Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 21:48:08
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's  (gelezen 11195 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #15 Gepost op: 17 November 2009, 17:29:46 »
De vraag is eigenlijk niet concreet genoeg om er een goed antwoord op te geven. Probeer je vraag opnieuw te formuleren.

Topsnelheid heeft meer met vermogen te maken dan met de afmeting van het wiel. Denk dat daar je antwoord ergens te vinden is. En dat grotere vermogen krijg je door andere cilinders, grotere keteldrukken dat soort dingen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #16 Gepost op: 17 November 2009, 17:37:52 »

Grote wielen zorgde ook voor een beter rij-comfort. Vandaar dat locs die reizigers treinen trokken met grote snelheid waren uitgerust met grote wielen.
Er werden ook sneltreinlocs (grote wielen bijv. BR 012) gebruikt voor goederen vervoer en de 01 en 03 voor bijv. posttreinen.

Per definitie is het niet zo hoe nieuwer de loc hoe sneller hij rijdt. De locs werden/worden ontworpen voor hun specifieke taak.





Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #17 Gepost op: 17 November 2009, 17:38:48 »
Bij stoomlocs heeft de topsnelheid wel degelijk te maken met de wieldiameter.
De beperkende factor is feitelijk de zuigersnelheid. Die is aan een maximum gebonden, en dat hangt weer samen met de expansiesnelheid van de stoom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #18 Gepost op: 17 November 2009, 17:54:21 »
Zo te lezen, staat hier zo ongeveer wel alles omtrent stoomlocomotieven, vermogen en wieldiameter. Plus de resterde wetenswaardigheden.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #19 Gepost op: 17 November 2009, 18:01:14 »
of nog beknopter in de Nederlandse versie.

met de groeten van Maarten

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #20 Gepost op: 17 November 2009, 18:10:02 »
Alleen zit in deze Nederlandse versie erg weinig uitleg over de vraag wieldiameter in verhouding tot vermogen en snelheid.  :-\

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #21 Gepost op: 17 November 2009, 18:12:54 »
Dat klopt, maar de essentie staat erin:

"Een locomotief voor de goederendienst zal meestal kleinere wielen hebben, waarmee, bij eenzelfde ketel, een grotere trekkracht bereikt wordt."

Daar kun je lang en breed over doen maar het geeft antwoord op de vraag die er over gesteld is.
 ;D
met de groeten van Maarten

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #22 Gepost op: 17 November 2009, 18:24:44 »
Met die woorden zeker.  ;)
Het is echter een algemene conclusie en er staat dan ook niet voor niets meestal ;)
Zullen we in dit geval maar stellen: 'de uitzonderingen bevestigen de regel?
Er komen namelijk nogal wat factoren bij die bepalen hoe het bijvoorbeeld zit met de vullingsgraad van de cilinders.
Bij een kleine diameter krijg je een ander vullingsverloop dan bij grote diameters van de drijfwielen.
En dat heeft weer gevolgen voor het vermogen.  


Edit:
 
Moest even zoeken en me prakkie wordt ondertussen koud..... :'(

Meer uitleg en andere mooie stoomzaken!
« Laatst bewerkt op: 17 November 2009, 18:28:30 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #23 Gepost op: 17 November 2009, 18:43:02 »
Bij stoomlocs heeft de topsnelheid wel degelijk te maken met de wieldiameter.
De beperkende factor is feitelijk de zuigersnelheid. Die is aan een maximum gebonden, en dat hangt weer samen met de expansiesnelheid van de stoom.


Klaas, je kunt hele grote wielen onder een loc zetten, maar als je het vermogen niet hebt om ze voort te drijven, zal er nooit een hoge topsnelheid uitkomen. Let wel, ik heb niet gezegd dat topsnelheid NIET te maken heeft met wieldiameter. Ik heb gezegd, dat topsnelheid MEER met vermogen dan met wieldiameter te maken heeft.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #24 Gepost op: 17 November 2009, 20:03:10 »
tja, tis een samenspel. dankzij grote wielen kon oud spul met gering vermogen zoals die crampton-locs toch een flinke topsnelheid halen. acceleratie en trekkracht hebben we het dan effe niet over...

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22566
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #25 Gepost op: 17 November 2009, 20:10:57 »
Kijk aan, de conclusie kan dan zijn dat naarmate de stoomtechnologie vorderde meer variatie in wieldiameter mogelijk werd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #26 Gepost op: 19 November 2009, 14:44:36 »
Als we niet oppassen wordt dit net zo'n leuke discussie als wat is het verschil tussen het koppel en het vermogen van een verbrandingsmotor. Als er een nieuwe auto wordt gekocht kijkt men eerder naar vermogen dan naar koppel en of dat terecht is?

Ik denk dat we even een echte werktuigbouwkundige nodig hebben om dit nu eens goed uit te leggen (ben ik niet ;))
Als waarnemer zie ik dat sneltreinstoomlokomotieven grote wieldiameters hebben (volgens mij allemaal) en dat goederentreinloks en rangeerlokomotieven kleine wieldiameters hebben. Floris wijst er al heel terecht op dat je je niet moet verkijken op oude en nieuwere stoomlokomotieven, omdat de verhoudingen heel anders zijn geworden. En ik denk dat Klaas het vervolgens ook bij het rechte eind heeft met de stelling dat er een grens is aan de zuigersnelheid van stoomlokomotieven vanwege de expansie van stoom. Als de zuigersnelheid beperkt is daardoor is de enige mogelijkheid van het verhogen van de snelheid, het vergroten van de wieldiameter. Dat gaat dan volgens mij wel ten koste van het maximaal te bereiken vermogen van de lok.
Met name in de duitse Einheitsbauart loks vanaf de jaren '20 is goed te zien wat het effect is van bovengenoemde beperkingen: 01, 03 etc. grote wielen, 44, 50, 52 allemaal kleine wielen. Een leuke tussenvorm is de 41 met een soort middenmaat, te gebruiken zowel voor goederen- als personentreinen.

De Nederlandse Spoorwegen hebben er wat dat betreft altijd een zootje van gemaakt ;D ;D. Vanaf de jaren 20 zijn er allemaal oude loks ingezet voor het rangeerwerk met vaak absurd grote wielen voor het werk dat ze moesten doen. Ook de 3700 is in de jaren 30 al, maar in de jaren 50 nog meer voor goederentreinen ingezet. Tsja, als het maar rijdt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2009, 16:32:09 »
De 3700 was dan ook een compromisloc met zn wielmaat van 185 cm, de 2100 was veel meer een pure sneltreinloc met wielen van meer dan 2 meter en maar 2 drijfassen. De groote groenen van de staatsspoor (NS 1300) waren wat dat betreft veel opmerkelijker: ze bleken het met hun wielen van meer dan 2 meter zo goed te doen voor goederentreinen dat de serie 2900 niet meer nabesteld werd.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2009, 17:11:17 »
De grootte van de drijfwielen speelde ook mee voor trajecten, waar een lage asdruk noodzakelijk was. (meer wielen, minder asdruk)
En met kleinere wielen, kon je meer onder een loc proppen...  ;D

Echter, er is in WO II een loc gebouwd, de BR 19.10, die drijfwielen had van maar 1,25 meter, maar toch een topsnelheid had van 175 km/h.
http://schneider-mayenfisch.com/drg_lokomotiven_19_1001.htm

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #29 Gepost op: 19 November 2009, 17:18:25 »
ja, al zit het drijfwerk van dat ding totaal anders in elkaar