Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 22:08:26
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 22:08:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 22:06:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:43:41
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22

Auteur Topic: Vervolg op een (her)beginner met veel vragen  (gelezen 2439 keer)

ariea3

• Offline Offline
Vervolg op een (her)beginner met veel vragen
« Gepost op: 16 November 2009, 18:20:26 »
na het lezen van de reactie op mijn vragen uit de vorige topic het ik nog het nodige gesurfd langs diverse vraagbaken en info sites. Graag wil ik nog meer weten over de stroomvoorziening van een te ontwerpen baan. Ik weet ik moet kiezen 2 of 3 railsysteem. Maar is er iemand die mij wat meer wegwijs kan maken op digi gebied. Ik heb nu materiaal van Marklin en Roco. Als ik het goed heb gelezen doet de stroomsoort er mionder toe. Ik wil nl naar digitaal en heb dus wat anders nodig. Hoe het het nu met beide genoemde spaningen. Wat is nodig om zowel een Marklin als een Roco loc te laten rijden. Moeten er motoren worden omgebouwd/ Of is het (laten) inbouwen van een decoder voldoende. Doordat ik zoveel heb gesurfd en je dan zoveel verschillende adviezen en aanbevelingen tegenkom is het mij niet duidelijk. Misschien geld hier wel dat gezegde van de klok. Je hoort hem wel maar die kepel hangt............? Kortweg wie kan me een beetje of een heel beetje op weg helpen naar en door het woud van transitoren diodes en leds. Als ik straks zo ver ben en ergens in een winkel sta wil ook kunnen begrijpen waar de verkoper het over heeft.

Arie   

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Vervolg op een (her)beginner met veel vragen
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2009, 18:49:41 »
Hoi Arie,

Vraagje: Waar gaat je voorkeur naar uit? Welke loks vind je het mooist? Zijn dat je bestaande marklin-loks of je bestaande roco-loks? En heb je al een keertje gekeken of die lok ook bij het andere merk te vinden is en je misschien niet hoeft te verbouwen?

Marklin en Roco op één spoor tegelijk? Echt simpel zal het niet gaan... Je zal één van de twee loks moeten ombouwen... of de marklin-lok naar 2-rail of de Roco-lok naar 3-rail. Soms is het heel gemakkelijk maar soms het wat moeilijker.... de ene keer moet je alles verbouwen van de motor tot en het vervangen van de wielen en decoder... de andere keer is het gewoon een sleper onderbouwen en in prikken van een decoder en rijden maar... Dat ligt aan de lok en ook aan je digitale systeem wat dat aan kan sturen (DCC en / of marklin-systemen)

Wat ik je al vroeg: wat vind je mooi.... en ga daar verder mee.... Kijk of een model wat je mooi vind ook bij de andere te vinden is en of je die niet wil aanschaffen... Neem in ogenschouw dat voor het 3rail-systeem over het algemeen wat minder modellen te krijgen zijn en meestal iets duurder zijn dan de 2rail-modellen.

Heb je nog vragen.... stel ze gerust!  :)

Succes ermee!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2009, 19:21:55 »
Als ik straks zo ver ben en ergens in een winkel sta wil ook kunnen begrijpen waar de verkoper het over heeft.
Ik denk dat een heleboel verkopers zelf niet begrijpen waar ze het over hebben. ;D

Je hebt het zelf al in de gaten: je moet eerst kiezen voor 2-rail of 3-rail. Het fundamentele verschil daartussen zit in de manier waarop de stroom van de rails wordt afgenomen. En heeft niks te maken met het veelgenoemde onderscheid tussen DC en AC, in het digitale tijdperk is dat onderscheid achterhaald.

Stel dat je kiest voor 3-rail. Dan kun je Märklin modellen zonder meer toepassen, die zijn daar nl. voor gemaakt.
Maar ook andere fabrikanten, zoals Roco, maken modellen voor het 3-railsysteem.Het belangrijkste kenmerk is dat onderaan een loc een skivormige sleper tussen de wielen zit.
Modellen die gemaakt zijn voor het 2-railsysteem moet je dan ombouwen. Afhankelijk van het model variëert dat van makkelijk tot zeer moeizaam.

Tenslotte moet je er voor zorgen dat de decoder in de loc het protocol verstaat wat de centrale uitzendt. Het protocol is een soort taal waarmee de centrale opdrachten geeft aan de decoders. Heb je Märklin modellen of modellen van een ander fabrikaat die bedoeld zijn voor het 3-rail systeem, dan zit er af fabriek vrijwel zonder uitzondering een decoder in die het Motorola protocol verstaat.
Bij ander modellen moet je dat eerst uitzoeken, en zo nodig een decoder plaatsen of vervangen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2009, 19:34:44 »
Hallo Arie,

das een moeilijke vraagstelling, maar je belangrijkste vraag heeft volgens mij Ronald al beantwoord.
Kun je je vragen proberen anders te stellen, door ze per stuk te stellen met bijvoorbeeld enters tussen de vragen te zetten. Dus zo:

Vraag 1: Wat moet ik kiezen, marklin (3rail) of roco (2rail) loks? vraag reeds beantwoord door Ronald.

Vraag 2: Wat zijn de verschillende digitale vormen? DCC is over het algemeen gebaseerd op 2 rail en Motorola is over het algemeen gebaseerd op 3 rail systeem.

Vraag 3: Wat is er nodig om zowel Roco als Marklin locs beide te laten rijden? Roco verkoopt ook locs op het 3rail systeem gebaseerd en Marklin verkoopt onder de merknaam Trix ook 2 rail locs. Als je nu twee systemen naast elkaar hebt (2 en 3 rail systeem) zul je de modellen moeten ombouwen naar het gewenste systeem om ze door elkaar te laten rijden. Het ombouwen loopt vanaf het plaatsen of verwijderen van een sleepcontact tot het verwisselen van wielen en motoren.

Ik hoop dat ik nu je vragen uit jou berichtje heb kunnen filteren, als dit niet volledig zo is. Stel je vragen dan opnieuw met een eventuele andere (voorgestelde) methode. Verder is het natuurlijk mogelijk om eens bij verenigingen langs te gaan en hier wat info proberen te scoren over de verschillende manieren van aansturingen.

Groeten en succes met de keuzens,

Christoph

jakop

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2009, 19:50:46 »
Hoi Arie,

Ik reageer, niet om je te overtuigen, maar om mijn ervaringen te vertellen.
Ik rijdt 3 rail omdat ik als kind al een start had met Märklin van mijn vader. Nadat ik bij mijn vorige baan nog M-rail in het schaduwstation gebruikte ben ik bij mijn huidige baan volledig overgegaan op K-rail. Omdat er minder Nederlands materieel te koop was van Märklin heb ik ook altijd gelijkstroommodellen van Roco, Fleischmann, noem maar op gekocht. Daar bouwde ik dan ook een sleper onder en deze konden dan (apart) van de Märklin modellen op gelijkspanning hun rondjes draaien.
Bij mijn huidige baan waarbij ik het digitale tijdperk ben ingestapt, gaat dat eigenlijk nog steeds zo. Ik heb destijds een Intellibox aangeschaft en de Märklins die ik al digitaal had worden via het motorolaprotocol aangestuurd en alle oorspronkelijk gelijkstroom (2 rail) modellen nog steeds via een sleper met het DCC-protocol.

Wat koop ik nu dan? Tsja, de koploper heb ik destijds van Märklin gekocht (dus motorola) maar bv. de DE 1 straks in 2 rail; sleper er onder en een DCC-decoder er in...

Wat zou ik doen als ik helemaal overnieuw zou beginnen? Geen idee. Ik neig naar 2 rail omdat er veel railmateriaal verkrijgbaar is wat toch mooier oogt dan de code 100 K-rail.
Beide systemen zijn onderhand super bedrijfszeker, dus dat helpt ook niet. Bij 2 rails heb je het bekende keerlusprobleem wat ook weer geen probleem is want er zijn prachtige stukjes techniek voor bedacht. Terugmelding bij 3 rail is dan weer simpeler omdat je via 1 van de rails via massa kan detecteren waar wel of geen trein is. Daar is bij 2 rail dan weer wat meer techniek voor nodig.

Het is toch een beslissing die je zelf moet maken. Veel lezen en googelen en uiteindelijk de knoop doorhakken. Zo heb ik de stap naar digitaal een paar jaar geleden gemaakt,

Groet,

Jakop

ariea3

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2009, 13:15:15 »
Ronald, Klaas, Christoph en Kakop,

Het is fijn te merken dat jullie me begrijpen. Ik ben ook blij met jullie tips en adviezen. Graag wil ik jullie uitnodigen om toch nog te reageren op het volgende.

