Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen  (gelezen 6406 keer)

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Gepost op: 03 December 2009, 12:30:23 »
Hallo,

hoop niet dat ik voor niets het wiel heb zitten uitvinden, maar na lang gepieker lukte het me om te begrijpen waarom de Piko A wissel aandrijvingen slecht functioneerde. Ik heb de eindafschakeling omzeild door de spoelen rechtstreeks aan te sluiten: kwestie van 2 draden omsolderen. Betekent wel dat ik ruim 30 wissels moet omsolderen, maar dan doen ze het eindelijk betrouwbaar. Hier een verslag:

http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/09-12-3.php

:-)

Paul
Attic Junction • www.train.delcour.org

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2009, 12:48:32 »
Je hebt weliswaar het wiel opnieuw uitgevonden, maar dat was niet voor niets. Anderen kunnen hier inspiratie uit putten.

De eindafschakeling blijkt bij veel spoelenaandrijvingen voor problemen te zorgen. En dat komt omdat die afschakelcontactjes over het algemeen tamelijk gammel zijn geconstrueerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
Re:Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2009, 14:57:16 »
Klaas,

maar nergens op het web kon ik iets vinden hoe die eindafschakeling te omzeilen. Ik ben bepaald geen ervaren elektronicus, dus dit is hersenknarsen voor mij. Vandaar dat ik mijn website als een soort aantekeningenboekje gebruik: ik grijp er zelf regelmatig op terug!

:-)

Paul
Attic Junction • www.train.delcour.org

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2009, 15:52:41 »
maar nergens op het web kon ik iets vinden hoe die eindafschakeling te omzeilen.
Kortgeleden is het op het 3-rail forum aan de orde geweest. Compleet met foto's. Maar dat ging uiteraard over Märklin aandrijvingen. Elke fabrikant heeft zijn eigen manier om een schakelcontact te realiseren, en vaak is een beetje puzzelen met het nodige boerenverstand de beste manier om er achter te komen.
En ik denk dat veel mensen die eindcontacten overbruggen dat zo vanzelfsprekend vinden dat het niet eens in ze opkomt om er een verhaaltje over op het web te schrijven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re:Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 03 December 2009, 16:35:20 »
Hallo Paul,

Ik heb het verschillende keren al aangegeven op dit forum.
Mijn eerste bericht hierover was 24-10-2006.
Helaas kennelijk gemist.
Ik moet toegeven zo mooi als jij het hebt aangegeven kan ik niet tegen op.

Ik heb mijn dealer geadviseerd om deze wisselspoelen compleet met deze modificatie aan te bieden.

http://www.anw-modeltreinen.com/

Deze omgebouwde aandrijvingen worden door hem al enige jaren aangeboden en zijn dan 60 eurocent duurder.

Groet,
Rob
« Laatst bewerkt op: 03 December 2009, 16:44:48 door RobE »
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
Re:Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2009, 23:44:16 »
Da's helemaal top! Ik heb helaas al ruim 30 wissels met de standaard wisselaandrijving. Ik heb er nu 4 gedaan en het is een xxxwerk. Die kleine draadjes! Bovendien blijven er problemen: veertjes te slap waardoor wisseltongen blijven hangen en eea ontspoort. Ik zou er het liefst motoren onder zetten, maar een aantal wissels ligt boven een radiator. Dat wordt erg lastig.

Ook denk ik wel eens: had ik maar iets meer geïnvesteerd en Roco wissels genomen. Of hebben die ook last?

:-)

Paul
Attic Junction • www.train.delcour.org

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re:Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2009, 08:28:38 »
Hallo Paul,

Het is van groot belang dat het schakel contact soepel heen en weer blijft gaan.
Er moeten drie eilandjes worden doorverbonden.
Aan de voorkant van de print heb ik de bovenlaag schoongemaakt op drie plaatsen.
Van gewoon soepel elektriciteitsdraad gebruik ik dan één ader.
Met dit dunne draadje verbind ik dan de drie eilandjes door.
Op deze manier kunnen de draadjes van de spoeltjes blijven zitten.
Ik heb op deze manier al zeker zestig Piko aandrijvingen succesvol omgebouwd.
De wissel werken nu 100% betrouwbaar.

