Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40

Auteur Topic: uitleg gevraagd, hoe leg je een ringleiding aan ?  (gelezen 16094 keer)

John Spoor

• Offline Offline
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
uitleg gevraagd, hoe leg je een ringleiding aan ?
« Gepost op: 09 December 2009, 22:38:08 »
Ik ben een echte nieuweling, ik ga hier vragen stellen die voor de meeste van jullie misschien heel normaal en makkelijk zullen zijn maar voor mij is het dat echt niet.

Mijn eerste vraag, stel je legt een ovaaltje met dubbel spoor voor een station dus met 2 wissels alles wil je digitaal aangestuurd hebben dus ook de wissels, hoe leg je dan een ringleiding aan en hoe los je het wissel probleem op gaat dit rechtstreeks op de ringleiding?
« Laatst bewerkt op: 09 December 2009, 23:21:28 door Chris van Diesen »

MichaelArends

• Offline Offline
  • Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
Re:UITLEG GEVRAAGD
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2009, 23:00:53 »
Bij een ringleiding moet je 2 draden onder de baan maken en deze kun je dan gebruiken om op verschillende plaatsen de baan te voeden. Je moet dan goed op letten wat je linker en rechter railstaaf is gezien vanuit een locomotief.

Afhankelijk van je keuze kun je de stroom van de digitale baan gebruiken voor het omzetten van de wissels. Er zijn ook wisseldecoders waar je  een externe voeding op aan kunt sluiten(dus voor de stroom naar de magneet schakelaars).

Voor het aansturen van de wiseldecoder moet je dus altijd een verbinding met de centrale hebben (dit kan dus ook via een ringleiding of rails)

vr gr Michael

René Huibers

• Offline Offline
Re:UITLEG GEVRAAGD
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2009, 23:02:38 »
Waarom zou je een ringleiding nodig hebben? De (digitale) spanning loopt gewoon via de wissels naar de stations-sporen. Met één aansluitrails ben je klaar in principe. Wil je de boel automatisch via een computer laten regelen, dan moet je blokken maken. Dus stukken rails afzondering voeden. Wel via een stroomdetectie bezetmelder.

Ik ga er in het bovenstaande verhaal even vanuit dat je twee rail rijdt.

Mvg,
Rene
« Laatst bewerkt op: 10 December 2009, 01:05:50 door René Huibers »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:uitleg gevraagd, hoe leg je een ringleiding aan ?
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2009, 23:39:34 »
Of je een ringleiding nodig hebt hangt af van de grootte van de baan. Voor een ovaaltje met een rijlengte van 2 of 3 meter is het niet nodig.
Maar bij langer sporenplan moet je toch wel minstens om de 2 meter een aansluiting aan het spoor maken. De reden daarvoor is dat de elektrische weerstand van de gangbare railsoorten groter is dan van koperdraad, en bovendien zijn de raillassen niet bepaald de meest betrouwbare elektrische verbindingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

John Spoor

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2009, 08:00:42 »
mijn baan krijgt een totaal lengte van +/- 30 meter, als ik het goed begrijp leg je bijvoorbeeld op de rechter rail een zwarte elec draad om de 2 meter en op de linker een rode draad om de 2 meter. deze kleuren verbindt je met elkaar dus rood bij rood en zwart bij zwart en deze stop je in de voeding.
Ik ga inderdaad digitaal rijden, heb je dan geen ringleiding nodig? Ik vraag dit omdat mijn baan uit 5 modules gaat bestaan.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2009, 08:19:40 »
Hallo John,

Inderdaad, dat is het principe van een ringleiding. Je kan het beste gewoon installatie draad van 1.5 mm2 en 2.5mm2 gebruiken en deze met bijvoorbeeld kroonsteentjes onder de baan monteren en dan op de plaatsen waar de aansluiting op de rails komt een stukje isolatie weghalen (strippen) en een los klein draadje er aan solderen. De installatiedraad sluit je dan uiteindelijk aan op de trafo c.q. booster.

Ook bij digitaal kan een ringleiding handig zijn, ligt aan het aantal meters rails wat je hebt liggen. Met een baan van een rijlengte van 30 meter is het wel verstandig, dit omdat anders de spanning wel van heel ver moet komen. En je kan meerdere ringleidingen leggen, voor bijvoorbeeld de voeding van de wissels, voeding van lichtjes in de huisjes en gebouwen en eventueel natuurlijk om verschillende delen van de baan van eigen stroom te voorzien.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2009, 09:39:16 »
Hi,

Je kunt beter spreken van een CVL, dat is de afkorting voor een Centrale Voedings Leiding. Dat dekt de lading beter.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2009, 12:41:23 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2009, 09:46:19 »
Er wordt vaak gesproken over een ringleiding, maar zo'n centrale voedingsleiding hoeft niet perse ringvormig te zijn. Het hangt er helemaal vanaf hoe  de spoorbaan is opgebouwd. Als het modules zijn, dan is een rechtdoor lopende leiding waarschijnlijk handiger.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

