Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Phildie blanke lak verwijderen door Gert Arkema
Vandaag om 13:11:54
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door VAM65
Vandaag om 13:07:36
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:50:59
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 12:37:09
Fleischmann br 212 bodemplaat door Besselspoor
Vandaag om 10:57:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:55:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
Vandaag om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 09:50:50
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:46:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:36
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan door spoorijzer
Vandaag om 08:38:14
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:19:23
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:15:35
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 08:13:59
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 08:07:56
Modelbaan Beltheim. door 741230
Vandaag om 06:42:09
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
15 October 2025, 21:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 October 2025, 21:45:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
15 October 2025, 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
15 October 2025, 20:33:24
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
15 October 2025, 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
15 October 2025, 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
15 October 2025, 19:39:57
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
15 October 2025, 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
15 October 2025, 18:50:25
  

Auteur Topic: Zaagrichting bij overgang  (gelezen 1982 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Zaagrichting bij overgang
« Gepost op: 20 November 2009, 12:25:04 »
Op mijn baan heb ik een stuk waar de rails van een vast stuk overgaan op een opklapbaar gedeelte.
Hier moeten de rails dus worden doorgezaagd.

De rails lopen onder een hoek over over deze overgang.

Wat zijn de ervaringen voor het beste resultaat: de rails recht doorzagen, loodrecht op de spoorstaaf of schuin doorzagen, evenwijdig aan de rand van de plaat.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2009, 12:34:34 »
Hoi Jeroen,

Altijd evenwijdig aan de plaat doorzagen, dan krijg je geen uitstekend stukken.
Bij het opklapbare gedeelte uitkijken dat de rails bij het opklappen vrij van elkaar lopen.
Ik zou dit oplossen door het scharnierpunt van het opklapbare gedeelte niet op de scheiding te zetten maar ongeveer 10 cm verwijdert van de scheiding op het vaste gedeelte.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

wvdm

  • Gast
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2009, 12:45:24 »
Hier sluit ik mij helemaal bij aan, evenwijdig aan de plaat, dus, schuin doorzagen.
Maar eerst de rails op beide platen voor je met zagen begint heel goed vastmaken.
Dit kan bijvoorbeeld, door twee componenten lijm aan de buitenkanten van de rails te doen ook over de bielzen heen. Door in de nog niet uitgeharde twee componenten lijm wat ballast steentjes te strooien, is de twee componenten lijm niet meer te zien en het maakt de verbinding nog steviger.
Maak de aansluitdraden naar de rails op de opklapbare plank voldoende lang, zodat als de plank op geklapt is, ze nog speling hebben.


groetjes
Wil

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2009, 13:43:38 »
Het scharnierpunt ligt idd al ruim  naar achteren, dus zit goed.

Maar bedankt voor de adviezen, ga er mee knutselen.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

wvdm

  • Gast
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2009, 13:48:04 »
Graag gedaan, succes.
Laat de twee componenten lijm niet hoger komen als de rails. Dit scheelt weer schuurwerk. ;D

Groetjes
Wil

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4234
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Zaagrichting bij overgang
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2009, 14:18:10 »
Andere mogelijkheid; de laatste biels vervangen door strookjes pertinax en de rails solderen. We le koperbaan doorzagen, anders krijg je sluiting. Ook mogelijk en goedkoper maar net zo stevig; draai een platkopschroef onder het uiteinde van de rail in de plaat (rail wel even opzij wegbuigen) en stel 'm zo op hoogte dat-ie de onderkant van de rail raakt. Dit moet nauttrlijk 4 x, dan vastsolderen en je bent klaar. Het solderen van de uiteinden van de rail zit enorm veel steviger dan vastlijmen. De soldeerconstructie heeft z'n nut op diverse beurzen al bewezen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.