Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:30:53
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door grossraumwagen
Vandaag om 09:16:56
20 jaar BNLS jubileum door ca.gorter
Vandaag om 08:42:20
LS Models 2025 door Cegielski
Vandaag om 06:36:20
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door GerardH
Vandaag om 02:43:43
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 02:38:53
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
  

Auteur Topic: Zaagrichting bij overgang  (gelezen 2003 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Zaagrichting bij overgang
« Gepost op: 20 November 2009, 12:25:04 »
Op mijn baan heb ik een stuk waar de rails van een vast stuk overgaan op een opklapbaar gedeelte.
Hier moeten de rails dus worden doorgezaagd.

De rails lopen onder een hoek over over deze overgang.

Wat zijn de ervaringen voor het beste resultaat: de rails recht doorzagen, loodrecht op de spoorstaaf of schuin doorzagen, evenwijdig aan de rand van de plaat.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2009, 12:34:34 »
Hoi Jeroen,

Altijd evenwijdig aan de plaat doorzagen, dan krijg je geen uitstekend stukken.
Bij het opklapbare gedeelte uitkijken dat de rails bij het opklappen vrij van elkaar lopen.
Ik zou dit oplossen door het scharnierpunt van het opklapbare gedeelte niet op de scheiding te zetten maar ongeveer 10 cm verwijdert van de scheiding op het vaste gedeelte.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

wvdm

  • Gast
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2009, 12:45:24 »
Hier sluit ik mij helemaal bij aan, evenwijdig aan de plaat, dus, schuin doorzagen.
Maar eerst de rails op beide platen voor je met zagen begint heel goed vastmaken.
Dit kan bijvoorbeeld, door twee componenten lijm aan de buitenkanten van de rails te doen ook over de bielzen heen. Door in de nog niet uitgeharde twee componenten lijm wat ballast steentjes te strooien, is de twee componenten lijm niet meer te zien en het maakt de verbinding nog steviger.
Maak de aansluitdraden naar de rails op de opklapbare plank voldoende lang, zodat als de plank op geklapt is, ze nog speling hebben.


groetjes
Wil

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2009, 13:43:38 »
Het scharnierpunt ligt idd al ruim  naar achteren, dus zit goed.

Maar bedankt voor de adviezen, ga er mee knutselen.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

wvdm

  • Gast
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2009, 13:48:04 »
Graag gedaan, succes.
Laat de twee componenten lijm niet hoger komen als de rails. Dit scheelt weer schuurwerk. ;D

Groetjes
Wil

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2009, 14:18:10 »
Andere mogelijkheid; de laatste biels vervangen door strookjes pertinax en de rails solderen. We le koperbaan doorzagen, anders krijg je sluiting. Ook mogelijk en goedkoper maar net zo stevig; draai een platkopschroef onder het uiteinde van de rail in de plaat (rail wel even opzij wegbuigen) en stel 'm zo op hoogte dat-ie de onderkant van de rail raakt. Dit moet nauttrlijk 4 x, dan vastsolderen en je bent klaar. Het solderen van de uiteinden van de rail zit enorm veel steviger dan vastlijmen. De soldeerconstructie heeft z'n nut op diverse beurzen al bewezen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.