Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 09:45:40
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 09:41:29
Minibaan Visserskaai H0 door Huup
Vandaag om 09:38:52
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 09:21:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
  

Auteur Topic: Artitec Plan E problemen.  (gelezen 8518 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4021
Artitec Plan E problemen.
« Gepost op: 03 December 2009, 22:48:31 »
Goedenavond,
 Onlangs heb ik 2e hands ( Nog ongebruikte ) Plan  E  rijtuigen gekocht.
 Eerst even zo op de rails gezet, en even handmatig geduwd en getrokken, Hierbij had ik meteen al 2 ontsporingen in wissels, waar andere treinen zonder problemen doorheen gaan.Dit zijn Roco wissels van tamelijk oud tot niet ouder dan een jaar.
 Ik heb meteen met de schuifmaat de wielmaten gecontroleerd, maar die waren OK, 14,6 mm ,of iets van 14,4 mm ,helemaal binnen NEM 310.
 Is er  sprake van een standaard foutje ?
 Vr gr, Peter Kleton
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2009, 01:06:05 »
Hallo Peter,

Eerst even zo op de rails gezet, en even hardhandig geduwd en getrokken.
Hierbij had ik meteen al 2 ontsporingen in wissels.
 Vr gr, Peter Kleton

Heb je bovenstaande misschien gedaan ;D ;D ;D ;D

Grt, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #2 Gepost op: 04 December 2009, 01:19:02 »
Op de website van Artitec staat onder het kopje "oplossen van problemen" een link naar de oplossing van rijproblemen met de eerste serie rijtuigen Plan E (http://www.artitec.nl/index.php/nl/oplossen-van-problemen/31-plan-e-problemen-en-oplossingen). Deze problemen konden ontstaan door de toepassing van RP-25 wielen met een lage flens. De oplossing (wielen wisselen) is al gegeven. De wielen zijn bij hen te krijgen. Ook  enkele andere probleempjes met Plan E zijn hier genoemd. Voorts wel mooie rijtuigen.

groet Marc  (y)
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4021
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2009, 11:27:22 »
 Hallo Marc &Marc,
  Marc 1   maakt een grapje, ik moest even kijken of ik dat per ongeluk zelf had geschreven.  :D   :D
 Marc 2   Ik zal eens kijken ,wat Artitec te vertellen heeft.
 Dat wordt nog een hele klus om de wielen te vervangen, ik heb 5 rijtuigen nu.
Ik rij op Roco code 100 en code 75  (Roco Line )  zonder problemen .
Bedankt voor je verwijzing naar de Artitec. Ik weet niet of ik de eerste generatie heb hier.
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2009, 11:35:25 »
oude rocoline en rp25 gaan niet samen, dat is bekend...

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2009, 12:07:34 »
Roco Line is niet code 75 maar code 83

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2009, 12:07:34 »
oude rocoline en rp25 gaan niet samen, dat is bekend...

"Oude rocoline" ? Ik rijd al een poos op Roco Line met bedding met RP25 wielen (onder andere Plan E en een Philotrain koelwagen) en dat rijd perfect.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #7 Gepost op: 04 December 2009, 13:36:37 »
ja, zoals ik het zeg, oude rocoline, dus code 100-spul, dat is er echt berucht om. Het ene type wissel is moelijker dan het andere, dus dat kan wat schelen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4021
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #8 Gepost op: 04 December 2009, 14:26:12 »
 Hallo,
  Floris :Toen ik die Plan E's kocht, wist ik niet dat er RP 25 wielen onder zouden kunnen zitten.
  Ed : Ik was natuurlijk fout, het is code 83.
 Maar alleen die heet Roco  Line, het code 100 spul had geen naam.
 Het lijkt er trouwens op ,dat ik geen RP25 wielen heb.
 Ik heb met de digitale schuifmaat gemeten en kom op  14,45 mm  wielafstand. (speermaat )  .De norm volgens NEM 310 is min 14,3 mm ,max staat er niet bij .
 De maat B + flensdikte  mag 15,2 zijn, heet ook wel   ''Check Gauge Distance'' Bij meerdere Roco code 83 wissels meet ik 15,1-15,0 ,dus een beetje te krap, wat niet kan natuurlijk. Maar Roco wielen gaan er zonder stoten doorheen. Mss speelt de ronding van de   flens nog mee? Zijn mijn huidige wielflenzen te scherp ?
 Ik neem aan dat in NEM 311 de RP 25 wielen bedoeld worden .
 De verschillen zijn duidelijk, ik heb iig geen RP25 wielen.  ;)
 Vr Gr Peter
« Laatst bewerkt op: 04 December 2009, 14:59:53 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #9 Gepost op: 04 December 2009, 15:56:32 »
ja, zoals ik het zeg, oude rocoline, dus code 100-spul, dat is er echt berucht om. Het ene type wissel is moelijker dan het andere, dus dat kan wat schelen.

