Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:25:34
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 17:15:07
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 7147750 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re:Raadplaatje
« Reactie #32670 Gepost op: 03 March 2012, 20:43:13 »
Je mag je vraag gerust specificeren, maar als de vraag niet eenduidig is, kun je ook niet een antwoord fout rekenen dat de vraag correct beantwoordt, maar niet het antwoord is dat de vraagsteller in gedachten had. Vandaar dus dat de vraag "waar?" door de regels eenduidig is gemaakt.

Och, daar heb ik een duidelijk Nederlands antwoord op: "Het doel heiligt de middellen?"

Duidelijk Nederlands misschien wel, correct Nederlands helaas niet. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert1

• Gast
« Reactie #32671 Gepost op: 03 March 2012, 20:48:50 »
Och ik ben in net Lucky Luke: Ik tik sneller dan mijn schaduw en dan komt er wel eens een lettertje te veel of te weinig uit!  :P

Kortom: Waar blijft die plaat?

mvg,
Gert

Anoniem

• Gast
« Reactie #32672 Gepost op: 03 March 2012, 20:51:22 »
Kom, kom Wesley, de afgelopen tweeduizend-nog-wat pagina's staan vol voorbeelden waar jij zegt dat 'Waar?' alleen maar naar een plaats kan verwijzen. Zo vaak dat het zelfs een regel is geworden.   ;)

Dat klopt, maar mijn punt was, dat als iemand in zo'n geval gaat antwoorden met "op de hoek van de Hauptstrasse en de Bahnhofstrasse, bij het meest rechtse stoplicht en dan 2 gevels verder, in Frankfurt" en het is wèl in Frankfurt maar niet op de hoek van de Hauptstrasse en de Bahnhofstrasse, bij het meest rechtse stoplicht en dan 2 gevels verder, dan is het dus de rader die voor de verwarring zorgt: niet de vraagsteller ;).

Wie heeft eigenlijk die regel verzonnen dat op de vraag "waar?" een plaatsnaam volstaat?

Da's mijn verdienste. De rationale: heel veel mensen stellen als vraag alleen maar "waar?", met niets erbij. Dat levert inderdaad een hele trits aan mogelijke antwoorden op, en daarom heb je een conventie nodig. Een afspraak, waarbij we zijn overeengekomen dat de vraag "waar?" voor één, en ook uitsluitend één, interpretatie vatbaar is: de plaatsnaam. Niet omdat dat het "beste" antwoord op de vraag "waar?" zou zijn, maar omdat zo'n afspraak de duidelijkheid ten goede komt. Wat niet wegneemt dat iemand best mag vragen naar welke gevel bij welk stoplicht op de hoek van welke twee straten er bedoeld wordt... Maar die informatie vraag je niet door "waar?" te vragen en dan bij het eerste antwoord te roepen: "maar ik wilde het preciezer weten!".

En ik vind het ook een beetje onzinnig dat je een vraag niet meer mag preciseren zolang er nog geen goed te rekenen antwoord op de oorspronkelijke vraag voorbij is gekomen.

Dat ben ik in wezen met je eens, maar dan krijg je allemaal grijze gebieden en bijbehorende discussie... dat wel :).
Nu ben ik daar altijd wel voor in hoor, daar niet van ;D

Maar wat is dan het probleem als een rader zowel de plaatsnaam als een straatnaam enzovoorts neerzet? Dan is in ieder geval de plaatsnaam geraden. Dat er dan nog overbodige info wordt neer geplempt , kan de plaatser niets aan doen, maar kan (en mag, mijn inziens ;D) het niet fout gerekend worden.

Ook mee eens, maar de rader trekt wel een rookgordijn op van allerlei irrelevante informatie, en je kunt erop wachten dat dat fout gaat ;D (en dat is ook al gebeurd in het verleden 8)).

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #32673 Gepost op: 03 March 2012, 20:52:32 »
Zoals Peter het hierboven omschrijft is dus ook mijn insteek: preciseren mag zolang op de oorspronkelijke vraag geen antwoord is gegeven dat goed gerekend had moeten worden.
Gert geeft echter naar Sander aan dat preciseren niet mag:
Citaat
Dat is dan te laat, want dat staat niet in jouw oorspronkelijke vraag.
De regel is al heel lang dat als je alleen maar 'waar' vraagt de plaatsnaam volstaat.
En de vraag achteraf veranderen mag niet!