John Spoor

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2009, 12:35:50 »
ja ok tot zover is het duidelijk, zodra mijn tekening (zie ander topic) van de meeste fouten is ontdaan ga ik beginnen met het bouwen van 2 van de 5 modules, dan komen er nog andere vragen ovr wissels en seinen maar nu nog niet anders zie ik door boompjes de treinen niet meer rijden  ;D ;D ;D

wvdm

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 10 December 2009, 13:30:51 »
Hoe? Met installatie draad met vaste kern.
Ja, ik weet dat de stroom via de rails gaat.
Maar ik had een rondlopende rails langs de wanden van de zolder met M-rails.
De treinen stonden bijna stil zonder die installatie draad op het verste punt van de trafo.
Met twee installatie draden onder de rails en om de drie meter met de rails verbonden reden de treinen overal even hard.
Je hebt met deze stugge draden minder bevestigings punten nodig.
Aansluitingen naar de rails zijn makkelijk te maken door wat isolatie weg te snijden.
Doe dan vier draden. Twee voor de rails en twee voor eventuele straat verlichtin, binnen verlichting, molen, jakinikker , etc etc.

Groetjes
Wil

John Spoor

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 December 2009, 16:17:47 »
begrijp ik uit dit laatste verhaal dat de stroom voor het huisje of de jaknikker van de rail word afgeleid?

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #11 Gepost op: 10 December 2009, 16:27:22 »
begrijp ik uit dit laatste verhaal dat de stroom voor het huisje of de jaknikker van de rail word afgeleid?
Nee!! Dat begrijp je verkeerd :(

Wat Wil zegt is dat je twee draden voor de rails gebruikt met als voeding een trafo
en twee draden voor de overige zaken zoals verlichting, dit ook met een trafo.

Dus je krijgt vier draden en twee voedingen. :)

Als je de wissels digitaal gaat bedienen dan kun je ook nog kiezen om dit met een aparte voeding te doen. (is bij veel wissels verstandig)
Je krijgt er dan nog twee draden bij.

En als klap op de vuurpijl:
Als je detectie met bezet/terug melders gaat toepassen heb je nog een draad nodig.
Deze is voor de voeding van de bezet/terug melders. Als massa kun je dezelfde gebruiken als voor de voeding van de rails.
Je moet dan wel tussen de voeding van de rails (ongedetekteerd) en de voeding van de bezet/terugmelders een diode schakeling aansluiten.

Dus alles bij elkaar heb je genoeg aan 7 draden en drie voedingen. (één voor rails en bezet/terugmelders; één voor wisseldecoders; één voor verlichting etc.)

Gebruik gewoon de schakeldraad uit de bouwmarkt (de zwarte dus). Bevestigen b.v. met kroonsteentjes, op één blok zitten er 10 dus dat komt nog mooi uit ook!! ;D
« Laatst bewerkt op: 10 December 2009, 16:35:56 door Kieft01 »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2009, 16:39:54 »
Als je de wissels digitaal gaat bedienen dan kun je ook nog kiezen om dit met een aparte voeding te doen. (is bij veel wissels verstandig)
Dat heeft niks met het aantal wissels te maken. Er gaat toch altijd maar 1 wissel tegelijk om.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #13 Gepost op: 10 December 2009, 17:10:41 »
Klaas,
Heb je natuurlijk gelijk mee.  ;)
Elke schakeling van een wissel geeft echter toch een dipje in je railvoeding. :(
Bij één trein merk je het wsch. niet maar als je op de grens zit met je capaciteit omdat je meerdere treinen hebt rijden dan merk je het wel degelijk.
Een aparte voeding lost dit op. Een aantal decoder vragen ook om een aparte voeding.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 10 December 2009, 17:48:06 »
Hoi,

Wat betreft je vraag over de ringleiding, hier hoe ik het heb opgebouwd. Overigens is het ook al min of meer ter sprake gekomen in je topic over modules.

Als ringleiding heb ik 3 x 2 kabels gebruikt voor de volgende toepassingen. De kleuren zijn niet belangrijk , die heb ik zelf gekozen. Enkel de 2 kabels voor de rijspanning, aangezien ik daar standaard installatie draad voor wilde gebruiken, betekende dat blauw en bruin  ;D

- Bruin en blauw     : ( digitale ) Rijspanning
- Groen en zwart    : gelijkspanning 12 V  voor verlichting
- Geel en rood        : wisselspanning ( voor magneetspoelen, externe voeding voor bepaalde decoders e.d. )

Om het bruine en blauwe installatie draad te bevestigen , heb ik een grotere maat kroonsteen gebruikt. De draad gaat hier met de isolatie doorheen en word enkel als bevestiging toegepast.

Succes

Ferry