Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
25 December 2025, 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
25 December 2025, 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
25 December 2025, 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
25 December 2025, 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 December 2025, 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
25 December 2025, 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
25 December 2025, 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
25 December 2025, 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 December 2025, 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
25 December 2025, 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
25 December 2025, 12:16:48
  

Auteur Topic: frontsein  (gelezen 1304 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2182
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
frontsein
« Gepost op: 09 December 2009, 07:29:37 »
Goedemorgen,
Zaterdag is het boek over de serie 2400 aagekomen. Ik heb de foto's een aantal keer bekeken. Wat me opvalt is dat er kennelijk tot halverwege de jaren zeventig overdag niet standaard een verlicht frontsein werd gevoerd. Ik ben ook nog even in het boek van Albers gaan bladeren, en ook daar staan foto's in van treinen die overdag geen verlicht frontsein lijken te voeren. Ik heb altijd gedacht dat dit verplicht was. Weet iemand hoe dat indertijd geregeld was?

Groeten,

Gerard

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re:frontsein
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2009, 08:26:19 »
Hallo Gerard,

In de stoomtijd werden de frontseinen inderdaad pas aangestoken als het donker werd. Later werd het verplicht om ook overdag met frontseinen aan te rijden, ook omdat er op deze manier bijzondere seinbeelden weergegeven kunnen worden. Wanneer dat precies verplicht is geworden, kan ik hier op mijn werk niet zo gauw vinden, maar dat dat pas halverwege de jaren '70 was lijkt me rijkelijk laat. Ik kijk sinds ca. 1975 bewust naar treinen en ben er nog nooit één zonder frontseinen tegen gekomen. Overdag vallen de lampen natuurlijk minder op, zeker omdat ze niet primair bedoeld zijn om de baan te verlichten op een manier zoals het groot licht van een auto dat doet en veel minder sterk zijn. Ik denk dus dat het fotografisch vertekent.

(Grappig, terwijl ik dit schrijf zie ik een auto "zonder frontseinen" langs mijn kantoor rijden..)

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2182
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:frontsein
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2009, 12:40:43 »
Hoi Carlo,
Mijn eerste reactie was ook dat het waarschijnlijk een fotografische vertekening was. Maar bij nauwkeuriger kijken van een aantal foto's heb ik toch de indruk dat er tot in de jaren zeventig overdag niet altijd een frontsein werd gevoerd. Vandaar mijn vraag.

Groeten,

Gerard

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Re:frontsein
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2009, 13:41:41 »
Gezien het feit dat ik al 'oud blond' ben, kijk ik al lange tijd naar treinen. Kan mij niet herinneren dat ze zonder frontseinen reden. Was ook altijd teleurgesteld als de machinist de rangeerpit wisselde voor het omgekeerde L-sein, want dat betekende een eind aan het rangeren en afstoten (heel leuk met een 2400). Het is echter zeker zo dat gedimde frontseinen overdag op foto's niet direct opvallen.
Groet, Frank

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:frontsein
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2009, 14:06:25 »
Nou ja, nog wat ouder i.p.v. blond iets  grijsachtiger en in 1961 indienst getreden bij NS. Ik kan jullie verzekeren dat frontverlichting overdag in Nederland was voorgeschreven.

Groet, Dolf.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2182
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:frontsein
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2009, 14:55:11 »
Hallo spoorzeven en Dolf,
Dank voor jullie reacties. Ik ben weer gerustgesteld. Mijn wereldbeeld begon toch wat te wankelen ;D

Groeten,

Gerard