En dat vind ik dus een rare regel, net als de regel dat een plaatsnaam per definitie volstaat bij de vraag "waar?".
Als ik in de Kalverstraat aan iemand vraag waar het station is, word ik denk ik niet zo vrolijk als iedereen met "in Amsterdam" gaat antwoorden. Vergelijkbare situaties komen ook in dit draadje voor.

Huub
« Laatst bewerkt op: 03 March 2012, 20:54:23 door hubertus »

jakop

• Gast
« Reactie #32674 Gepost op: 03 March 2012, 20:58:27 »
Wie heeft eigenlijk die regel verzonnen dat op de vraag "waar?" een plaatsnaam volstaat?

Volgens mij is Wesley de vooroorzaker van dat 'kwaad' wat mij dus nu wel een sterretje heeft bezorgd.  ;D

Leuke auto idd Peter, als ik Frans moest rijden kwam ik ook bij Renault terecht.

De plaat: Hoe heet de weg (precies) waar ik op stond de foto te maken?

Wel de cijfertjes gepoetst, anders kan ik niet eens koffie zetten voor het geraden is

O ja Gert, die koplamp is stuk omdat ik nu al 2 keer van de weg ben gegleden van je oliespoor......

Anoniem

• Gast
« Reactie #32675 Gepost op: 03 March 2012, 20:59:24 »
Huub, ik herhaal gewoon nog maar eens:

De rationale: heel veel mensen stellen als vraag alleen maar "waar?", met niets erbij. Dat levert inderdaad een hele trits aan mogelijke antwoorden op, en daarom heb je een conventie nodig. Een afspraak, waarbij we zijn overeengekomen dat de vraag "waar?" voor één, en ook uitsluitend één, interpretatie vatbaar is: de plaatsnaam. Niet omdat dat het "beste" antwoord op de vraag "waar?" zou zijn, maar omdat zo'n afspraak de duidelijkheid ten goede komt.

Met andere woorden: we hebben afgesproken dat "waar" een vraag is naar een plaatsnaam, om niet bij elk raadplaatje de discussie te hoeven voeren over wat er precies bedoeld wordt met "waar". Wil je een straatnaam weten, een stationsnaam, een bedrijfsnummer, een gevelkleurtje: het mag allemaal, maar dan moet je een andere vraag stellen dan "waar?".

Welke andere conventie stel je voor? Want het lijkt me duidelijk dat je tenminste een afspraak moet hebben over hoe men de vraag "waar?" moet uitleggen...

En je vergelijking gaat niet op: de passant aan wie jij vraagt waar het station is, gaat ook niet op Google Earth zoeken waar dat ding in vredesnaam zou kunnen zijn, en als-ie geen idee heeft je dan maar blind een kant op sturen, bij wijze van "pijltje" ;D.

henk

• Offline Offline
« Reactie #32676 Gepost op: 03 March 2012, 20:59:59 »
Gert geeft echter naar Sander aan dat preciseren niet mag:
En dat vind ik dus een rare regel [...]

Die 'regel' ken ik ook niet en ik heb Raadplaatje toch vanaf het begin - meestal langs de zijlijn - gevolgd. Vragen zijn al vaak verduidelijkt soms zelfs op uitdrukkelijk verzoek van de scheids. Deze vraag is gespecificeerd voordat de Potsdamse antwoorden kwamen.

Voor de duidelijkheid : Met plaats versta ik het betreffende station
« Laatst bewerkt op: 03 March 2012, 21:05:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

• Gast
« Reactie #32677 Gepost op: 03 March 2012, 21:05:26 »
Da's op zich natuurlijk wel een rare toevoeging, net zoiets als: "voor de duidelijkheid: met appeltaart bedoel ik een lantarenpaal". Maar dat terzijde ;D ;D ;D.

henk

• Offline Offline
« Reactie #32678 Gepost op: 03 March 2012, 21:08:00 »
Ik kan stations sowieso slecht verstaan, maar dat is weer wat anders.

Anoniem

• Gast
« Reactie #32679 Gepost op: 03 March 2012, 21:09:36 »
Heb ik ook last van inderdaad...

Gert1

• Gast
« Reactie #32680 Gepost op: 03 March 2012, 21:11:56 »
Lees dan nog maar eens een slordige tweeduizend pagina's terug Henk.
Ik meen dat het destijds Han was die zijn vraag aanpaste. Het huis (forum) was werkelijk te klein en de reacties buitelden over elkaar.
Sindsdien is de regel dat je een eenduidige vraag moet stellen die je niet meer mag aanpassen als het raden eenmaal begonnen is.

