Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:34:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 21:49:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 15:55:15
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15

Auteur Topic: Probleem - (Baanplan H0)  (gelezen 4915 keer)

Dewey

• Offline Offline
Probleem - (Baanplan H0)
« Gepost op: 25 November 2009, 17:21:19 »
Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen ik ben Dewey ( Spreek uit Deewie ) ben 11 jaar en woon in Nieuweschans ( Provincie Groningen ) en ik ben al sinds mijn vierde gek op treinen, maar ik was er een tijdje niet meer mee bezig. Ik heb een tijdje geleden een Marklin H0 locomotief, C-rails en een trafo gekocht en ben nu weer volop bezig met mijn hobby. Ik heb nu ruimte voor een vaste modelbaan. Ik heb een ruimte van 4 Meter bij 16 meter beschikbaar, maar ik wil maar een baan van 3 meter bij 7-8 meter zodat ik er ook nog omheen kan lopen. Ik heb al aardig wat baanplannen gemaakt met Wintrack, maar ze zijn altijd leeg en veel te rechte stukken. Zouden jullie me tips kunnen geven? Ik heb ookal aardig wat tips van mensen op een ander forum gekregen.

MVG Dewey
« Laatst bewerkt op: 08 December 2009, 13:21:24 door Hans van de Burgt »

Roelof

• Gast
Re:Baanplan probleem
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2009, 17:29:28 »
Ik weet niet of ik het goed begrijp maar een beschikbare ruimte van 4 x 16 mtr?
En ruimte voor een baan van 3 x 8 mtr? Vraag me af hoe jij dit gaat invullen gezien je leeftijd.

Grt, Ronald.

Dewey

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2009, 17:33:28 »
Mijn stiefvader heeft een huis in Duitsland daar ligt een zolder van 16 meter lang en 4 meter breed boven, maar ik wel maar een treintafel van 3 meter bij 8 meter anders word het te groot en er ligt ook nog wat rotzooi. Duidelijk genoeg?

MVG Dewey

Roelof

• Gast
Re:Probleem [Baanplan H0]
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2009, 17:54:47 »
Ja.
Toch plaats ik hier mijn twijfels hoe jij dit gaat realiseren ook gezien je leeftijd en de daarbij komende kosten.
Verder, wat is jouw tijdperk, land en thema wat jij wilt gaan rijden.
Let wel, wij kunnen hier niet zomaar een geschikt baanplan voor jouw maken want dat moet jij zelf beslissen, dat kunnen wij hier niet voor jou.

Grt, Ronald.

2rail-Tim

• Offline Offline
  • Digitaal / Piko A-rails / DB
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2009, 17:59:36 »
Hallo,

volgens mij zit jij op 3rail jouw baanplan te uiten ofniet.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2009, 18:04:23 door 2rail-Tim »

Dewey

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2009, 18:17:33 »
@Roelof

Ik rij tijdperk V en een Nederlands Thema. En het gaat inderdaad veel kosten maarja ik ga het ook niet allemaal in één keer doen, want dan is het ook niet leuk meer en dat kan bijna niemand betalen. Ik ga het stuk voor stuk doen. En ik vraag ook niet dat jullie een baanplan voor me maken. Ik vind het veel leuker om met jullie tips het zelf te doen.

@Tim

Inderdaad.

MVG Dewey

Dewey

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2009, 17:06:56 »
Hallo,

Ik heb wat andere baanplannen bekeken en heb wat ideeën opgedaan en heb nu dit gemaakt.

Roze is een helling. Ik heb geen schaduwstation toegevoegd omdat ik al mijn materiaal kwijt kan in mijn station en anders haal ik het gewoon van de baan.

MVG Dewey

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 November 2009, 19:58:12 »
Mijn stiefvader heeft een huis in Duitsland daar ligt een zolder van 16 meter lang en 4 meter breed boven, maar ik wel maar een treintafel van 3 meter bij 8 meter anders word het te groot en er ligt ook nog wat rotzooi. Duidelijk genoeg?

Heej Dewey, da's een lekkere partij ruimte! Daar kun je best wat leuks mee doen, zelfs op HO formaat  ;D
Vraag is: wat wil je eigenlijk met je treinbaan? Wat is er nou zo mooi aan die treintjes? Wil je TGV's laten rondrazen, lange goederentreinen voorbij zien denderen of lekker rangeren met kleine locjes?

In je baanplan is het station erg prominent aanwezig, daar draait het een beetje om, station in en uit, rondje om de stad en weer hetzelfde station in. Wil je lekker rijden, of vindt je het ook leuk om te bouwen? wil je een stad, dorpjes, industrie?

Ik heb vorig jaar zelf ook enorm lopen puzzelen om mijn baan een beetje realistisch te krijgen (zie dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12296.msg190876.html#msg190876.). Naast een groot station heb ik een aantal kleinere stationnetjes geplanned en naast een hoofdbaan een paar kleinere industrie spoortjes. Op deze manier kun je meer soorten treinen laten rijden en heb je meer te spelen  (y)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Dewey

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2009, 09:21:21 »
Ik ga nu eerst geen baanplannen meer maken, want ik heb net gehoord dat we pas in de Zomer 2010 kunnen beginnen met de bouw, want de zolder is nog niet geïsoleerd. Bedankt voor de tips en ik ga zeker even in jou topic kijken.

