Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 21:55:44
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:58:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: Zaagrichting bij overgang  (gelezen 1976 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Zaagrichting bij overgang
« Gepost op: 20 November 2009, 12:25:04 »
Op mijn baan heb ik een stuk waar de rails van een vast stuk overgaan op een opklapbaar gedeelte.
Hier moeten de rails dus worden doorgezaagd.

De rails lopen onder een hoek over over deze overgang.

Wat zijn de ervaringen voor het beste resultaat: de rails recht doorzagen, loodrecht op de spoorstaaf of schuin doorzagen, evenwijdig aan de rand van de plaat.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2009, 12:34:34 »
Hoi Jeroen,

Altijd evenwijdig aan de plaat doorzagen, dan krijg je geen uitstekend stukken.
Bij het opklapbare gedeelte uitkijken dat de rails bij het opklappen vrij van elkaar lopen.
Ik zou dit oplossen door het scharnierpunt van het opklapbare gedeelte niet op de scheiding te zetten maar ongeveer 10 cm verwijdert van de scheiding op het vaste gedeelte.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

wvdm

  • Gast
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2009, 12:45:24 »
Hier sluit ik mij helemaal bij aan, evenwijdig aan de plaat, dus, schuin doorzagen.
Maar eerst de rails op beide platen voor je met zagen begint heel goed vastmaken.
Dit kan bijvoorbeeld, door twee componenten lijm aan de buitenkanten van de rails te doen ook over de bielzen heen. Door in de nog niet uitgeharde twee componenten lijm wat ballast steentjes te strooien, is de twee componenten lijm niet meer te zien en het maakt de verbinding nog steviger.
Maak de aansluitdraden naar de rails op de opklapbare plank voldoende lang, zodat als de plank op geklapt is, ze nog speling hebben.


groetjes
Wil

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2009, 13:43:38 »
Het scharnierpunt ligt idd al ruim  naar achteren, dus zit goed.

Maar bedankt voor de adviezen, ga er mee knutselen.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

wvdm

  • Gast
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2009, 13:48:04 »
Graag gedaan, succes.
Laat de twee componenten lijm niet hoger komen als de rails. Dit scheelt weer schuurwerk. ;D

Groetjes
Wil

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2009, 14:18:10 »
Andere mogelijkheid; de laatste biels vervangen door strookjes pertinax en de rails solderen. We le koperbaan doorzagen, anders krijg je sluiting. Ook mogelijk en goedkoper maar net zo stevig; draai een platkopschroef onder het uiteinde van de rail in de plaat (rail wel even opzij wegbuigen) en stel 'm zo op hoogte dat-ie de onderkant van de rail raakt. Dit moet nauttrlijk 4 x, dan vastsolderen en je bent klaar. Het solderen van de uiteinden van de rail zit enorm veel steviger dan vastlijmen. De soldeerconstructie heeft z'n nut op diverse beurzen al bewezen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.