Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 13:37:09
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 13:22:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58

Auteur Topic: Wat vonden jullie van Rijswijk 2009  (gelezen 28560 keer)

Weerd

• Offline Offline
Wat vonden jullie van Rijswijk 2009
« Gepost op: 28 November 2009, 21:42:37 »
Zaterdag ben ik vol verwachting naar de beurs in Rijswijk gegaan.
Maar, eenmaal binnen werd ik toch een beetje ontgoocheld.
Veel handelaren en weinig banen. Enkele modelbanen verkeerden nog in het spaanplaat-tijdperk.
Een baan sprong eruit, en dat was met trammetjes.
Maar voor de rest viel het behoorlijk tegen.
Vorig jaar in Rijswijk had Beneluxspoor.net een gezellige vierkante stand waar van alles te doen was, maar deze keer kwam het een stuk kaler (en ook stiller) over.

Gerard

Treinhobbijist

• Offline Offline
Re:Wat vonden jullie van Rijswijk 2009
« Reactie #1 Gepost op: 28 November 2009, 21:50:21 »
Erg veel toch wel proffesionele handel, en vele particulieren welke dit ook denken te zijn.......
Prijzen behoorlijk hoog, soms maar net iets onder de winkelprijs en dan heb je wel iets nieuws met garantie !
Naar mijn idee was er weinig handel tweedehands, de winkels deden wel goede zaken, vooral de afgeprijsde Roco liep goed !
Vooral bv rails enz was er amper, maar ook de wat nieuwere modellen van de bekende merken waren er niet.
Enorme rij bij de entree, er waren slechts drie kassa's open.
Na 14.00 uur werd het al snel erg rustig...............

Voor Pewiam volgend jaar geen Rijswijk !
Ook Engelse treinen zijn leuk

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #2 Gepost op: 28 November 2009, 21:51:08 »
Mijn mening had ik hier al gegeven:
Het was even zoeken naar een parkeerplek maar uiteindelijk gevonden in de parkeergarage ertegenover (waarvan ik dacht dat die als eerste vol zou zijn).
Toen aangesloten in de rij, die was niet kort :o En ik was er pas rond 10:50 ofzo.
Maar na een goed kwartier stond ik binnen.
Er waren niet zo gek veel modelbanen, dat was eerst wel anders dacht ik. Maar de banen op zich waren best wel leuk. Ik was samen met m'n zoontje van bijna drie dus de nadruk lag op de banen  :) Ik heb ze allemaal wel een paar keer gezien.
De grote baan van "Railkontakt MSG" vond ik best wel leuk, is weer eens wat anders dan een modulebaan en zag er best wel leuk uit. Ook erg toegankelijk voor kinderen en ze waren blijkbaar niet bang voor het feit dat kinderen gemakkelijk aan de baan konden komen.
Nog met een schuin ook langs de handel gelopen en kunnen scoren waarnaar ik op zoek was!
Niet echt een hele bijzondere beurs maar wel gewoon leuk.

En:

Oja, ik hoop dat de Beneluxspoor stand morgen wat beter bevolkt is, was wat rustigjes en kaaltjes vandaag. Maar er waren wat afmeldingen door ziek zijn begreep ik van Chris.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2009, 22:13:09 »
Twee evenementen waar je kaarten voor kon kopen en te weinig kassa. Pinautomaat in hal 3 was begin van de middag leeg of werkte niet, dus stempel op je hand en naar de ingang voor een pinautomaat. Gluhwein was lekker en mijn zoon was niet weg te slaan bij M-track/intercity.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

m de deugd

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28 November 2009, 23:24:25 »
Het was op sommige momenten druk en op andere momenten weer niet.
Kon alles redelijk tot goed zien.
Inderdaad verwarring door 2 beurzen.
Weinig modelbanen, veel te veel stands.
Frietje pinda heerlijk.
Wel de moeite waard.
Delftse modelspoorclub kon maar twee treinen tegelijk laten rijden.
De verlichtig in de hal was niet je van het.

