Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 17:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:50:28
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Plan T nog in dienst?  (gelezen 68632 keer)

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #60 Gepost op: 28 December 2009, 15:42:30 »
De 526 heeft zeker geen asbreuk. Een asbreuk is een zeer ernstig iets en komt zeer zelden voor. In de afgelopen jaren slechts enkele keren. De 526 heeft dan ook geen asbreuk gehad en is zeker niet het hele land doorgesleept op een asbreukwagen. Een asbreukwagen is slechts bedoeld om het stel over een korte afstand te verplaatsen, bv op een emplacement, of vanaf de vrije baan naar een plaats alwaar een draaistel gewisseld kan worden. Max snelheid is dan zeer laag, meestal max 10 km/h. Waarschijnlijk heeft de 526 een warmloper gehad op een van de lagers van de tractiemotoren, dit zijn glijlagers en dus wat gevoelig voor warmlopen.
Pewiam

Ik moet Pewiam toch het voordeel van de twijfel geven wat betreft EL 526, inhoudelijk weet ik ook niet wat de EL 526
voor gebrek heeft, maar een trein met een asbreuk en dan met 80 km/u over de vrije-(hoofd)baan nou vergeet het maar.
Als voormalig Bots/Schade Expert van Nedtrain kan ik dit wel zeggen, een trein met asbreuk moet op een asbreukwagen-lorrie gezet worden en met 10 km/u vervoerd worden naar een dichtbijzijnde spoor waar een hijskraan de trein/bak kan op tillen om de as cq. draaistel te kunnen verwisselen. En de LBM te Utrecht krijgt de gegevens uit het land van de personen die ook niet alles kunnen weten en deze treinen dan maar afkeuren. En de mcn. van deze sleep stellen krijgt deze gegevens gewoon door en stelt verder geen vragen maar doet gewoon zijn werk en dat is rijden!

* Gert*
In het verleden meegemaakt dat een elektricien met jaren ervaring ook door een spoorhobbyist haarfijn werd uitgelegd hoe iets elektrisch werkte (en hij tegen mij zei, nooit geweten) en hij vond het maar knap dat er mensen zijn die zover gaan met hun hobby. 

Grt, Marc
« Laatst bewerkt op: 28 December 2009, 15:58:39 door IPIO'er »
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 28 December 2009, 17:14:32 »
Waaruit maar weer blijkt dat met grote stelligheid beweringen doen over het grootbedrijf, terwijl je daar niet zelf werkt, niet zo handig is.
Op dit forum zijn immers ook mensen aanwezig die wél hun brood verdienen op het spoor. Voor hen komt het heel vervelend over als een hobbyist probeert ze de les te lezen.
We weten nu dus in ieder geval zeker dat de 526 wél een asbreuk heeft.
Met dit soort kreten bewijs je in elk geval dat je er zelf ook geen verstand van hebt... treurig om dan dit soort uitspraken te doen.
Zoals de oud-NS'er hierboven al schrijft is het onmogelijk dat het stel een asbreuk had. Je kan een stel met een wielasbreuk op een asbreuklorrie niet over zo'n afstand met zo'n snelheid vervoeren, dat gaat technisch gewoon niet.

Overigens slaat Nedtrain de plank weleens vaker mis, een maand of wat geleden was er een IRM met een heetgelopen as, die moest dan met een ander stel vanuit Utrecht naar Eindhoven gesleept worden. Dat kon dan met 80 km/u, zeiden ze. Ruim voor Geldermalsen sloeg de rook er al onderuit...

De 526 zal vast een of ander defect hebben gehad maar géén asbreuk.

Gert1

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 28 December 2009, 18:15:01 »
Ik heb dan ook nimmer gesuggereerd dat ik bij het spoor werk.  ;)
Dat neemt niet weg dat als een machinist meld dat hij weet dat er wel sprake is van een asbreuk, ik dit aannemelijker vind dan wat een hobbyist meldt.
Tenzij Pewiam zelf ook machinist is natuurlijk, dan heb ik niks gezegd.

Anyway, mijn opmerking was niet bedoeld om wie dan ook op zijn plaats te zetten, maar slechts om de machinisten die op dit forum aanwezig zijn eens te steunen. Voor hen blijkt het namelijk nogal eens frustrerend te zijn om tegengesproken te worden.

