Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:20:24
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
25 July 2025, 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Zaagrichting bij overgang  (gelezen 1954 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Zaagrichting bij overgang
« Gepost op: 20 November 2009, 12:25:04 »
Op mijn baan heb ik een stuk waar de rails van een vast stuk overgaan op een opklapbaar gedeelte.
Hier moeten de rails dus worden doorgezaagd.

De rails lopen onder een hoek over over deze overgang.

Wat zijn de ervaringen voor het beste resultaat: de rails recht doorzagen, loodrecht op de spoorstaaf of schuin doorzagen, evenwijdig aan de rand van de plaat.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2009, 12:34:34 »
Hoi Jeroen,

Altijd evenwijdig aan de plaat doorzagen, dan krijg je geen uitstekend stukken.
Bij het opklapbare gedeelte uitkijken dat de rails bij het opklappen vrij van elkaar lopen.
Ik zou dit oplossen door het scharnierpunt van het opklapbare gedeelte niet op de scheiding te zetten maar ongeveer 10 cm verwijdert van de scheiding op het vaste gedeelte.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

wvdm

  • Gast
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2009, 12:45:24 »
Hier sluit ik mij helemaal bij aan, evenwijdig aan de plaat, dus, schuin doorzagen.
Maar eerst de rails op beide platen voor je met zagen begint heel goed vastmaken.
Dit kan bijvoorbeeld, door twee componenten lijm aan de buitenkanten van de rails te doen ook over de bielzen heen. Door in de nog niet uitgeharde twee componenten lijm wat ballast steentjes te strooien, is de twee componenten lijm niet meer te zien en het maakt de verbinding nog steviger.
Maak de aansluitdraden naar de rails op de opklapbare plank voldoende lang, zodat als de plank op geklapt is, ze nog speling hebben.


groetjes
Wil

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2009, 13:43:38 »
Het scharnierpunt ligt idd al ruim  naar achteren, dus zit goed.

Maar bedankt voor de adviezen, ga er mee knutselen.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

wvdm

  • Gast
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2009, 13:48:04 »
Graag gedaan, succes.
Laat de twee componenten lijm niet hoger komen als de rails. Dit scheelt weer schuurwerk. ;D

Groetjes
Wil

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4215
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2009, 14:18:10 »
Andere mogelijkheid; de laatste biels vervangen door strookjes pertinax en de rails solderen. We le koperbaan doorzagen, anders krijg je sluiting. Ook mogelijk en goedkoper maar net zo stevig; draai een platkopschroef onder het uiteinde van de rail in de plaat (rail wel even opzij wegbuigen) en stel 'm zo op hoogte dat-ie de onderkant van de rail raakt. Dit moet nauttrlijk 4 x, dan vastsolderen en je bent klaar. Het solderen van de uiteinden van de rail zit enorm veel steviger dan vastlijmen. De soldeerconstructie heeft z'n nut op diverse beurzen al bewezen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.