MVG Dewey

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2009, 12:01:30 »
Ik ga nu eerst geen baanplannen meer maken, want ik heb net gehoord dat we pas in de Zomer 2010 kunnen beginnen met de bouw, want de zolder is nog niet geïsoleerd. Bedankt voor de tips en ik ga zeker even in jou topic kijken.

Ha, ook een bekend probleem. Ik ben vorig jaar zomer begonnen met het baanplan, maar er zit ook vertraging in de oplevering van ons nieuwe huis. Had gedacht al bezig te kunnen zijn, maar moet nu nog tot denk ik april volgend jaar wachten voordat ik aan de slag kan :(

Voordeel van het vooruitdenken is dat zo''n plan kan groeien. Je hebt de tijd om eens rustig na te denken wat je precies met je baan wilt doen en eens wat te spelen met ideeen in Wintrack.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Dewey

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2009, 12:38:20 »
Je kan nu helemaal niet op de zolder zijn alleen met een winterjas.. En inderdaad ik doe in de tussentijd nog genoeg leuke ideeën op.

MVG Dewey
« Laatst bewerkt op: 27 November 2009, 12:40:24 door Dewey »

EKdesign

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 November 2009, 17:36:58 »
Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen ik ben Dewey ( Spreek uit Deewie ) ben 11 jaar en woon in Nieuweschans ( Provincie Groningen ) en ik ben al sinds mijn vierde gek op treinen, maar ik was er een tijdje niet meer mee bezig. Ik heb een tijdje geleden een Marklin H0 locomotief, C-rails en een trafo gekocht en ben nu weer volop bezig met mijn hobby. Ik heb nu ruimte voor een vaste modelbaan. Ik heb een ruimte van 4 Meter bij 16 meter beschikbaar, maar ik wil maar een baan van 3 meter bij 7-8 meter zodat ik er ook nog omheen kan lopen. Ik heb al aardig wat baanplannen gemaakt met Wintrack, maar ze zijn altijd leeg en veel te rechte stukken. Zouden jullie me tips kunnen geven? Ik heb ookal aardig wat tips van mensen op een ander forum gekregen.

MVG Dewey

Beste Dewey,

Als je wilt kan ik je op weg helpen met een baanplan, heb zelf vele plannen op mijn harddisk staan, meeste zelf gemaakt voor diverse ruimtes. Jouw baan is wel groot dus kun je veel thema`s maken. Hoor het wel van je. 8) Wat ik wel graag dan wil weten zijn jouw wensen zoals aantal opstelsporen, hoeveel niveau`s etc etc.

Met vriendelijke groet,
Erik Krommenhoek
www.erik-krommenhoek.nl

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2009, 20:11:59 »
Hallo Dewey,

Inderdaad een grote ruimte, maar ook ongelooflijk veel mogelijkheden.
ik zou gaan voor iets bijzonders.
Maak een baan die rond loopt, waarbij de maximale diepte max 75 cm is, want langer is je arm niet! Door middel van een achterwand die helemaal rond loopt, zorg je ervoor dat je vanuit alle hoeken steeds maar een gedeelte van de baan kunt zien.
Als je alleen maar een enkel baanvak zou hebben met twee wissels voor een inhaalspoor, zou je twee treinen kunnen laten rijden. Het aankleden van deze eenvoudige baan biedt al zoveel voldoening dat je zowel in kosten als het leren omgaan met verschillende technieken tijd en (zak)geld zat hebt.

Maar waarschijnlijk wil je meer. Welnu, met twee wissels meer kun je treinen laten verdwijnen achter de rondlopende achterwand. Je krijgt dan een zogenaamd 'onzichtbaar' schaduwstation op het binnenterrein. Hoe meer je spaart, hoe meer wissels en rails je kunt gebruiken. Voor elke extra trein, geldt dan een spoor extra.

Er zullen vast wel mensen zijn die zo'n soort baan voor je willen ontwerpen.
En wel eentje die niet meteen enkele duizenden euro's gaat kosten.
Of je stiefvader moet ook een 'suikeroompje' zijn. :D

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 27 November 2009, 20:13:30 door Hans van de Burgt »

Dewey

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2009, 20:46:53 »
Ik heb eerst een bak van 1 bij 2 meter gemaakt en daar kan ik 2 treinen laten rijden. Ik ga de grote baan stuk voor stuk opbouwen en uiteindelijk heb je een resultaat waar ik erg trots op ben.

MVG Dewey

Dewey

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 December 2009, 10:49:32 »
Hallo iedereen,

Ik heb een lijstje gemaakt van de dingen die ik op mijn baan wil en een van die dingen is een kopstation. Ik heb een baanplan gemaakt en ik vraag me af wat jullie ervan vinden. Ik vind scenery belangrijker dan spoor.

Het kopstation ligt 10 CM hoger dan de hoofdbaan ( Het grijze ).

MVG Dewey