Martin

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #5 Gepost op: 28 November 2009, 23:27:41 »
Jammer , jammer, jammer. Was tot vorig jaar de Nederlandse Modelspoordagen een beurs die steeds beter ging presteren en waar elk jaar meer kwalitatief betere banen te zien waren, deze keer is deze beurs in een jaar tijd ingezakt tot een niveau van tien jaar geleden. Weinig banen en welke er waren waren nou niet echt om over naar huis te schrijven, je zou bijna denken dat crisis echt bestaat.
Het wekt de indruk bij mij dat er een knieval naar de handel is gedaan, er stond dan ook veel bagger-tweedehands. Ook veel nieuw materieel te koop maar nogmaals, naar banen moest je zoeken!! Prijzen voor nieuw materieel waren even hoog als in de winkel (nog even gecheckt bij de Wapstad).
Kortom; als je wat wilt kopen is er keuze zat (helaas tegen dezelfde prijzen als bij de winkel bij je in de buurt), als je komt voor modelspoor en dus om mooie banen te zien blijf dan maar weg, er is zeer weinig (aangekondigde Little Red Caboose niet aanwezig).
Gelukkig woon ik maar vijf minuten fietsen van Expo Rijswijk anders was het nog zonde van het reisgeld en de tijd.
Organisatie; breng de beurs terug naar minstens het niveau van vorig jaar, toen was ik echt verrast, zoals het nu is wordt het een oninterresante verkoopbeurs onder het gemiddelde en zorg voor meer en betere modelbanen (ook als zijn ze al meer te zien geweest). Op de manier van dit jaar krijg je geen mensen enthousiast voor de hobby.
Gerard vV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 November 2009, 23:48:29 »
Hoewel ik het nodige heb aangeschaft, kan ik mij in het algemeen vinden in de bovenstaande kritiek. Toch moet ik zeggen dat - ja ze waren met een lampje te zoeken - een paar mooie modelbanen te vinden waren. Enthousiast zijn en een aantrekkelijke baan hebben, vond ik de jomgeman met trams (Kreek) en aardig was ook de tram-man met speciaal op de beurs aanwezige, mooie HTM-modellen in een inmiddels deels verdwenen Delfts decor. Dat is echter 'couleur locale', dat geef ik toe als Delftenaar. Voor de rest: de rij voor de kassa was ook niet uitnodigend...........
« Laatst bewerkt op: 29 November 2009, 19:45:19 door Peter van der Leek »
Groet, Frank

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #7 Gepost op: 28 November 2009, 23:56:26 »
Gerard Melde:

Vorig jaar in Rijswijk had Beneluxspoor.net een gezellige vierkante stand waar van alles te doen was, maar deze keer kwam het een stuk kaler (en ook stiller) over.

Echter vorig jaar hadden we eveneens een rechte tafel, maar met de rug naar de muur, in de 'banen' zaal (tov de 'LGB'-baan).
Vandaag en morgen hebben we ongeveer 5 meter meer als vorig jaar en een open achterkant. Hierdoor lijkt de stand wat 'iel' zeker als er een aantal (ik meen 2 demo plaatsen) niet gevuld zijn.

Ja ik ben ook van mening dat er best wat meer mensen bij de Bnlx stand hadden mogen staan. Echter houd er rekening mee dat voor t meerendeel van de mensen achter de tafel dit puur (!) een uitbreiding van de modeltreinhobby is, en geen beroepsuitoefening is of enig commerciel belang dient.

Bnlx kan niemand van de forumleden dwingen om achter de tafel gaan zitten. De Bnlx levert slechts t podium waarop een aantal forumleden een deel van hun hobby kunnen tonen. Zijn er veel aanmeldingen dan zal de stichting en of de hierdoor aangewezen persoon een keus maken,  bij te weinig aanmeldingen of te veel afzeggingen heeft deze persoon dus een 'uitdaging'. De aankleding cq randgebeuren komen voor rekening van de stichting.
Dit aandacht verslaafd forum lid  ;), zal morgen weer in t wild te zien zijn in Rijswijk. En ja de pepernoten zijn ook voor de bezoekers van de stand, en voelen zich t best indien ze gegeten worden met meer dan twee tegelijk. (Het is zooo schattig de kleine en grote bezoekers 1 pepernoot te zien bevrijden, en na mijn sarcastische opmerking dat er ook twee mogen genomen worden er nog één (!) nemen  ;D ;D )

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2009, 09:52:05 »
Kan het misschien zijn dat die kerst/snuffelmarkt in de weg zit? Voorheen was het altijd in 2 zalen en nu slechts 1.
Dus ik denk dat ze nu slechts 1 hal tot hun beschikking hadden en om uit de kosten te komen meer verkoop hebben neergezet.
Want we weten al dat het niet aan de deelnemers ligt. Verschillende zijn niet eens uitgenodigd en hadden graag willen komen.
Ook had BNLS 2 afzeggingen zodat we standruimte over hadden. De lieve dame had gelijk voor vandaag (zondag) iemand op de wachtlijst staan om dit gat op te vullen dus ook voor verkoop animo genoeg.

We zullen volgend jaar de deelnemerslijst eerst afwachten voor dat ik aan mijn wereldreis ga beginnen.
Toch heb ik er geen spijt van hoor. Ik heb een leuke dag gehad en weer mensen gesproken die ik al lang niet had gezien. Ik was alleen teleurgesteld in het aantal banen en wat er wel was had ik voor een groot deel al gezien. De expo op zich blijft een goede sfeer hebben en goed eten, das ook belangrijk  ;D
Weet iemand al wanneer het volgend jaar is?? Weer in december of terug in januari?

En hier kan je de foto's van Rijswijk terug vinden.
http://hoogedijk.zoeffie.nl/foto.php?view=thumbnailList&category=8

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #9 Gepost op: 29 November 2009, 10:11:25 »
De naam "modelspoordagen" niet waardig.
Je kunt net zo goed gaan naar een "gewone" modelspoor"ruil"beurs gaan.
Toch geen spijt, ik was al tijden niet op een beurs geweest en het is geen dure beurs (6 euro met internetkorting (y))
Vr. groeten,
Bob

PieterW

• Offline Offline
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
« Reactie #10 Gepost op: 29 November 2009, 10:13:56 »
Wat mij betreft ver beneden peil. Zoveel banen als er vorig jaar waren zo weinig waren er gisteren.
Sfeertje was wel heel goed! Maar te veel tweedehands handel. Dat kun je in Houten ook vinden!.

Highlight vond ik de locloods van Tilly. Mooi modulair opgezet en oneindig uitbreidbaar! Ook die van Artitec is zeer fraai echter maar in 1 maat  verkrijgbaar.

Jammer ik had gehoopt op een beurs zoals vorig jaar, maar het was nu allemaal wat in een hoekie gepropt wegens een kerst en geneuzel beurs.

Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #11 Gepost op: 29 November 2009, 10:41:28 »
Bedankt voor de verslagen; ik ga de moeite niet doen om er heen te gaan vandaag als ik al het bovenstaande resumeer. :)
Grtz!
Tedo

Thieu

• Offline Offline
    • RailImages
« Reactie #12 Gepost op: 29 November 2009, 11:18:39 »
Heeft iemand enig idee waarom The Little Red Caboose het liet afweten? Overal in de media kwam je hen tegen met hun 'première' op Rijswijk. Ik begreep dat er nu op het laatste moment de hulp moest worden ingeroepen van een niet-rijdende Duitse modelbaan...

Ik vond vorig jaar trouwens al dat er te veel commercie was. Dat is nu blijkbaar dus nog erger geworden.... Ben blij dat ik me die 8 euro heb bespaard.....
Groetjes, Thieu

piet post

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 29 November 2009, 11:18:59 »
Mijn mening, erg rommelig. Ondanks plattegrond moeilijk stands te vinden omdat er geen nummers op de kramen stonden. Ook te veel stands voor een hal. Slechte verlichting. Kortom veel om te verbeteren. Piet

Lahntal

• Offline Offline
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
« Reactie #14 Gepost op: 29 November 2009, 11:37:27 »
Heeft iemand enig idee waarom The Little Red Caboose het liet afweten? Overal in de media kwam je hen tegen met hun 'première' op Rijswijk. Ik begreep dat er nu op het laatste moment de hulp moest worden ingeroepen van een niet-rijdende Duitse modelbaan...

@Thieu; Die niet-rijdende Duitse modelspoorbaan is een diorama van 3 modules van de 'Lahntalbahn in N'.  Wij zijn afgelopen donderdag benaderd om de leeggekomen ruimte van The Little Red Caboose in te vullen. Helaas was de ruimte een beetje te krap om de hele 'Lahntalbahn in N' op te bouwen.
Deze is 12X6 mtr. en we kregen 3x5mtr. toegewezen. En waarom The Little Red Caboose er niet was geen idee, wij hebben zo goed mogelijk deze ruimte proberen op te vullen.

Trouwens mocht je toch eens de gehele 'Lahntalbahn in N' willen zien (33 modules);
Wij hebben op 19 december a.s. open dag in onze clubruimte in de MegaStores te Den Haag, GRATIS toegang  ;D
meer info op: www.lahntalbahn.info

Groet,
Erwin.