Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24

Auteur Topic: Actueel vliegverkeer  (gelezen 9072 keer)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Actueel vliegverkeer
« Reactie #15 Gepost op: 19 November 2009, 14:31:14 »
Nee, er zijn er meerdere maar Schiphol is de drukste.
De locale zoals Beek krijgen niet zoveel te verwerken.

Jos.
Alleen het luchtverkeer wat door de luchtverkeersleiding van Schiphol opgepikt wordt laten ze zien.
Daarom staat Schiphol ook dik aangegeven.

In het verleden is er ook een kaart geweest van Nederland waar je de trein zag rijden.
Er werd gebruik gemaakt van de gegevens die je ook op NS.nl kunt vinden (actuele vertrektijden)
Vr. groeten,
Bob

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 November 2009, 16:17:24 »
Sterker nog, voor het vliegverkeer zit er een 5 tot 15 delay in..
Terreur issue.

Gr, Bert

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #17 Gepost op: 19 November 2009, 16:27:00 »
Er is ook nog een alternatief:
voor in Google earth
Vr. groeten,
Bob

fridzie

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 November 2009, 16:52:16 »
stond ook een stukje van in de veronica gids ;)

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 November 2009, 19:24:29 »
Alleen het luchtverkeer wat door de luchtverkeersleiding van Schiphol opgepikt wordt laten ze zien. Daarom staat Schiphol ook dik aangegeven.

Nee, de Casper module van Frontier maakt gebruik van de opgevangen data van ADS-B transponders. Een transponder is zeg maar een apparaat dat in een vliegtuig zit dat een (identificatie)signaal uitzendt waardoor de luchtverkeersleiding weet welke blip op de radar welk vliegtuig is. Een ADS-B transponder is een relatief nieuwe variant die buiten de identificatie ook gegevens als vluchtnummer, koers, hoogte en snelheid 'meestuurt' met het signaal. Ik neem hierbij even aan dat die gegevens uit het navigatiesysteem worden gelezen maar zou ook via een GPS systeem kunnen worden gevoed, neem aan dat Jeroni daar evt. wel meer over zou kunnen vertellen mocht daar interesse voor zijn ;D. In principe kun je dit ADS-B signaal gewoon thuis ontvangen met een daarvoor geschikte scanner, zie bijvoorbeeld hier.

Casper wordt als demo getoond met inderdaad het startende en landende verkeer van Schiphol, maar je ziet bv. ook overvliegende vliegtuigen.

Enige 'catch' is wel dat in Casper niet al het vleigverkeer wordt vertoond, slechts die vliegtuigen die zijn uitgerust met de ADS-B transponder (en daar waar de datastroom is 'aangezet' in het apparaat) worden getoond. In de praktijk (zit pal naast de Kaagbaan op de zaak) heeft Casper ongeveer 15 a 20 seconden vertraging.

mvg Tinussie.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 19 November 2009, 19:39:35 »
.......Een ADS-B transponder is een relatief nieuwe variant die buiten de identificatie ook gegevens als vluchtnummer, koers, hoogte en snelheid 'meestuurt' met het signaal. Ik neem hierbij even aan dat die gegevens uit het navigatiesysteem worden gelezen maar zou ook via een GPS systeem kunnen worden gevoed, neem aan dat Jeroni daar evt. wel meer over zou kunnen vertellen mocht daar interesse voor zijn ;D. ........

Enige 'catch' is wel dat in Casper niet al het vleigverkeer wordt vertoond, slechts die vliegtuigen die zijn uitgerust met de ADS-B transponder (en daar waar de datastroom is 'aangezet' in het apparaat) worden getoond. In de praktijk (zit pal naast de Kaagbaan op de zaak) heeft Casper ongeveer 15 a 20 seconden vertraging.

mvg Tinussie.

De informatie komt uit het flight managment systeem en air data systeem middels databussen. Fietnelijk, afhankelijk van het type vliegtuig, van één bus. Dat zit in de koppeling waar een groot deel van de systemen op zijn aangesloten.

Trouwens Tinussie, ik zit als ik op kantoor ben, ook vlak bij de Kaagbaan. Waarschijnlijk wel iets verder dan jij. Namelijk naast station Hoofddorp. Waar zit je precies.

En als ik niet op kantoor ben, zit ik op SChiphol.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 November 2009, 19:57:24 »
@Olav,
Letterlijk naast de Kaagbaan, d'r zit slechts een platform en een strookje gras tussen.
Op zich vond ik zelf het FMS ook al de meest logische bron voor de ADS-B maar heb verder geen verstand van de systeemarchitectuur ;D.
mvg Tinussie.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2009, 20:10:33 »
Nu maak je mij nog nieuwsgieriger.

Waar.....

Moet dus wel op Schiphol zelf zijn.

Welk bedrijf?
Groeten

Olav

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #23 Gepost op: 20 November 2009, 08:22:20 »
Nou, je ziet op Frontier niet het vliegverkeer wat bijvoorbeeld vertrekt/land bij Eindhoven...
Vr. groeten,
Bob

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 November 2009, 11:30:11 »
Dat signaal wordt door de ontvanger bij Schiphol nog niet opgevangen (vliegtuigen zijn te laag). Als ze op Eindhoven ook een ADS-B ontvanger hebben staan die gelinkt is met Frontier zou het wel lukken.

Overigens zijn nog maar weinig kisten uitgerust met deze apparatuur.

