Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: modulebaan aansluiting  (gelezen 2824 keer)

John Spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
modulebaan aansluiting
« Gepost op: 06 December 2009, 09:15:08 »
Hallo allemaal ik ben geheel nieuw op dit forum, maar dit terzijde! Ik ben sinds kort begonnen met treinen ik rijd digitaal van het merk PIKO, omdat ik niet zoveel vierkante meters tot mijn beschikking heb wil ik een module baan gaan maken. Mijn vraag zal ongetwijfeld al ergens vermeld staan maar ik kan het niet vinden.

Hoe maak je de (door)koppeling van de rails van de ene module naar de andere?

Ik hoop iets van jullie te horen  :)

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2009, 09:33:01 »
Hallo John,

Wat betreft de overgang van modulebakken, gebruik ik de volgende methode:

Op ongeveer 1 cm van de rand ,messing schroeven van 20mm. Een stukje van de bielzen afsnijden totdat einde railstaaf gelijk ligt met eind modulebak. Bielzen kan je gebruiken om na het solderen de opening weer op te vullen.

Als de schroeven goed op hoogte zitten, dan kan de kop met een dremel wat bewerkt en kleiner gemaakt worden.

Rail voor het solderen met bijv. glasvezelborstel wat opschuren, dan vloeit het wat beter.

Mocht je wat foto's willen zien , dan hoor ik het wel,

Groeten,

Ferry
 

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2009, 10:31:04 »
Hallo John,

Hierbij  2 foto's. De eerste is de nog niet afgewerkte kant. De aansluiting voor het volgende stuk trace is hier nog niet klaar. en de rails moet nog verder geschilderd en afgewerkt worden.



Hier de overgang tussen 2 modulebakken. Van de overgang is nu al bijna niets meer te zien. Na het ballasten valt het helemaal niet meer op.



Ik heb mijn hele baan opgebouwd uit modules. Mijn bouwverslag is te vinden onder "Hilverdaal "

Succes

Ferry

John Spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2009, 11:41:12 »
Begrijp ik hier uit dat de rails niet door draadjes gekoppeld word onder de module??

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2009, 11:49:18 »
Jawel, op elke module wordt de rails gevoed. Per module zit de bekabeling volledig gemonteerd. Railspanning, verlichting, spanning voor de decoders e.d. Vanaf elke module is dit door middel van een DB25 connector gekoppeld op de ringleiding die langs het gehele frame loopt waar de modulebakken op liggen.

Gr.

Ferry

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2009, 14:32:49 »
Begrijp ik hier uit dat de rails niet door draadjes gekoppeld word onder de module??
De rails worden wel degelijk met draadjes gekoppeld onderlangs. Anders krijg je de stroom er niet door.
Hoe je dat doet, dat mag je naar eigen smaak invullen. Omdat het modules zijn ligt het voor de hand dat je een losneembare verbinding wilt hebben. De meest Spartaanse manier is met kroonstenen, maar dan moet je bij elke keer koppelen bekijken welke draad in welke klem moet. Het kan, maar is niet handig.
Een andere manier is met connectors, of stekkers, hoe je het maar wil noemen. De handigste keus vind ik zelf de 25-polige sub-D connector, die Ferry ook noemt. Dat is per pen de voordeligste connector.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

John Spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2009, 15:16:23 »
heb je daar toevallig ook een foto van van die ring leiding plus connector?

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2009, 17:14:54 »
Hoi,

Zojuist even 2 foto's gemaakt van de bekabeling :

Voor de rijspanning heb ik installatiedraad gebruikt en grote kroonstenen om de draad vast te zetten.

Per ader gebruik ik 2 pennen van deze connectors. Zoals Klaas al zei, ze zijn makkelijk te krijgen en goedkoop.

Hoop dat het zo wat duidelijker is

Gr.

Ferry





John Spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #8 Gepost op: 07 December 2009, 09:08:12 »
ok dat is duidelijk, bedankt. Hebben de kleuren die je gebruikt en vaste betekenis of kun je daar mee switchen?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2009, 09:21:43 »
Hebben de kleuren die je gebruikt en vaste betekenis of kun je daar mee switchen?

Gewoon voor je zelf een vaste betekenis geven. Dan heb je voor je zelf het altijd goed, dan kan je nooit in verwarring raken welke kleur waarvoor is.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #10 Gepost op: 08 December 2009, 10:47:37 »
In plaats van met kleuren kun je ook met nummers werken.
Op mijn eigen spoorbaan, en ook op onze clubbaan, gebruik ik een systeem waarbij elke draad het nummer heeft van de connectorpin waar hij langs komt. Dezelfde nummers staan ook bij alle kroonstenen waar de draad onderweg passeert. Je hoeft dan alleen maar een lijstje te maken waarop staat welk draadnummer voor welk doel dient. Voordeel is dat je maar 1 draadkleur nodig hebt, dus je hoeft niet uit te zoeken hoeveel meter je van elke kleur moet kopen.
Maar goed, je moet gewoon dat doen wat je zelf het handigste vindt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2009, 11:07:39 »
waarom worden al de signaal draden door de sub d stekkers gelijdt en de ringleiding toch in kroonsteenen.?
vincent bogers

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #12 Gepost op: 08 December 2009, 12:12:08 »
De reden hiervan is dat ter hoogte van elke module er een aftakking vanaf de ringleiding bestaat.
Op de ringleiding zit op de kroonsteen een extra kabel naar 25p Sub D en ook op de module bak.

Het voordeel hiervan is dat wanneer 1 module ertussen uit is, bijvoorbeeld in de zomer lekker buiten eraan werken, of in de garage, de rest operationeel blijft. Dit zou niet het geval zijn als de ringleiding doorgelust wordt van module naar module.

Groeten

Ferry

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:modulebaan aansluiting
« Reactie #13 Gepost op: 08 December 2009, 13:35:24 »
Ferry heeft een soortgelijke constructie als ik. De modules liggen los op een draagframe.
Het verschil zit in de manier van bedraden. Bij Ferry loopt de hoofdbedrading langs het vaste frame, en de modules zijn daar met connectors op afgetakt.
Bij mij loopt de bedrading van module naar module, aan het frame zit geen bedrading. Dat heeft bij mij ook geen zin, als er een module tussenuit is kan er sowieso niet gereden worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.