Verwarring wordt verklaard doordat Roco het aloude code 100 railmateriaal nooit Rocoline heeft genoemd. Dat heete heel saai gewoon het Roco railprogramma.

De eerste lichtingen plan E hadden een soort finescale wielen die weer net geen RP25 of NEM 311 waren. Dat leverde op meerdere oudere railsystemen problemen op. Volgens het draadje in ieder geval bij Märklin en Fleischmann profi. Over Roco code 100 lezen we niks, vermoedelijk omdat niet heel veel mensen dat in gebruik hebben. Bij de tweede lichting blauwe plan E rijtuigen werden voor zover ik weet NEM 310 wielen geleverd. Juist die tweede lichting ligt nu nog voor een groot deel in de schappen en wordt zo nu en dan veramsjt.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2009, 16:03:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4021
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #10 Gepost op: 04 December 2009, 16:35:41 »
 Hallo,
 Code 100 is idd erg oud ,20 jaar (?)  , maar ik heb de nog werkende wissels (Met stroomvretende wisselspoelen ) in mijn schaduwstations liggen .
 Ik  heb iig bij een wielstel de afstand 0,4 mm verkleind.
 En soms hoor ik een ''klap'' als andere Plan E's door een wisselstraat (Met R.Line )  gaan, dus helemaal lekker is het nog niet.
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #11 Gepost op: 04 December 2009, 16:38:32 »
Maak daar maar een jaar of 35 van, Rocoline gaat alweer 20 jaar mee. Vroeger had je een messing en een nieuwzilver variant van de code 100 rails.

RP25, finescale en dergelijke rijden goed op Rocoline, maar bij afbuigende wisselstand zak het wieltje even weg in het puntstuk. Het ontspoort niet, maar het staat een beetje vreemd en in een wisselstraat zal het wel vreemde bewegingen kunnen veroorzaken.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2009, 16:41:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4021
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #12 Gepost op: 04 December 2009, 16:44:51 »
 Hallo Henk,
    Jij je zin, 35 jaar.  :D
 Mijn zoon Hans van 1976 , zat achterop de fiets toen ik dat kocht bij De T. In Oegstgeest....nou dan heb ik het al 28 jaar.... ,en Messing rail heb ik ook gehad , in Noordwijk aan Zee, 1 Km van af het strand, altijd geoxideerde rails .  >:(
 Maar dit terzijde.  ;)
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #13 Gepost op: 04 December 2009, 16:47:44 »
dat code 100-spul kun je wel geschikt maken voor rp25, moet je wat plastic aan dr strijkregel plakken zodat de wielen minder speling hebben in t puntstuk. Om dat helemaal goed te laten gaan moet je dan wel zoveel plastic plakken dat nem-spul er niet meer fatsoenlijk overheen wil.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re:Artitec Plan E problemen.
« Reactie #14 Gepost op: 04 December 2009, 19:21:49 »
Mijn zoon Hans van 1976 , zat achterop de fiets toen ik dat kocht bij De T. In Oegstgeest....nou dan heb ik het al 28 jaar....

Voor de zekerheid heb ik mijn dochtertje even laten rekenen Peter, maar die komt bij 2009-1976 niet uit op 28.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.