Gr, Bert

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #25 Gepost op: 20 November 2009, 13:35:12 »

In het verleden is er ook een kaart geweest van Nederland waar je de trein zag rijden.
Er werd gebruik gemaakt van de gegevens die je ook op NS.nl kunt vinden (actuele vertrektijden)
Dat was Treinvizier maar helaas dat gaat dus niet meer (data geblokkeerd??) :P :-\ :'(
Was ook niet zo "echt" als bij het vliegverkeer, maar een berekening van de vertrektijden en meldingen van vertragingen  op internet

Vr. groeten,
Bob

Patrick Sieders

• Offline Offline
    • www.sieders.com
« Reactie #26 Gepost op: 20 November 2009, 13:58:44 »
ook nog wel een mooie :

http://www.atcmonitor.com

Verkeer vanuit het Noordoosten van de USA naar het drukste veld in de wereld, Atlanta. Is dus ook de drukste aanvoerroute in de wereld (wordt gezegd).
Ook 5-10 minuten vertraagd.

Veel plezier! Wie weet hoor je mij ook nog wel, al schijn ik mijn NL-s accent een beetje verloren te hebben  ;D

Patrick
Patrick Sieders Nashville TN USA

GW

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 20 November 2009, 14:47:12 »
ook nog wel een mooie :

http://www.atcmonitor.com

Verkeer vanuit het Noordoosten van de USA naar het drukste veld in de wereld, Atlanta. Is dus ook de drukste aanvoerroute in de wereld (wordt gezegd).
Ook 5-10 minuten vertraagd.

Veel plezier! Wie weet hoor je mij ook nog wel, al schijn ik mijn NL-s accent een beetje verloren te hebben  ;D

Patrick

Coole site ! Bedankt...

Gerard

ltenhoopen

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 November 2009, 18:06:51 »
Hallo,

Het heeft niets met treintjes te maken maar vooruit, misschien kan ik hier wat meer over vertellen. Ik heb zelf zo'n ontvanger en ik vlieg zelf ook.
Voor de huidige verkeersleidingssystemen zijn alle vliegtuigen verplicht een zogenaamde Mode-S transponder te hebben (klein grut hoeft hem nog niet altijd (aan) te hebben). Een radar werkt door in een bepaalde richting een signaal te zenden, de transponder reageert hierop en door de tijd te meten die het duurde om antwoord te krijgen bepaalt de radar hoever het vliegtuig is. De positie wordt dus echt "gemeten" a.d.h.v. richting & afstand t.o.v. het radar-station. De hoogte wordt door het vliegtuig meegezonden en dit komt dus uit de sensoren van het vliegtuig zelf.  Ook het anti-bots systeem TCAS werkt op dit principe: het meet de positie van andere vliegtuigen door de respons-tijd en -richting te meten en berekent hiermee of het andere vliegtuig een probleem kan vormen.

Naast de hoogte, wordt ook het het flightID (zeg maar vluchtnummer) en de ModeS-ID verzonden, dit is een soort digitaal registratienummer dat bij dat vliegtuig hoort.

Voor de toekomstige luchtverkeersleiding is een nieuw systeem bedacht: elk vliegtuig zendt regelmatig (ik meen 2x/sec) ook zijn eigen positie, richting en snelheid uit. Dit systeem heet ADS-B en hierdoor kun je met een vrij simpele ontvanger al met het luchtverkeer meekijken. Er zijn naar ik weet nu twee ontvangers op de markt, de Kinetic SBS-1 en de AirNav RadarBox. Ik heb de eerste en je ziet met de bijgeleverde software een kaartje en een lijst met ontvangen vliegtuigen, in deze lijst zie je ook de toestellen met alleen de basis ModeS-transponder. Omdat deze toestellen geen positie uitzenden zie je ze alleen niet op de kaart. Momenteel heeft zo'n 65% van de vliegtuigen die ik ontvang wél een positie, je mist dus ongeveer een derde. In de toekomst zal voor steeds meer stukken luchtruim ADS-B verplicht worden, en daarmee zal je steeds meer vliegtuigen gaan zien. Het lijkt erop dat alleen de nieuwere Airbussen en Boeings het standaard al hebben (gloednieuwe Canadairs en Embraers niet), van de oudere vliegtuigen zie je wel steeds meer toestellen ook op het scherm verschijnen. De positie komt meestal uit een navigatiesysteem dat o.a. door GPS erg nauwkeurig is, maar bij oudere typen zoals de F70/100's, BAe146s en sommige B73/4/5/67's kan het zo een paar km afwijken. Voorheen vloog ik F70/100 en daar bleek de positie een ongecorrigeerde traagheidsnavigatie-positie te zijn. Lang verhaal maar in het vliegtuig zijn betere signalen beschikbaar, maar zolang er operationeel nog niets met ADS-B gedaan wordt is dit dus blijkbaar geen probleem.

De registratie en het vliegtuigtype worden overigens niet door het vliegtuig verzonden, ze worden afgeleid van de ModeS-ID en komen uit een database, en daarom kan deze data zo af en toe weleens verkeerd zijn. Een enkel vliegtuig zendt nl. een verkeerde ModeS-ID uit, en er kunnen natuurlijk fouten in de database zitten.

Sites als vlieghinder en Casper gebruiken dezelfde techniek, en als ik ze met m'n eigen systeem vergelijk valt de vertraging wel mee, zo rond de 20 seconden. www.openatc.com betrekt een groter gebied maar heeft wel 5 minuten vertraging.

Groeten,

Laurent

http://www.kinetic-avionics.co.uk/sbs-1.php
http://www.airnavsystems.com/RadarBox/index.html

ook veel info:
http://www.atcbox.com/ (betaald membership nodig om radar feeds te kunnen zien)
« Laatst bewerkt op: 20 November 2009, 20:10:28 door ltenhoopen »

sheik

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 November 2009, 19:54:14 »
vooral Atcbox is een uitkomst , vooral de live feeds van de radarbeelden