Wat de 526 betreft: ik hoor wel wat er nu werkelijk aan de hand is.

mvg,
Gert

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 28 December 2009, 18:35:38 »
Zonder mijn beroepscollega af te willen vallen, maar een asbreuk lijkt me sterk. Als het hetzelfde is als bij ons is dit een asbreuk:

Hier is het vrijwel direkt naast het wiel gebeurd, maar het kan over de gehele as gebeuren natuurlijk. Hiermee 80 km/h rijden lijkt me onwaarschijnlijk. Hier moet een diplorrie eronder en met Vmax 10 kun je nog net het aanvak vrijmaken of gesleept worden naar een werkplaats.

Hier nog een klein voorbeeldje.....

80 lijkt me iets teveel voor dit probleem   ;)

Groeten uit Zwitserland

Bas
« Laatst bewerkt op: 28 December 2009, 18:42:35 door Lokführer Bas »

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
« Reactie #64 Gepost op: 28 December 2009, 19:01:56 »
Ik heb vannacht onder treinnummer 89162 m.b.v. de sleepstellen 850, 951 en 463 plan T 526 van Ut naar Ehv gesleept. Stel had een asbreuk en mocht met beperkte snelheid vervoerd worden. De uiteindelijke bestemming was Mt.

Grtz,

Marcel

Dan is er maar één die weet wat mogelijk het probleem was en das de Meester Marcel die de trein heeft gereden richting Maastricht. (y)

Groetjes edwin

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 28 December 2009, 20:57:12 »
@ Edwin

Onmogelijk dat je met een asbreuk zoals hier te zien 80 km/h kan rijden....überhaupt is rijden onmogelijk...Daar heeft IPIO'er helemaal gelijk. Ik heb 2 keer een asbreuk gezien (gelukkig niet bij een trein van mij) en daar kon ook alleen nog maar het draaistel gewisseld worden. Andere mogelijkheden: geen

Groeten

Bas

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #66 Gepost op: 28 December 2009, 21:24:15 »
Maar ik zal jou voortaan wel bellen als ik wil weten hoe ik het beste mijn trein kan rijden oke?

Ik zou het maar doen Marcel want jij hebt er geen verstand van...

Onze kampioen Betweterij Grootbedrijf heeft zich -uiteraard- ook al in de discussie gemengd zie ik...
(en neen, die komt niet uit CH)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

René 4312

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 28 December 2009, 21:57:23 »
Moet dit nou allemaal?

Er worden mensen aan / af- gevallen op gronden waarvan niemand weet wat er nou precies aan de hand is.
Een trein heeft meer assen dan alleen wielassen. Ooit een gebroken as van een elektromotor gezien? Kan een hoop zooi geven. Kan me voorstellen dat als zoiets gebeurt in een trein dat deze dan best wel met 80 km/u afgesleept mag worden.

Je weet niet wat er aan de hand is, val dan ook niemand zo aan.

Ik zou zeggen lekker de bezem door dit draadje, inclusief dit berichtje.

René

laatst was het opwind- asje van mijn horloge gebroken, stond de tijd in de hele wereld stil.
Ja, ik kijk nog analoog naar de tijd.

« Laatst bewerkt op: 28 December 2009, 21:59:11 door René 4312 »
René

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 28 December 2009, 22:59:27 »
......Ik zou zeggen lekker de bezem door dit draadje, inclusief dit berichtje.........

Ik vindt dit best wel een zinvolle discussie, en daar is een forum toch voor ?

Even de feiten op een rijtje, zoals nu vermeld in dit topic:

- Mcn Marcel geeft aan een stel met asbreuk vervoerd te hebben over grote afstand en met een snelheid van 80 km/h
- Ikke, Pewiam, geeft aan dat ik hier erg aan twijfel, en geef zelfs aan dat dit niet kan. Stel met asbreuk is niet zo te vervoeren, en dat zou een mcn toch eigenlijk vanuit zijn vakbekwaamheid moeten weten
- Mcn Bas, praktijkman, uit CH geeft eveneens aan dat dit niet kan.

.....We weten nu dus in ieder geval zeker dat de 526 wél een asbreuk heeft.mvg,Gert.... 
- Gert vd Heuvel meld doodleuk dat het stel WEL een asbreuk heeft, zonder verder onderzoek.

