzenden omdat dit een hele lange doos is. Vier bakken met Jacobsdraaistellen aan elkaar.
Maar hij is goed aangekomen.

Onlangs Roco wissels gekocht op Catawiki in België.
Voor een goede prijs mag ik wel zeggen.
Prima en snelle afhandeling.

Bij al dit soort sites bepaal je zelf de prijs. De kwaliteit blijft altijd een gok bij 2e hands.
Voor de 2e hands ga ik uit van 60% van de nieuwwaarde en dat komt meestal aardig in de buurt.
Je moet je vooral niet gek laten maken....  ;)
Ik was het al....  ;D

gr.
Ad 
Ontkoppel je hersens op tijd!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #383 Gepost op: 02 februari 2016, 12:49:19 »
Marktplaats is uitgebreider, overzichtelijker, eerlijker en de website heeft een rustige aangename kleur.
Dat zijn nou net niet de dingen die ik over Marktplaats zou zeggen in vergelijking tot Ebay, hooguit dat de kleur er wat beter uitziet dan het Ebaywit. Sowieso vind ik Marktplaats nu minder overzichtelijk door alle winkels die er ook adverteren (ha, een leuk item en blijkt dat het aangeboden wordt door Catawiki.)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2451
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #384 Gepost op: 02 februari 2016, 13:29:26 »
Het voordeel van eBay is dat, als niemand meer hoger dan jou biedt, je slechts het huidige automatische bod hoeft te betalen, en niet je eigen maximale bod.
Je kunt dus veel goedkoper uit zijn dan wat je er maximaal voor wilt bieden.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #385 Gepost op: 02 februari 2016, 18:28:32 »
Nog één tip: zet modellen, die "altijd in de vitrine hebben gestaan" nooit gelijk bij ontvangst op de rails. Die oliën of vetten zijn zeker op gedroogd en het model zal dus eerst grondig gesmeerd moeten worden.

Beste Stuurman, pas op want ook te veel en grondig smeren en oliën kan voor problemen zorgen. Met mede een hoop geluidsoverlast tot gevolg, wat je aan je uitdrukkingen al eens gehoord hebt.

en misschien komt er zelfs rook uit, terwijl er helemaal geen rook generator in zit. Ik schrijf uit ervaring.
Dan is het te laat en zelfs met goede smering zal de loc nog heel lang dat piepend geluid maken.

mvg
Wil

Ik hoop dat de rook niet is ontstaan door de te veel toegevoegde olie en vet. Waarschijnlijk kan je dan het model wel weggooien daarna.

Verder, mij bevalt ebay beter dan marktplaats. Op ebay worden er beduidend betere modellen aangeboden dan op marktplaats.

Groeten,

Christoph

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #386 Gepost op: 02 februari 2016, 20:07:14 »
Marktplaats is wel laagdrempelig, maar eigenlijk is dat ook meteen het nadeel.  Tot voor kort had ik ook nooit problemen met aankopen van N-spoor locs. Nu ik onlangs twee maal een loc in een iets andere staat mocht ontvangen zou ik wel graag mijn ongenoegen willen uiten in een 'beschaafd' review.  Zeker als het aanspreken van de verkoper geen resultaat oplevert.

Wat mij de laatste tijd ook bij bepaalde verkopers opvalt is dat je niets meer hoort als je het artikel wilt afhalen i.p.v. laten opsturen.....

Het blijft een kwestie van kritisch blijven en de signalen niet negeren.  "Hang op, Klik weg ......."
(tenzij je ruzie met je geld hebt)


Groeten,
Pieter


WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Spoor N
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #387 Gepost op: 02 februari 2016, 20:26:07 »
Ik vind Ebay prettiger dan Marktplaats. Als koper iig. Bij Ebay weet je ook gewoon dat als je hoogste biedt, of op direct kopen klikt, je het item ook hebt. Bij Marktplaats is het allemaal 'vrijblijvender', je bent daar veel meer afhankelijk van hoe de verkoper er mee omgaat. En sommigen gaan er nogal slordig mee om.

Overigens geldt dat ook voor kopers. Zelf verkoop ik wel eens iets via Marktplaats en had ik met iemand al een principe overeenkomst. Ik kreeg nog een telefoontje van iemand die het ook wilde kopen en meer wilde bieden. Daar wilde ik niet op ingaan en toen werd hij nog boos op. Ook gebeurt het regelmatig dat je een bod krijgt en dat accepteert, maar geen reactie meer krijgt.

Grt,
Wim

etd

  • Gast
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #388 Gepost op: 02 februari 2016, 20:56:55 »
Volgens mij hangt hetgene wat de verkoper wilt verkopen af van de site waarop hij iets plaatst. Ik koop en verkoop zo nu en dan op alle sites en heb zelden problemen ervaren.

Op catawiki kun je modellen verkopen die naar verwachting 75 euro of meer opbrengen (of je moet veelverkoper zijn). Bij catawiki betaal als je als verkoper kosten op de verkoop echter het model is niet alleen voor Nederlanders zichtbaar maar het is vertaald in tal van Europeese landen te koop. Hierdoor zie je dat de prijzen vaak hoger uitkomen. (sommige items zijn in bepaalde landen nou eenmaal moeilijk verkrijgbaar wat een hogere prijs geeft.

Op Ebay mag je 20 items per maand gratis plaatsen en betaal je 10 % kosten op de verkoop. Daarnaast gaat er ook nog ongeveer een procent of 4 naar Paypal. Bied je geen paypal mogelijkheid aan dan zijn de biedprijzen fors lager. Wat wel nog een addertje onder het gras bij Paypal is dat grotere bedragen nog een aantal weken vastgehouden worden in geval de klant een claim indient. (en dat kan inmiddels tot 180 dagen na de aankoop) Die 20 gratis Ebay items zijn per land waar Ebay een site heeft.

Op Marktplaats kun je nog steeds gratis zaken te koop aanbieden (wellicht voor hoe lang het nog duurt). Marktplaats zal ongewijfeld een limiet gaan instellen op het het aantal advertenties dat je tegelijkertijd aanbiedt en anders moet je maar switchen naar de zakelijke account. (Maar dat is moeilijk voor ons als zuinige Hollander)

Elke site heft zijn eigen doelgroep en mogelijkheden. Standaard modelspoor artikelen verkoop je via Marktplaats mede vanwege de buitenlandse verzendkosten waardoor je lage biedprijzen krijgt. Speciale modellen (eenmalige series, messingmodellen of items die zelden worden aangeboden leveren juist vaak via Ebay en Catawiki veel meer op, terwijl je soms voor een leuke prijs aan kan kopen via Marktplaats.
Het blijft lachen met verkopers die op Marktplaats verwijzen naar een hoge prijs die ze ergens op Ebay hebben gevonden en het artikel wat ze verkopen voor die prijs in Nederland willen slijten.

Ed

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #389 Gepost op: 02 februari 2016, 21:31:26 »
heb ook aan mensen uit Duitsland die alleen naar Duitsland verzenden een verzoekje gedaan om toch naar Nederland te verzenden. Dit werd iedere keer gedaan.

Scheelt misschien wel dat ik alleen maar positieve feed-back heb gekregen bij eerder aankopen op ebay.

mvg, Erich

En anders heb je toch nog  Huifkar?
http://www.huifkarverzendservice.nl/
Ideaal, ik heb het al meerdere keren gebruikt toen een verkoper toch liever niet naar Nederland wilde verzenden.
Groet
David