Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railhobby artikel bouw SJ G8 (1978) door Eelco Storm
Vandaag om 21:31:48
Beilhack xrotm: rijrichting door bask185
Vandaag om 20:56:59
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door BR41
Vandaag om 20:53:05
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
Vandaag om 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
Vandaag om 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
Vandaag om 20:37:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:33:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
Vandaag om 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
Vandaag om 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
Vandaag om 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
Vandaag om 16:06:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 14:43:57
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18

Poll

Hoe zien we het feest graag?

Net als bij het 150 jarig bestaan!
79 (25.6%)
Net als 150 maar dan met meer!!!!
165 (53.6%)
Boeit me niet als het maar gevierd wordt
44 (14.3%)
Liever geen feest!!!!
20 (6.5%)

Totaal aantal stemmen: 302

  

Auteur Topic: 2014: viering 175 jaar spoorwegen  (gelezen 144204 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #255 Gepost op: 01 January 2014, 13:40:43 »
Sorry ging iets mis met het citeren. Daar ben ik niet goed in en nog minder in het kopieeren van andermans werk.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #256 Gepost op: 01 January 2014, 14:05:02 »
Behalve bovenstaande...... heeft iemand enig idee wat de verdere invulling van de viering zal worden?

En natuurlijk meteen........ Olafs beste wensen voor 2014 uit 'Den Zoedel'!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #257 Gepost op: 01 January 2014, 14:42:27 »
Vanaf NU is alles speculaas zo in de trant van "ik heb het gezien van iemand die het gehoord heeft" ::). Geduld en afwachten is het sleutelwoord. ::)
« Laatst bewerkt op: 01 January 2014, 14:44:25 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #258 Gepost op: 01 January 2014, 15:00:47 »
Ondanks dat het NSM goede contacten heeft met Prorail en IL&T kun je gevoegelijk vergeten dat je een ontheffing voor het rijden zonder ATB gaat krijgen.

Volgens de huidige spoorwegwet is het verplicht en bestaat er geen uitzondering meer op deze regel. Anders hadden we ook niet alle moeite hoeven doen om al het museummaterieel wat op de hoofdbaan rijdt van ATB hoeven voorzien...

Het idee dat het misschien alleen zou kunnen op de Oosterspoorlijn zal niet gaan werken, die is natuurlijk nog maar enkelsporig en daar rijdt de pendeltrein natuurlijk al op. Verder is de lijn gewoon van Prorail en is er niets anders aan dan elk ander spoorlijn in NL.

@ Stavoreren, de betreffende Speno trein in Stavoren had ATB-E aan boord en dat werkt niet op ATB-NG baanvakken, en sindsdien is dat dus ook niet meer toegestaan (Muv max 40km/u).

Maar wat Sobat al zegt, het duurt nogwel even en in die tijd zal er genoeg aan het licht komen. Wacht het af en je zult vanzelf verrast worden wat er allemaal gaat komen  :)
« Laatst bewerkt op: 01 January 2014, 15:05:19 door Thom »

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #259 Gepost op: 01 January 2014, 15:23:54 »
Zolang die locs geen ATB hebben zal dat niet gebeuren.
Met een ATB voorspanlok moet het toch lukken neem ik aan?
Net zoals de VSM 52 3879, die heeft ook geen ATB, dus dan zetten ze er
de 2299 voor en karre maar. Op zich heb ik toch niks onredelijk gezegd?

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #260 Gepost op: 01 January 2014, 16:42:51 »
Opzich als gedachte prima, je zou er zelfs een stoomloc met ATB-E voor kunnen zetten. Alleen voorzie ik wat moeite met een toelating van niet in Nederland geregistreerd materieel. Iets zegt me dat dat niet eenvoudig is.
Groetjes,
Emiel

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #261 Gepost op: 01 January 2014, 18:12:30 »
En dus sla je de spijker op de kop,
Al het hier aanwezige NL ouder materieel wat ATB heeft mag als voorspan dienen voor iets wat de ATB niet heeft.
Mits men personeel op de lok heeft die weg bekendheid heeft.
En dus is van "toelating" geen sprake als t gaat om te worden toegelaten op t NL spoornet,mits men besluit net als in 89 om een soort vn tijdelijke vrijbrief te geven ivm de festiviteiten.
(dit dan wel met personeel wat NL klept en weg bekendheid heeft  ;) )
Hoe groot de omvang van de viering van 175 jaar NL spoort zal zijn hangt af van prorail en de ander instantie's en hun wel willenheid/hun mogelijkheden om bijzondere dinge plaats te laten vinden tijdens die "viering"
Afwachten is dus t enige wat we kunnen doen en hopen dat het net zoiets wordt als in 89  (y)
(daar maakte ik met een nu erg oud fototoestel mijn 1ste treinen plaatjes,en hoop dat ik het nog is in die trend kan overdoen met betere spullen zoveel jaren later)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #262 Gepost op: 01 January 2014, 18:30:33 »
Dat personeel op een lok wegbekendheid moet hebben is gewoon standaard en heeft natuurlijk niets met het hele ATB verhaal te maken.