Mcn Marcel geeft aan dat Nedtrain dit doorgaf aan hem, kan dus best zo wezen, maar is wat Nedtrain aangeeft ook echt het geval ?
Daarom vindt ik dit een zinnig topic, en ben benieuwd of het euvel aan de 526 nog bekend wordt........
Misschien kan Marcel dit eens navragen bij Nedtrain !

Gr Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 28 December 2009, 23:02:39 »
Maar Pewiam, als de machinist zelf notabene vermeld dat hij een stel met asbreuk vervoerde waarom daar dan aan twijfelen ?

Gr. Remco.

René 4312

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 28 December 2009, 23:36:36 »
Ik vindt dit best wel een zinvolle discussie, en daar is een forum toch voor ?

Even de feiten op een rijtje, zoals nu vermeld in dit topic:

- Mcn Marcel geeft aan een stel met asbreuk vervoerd te hebben over grote afstand en met een snelheid van 80 km/h
- Ikke, Pewiam, geeft aan dat ik hier erg aan twijfel, en geef zelfs aan dat dit niet kan. Stel met asbreuk is niet zo te vervoeren, en dat zou een mcn toch eigenlijk vanuit zijn vakbekwaamheid moeten weten
- Mcn Bas, praktijkman, uit CH geeft eveneens aan dat dit niet kan.
- Gert vd Heuvel meld doodleuk dat het stel WEL een asbreuk heeft, zonder verder onderzoek.

Mcn Marcel geeft aan dat Nedtrain dit doorgaf aan hem, kan dus best zo wezen, maar is wat Nedtrain aangeeft ook echt het geval ?
Daarom vindt ik dit een zinnig topic, en ben benieuwd of het euvel aan de 526 nog bekend wordt........
Misschien kan Marcel dit eens navragen bij Nedtrain !

Gr Pewiam

Dat is precies wat ik bedoel. Laten we duidelijk zijn, als een wielas gebroken is zoals de getoonde foto's dan is slepen onmogelijk, ik denk dat mcn Marcel dit niet zal ontkennen, laat staan zo zal gaan rijden.

Wat er met de 526 aan de hand is weet ik niet, zou ook een aandrijfas kunnen zijn, maar dat is allemaal speculaas.
Natuurlijk is zo'n discussie best wel interessant, maar om nu te zeggen dat Marcel een "leugenaar" is? Hij geeft aan dat hij de 526 gesleept heeft met volgens Nedtrain een asbreuk, wie zegt dat het een wielas is?

Het gaat mij er niet om wat er aan de hand is maar om hoe iemand aangevallen wordt die zegt dat hij een treinstel gesleept heeft met volgens Nedtrain een asbreuk.

René
René

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #71 Gepost op: 29 December 2009, 00:04:33 »
Ik ben het geheel eens met de vorige spreker. Iemand uit de praktijk kan niet eens een eigen ervaring hier neerzetten of het wordt in twijfel getrokken door lieden die er niet bij waren. En als een moderator het dan opneemt voor deze praktijkman wordt die ook nog eens aangevallen. Wat een volk...   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

• Offline Offline
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
« Reactie #72 Gepost op: 29 December 2009, 00:14:16 »
Citaat
Misschien kan Marcel dit eens navragen bij Nedtrain

Tuurlijk, makkie. Alleen dat doet Marcel niet, want een aantal mensen hier weten het dan vast ook weer beter. Mss zoeken ze bij Nedtrain nog mensen met kennis van zaken.... Hier zijn er genoeg te vinden blijkbaar  :-X

Dit draadje lijkt alweer net zo te gaan ontsporen als toendertijd over die aanrijding bij Barendrecht, met de meest kansloze opmerkingen van nog kanslozere figuren hier. Waarbij vergeten werd dat daarbij een mens, collega, is omgekomen.

Moet ik verdere actuele spots en ritjes met Plan T's hier nog melden in de toekomst? Dat is immers het doel van dit draadje..... Of krijgen we dan weer al dat nutteloze geleuter?

Grtz,

Marcel

Bram S

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 29 December 2009, 00:34:22 »
Graag blijven melden Marcel! We behoren niet allemaal tot "HET VOLK" wat Frank bedoeld. Er zijn ook lezers die niet meteen doen alsof ze alles beter weten dan een ander en die wel blij zijn met jouw informatie.

gr. BramS

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #74 Gepost op: 29 December 2009, 00:36:47 »
Marcel, laat je vooral niet van de wijs brengen. Je berichten worden hier wel degelijk gewaardeerd!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden