Och, daar heb ik een duidelijk Nederlands antwoord op: "Het doel heiligt de middellen?"
Kom, kom Wesley, de afgelopen tweeduizend-nog-wat pagina's staan vol voorbeelden waar jij zegt dat 'Waar?' alleen maar naar een plaats kan verwijzen. Zo vaak dat het zelfs een regel is geworden.
Wie heeft eigenlijk die regel verzonnen dat op de vraag "waar?" een plaatsnaam volstaat?
En ik vind het ook een beetje onzinnig dat je een vraag niet meer mag preciseren zolang er nog geen goed te rekenen antwoord op de oorspronkelijke vraag voorbij is gekomen.
Maar wat is dan het probleem als een rader zowel de plaatsnaam als een straatnaam enzovoorts neerzet? Dan is in ieder geval de plaatsnaam geraden. Dat er dan nog overbodige info wordt neer geplempt , kan de plaatser niets aan doen, maar kan (en mag, mijn inziens ) het niet fout gerekend worden.
Dat is dan te laat, want dat staat niet in jouw oorspronkelijke vraag.De regel is al heel lang dat als je alleen maar 'waar' vraagt de plaatsnaam volstaat.En de vraag achteraf veranderen mag niet!
De rationale: heel veel mensen stellen als vraag alleen maar "waar?", met niets erbij. Dat levert inderdaad een hele trits aan mogelijke antwoorden op, en daarom heb je een conventie nodig. Een afspraak, waarbij we zijn overeengekomen dat de vraag "waar?" voor één, en ook uitsluitend één, interpretatie vatbaar is: de plaatsnaam. Niet omdat dat het "beste" antwoord op de vraag "waar?" zou zijn, maar omdat zo'n afspraak de duidelijkheid ten goede komt.
Gert geeft echter naar Sander aan dat preciseren niet mag:En dat vind ik dus een rare regel [...]
Voor de duidelijkheid : Met plaats versta ik het betreffende station
we hebben afgesproken dat "waar" een vraag is naar een plaatsnaam, om niet bij elk raadplaatje de discussie te hoeven voeren over wat er precies bedoeld wordt met "waar". Wil je een straatnaam weten, een stationsnaam, een bedrijfsnummer, een gevelkleurtje: het mag allemaal, maar dan moet je een andere vraag stellen dan "waar?".
Ik meen dat het destijds Han was die zijn vraag aanpaste. Het huis (forum) was werkelijk te klein en de reacties buitelden over elkaar.Sindsdien is de regel dat je een eenduidige vraag moet stellen die je niet meer mag aanpassen als het raden eenmaal begonnen is.
Wie zijn we? Tenzij ik aan acute Alzheimer lijd, kan ik me niet herinneren hier ooit iets over afgesproken te hebben.
Wanneer je als vraagsteller merkt dat je niet de antwoorden krijgt die je verwacht, is het vroeg genoeg de vraag te preciseren. En je moet zo sportief zijn om een antwoord dat redelijkerwijs goed gerekend zou moeten worden op de (ruime) vraagstelling die je hebt gebruikt, dan ook goed te rekenen.
Dat in 90% van de gevallen een plaatsnaam voldoende is, zal duidelijk zijn. Maar dat bij een foto van de Berlijnse S-Bahn nooit enkel Berlijn als antwoord wordt verwacht, moge toch ook wel duidelijk zijn.
soms zelfs op uitdrukkelijk verzoek