Je moet zien de buitenlandse lok toegelaten te krijgen bij IL&T en hem laten slepen door een hier toegelaten lok met ATB.
Voor dat laatste hoef je niets bijzonders te doen, het eerste is wel een aardig klus sinds er geen VGB's meer bestaan.

Maar als je iets zoals dit is het altijd wel mogelijk, en dan is dit echt niet de grootste moeilijkheid van het geheel.

Reken zeker niet op een herhaling van NS 150 uit 1989, zo veel als wat toen allemaal mogelijk was kan alláng niet meer.
Verder ga je een evenement niet 'klakkeloos' herhalen maar zul je toch proberen er iets nieuws van te maken.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2014, 18:33:49 door Thom »

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #263 Gepost op: 01 January 2014, 21:30:16 »
In '89 was het 1 club met 1 belang, nu is het spoor en treinen gescheiden en we hebben meerdere bedrijven die belangen hebben op het spoor. De commerciële vervoeders zullen soms niet makkelijk hun tijdpad willen inleveren voor een feestje....

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #264 Gepost op: 01 January 2014, 22:23:09 »
Er ligt toch een mooi lijntje op de veluwe....
Hoeft het ook niet op zo'n rot locatie in Utrecht ;D

Tinus.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #265 Gepost op: 01 January 2014, 22:50:55 »
En vergeet dat mooie bergspoorlijntje in Limburg niet.
Daar mogen de loks ook nog eens goed werken.   ;)

Jos.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2014, 22:52:31 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #266 Gepost op: 01 January 2014, 23:10:22 »
Voor veel materieel wat al eens eerder in NL is geweest (tijdens NS150 of in normale dienst) zou het gesleept NL binnen brengen nog moeten lukken (op basis van eerdere toelating), maar alle overige spul is inderdaad lastig.

Maar goed, er is in Nederland al genoeg mooi spul om een flink evenement mee te maken, er is gelukkig een hoop verbeterd in dat opzicht sinds 1989. Als de diverse partijen de handen in een slaan kan er een hoop moois en verrassends te voorschijn komen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #267 Gepost op: 01 January 2014, 23:18:39 »
Wat in 1989 hier is binnengehobbeld doet er niet meer toe. In de tussentijd is de spoorwegwet bijzonder veel veranderd. Op basis van dingen in het verleden kun je er niet zomaar van uit gaan dat dat nu ook weer kan. Je hebt met een geheel andere situatie te maken.

Buiten dat, heeft iemand er al bij stilgestaan dat het voor commerciële bedrijven in tijden van recessie, waarin de inkomsten ( het misschien verdwijnen van de ov-studentenkaart ) zwaar onder druk staan het een beetje vreemd is om zeer veel geld uit te trekken voor festiviteiten? Ik wil niet doemdenken o.i.d., maar enige terughoudendheid lijkt me toch op zijn plaats vanuit het oogpunt van de huidige vervoersmaatschappijen gezien. Niet dat ze er helemaal niets aan moeten doen, zeker niet, maar iets dat lijkt op de festiviteiten zoals in 1989 lijkt me te ver gezocht.

Gert1

  • Gast
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #268 Gepost op: 01 January 2014, 23:55:31 »
Niet om het een of het ander, maar kan de Postcodeloterij niet bijspringen?
Die gaan er toch prat op dat ze zoveel geld weggeven, ook aan culturele doelen?
Er is maar eens in de 25 jaar aanleiding voor zo'n spoorwegfeest, dus ik zou zeggen: laat rollen dat geld!

mvg,
Gert

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #269 Gepost op: 02 January 2014, 02:55:39 »
Tja dat is dan wel zo maar dat doen ze echt niet,
even bijspringen voor een festiviteit, daar zijn ze juist
denk ik weer te gierig voor. ;)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10