Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
  

Auteur Topic: frontsein  (gelezen 1233 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
frontsein
« Gepost op: 09 December 2009, 07:29:37 »
Goedemorgen,
Zaterdag is het boek over de serie 2400 aagekomen. Ik heb de foto's een aantal keer bekeken. Wat me opvalt is dat er kennelijk tot halverwege de jaren zeventig overdag niet standaard een verlicht frontsein werd gevoerd. Ik ben ook nog even in het boek van Albers gaan bladeren, en ook daar staan foto's in van treinen die overdag geen verlicht frontsein lijken te voeren. Ik heb altijd gedacht dat dit verplicht was. Weet iemand hoe dat indertijd geregeld was?

Groeten,

Gerard

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:frontsein
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2009, 08:26:19 »
Hallo Gerard,

In de stoomtijd werden de frontseinen inderdaad pas aangestoken als het donker werd. Later werd het verplicht om ook overdag met frontseinen aan te rijden, ook omdat er op deze manier bijzondere seinbeelden weergegeven kunnen worden. Wanneer dat precies verplicht is geworden, kan ik hier op mijn werk niet zo gauw vinden, maar dat dat pas halverwege de jaren '70 was lijkt me rijkelijk laat. Ik kijk sinds ca. 1975 bewust naar treinen en ben er nog nooit één zonder frontseinen tegen gekomen. Overdag vallen de lampen natuurlijk minder op, zeker omdat ze niet primair bedoeld zijn om de baan te verlichten op een manier zoals het groot licht van een auto dat doet en veel minder sterk zijn. Ik denk dus dat het fotografisch vertekent.

(Grappig, terwijl ik dit schrijf zie ik een auto "zonder frontseinen" langs mijn kantoor rijden..)

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:frontsein
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2009, 12:40:43 »
Hoi Carlo,
Mijn eerste reactie was ook dat het waarschijnlijk een fotografische vertekening was. Maar bij nauwkeuriger kijken van een aantal foto's heb ik toch de indruk dat er tot in de jaren zeventig overdag niet altijd een frontsein werd gevoerd. Vandaar mijn vraag.

Groeten,

Gerard

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re:frontsein
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2009, 13:41:41 »
Gezien het feit dat ik al 'oud blond' ben, kijk ik al lange tijd naar treinen. Kan mij niet herinneren dat ze zonder frontseinen reden. Was ook altijd teleurgesteld als de machinist de rangeerpit wisselde voor het omgekeerde L-sein, want dat betekende een eind aan het rangeren en afstoten (heel leuk met een 2400). Het is echter zeker zo dat gedimde frontseinen overdag op foto's niet direct opvallen.
Groet, Frank

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:frontsein
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2009, 14:06:25 »
Nou ja, nog wat ouder i.p.v. blond iets  grijsachtiger en in 1961 indienst getreden bij NS. Ik kan jullie verzekeren dat frontverlichting overdag in Nederland was voorgeschreven.

Groet, Dolf.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:frontsein
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2009, 14:55:11 »
Hallo spoorzeven en Dolf,
Dank voor jullie reacties. Ik ben weer gerustgesteld. Mijn wereldbeeld begon toch wat te wankelen ;D

Groeten,

Gerard