Een keus maken uit wat ik het mooiste vind is niet zo moeilijk. Ik ben weg van Roco! De manier waarop het materiaal over de baan rolt vind heel mooi. Alleen dat zal hem niet worden om de eenvoudige reden dat ik in mijn werk tegen een grote hoeveelheid modelspoor spullen ben aangelopen die het in mijn bezit zijnde materiaal veer overtroefd. Het marklin materiaal heb ik van de container gered met die gedachte weggooien kan altijd nog. Of ruilen natuurlijk. De keus wordt denk ik 3 rail.

Een andere reden is dat ik elektrotechnische ondeskundig ben. Ik weet wel wat basis dingen van elektra als het gaat om een huisinstallatie maar daar stopt het dan ook.  Het 3-rail lijkt me dan eenvoudiger. Consequentie moeten nu eenmaal allemaal doen.

Ik heb in mijn bezit van Roco de 1601. ca 15-18 jaar geleden gekocht. Ook heb ik een 2200 loc van Roco die ik in de zelfde periode heb aangeschaft maar dan tweede hands. Het sikje en de V200 van DB ook nieuw uit die periode. Daarnaast een keer een Lima hondkop gekocht om volgens de beschrijving uit de Railhobby op de juiste manier in inelkaar te zetten. Maar goed die rijd nog gewoon zoals 15 jaar geleden gekocht rond. Zij deze treinen om te turnen naar het 3-rails ysteem.

De winst van de afgewezen erfenis is
2 oude stoomlocomotiefjes; 1x 1601; 1x 1200; 1x rangeerloc; 1x 1100 met botsneus;2x DB TEE waarvan 1x met set rijtuigen; het railsbusje; een TEE stel uit de oude doos. Een leuke gloednieuw reclame setje met een locje een drie autotransport wagons. Dit alles van Marklin. En dan nog 1x een Fleischman wadloper voor 3 railsysteem. De hoeveelheid bij behorende wagons zal ik jullie besparen, maar het is allemaal 3rail. Nou dan maak ik maar af. De stapel dozen met nieuwe nog in de verpakking zittende huizen fabrieken en alle mogelijke andere scenery is niet te over zien.

Dit zal de keuze voor 3 rail verklaren. Blijft de vraag over het ombouwen van de Roco locs over. Wie heeft ook interesse om eventueel als coach een stukje ondersteuning te geven.

Het verhaal is heelaas weer te lang. Het verklaard wellicht de stroming van de adrealine. Ik zal ze in het vervolg korter houden.

Arie   

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2009, 13:32:53 »
Hallo Arie,

Zo'n lang verhaal is niet erg :) Als het verhaal niet korter is dan is het niet korter :) Goed nu is de keuze voor 3-rail goed te begrijpen. Je kan misschien kijken bij het 3-railforum voor de ombouw van loks... http://www.3rail.nl zij hebben een apart gedeelte over het ombouwen van loks, misschien kan je daar iets vinden. Ik kan je daarbij niet helpen omdat ik 2rail rijdt.

Waar je wel aan moet denken is of het marklin-materieel ook niet gedigitaliseerd moet worden als je digitaal wil gaan rijden. Dat kost je misschien wat decoders, de aankoop van een centrale en wat vrije tijd als je het zelf doet...

Wat ik wel zou doen is overstappen van de metalen M-rails naar de K-rails van marklin, dat vind ik er mooier uit zien, maar dat is een persoonlijke keuze.

Succes ermee!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2009, 18:13:32 »
Beste Arie,

ook ik heb 2 rail en weinig tot geen ervaring met 3 rail systemen.
Al vermoed ik dat de roco locs best zijn om te bouwen naar 3 rail (zeker in digitale uitvoering), ombouwen naar 2 rail van de marklin locs is denk ik iets moeilijker.

Groeten en succes met je speurtocht,

Christoph

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2009, 18:42:18 »
Beste Arie,

Ombouwen naar 3 rail is mogelijk maar niet echt gemakkelijk. Aangezien je zelf aangeeft hier niet heel erg deskundig in te zijn is miischien de beste optie om je 2 rail materieel op marktplaats te verkopen en ook op marktplaats dezelfde modellen ( dus ook van roco) voor 3 rail geschikt terug te kopen. Bij 3 rail ligt de marktwaarde over het algemeen wel iets hoger maar ik denk nog altijd goedkoper dan alles ombouwen.