Maar goed, zoals gezegd zal ik van de week eens door dat regeldraadje spitten.

Gok Raadplaatje: Stationsweg

mvg,
Gert

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #32681 Gepost op: 03 March 2012, 21:13:02 »
we hebben afgesproken dat "waar" een vraag is naar een plaatsnaam, om niet bij elk raadplaatje de discussie te hoeven voeren over wat er precies bedoeld wordt met "waar". Wil je een straatnaam weten, een stationsnaam, een bedrijfsnummer, een gevelkleurtje: het mag allemaal, maar dan moet je een andere vraag stellen dan "waar?".
Wie zijn we? Tenzij ik aan acute Alzheimer lijd, kan ik me niet herinneren hier ooit iets over afgesproken te hebben.
En ik begrijp het probleem eerlijk gezegd ook niet zo. Wanneer je als vraagsteller merkt dat je niet de antwoorden krijgt die je verwacht, is het vroeg genoeg de vraag te preciseren. En je moet zo sportief zijn om een antwoord dat redelijkerwijs goed gerekend zou moeten worden op de (ruime) vraagstelling die je hebt gebruikt, dan ook goed te rekenen.
Dat in 90% van de gevallen een plaatsnaam voldoende is, zal duidelijk zijn. Maar dat bij een foto van de Berlijnse S-Bahn nooit enkel Berlijn als antwoord wordt verwacht, moge toch ook wel duidelijk zijn.
We hoeven toch niet alles in een regelkeurslijf te persen?

Huub
« Laatst bewerkt op: 03 March 2012, 21:16:08 door hubertus »

henk

• Offline Offline
« Reactie #32682 Gepost op: 03 March 2012, 21:16:22 »
Ik hoef het draadje niet door te spitten Gert, ik heb de griezelige gewoonte dat soort dingen te onthouden. De vraag veranderen nadat een correct antwoord op de oorspronkelijke vraag is gegeven, leidt terecht tot oproer. Een vraag veranderen voordat een correct antwoord is gegeven, is al vaker vertoond, soms zelfs op uitdrukkelijk verzoek en heeft nooit problemen veroorzaakt.

Anoniem

• Gast
« Reactie #32683 Gepost op: 03 March 2012, 21:22:09 »
Ik meen dat het destijds Han was die zijn vraag aanpaste. Het huis (forum) was werkelijk te klein en de reacties buitelden over elkaar.
Sindsdien is de regel dat je een eenduidige vraag moet stellen die je niet meer mag aanpassen als het raden eenmaal begonnen is.

Dat was een iets andere situatie... iemand had namelijk al "Rostock" geroepen en toen vond Han dat het niet precies genoeg was. In dit geval was het enige gegeven antwoord (Berlijn) sowieso al fout, want het was in Potsdam. Of het dan nog vrij staat om een vraag te preciseren, is voor mij een andere kwestie dan wanneer iemand al "Potsdam" had geroepen...

Wie zijn we? Tenzij ik aan acute Alzheimer lijd, kan ik me niet herinneren hier ooit iets over afgesproken te hebben.

Ja nee, we hebben niet met zijn allen een contract ondertekend natuurlijk. Maar die conventie is wel zo gegroeid.

Wanneer je als vraagsteller merkt dat je niet de antwoorden krijgt die je verwacht, is het vroeg genoeg de vraag te preciseren. En je moet zo sportief zijn om een antwoord dat redelijkerwijs goed gerekend zou moeten worden op de (ruime) vraagstelling die je hebt gebruikt, dan ook goed te rekenen.

Daar zit 'm precies de kneep... dat is al (veel) vaker fout gegaan.

Dat in 90% van de gevallen een plaatsnaam voldoende is, zal duidelijk zijn. Maar dat bij een foto van de Berlijnse S-Bahn nooit enkel Berlijn als antwoord wordt verwacht, moge toch ook wel duidelijk zijn.

Tuurlijk, het was dan ook een beetje flauw van Gert om op die strepen te gaan staan. Hij had ook kunnen vragen om de vraag te preciseren...hé !

soms zelfs op uitdrukkelijk verzoek

Dat had ik al ergens gelezen ;D.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2012, 21:23:58 door Wesley­­ »

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #32684 Gepost op: 03 March 2012, 21:23:38 »
Parallelwei de plaatsnaam laat ik weg omdat dat niet gevraagd werd :P als antwoord op de nieuwe raadplaat ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin