Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 17:19:08
Liliput werkwagen ombouwen door Stieven76
Vandaag om 17:12:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 17:09:22
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Ronald Koerts
Vandaag om 17:04:48
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:04:03
BNLS werkspoor - NS 3908 door janw
Vandaag om 17:00:53
Decals op Blauwe tram door koosvp
Vandaag om 16:54:14
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 16:53:27
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 16:52:39
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! door Ronald Koerts
Vandaag om 16:52:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 16:49:51
Dönsdorfer Bauberichte door jerrytrein
Vandaag om 16:42:28
Rondom Charlois door HRP
Vandaag om 16:41:23
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Pauldg
Vandaag om 16:36:15
Verende assen maar veertjes ervoor, die ontbreken... door Hobojohn
Vandaag om 16:31:15
Raadplaatje door Twinkie
Vandaag om 16:23:02
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door HRP
Vandaag om 16:21:46
ESU Loksoundprogrammer hoe andere decoders uitlezen door Karst Drenth
Vandaag om 16:00:24
Tussen Vlaamse velden... door clickmaniac
Vandaag om 15:23:06
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Bert van Gelder
Vandaag om 15:22:11
E Loc BR 120 Ls Models - probleem frontlichten door clickmaniac
Vandaag om 15:18:32
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 14:54:25
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
Vandaag om 14:32:21
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm door charp
Vandaag om 14:30:05
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 14:02:36
Laag-Baarlo door Ronald Halma
Vandaag om 13:58:57
Märklin K83, voeden met externe spanning mogelijk? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:07:21
Projekt 083-338 door Huup
Vandaag om 12:47:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
De Hondsrugbaan, H0 door dimo1_dimo1
Vandaag om 12:22:40
  

Auteur Topic: Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper  (gelezen 14243 keer)

jacfl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Gepost op: 14 november 2009, 17:26:42 »
Sinds enige tijd ben ik bezig met het prepareren van auto’s uit het FCS.
D.w.z. ik gebruik de originele FCS auto’s en voorzie ze van verlichting en een decoder.

Omdat ik voor de aansturing van mijn treinbaan Koploper gebruik, heb ik voor de aansturing van mijn auto’s gekozen voor het Dinamo/MCC systeem van Leon van Perlo. Koploper ondersteunt dit systeem, waardoor ik met mijn kennis van Koploper ik snel en proefbaan opzetten.

Daarnaast maak ik gebruik van een magneetstrip in het wegdek i.p.v. de Faller rijdraad.
Deze strip laat toe dat de sleper van de auto zwevend afgesteld kan worden, waardoor het rijden prettiger wordt. Er is geen wrijving meer met het wegdek en ook de slijtagestrepen behoren tot het verleden. Tevens wordt er geclaimd dat je langer op een batterij kunt rijden, maar dat laatste vind ik moeilijk te beoordelen omdat je met een decoder aan boord toch al langzamer rijdt dan FCS snelheid en daarmee energie bespaart.
Ik heb niet veel ervaring met de rijdaad, maar tot nu toe hebben de auto’s de magneetstrip altijd keurig gevolgd, ook in bochten met kleine radii.
 
Omdat ik veel tijd heb besteed aan het fenomeen terugmelding m.b.v.  reedcontacten in combinatie met een magneetstrip wil ik deze ervaring delen met andere gebruikers.



De bovenstaande tekening geeft aan hoe het reedcontact is bewerkt en gepositioneerd.
Het contact wordt zo geïnstalleerd dat hij onder invloed van de magneetstrip net niet sluit. Zodra er een sleper met een magneetje bovenkomt wordt het magneetveld versterkt en zal het contact sluiten.
Het buigen van de pootjes van het contact moet zorgvuldig gebeuren. Houd het pootje naast het glas vast met een punttangetje en buig dan met een tweede tangetje de gewenste vorm in het pootje.
Voordat het reedcontact vastgezet wordt moet eerst getest worden of de afstand tot bovenliggende magneetstrip goed is. Contact moet open blijven staan en mag pas sluiten zodra de magneet van de sleper er boven gehouden wordt.
Check ook bij het verwijderen van de sleper of het contact weer opent, zo niet, maak dan de afstand tot de magneetstrip groter.
Gebruik voor het testen de kleinste sleper/magneet, bv. van een personenauto.

Tot nu toe heb ik een testbaan met een paar wegwissels (eigen maaksel) en 35 reedcontacten/terugmelders.
Na installatie en afstelling heb ik inmiddels een aantal maanden proef gereden en ben tot de conclusie gekomen dat het geheel storingsvrij werkt.

M. vr. gr.

Jaap

P.S. De zendlus op de tekening zorgt voor de communicatie van de Dinamo/MCC centrale naar de decoder in de auto.



M - rail

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2009, 21:21:31 »
Hallo Jaap,


erg interesant zeg,

Maar even een andere vraag.
Die magneetstrip, kan je die ook gewoon gebruiken dan ?
Dus ipv de bekende rijdraad van Faller zelf.

Ik heb ook een paar auto's van FCS, en moet nog wel alles verder uitwerken
Maar zo'n magneetstrip klinkt mooi.



mvg Frans

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2009, 07:43:43 »
Frans

Hier is meer info te vinden over de magneet strip  :o

http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,16227.0.html

En Jaap, is een duidelijke uitleg ik denk dat een hoop mensen hier wel weer blij van worden  ;D
Waaronder ikzelf
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

jacfl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2009, 11:56:26 »
Hallo Frans,

De magneetstrip kan inderdaad gebruikt worden voor een standaard Faller auto.
Wel even de sleper zo afstellen dat ie geen contact maakt met de strip, anders mis je de voordelen van het zwevende effect.
Zoals op de link van “cantotrapt” te zien is kun je proefrijden op een plaat of tafel waarop de strip is vastgezet met plakband.

M.vr.gr.

Jaap

M - rail

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2009, 21:16:06 »
Hallo cantotrapt & Jaap,


beide bedankt voor de info
en er is genoeg over te lezen zie ik
moetik eens op me gemak verder lezen
heb wel al even naar filmpjes gekeken snel
en dat ziet er goed uit

nogmaals bedankt


mvg Frans

JJR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2009, 11:15:42 »
Hallo Jaap, wat een interessante uitleg. Ook erg bedankt voor de duidelijke graphic.

Ik vroeg me af of je ook een voorbeeld foto hebt van hoe je magneet strip in je proefbaan hebt weggewerkt, want je moet nu wel een bredere groef frezen, neem ik aan.

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar een voorbeeld van je zelfgemaakte wegwissels, ik zit daar nl ook aan te denken.

vriendelijke groet,

Jeroen

jacfl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2009, 13:44:11 »
Hallo Jeroen,

De groef voor de magneetstrip maak je met een 3 mm freesje.
Ik heb daarvoor een Proxxon  bovenfrees  gebruikt.
Als je een mooie strakke groef wilt maken, dan is een mdf plaat uitermate geschikt. De strip laat zich klem in de groef monteren en hoeft niet gelijmd te worden.
Hij is ook weer makkelijk los te maken om bv. gaatjes te boren voor bezetmelders.

Wil je de plaat gronden of verven dan doe je dat het beste voor het frezen, want de magneetstrip past niet in de groef als er ook verf in zit, zoals dat bij mij het geval was.

Hier een overzicht van de gehele proefbaan.




De wissels heb uit 0,3 mm messing plaat gemaakt.




De aandrijving wordt verzorgd door mini servo's (Conrad nr. 230500).



Over de onderwerpen die ik hier laat zien is nog veel meer te vinden op internet.

Mvrg,

Jaap

ronaldwolvers

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2009, 13:02:13 »
kan iemand mij ook vertelen welk soort magneet band er gebruikt wordt,
je heb namelijk verschilde type's ???.

GEPOLARISEERD/NZN / GEPOLARISEERD/ZNZ /   of is dit niet van belang.

je heb ook tape waar dit niet bij staat, wat is het verschil.

graag  antwoord

gr  ronald wolvers         

jacfl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2009, 14:12:12 »
Hallo Ronald,

Vooropgesteld dat ik geen specialist op het gebied van magneten, wil ik een poging doen om jouw vraag te beantwoorden. Mochten er anderen zijn met meer expertise, dan zie ik graag hun opmerkingen tegemoet.

Voor het FCS kun je het beste magneetband gebruiken met aan de ene zijde de N pool en aan andere zijde de Z pool.
Het magneetje op de sleper van de Faller auto is ook op die manier gepolariseerd.

Magneetbanden met de aanduiding NZN of ZNZ hebben, in lengterichting gezien, banen met een N-pool, een Z-pool en weer een N-pool. Of andersom Z-N-Z.
Deze worden o.a. op ijskast- en douchecabinedeuren toegepast.
Theoretisch zou je zo'n band kunnen gebruiken, want de sleper wordt naar het midden van de band getrokken door middenpool en naar het midden gedrukt door de twee zijpolen. De sleper zal dan ook niet snel z'n spoor verlaten, maar dat doet hij ook niet op een enkelsporige magneetband.
Mij lijkt echter dat de afmetingen van het type NZN/ZNZ banden te fors zijn voor het doel.
Daarom adviseer ik je de magneetbandjes (3x1 mm), zoals die in de handel verkrijgbaar zijn, te gebruiken.


M.vr.gr.

Jaap

grobbert

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2009, 19:28:33 »
hey jaap,

het ziet er erg netjes uit. ik heb alleen een paar vraagjes.
kan je een magneet strip ook gebruiken met een standaard faller wissel??
kan het reed-contact plat liggen in de groef van de magneet strip??

mvg
robbert
« Laatst bewerkt op: 29 december 2009, 20:16:06 door grobbert »

jacfl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #10 Gepost op: 01 januari 2010, 21:36:35 »
Hallo Robbert,

Ik denk niet dat de magneetstrip goed te combineren is met een standaard FCS wissel. Je rijdt immers met zwevende slepers en die zullen de rijdraad van de FCS wissel vermoedelijk niet volgen.
Ik beschik niet over zo'n wissel, maar wellicht kun je er stukjes magneetstrip op lijmen. Je moet dan de wissel wel 1 mm onder het wegdek-niveau laten zakken en de holle ruimtes opvullen.

Of  het reedcontact, platliggend in de groef van de magneetstrip, goed werkt kan ik niet met zekerheid zeggen. Als dat voor jou een betere optie is, dan zou ik zeggen probeer het uit en hou ons op de hoogte.
Bedenk wel dat de magneetstrip over de lengte van het reedcontact onderbroken moeten worden en ik weet niet of dat acceptabel is.
Ik heb in het verleden allerlei posities t.o.v. magneetstrip (haaks, parallel etc.) uitgetest met meestal negatief resultaat.  Het verticaal monteren van het contact onder de magneetstrip heeft als groot voordeel dat de magneetstrip niet onderbroken wordt en dat je gaatjes kunt boren op iedere gewenste plek in de groef (ook achteraf) zonder dat je het oppervlak van het wegdek aantast.


Vr. gr.

Jaap


Misha

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2010, 15:14:27 »
Jaap,

Wat een goede beschrijving van het gebruik van de magneet strip. Ik ben ook bezig om een MCC baan aan te leggen en sta voor de keuze of ik de magneet strip wil gaan gebruiken. Met name het rijden met zwevende sleper spreekt mij aan. Deels door het kunnen rijden met minder wrijving (batterij levensduur verlengend) en deels omdat er dan geen onnatuurlijke derde streep op het wegdek komt (minder onderhoud/schilderen).
Wat mij nog tegenhoud is of het gebruik van de magneet strip betrouwbaar functioneert. Raken de auto's de strip niet kwijt en gaat het inderdaad goed met de terugmeldingen via de reed contacten in verticale stand. Je schrijft dat met name het afstellen van de reed contacten een hele klus is. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Kun je hier wat meer over zeggen?

Groetjes Misha.




Gerwin

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2010, 18:22:55 »
Ik ben niet Jaap, maar heb misschien wel een antwoord.

Met de magneetstrip kun je met een zwevende sleper rijden, echter met alleen een magneetstrip kan het zijn dat je voertuig zich zenuwachtig gedraagt. Door op de magneetstrip nog de rijdraad te plaatsen wordt het rijgedrag een heel stuk beter.

De combinatie magneetstrip en rijdraad wordt o.a. door onze vereniging toegepast. Het idee hebben wij gekregen van Jan Heimensen van MiniatuurA en werkt uiterst betrouwbaar.

Een reed contact onder de magneetstrip hebben wij af laten vallen vanwege de onbetrouwbaarheid. Als je met reed contacten wil werken plaats die bij voorkeur dan links of rechts van de magneet strip en plaats dan een extra magneet onder het voertuig.

Wissels zou ik zelf construeren met servo's (zijn op internet wel wat voorbeelden van te vinden).

Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160

jacfl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #13 Gepost op: 01 juni 2010, 22:04:10 »
Hallo Misha,

Mijn ervaring met de magneetstrip is uitstekend. De auto's rijden zeer strak en hebben tot nu toe nooit het spoor verlaten.
Het idee om een rijdraad op de magneetstrip te monteren, zoals Gerwin dat beschrijft, heb ik indertijd onderzocht, echter ik kon daar geen enkel voordeel in ontdekken.
In mijn ogen is dat extra gedoe niet nodig, de kale magneetstrip doet zijn werk meer dan prima.

Het verticaal plaatsen van het reedcontact onder de magneet strip is geen moeilijke klus, gebruik hiervoor de aanwijzingen die ik hierboven in dit draadje beschreven heb. Eenmaal goed ingesteld werkt het zeer betrouwbaar en je kunt er alle type auto's over laten rijden, ook in tegengestelde richting, terwijl je alleen maar de slepermagneet gebruikt.
Ik rij schaal HO en heb o.a. een vrachtwagen, een bus en een paar bestelbusjes (Ford Transit en VW's) op de baan. Allen voorzien van een decoder en uiteraard verlichting.
De ultieme wens is de nog kleinere personen auto's te digitaliseren, echter dat vergt meer moeite. De beschikbare ruimte leent zich niet makkelijk om de vereiste componenten in onder te brengen.
De plaatsing van het reedcontact naast de magneetstrip, i.p.v. er verticaal onder, is een mogelijkheid, maar uit mijn testen bleek dat hij niet direct naast de magneetstrip kon liggen i.v.m. het magnetische veld. Iets verder weg leggen kan, maar dan zal de noodzakelijke 2de magneet op de auto ook verder uit het midden liggen, wat voor vrachtwagens mogelijk is, maar voor kleinere auto's een probleem kan opleveren.

Misschien een beetje off-topic, maar in Koploper is het tegenwoordig mogelijk om virtuele bezetmelders in te zetten. Dit kan tot een aanzienlijke besparing van hardware leiden.
Op mijn proefbaan heb ik 35 reedcontacten op een afstand van 14 cm van elkaar zitten. Heb, sinds het beschikbaar komen van de virtuele melder, tussen ieder reedcontact een virtuele melder geprogrammeerd met als resultaat dat ook mijn bestelbusjes, met een lengte van 5 tot 6 cm, realistischer rijden en "bumper aan bumper"stoppen.

Groetjes,

Jaap


Misha

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
« Reactie #14 Gepost op: 07 juni 2010, 05:44:15 »
Gerwin en Jaap,

Ik heb de website MiniatuurA bestudeerd en voor de wissels zie ik gebruik makend van servo's geen problemen. Ik ga het MCC systeem van Leon van Perlo gebruiken en m.b.v. de OC32 kan je 32 servo's aansturen. Lijkt me voorlopig wel voldoende capaciteit.

Ik ga e.e.a. ook eens uitproberen met die virtuele melders en Jaap's oplossing voor verticale plaatsing reed contacten.
Ik geloof ook wel dat alleen de magneetstrip voldoende kan zijn. Het testen zonder draad zal het wel leren dunkt me.

Gerwin en Jaap bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Misha.