Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: 3 vragen in één keer: frontlichten, leds&lichtgeleiders, locschildjes  (gelezen 2888 keer)

Leocort

• Offline Offline
  • Leo.
    • Leocort's Pages
Misschien te veel in een keer 3 vragen over verschillende onderwerpen ook nog. Maar misschien kunnen we er wat van maken.

- NS front- en sluitverlichting. Tijdperk IIIa/b (1948-1958). Ik ben met een DE2 bak bezig. Onder een lamp die in een kemertje schijnt en dan door de koplampvenstertjes licht naar buiten werpt. Boven een kamertje met één rood en een wit lampje. De rode van de sluitverlichting is aangesloten de witte niet. De rode werpt, via een lichtgeleider, 2 lichtpuntjes naar buiten. De witte zou er dat bij 1 doen (omgekeerde L).

Mijn vraag is welke verlichting werd in mijn tijdperk gevoerd. Ik heb achterhaald hier en daar op hutnut dat het alleen 2 koplichten (onder)  en 1 of 2 sluitlichten. Dit geldt voor locs en treinstellen. Wagons & binnenlandse rijtuigen hadden vaak een of ander sluitlantaarntje in de vorm van een acculamp die knipperde.

- Leds en lichtgeleiders. Heeft er al iemand ervaring opgedaan met een led achter een lichtgeleider? Lampjes achter een lichtgeleider kenne we misschien meer dan genoeg. Maar dezelfde situatie alleen dan niet met een lampje maar met een led. Belangrijkste reden voor deze keus: onnodige licht in de cabine en die vurige gloed soms op het dak van je loc.

- locschildjes. Ik heb m'n nieuwe locschildjes in de passende kleueren gezet. Nu moet de verf van de randen, cijfers en letters af.
Ik heb schuurpapier wp1200. Wil de locschildjes met dubbelzijdig plakband op een stokje zetten. Datzelfde met dat wp1200 en het over elkaar heen halen tot het resultaat daar is. Lak er op en opplakken. Is dat de juiste weg of is er en betere manier?

Dank u, dank u.
Leo.

Tijdperk IIIa/b; NS; Apd & VSM.

Op mijn site pagina's Modelspoor h0 NS(http://leocort.nl/index_m.html).

Remco.

• Offline Offline
Re:3 vragen in één keer: frontlichten, leds&lichtgeleiders, locschildjes
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2009, 14:04:13 »
- Leds en lichtgeleiders. Heeft er al iemand ervaring opgedaan met een led achter een lichtgeleider? Lampjes achter een lichtgeleider kenne we misschien meer dan genoeg. Maar dezelfde situatie alleen dan niet met een lampje maar met een led. Belangrijkste reden voor deze keus: onnodige licht in de cabine en die vurige gloed soms op het dak van je loc.

- locschildjes. Ik heb m'n nieuwe locschildjes in de passende kleueren gezet. Nu moet de verf van de randen, cijfers en letters af.
Ik heb schuurpapier wp1200. Wil de locschildjes met dubbelzijdig plakband op een stokje zetten. Datzelfde met dat wp1200 en het over elkaar heen halen tot het resultaat daar is. Lak er op en opplakken. Is dat de juiste weg of is er en betere manier?

Met deze 2 kan ik je iig helpen:

Led achter een lichtgeleider kan, erop plakken met Kristal Klear bijvoorbeeld. Je zult wel het ledje even wat moeten inpakken om te voorkomen dat deze ook rond schijnt.

De schildjes gewoon in het framepje laten zitten en even licht opschuren terwijl ze in het frame zitten. Je kunt ze idd aflakken voor ze op de lok gaan. En dan eveneens met Krystal Klear op de lok plakken (y)

Gr. Remco.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2009, 14:06:54 »
Misschien te veel in een keer 3 vragen over verschillende onderwerpen ook nog. Maar misschien kunnen we er wat van maken.

- NS front- en sluitverlichting. Tijdperk IIIa/b (1948-1958). Ik ben met een DE2 bak bezig. Onder een lamp die in een kemertje schijnt en dan door de koplampvenstertjes licht naar buiten werpt. Boven een kamertje met één rood en een wit lampje. De rode van de sluitverlichting is aangesloten de witte niet. De rode werpt, via een lichtgeleider, 2 lichtpuntjes naar buiten. De witte zou er dat bij 1 doen (omgekeerde L).

Mijn vraag is welke verlichting werd in mijn tijdperk gevoerd. Ik heb achterhaald hier en daar op hutnut dat het alleen 2 koplichten (onder)  en 1 of 2 sluitlichten. Dit geldt voor locs en treinstellen. Wagons & binnenlandse rijtuigen hadden vaak een of ander sluitlantaarntje in de vorm van een acculamp die knipperde.

Twee witte/gele lampen beneden en rechtsboven wit is wat we omgekeerd L-sein noemen. Dit werd in 1963 ingevoerd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2009, 14:21:57 »
Leocort,

Voor het antwoord op vraag 1 kan je ook kijken op de website van seinarm.nl , ga daar naar stroomlijnmateriaa,l elektrisch, mat 54-2.

Je vragen 2 en 3 zijn al uitstekend beantwoord door Remco!, ik doe het ook op die manier.

Gerard

Leocort

• Offline Offline
  • Leo.
    • Leocort's Pages
« Reactie #4 Gepost op: 15 November 2009, 14:34:30 »
@ Remco,
- tastisch. Vastplakken was ook al mijn idee. Bevestigd nu. Tja en afschermen, ik doe bijna niet anders.
- mww, ik vindt die frampjes wat iel vandaar mijn manier voorgelegd. Ik ga het proberen. Lijmen met secondelijm met kwastje is niet goed?
Krystal Klear van gehoord, om ramen te plakken oa. Maar ik ken het niet

@ AJB en Weerd. Omgekeerde L dat wist ik. Ik zocht alleen een bevesteging van het jaartal. Geen zorg voor mij dus.
Gerard, ik ben een vaste bezoeker van je site. Ik ben er bijna niet weg te slaan.

Edit: schrijffoutjes weggehaald.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2009, 18:01:53 door Leocort »
Leo.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2009, 14:37:39 »
Geen secondelijm gebruiken Leo!

Het risico bestaat dat het wit uitslaat op je kap en dan zit je er mooi mee :(

Krystal klear is inderdaad ook voor ramen maar leent zich ook uitstekend voor onzichtbaar plakken!

Gr. Remco.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2009, 14:38:58 »
secondelijm heb je de risico van de witte aanslag op jouw loc, beter zou krystal klear of gewon een druppel matte lak zijn. Ik zou de achterkant van het schildje ook met schuurpapier bewerken, dan heb je meer oppervlakte voor de lijm...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Leocort

• Offline Offline
  • Leo.
    • Leocort's Pages
« Reactie #7 Gepost op: 15 November 2009, 16:34:30 »
Merci,

ik zal even kijken of ik ergens Krystal Klear kan krijgen. Ondanks dat Amsterdam een 'capital' is is het hier dun bezaaid met echte modelbouwzaken. Muco bijvoorbeeld had het niet en kon het niet.
Ik heb een superdunne vloeibare lijm een een dikkere waarmee je ook laagjes kunt opbouwen bv om gaatjes te vullen.

Voor de veiligheid zal ik geen secondelijm gebruiken.
Leo.

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #8 Gepost op: 15 November 2009, 17:25:04 »
Heb je het SchaalTreinenHuis ook al geprobeerd?

Groeten Robin

Hobojohn

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 November 2009, 19:50:48 »

Ik heb schuurpapier wp1200. Is dat de juiste weg of is er en betere manier?

Wat hebben we in nederland toch met 'schuren' van messingschildjes: een inktgummetje laat het messing wel onaangeroerd. Ja wel even doorgummen maar het eindresultaat...........

Groet
jan

Sven Kerkvliet

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 15 November 2009, 20:02:52 »

- Leds en lichtgeleiders. Heeft er al iemand ervaring opgedaan met een led achter een lichtgeleider?

Je kunt de LED en de lichtgeleider tegen elkaar frommelen in een stukje zwarte krimpkous; even voorzichtig verwarmen en je hebt fixatie en afscherming in één keer voor elkaar...

Groet,

Sven

Jojo

• Offline Offline
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
« Reactie #11 Gepost op: 15 November 2009, 22:00:57 »
Wat hebben we in nederland toch met 'schuren' van messingschildjes: een inktgummetje laat het messing wel onaangeroerd. Ja wel even doorgummen maar het eindresultaat...........

Eindelijk iemand die het ook opvalt. Mijn methode ? Schildje schilderen, even laten drogen en als het stofdroog is afvegen aan een stukje karton of niet te glad papier. Zo krijg je geen krasjes in de blanke delen.
Voor het vastlijmen gebruik ik gewoon de aloude Bisonkit. Heerlijk spul.

Leocort

• Offline Offline
  • Leo.
    • Leocort's Pages
« Reactie #12 Gepost op: 15 November 2009, 22:14:55 »
Nog meer mooie adviezen.

Het SchaalTreinenHuis: de naam zei me niets de locatie echter wel. 20 jaar geleden, mijn vorige (N-)spoorperiode, heette het Treinenhuis. Zit naast Muco de electronicawinkel.

Schuren met wp hoge waarde werd mij geadviseerd via elders.
Laat ik nu ook een gum (Rotring rapid eraser) hebben geprobeerd. Maar misschien te vroeg want alles ging er af.
't is echter nu al meer dan stofdroog (24 uur) dus even proberen zo met gum.

Leds met krimpkous. Om maximaal effect te hebben is tegen elkaar lijmen de oplossing. Krimpkous heb ik in huis, 3,2 mm (wordt 1,6 minimaal na verwarming). Voorzichtig weet ik uit mijn 'werkzame' periode nog. Het verwarmingselement van een klein soldeerboutje even er langsbewegen en het krimpt dan ook nog geleidelijk.
Leo.

Leocort

• Offline Offline
  • Leo.
    • Leocort's Pages
« Reactie #13 Gepost op: 17 November 2009, 13:22:21 »
Een plaatje (ca 3 x vergroot) van mijn poetswerk op de met verf ingevulde exxemplaren.
Ik ben er niet echt kapot van. Ook heb ik ontdekt dat het type veref: mat, satin, glans verschillen geeft.
De verf heeft 24 uur gedroogd. Misschien betekend dat ook wat.
Ik heb geen inktgum gebruikt (niet in huis).
2407 en 1003 is satinverf, 1010 en 332 glans, 636 en 265 mat.

Linkerzijde: het gumwerk < - > Rechterzijde: wp 1200 over de gum heen. Bij 636 uit de hand.

Links. De kleinere letters Nederlandse Spoorwegen komen niet naar boven. Na schuren wp1200 bij 2407 haalde de randen iets meer op.
- 2407: naschuren wp1200 haalde de randen iets meer op.
- 1003: alleen gegumd.
-  532: alleen gegumd.

Rechts. De kleinere letters zijn iets beter zichtbaar behalve bij 1010.
-  636: cijfers en letters zijn wazig. Door het schuren?
-  265: alles behoorlijk zichtbaar.
- 1010: randen en kleinere letters komen niet naar boven.

Heb ik nog de 2299 liggen. Die laat ik maar niet eens zien= huilen. Ik ben gestopt. Wat doe ik verkeerd?

Nu kan ik nog herstellen door de verf er af te halen en opnieuw te beginnen. Graag nader advies.
Leo.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #14 Gepost op: 17 November 2009, 20:11:12 »
Ik denk de vergelijk van de schildjes kan je niet doen, deze zijn alle anders :-\

Bij de 1010 zou ik een iets elastisch schuurpapier gebruiken, niet vlaak opleggen. Misschien eens een railrubber von Roco gebruiken.

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008