Ook vele andere aandrijvingen hebben last van dit probleem.

Groet,
Rob
« Laatst bewerkt op: 04 December 2009, 08:31:48 door RobE »
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 04 December 2009, 16:42:08 »
@Rob,

Dan is die aangepaste wissel deze?
Wisselaandrijving voor PIKO A-rail - speciaal voor digitale systemen
Ik kon deze namelijk al niet thuisbrengen  ;)

Klein vraagje nog omdat je deze toch al opgengehaald heb, in deze wisselaandrijvingen zitten toch geen relais net zoals bij de roco wisselaandrijving ( voor onderbouw)??

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re:Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2009, 14:37:20 »
Hallo Geoffrey,

In deze aandrijvingen zitten geen relais.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2009, 23:54:26 »
Een wisselaandrijving opzichzelf is een bi-stabiel relais. In de roco zit geen relais, het is een relais. Net zoals de Piko, Fleischmann, Roco, Marklin enz. wisselaandrijvingen.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2009, 23:56:26 »


Ook denk ik wel eens: had ik maar iets meer geïnvesteerd en Roco wissels genomen. Of hebben die ook last?

:-)

Paul

Alle wisselandrijvingen MET een eindafschakeling hebben hier een probleem mee, bij de ene iets meer dan bij de andere, maar een probleem is er altijd.
Maakt dus niet uit welke je neemt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 21 November 2013, 18:53:22 »
Ik heb ooit de handleiding compleet met foto's gekregen, maar geen idee waar dat gebleven is.

Weet iemand of deze informatie compleet met plaatjes nog op Internet terug te vinden is.

En nee de site aan het begin van het artikel die werkt niet meer.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

RienMarkus

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2013, 17:23:37 »
Een goede dag,

Helaas kan ik je niet aan het gevraagde helpen. Sterker nog, ik zit met hetzelfde probleem en dus dezelfde vragen. Van de negen wisselaandrijvingen werken er sowieso 5 niet goed. Inmiddels heb ik Piko aangeschreven omtrent dit probleem. Eigenlijk vind ik het van de zotte.
Zelf heb ik de indruk dat de pulsspanning te hoog is, waardoor hij als het ware teruggeslagen wordt. Als iemand de impedantie weet, dan ga ik eens proberen er een weerstand mee in serie te zetten.
Ik hoor graag.

Groet, Rien Markus
Piko A-gleiss, Roco, LTD, Lenz, TCgold-7

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2013, 18:05:33 »
ik heb er een paar gehad, eentje zo ongeveer aan de praat gekregen met een weerstand van 3 ohm ervoor.

ze trekken erg veel stroom en daar kan de Kuehn decoder niet tegen (die laat het kortsluitingslichtje flakkeren).

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Piko A wisselaandrijvingen eindafschakeling verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2013, 22:02:55 »
Hoi,

De steller wordt inderdaad soms teruggeslagen door de kracht waarmee hij geschakeld word. En dan komen ze precies tot stilstand op een stukje waar omschakeling niet meer werkt, omdat er geen stroom meer wordt opgepakt door de veertjes.
Ik heb de stellers opengemaakt, en de gescheiden printsporen met een klein beetje soldeer doorverbonden. Zo zorg je ervoor dat de eindafschakeling het niet meer doet.
Omdat de LS150 en de Littfinski decoders een puls geven, maakt het ontbreken van de eindafschakeling niet uit.
Nu werken ze 100% betrouwbaar.
Ergens moet ik nog een foto hier van hebben, zal gaan zoeken.

Gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail