BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: jacfl op 14 november 2009, 17:26:42

Titel: Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: jacfl op 14 november 2009, 17:26:42
Sinds enige tijd ben ik bezig met het prepareren van auto’s uit het FCS.
D.w.z. ik gebruik de originele FCS auto’s en voorzie ze van verlichting en een decoder.

Omdat ik voor de aansturing van mijn treinbaan Koploper gebruik, heb ik voor de aansturing van mijn auto’s gekozen voor het Dinamo/MCC systeem van Leon van Perlo. Koploper ondersteunt dit systeem, waardoor ik met mijn kennis van Koploper ik snel en proefbaan opzetten.

Daarnaast maak ik gebruik van een magneetstrip in het wegdek i.p.v. de Faller rijdraad.
Deze strip laat toe dat de sleper van de auto zwevend afgesteld kan worden, waardoor het rijden prettiger wordt. Er is geen wrijving meer met het wegdek en ook de slijtagestrepen behoren tot het verleden. Tevens wordt er geclaimd dat je langer op een batterij kunt rijden, maar dat laatste vind ik moeilijk te beoordelen omdat je met een decoder aan boord toch al langzamer rijdt dan FCS snelheid en daarmee energie bespaart.
Ik heb niet veel ervaring met de rijdaad, maar tot nu toe hebben de auto’s de magneetstrip altijd keurig gevolgd, ook in bochten met kleine radii.
 
Omdat ik veel tijd heb besteed aan het fenomeen terugmelding m.b.v.  reedcontacten in combinatie met een magneetstrip wil ik deze ervaring delen met andere gebruikers.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reed_contact.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reed_contact.jpg)

De bovenstaande tekening geeft aan hoe het reedcontact is bewerkt en gepositioneerd.
Het contact wordt zo geïnstalleerd dat hij onder invloed van de magneetstrip net niet sluit. Zodra er een sleper met een magneetje bovenkomt wordt het magneetveld versterkt en zal het contact sluiten.
Het buigen van de pootjes van het contact moet zorgvuldig gebeuren. Houd het pootje naast het glas vast met een punttangetje en buig dan met een tweede tangetje de gewenste vorm in het pootje.
Voordat het reedcontact vastgezet wordt moet eerst getest worden of de afstand tot bovenliggende magneetstrip goed is. Contact moet open blijven staan en mag pas sluiten zodra de magneet van de sleper er boven gehouden wordt.
Check ook bij het verwijderen van de sleper of het contact weer opent, zo niet, maak dan de afstand tot de magneetstrip groter.
Gebruik voor het testen de kleinste sleper/magneet, bv. van een personenauto.

Tot nu toe heb ik een testbaan met een paar wegwissels (eigen maaksel) en 35 reedcontacten/terugmelders.
Na installatie en afstelling heb ik inmiddels een aantal maanden proef gereden en ben tot de conclusie gekomen dat het geheel storingsvrij werkt.

M. vr. gr.

Jaap

P.S. De zendlus op de tekening zorgt voor de communicatie van de Dinamo/MCC centrale naar de decoder in de auto.


Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: M - rail op 15 november 2009, 21:21:31
Hallo Jaap,


erg interesant zeg,

Maar even een andere vraag.
Die magneetstrip, kan je die ook gewoon gebruiken dan ?
Dus ipv de bekende rijdraad van Faller zelf.

Ik heb ook een paar auto's van FCS, en moet nog wel alles verder uitwerken
Maar zo'n magneetstrip klinkt mooi.



mvg Frans
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: -Anton- op 16 november 2009, 07:43:43
Frans

Hier is meer info te vinden over de magneet strip  :o

http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,16227.0.html (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,16227.0.html)

En Jaap, is een duidelijke uitleg ik denk dat een hoop mensen hier wel weer blij van worden  ;D
Waaronder ikzelf
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: jacfl op 17 november 2009, 11:56:26
Hallo Frans,

De magneetstrip kan inderdaad gebruikt worden voor een standaard Faller auto.
Wel even de sleper zo afstellen dat ie geen contact maakt met de strip, anders mis je de voordelen van het zwevende effect.
Zoals op de link van “cantotrapt” te zien is kun je proefrijden op een plaat of tafel waarop de strip is vastgezet met plakband.

M.vr.gr.

Jaap
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: M - rail op 18 november 2009, 21:16:06
Hallo cantotrapt & Jaap,


beide bedankt voor de info
en er is genoeg over te lezen zie ik
moetik eens op me gemak verder lezen
heb wel al even naar filmpjes gekeken snel
en dat ziet er goed uit

nogmaals bedankt


mvg Frans
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: JJR op 07 december 2009, 11:15:42
Hallo Jaap, wat een interessante uitleg. Ook erg bedankt voor de duidelijke graphic.

Ik vroeg me af of je ook een voorbeeld foto hebt van hoe je magneet strip in je proefbaan hebt weggewerkt, want je moet nu wel een bredere groef frezen, neem ik aan.

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar een voorbeeld van je zelfgemaakte wegwissels, ik zit daar nl ook aan te denken.

vriendelijke groet,

Jeroen
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: jacfl op 08 december 2009, 13:44:11
Hallo Jeroen,

De groef voor de magneetstrip maak je met een 3 mm freesje.
Ik heb daarvoor een Proxxon  bovenfrees  gebruikt.
Als je een mooie strakke groef wilt maken, dan is een mdf plaat uitermate geschikt. De strip laat zich klem in de groef monteren en hoeft niet gelijmd te worden.
Hij is ook weer makkelijk los te maken om bv. gaatjes te boren voor bezetmelders.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/055_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/055_9.jpg)
Wil je de plaat gronden of verven dan doe je dat het beste voor het frezen, want de magneetstrip past niet in de groef als er ook verf in zit, zoals dat bij mij het geval was.

Hier een overzicht van de gehele proefbaan.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_059_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_059_1.jpg)

De wissels heb uit 0,3 mm messing plaat gemaakt.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_044_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_044_1.jpg)

De aandrijving wordt verzorgd door mini servo's (Conrad nr. 230500).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_060.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_060.jpg)

Over de onderwerpen die ik hier laat zien is nog veel meer te vinden op internet.

Mvrg,

Jaap
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: ronaldwolvers op 11 december 2009, 13:02:13
kan iemand mij ook vertelen welk soort magneet band er gebruikt wordt,
je heb namelijk verschilde type's ???.

GEPOLARISEERD/NZN / GEPOLARISEERD/ZNZ /   of is dit niet van belang.

je heb ook tape waar dit niet bij staat, wat is het verschil.

graag  antwoord

gr  ronald wolvers         
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: jacfl op 12 december 2009, 14:12:12
Hallo Ronald,

Vooropgesteld dat ik geen specialist op het gebied van magneten, wil ik een poging doen om jouw vraag te beantwoorden. Mochten er anderen zijn met meer expertise, dan zie ik graag hun opmerkingen tegemoet.

Voor het FCS kun je het beste magneetband gebruiken met aan de ene zijde de N pool en aan andere zijde de Z pool.
Het magneetje op de sleper van de Faller auto is ook op die manier gepolariseerd.

Magneetbanden met de aanduiding NZN of ZNZ hebben, in lengterichting gezien, banen met een N-pool, een Z-pool en weer een N-pool. Of andersom Z-N-Z.
Deze worden o.a. op ijskast- en douchecabinedeuren toegepast.
Theoretisch zou je zo'n band kunnen gebruiken, want de sleper wordt naar het midden van de band getrokken door middenpool en naar het midden gedrukt door de twee zijpolen. De sleper zal dan ook niet snel z'n spoor verlaten, maar dat doet hij ook niet op een enkelsporige magneetband.
Mij lijkt echter dat de afmetingen van het type NZN/ZNZ banden te fors zijn voor het doel.
Daarom adviseer ik je de magneetbandjes (3x1 mm), zoals die in de handel verkrijgbaar zijn, te gebruiken.


M.vr.gr.

Jaap
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: grobbert op 29 december 2009, 19:28:33
hey jaap,

het ziet er erg netjes uit. ik heb alleen een paar vraagjes.
kan je een magneet strip ook gebruiken met een standaard faller wissel??
kan het reed-contact plat liggen in de groef van de magneet strip??

mvg
robbert
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: jacfl op 01 januari 2010, 21:36:35
Hallo Robbert,

Ik denk niet dat de magneetstrip goed te combineren is met een standaard FCS wissel. Je rijdt immers met zwevende slepers en die zullen de rijdraad van de FCS wissel vermoedelijk niet volgen.
Ik beschik niet over zo'n wissel, maar wellicht kun je er stukjes magneetstrip op lijmen. Je moet dan de wissel wel 1 mm onder het wegdek-niveau laten zakken en de holle ruimtes opvullen.

Of  het reedcontact, platliggend in de groef van de magneetstrip, goed werkt kan ik niet met zekerheid zeggen. Als dat voor jou een betere optie is, dan zou ik zeggen probeer het uit en hou ons op de hoogte.
Bedenk wel dat de magneetstrip over de lengte van het reedcontact onderbroken moeten worden en ik weet niet of dat acceptabel is.
Ik heb in het verleden allerlei posities t.o.v. magneetstrip (haaks, parallel etc.) uitgetest met meestal negatief resultaat.  Het verticaal monteren van het contact onder de magneetstrip heeft als groot voordeel dat de magneetstrip niet onderbroken wordt en dat je gaatjes kunt boren op iedere gewenste plek in de groef (ook achteraf) zonder dat je het oppervlak van het wegdek aantast.


Vr. gr.

Jaap

Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: Misha op 31 mei 2010, 15:14:27
Jaap,

Wat een goede beschrijving van het gebruik van de magneet strip. Ik ben ook bezig om een MCC baan aan te leggen en sta voor de keuze of ik de magneet strip wil gaan gebruiken. Met name het rijden met zwevende sleper spreekt mij aan. Deels door het kunnen rijden met minder wrijving (batterij levensduur verlengend) en deels omdat er dan geen onnatuurlijke derde streep op het wegdek komt (minder onderhoud/schilderen).
Wat mij nog tegenhoud is of het gebruik van de magneet strip betrouwbaar functioneert. Raken de auto's de strip niet kwijt en gaat het inderdaad goed met de terugmeldingen via de reed contacten in verticale stand. Je schrijft dat met name het afstellen van de reed contacten een hele klus is. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Kun je hier wat meer over zeggen?

Groetjes Misha.



Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: Gerwin op 31 mei 2010, 18:22:55
Ik ben niet Jaap, maar heb misschien wel een antwoord.

Met de magneetstrip kun je met een zwevende sleper rijden, echter met alleen een magneetstrip kan het zijn dat je voertuig zich zenuwachtig gedraagt. Door op de magneetstrip nog de rijdraad te plaatsen wordt het rijgedrag een heel stuk beter.

De combinatie magneetstrip en rijdraad wordt o.a. door onze vereniging toegepast. Het idee hebben wij gekregen van Jan Heimensen van MiniatuurA en werkt uiterst betrouwbaar.

Een reed contact onder de magneetstrip hebben wij af laten vallen vanwege de onbetrouwbaarheid. Als je met reed contacten wil werken plaats die bij voorkeur dan links of rechts van de magneet strip en plaats dan een extra magneet onder het voertuig.

Wissels zou ik zelf construeren met servo's (zijn op internet wel wat voorbeelden van te vinden).

Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: jacfl op 01 juni 2010, 22:04:10
Hallo Misha,

Mijn ervaring met de magneetstrip is uitstekend. De auto's rijden zeer strak en hebben tot nu toe nooit het spoor verlaten.
Het idee om een rijdraad op de magneetstrip te monteren, zoals Gerwin dat beschrijft, heb ik indertijd onderzocht, echter ik kon daar geen enkel voordeel in ontdekken.
In mijn ogen is dat extra gedoe niet nodig, de kale magneetstrip doet zijn werk meer dan prima.

Het verticaal plaatsen van het reedcontact onder de magneet strip is geen moeilijke klus, gebruik hiervoor de aanwijzingen die ik hierboven in dit draadje beschreven heb. Eenmaal goed ingesteld werkt het zeer betrouwbaar en je kunt er alle type auto's over laten rijden, ook in tegengestelde richting, terwijl je alleen maar de slepermagneet gebruikt.
Ik rij schaal HO en heb o.a. een vrachtwagen, een bus en een paar bestelbusjes (Ford Transit en VW's) op de baan. Allen voorzien van een decoder en uiteraard verlichting.
De ultieme wens is de nog kleinere personen auto's te digitaliseren, echter dat vergt meer moeite. De beschikbare ruimte leent zich niet makkelijk om de vereiste componenten in onder te brengen.
De plaatsing van het reedcontact naast de magneetstrip, i.p.v. er verticaal onder, is een mogelijkheid, maar uit mijn testen bleek dat hij niet direct naast de magneetstrip kon liggen i.v.m. het magnetische veld. Iets verder weg leggen kan, maar dan zal de noodzakelijke 2de magneet op de auto ook verder uit het midden liggen, wat voor vrachtwagens mogelijk is, maar voor kleinere auto's een probleem kan opleveren.

Misschien een beetje off-topic, maar in Koploper is het tegenwoordig mogelijk om virtuele bezetmelders in te zetten. Dit kan tot een aanzienlijke besparing van hardware leiden.
Op mijn proefbaan heb ik 35 reedcontacten op een afstand van 14 cm van elkaar zitten. Heb, sinds het beschikbaar komen van de virtuele melder, tussen ieder reedcontact een virtuele melder geprogrammeerd met als resultaat dat ook mijn bestelbusjes, met een lengte van 5 tot 6 cm, realistischer rijden en "bumper aan bumper"stoppen.

Groetjes,

Jaap

Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: Misha op 07 juni 2010, 05:44:15
Gerwin en Jaap,

Ik heb de website MiniatuurA bestudeerd en voor de wissels zie ik gebruik makend van servo's geen problemen. Ik ga het MCC systeem van Leon van Perlo gebruiken en m.b.v. de OC32 kan je 32 servo's aansturen. Lijkt me voorlopig wel voldoende capaciteit.

Ik ga e.e.a. ook eens uitproberen met die virtuele melders en Jaap's oplossing voor verticale plaatsing reed contacten.
Ik geloof ook wel dat alleen de magneetstrip voldoende kan zijn. Het testen zonder draad zal het wel leren dunkt me.

Gerwin en Jaap bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Misha.
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: Misha op 28 juni 2010, 07:21:42
Gerwin, Jaap en anderen,

Ik heb een testbaan gebouwd volgens bovenstaand principe. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de Conrad reedschakelaar 503770.
Ik merk dat slechts 2 van de tien reed's gevoelig genoeg zijn om te schakelen op het stuurmagneetje van de auto.
Wat is jullie ervaring en welke reed's hebben jullie toegepast?

Ik merk bij de magneetband dat deze opkruld in gebogen stand van de servo wissel. Door het inknippen (driehoek vorm) komt dat wel weer goed, maar ik vroeg mij af hoe jullie ervaring daarmee is. Is het inknippen een afrader?

Groetjes Misha.
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: Gerwin op 28 juni 2010, 18:16:46
Misha,

Wij maken geen gebruik van reedcontacten, zoals ik eerder heb beschreven zijn wij aan de slag gegaan met hall-sensoren.

Ook maken wij geen gebruik van een bewegende magneetband die rechtstreeks door de servo wordt bewogen. In plaats daarvan hebben wij een blokje waar twee (of meer) sporen in geplaatst kunnen worden. Dit blokje laten we dan heen en weer schuiven door een servo. Het principe wordt beschreven in ons nieuwsbulletin op emv.dse.nl (http://emv.dse.nl).
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: jacfl op 29 juni 2010, 12:36:20
Hallo Misha,

Wellicht is reedcontact 503800 te fors om door het magneetje van de sleper geschakeld te worden.
Zoals op de tekening, eerder in dit draadje geplaatst (aanklikken om te vergroten), te zien is, gebruik ik miniatuur reedcontact 503800. Dit reedcontact laat zich uitstekend schakelen door zowel de grotere sleper van vrachtwagens als de kleinere van personenauto's.

De magneetstrip op wissels moet je doorknippen. Op de foto hogerop in dit draadje zie je dat ik een stukje strip op het bewegende messingplaatje heb gelijmd. Een onderbreking van enkele millimeters heeft geen invloed op het rijgedrag van de auto.

Met vriendelijke groet,

Jaap
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: Misha op 01 juli 2010, 06:54:26
Wellicht is reedcontact 503800 te fors om door het magneetje van de sleper geschakeld te worden.

De magneetstrip op wissels moet je doorknippen. Op de foto hogerop in dit draadje zie je dat ik een stukje strip op het bewegende messingplaatje heb gelijmd.

Met vriendelijke groet,
Jaap

Jaap,

Ik neem aan dat je de 503770 bedoelt met te fors.
Inderdaad zou het kunnen zijn dat de kleinere reed 503800 gevoeliger is. Deze zal ik ook eens gaan bestellen. In de tussentijd heb ik geëxperimenteerd met een extra magneetje op de sleper en dat blijkt toch ook te werken. Ook in de stand die jij in de tekening hebt aangegeven.

Mijn oplossing met de wisselservo blijkt niet lekker te werken. Ga nu de oplossing met het verschuifbare plaatje maar eens proberen.

Groetjes Misha.


Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: Misha op 04 juli 2010, 20:41:32
Ik heb een andere oplossing bedacht voor mijn servo wissel. Ik wilde hem jullie niet onthouden.
Na een middagje testen nog geen foutieve richtingen gehad. Werkt dus kennelijk naar behoren. (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10754_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10762.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10763.jpg)

Bij het onderste plaatje zie je nog net bij 1 hoe ik mijn reedcontacten heb gemonteerd. Vertikaal onder de magneetstrip.
Op het bovenste plaatje zie je het resultaat aan de opervlakte. Bij 1 is een reed onder de magneetstrip gemonteerd.

Groetjes Misha
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: Maarten op 04 juli 2010, 20:53:31
Ha Misha

als ik dat zo zie, leg je dan het wegdek er los overheen? Zodat de wissel vrij beweegbaar blijft.

tof dat je de foto's plaatst trouwens

groet
Maarten
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: Misha op 05 juli 2010, 06:53:43
Ha Misha

als ik dat zo zie, leg je dan het wegdek er los overheen? Zodat de wissel vrij beweegbaar blijft.

tof dat je de foto's plaatst trouwens

groet
Maarten

Maarten,

Op mijn kartonnen proefbaan leg ik een stuk knutselkarton over de magneetstrip heen. Dat heb ik aan 1 kant ingespoten met spuitlijm. Kan het er steeds weer afhalen en opplakken. Ter hoogte van de wissel geen lijm spuiten.

Op de echte baan ga ik te werk volgens de methode van Hans Nouwens. www.1op87.nl (http://www.1op87.nl)
De magneetstrip komt dan in een 3 mm dikke ondervloer van een parketvloer te liggen. De ruimte voor de magneetstrip snij ik daar dan uit. Eroverheen komt dan een dunne plasticfolielaag en daaroverheen komt dan de laag verf.

Groetjes Misha
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: Maarten op 05 juli 2010, 09:29:49
dank je wel Misha,
ga ik eens goed bekijken allemaal
groeten
Maarten
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: bau187pkw op 13 juli 2010, 15:44:50
Man muss nicht fräsen, man kann auch die höhe des Magnetband beidseitig mit 1mm Karton oder Balsaholz auffüttern und dann einen  0,5mm dicken Karton als Straßenbelag darüberlegen. Reedschalter können auch direkt in das Magnetband eingebaut werden nur sollte der dann zur Fahrbahn mitte zeigen damit nicht der Boostermagnet einen Schalter betätigt.
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: bau187pkw op 13 juli 2010, 15:50:45

http://www.tt-board.de/forum/attachment.php?attachmentid=103269&d=1257934184
http://www.tt-board.de/forum/attachment.php?attachmentid=103619&d=1258379820
http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=30673  anmelden für die bilder
www.bau187pkw.de
Wenn die andern noch am Abgrund stehen, bin ich schon einen Schritt weiter
M.F.G. Harald
__________________
Titel: Re:Combinatie magneetstrip/reedcontact bediend door zwevende sleper
Bericht door: bau187pkw op 26 juli 2010, 19:09:40
Der Reedschalter kann auch im 90° zur Mitte hin in das Magnetband eingebaut werden es sollte aber auf der Geraden geschehen