Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 19:20:09
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht
door
ikbener
Vandaag
om 19:07:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 19:05:04
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 18:52:56
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:44:17
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Menno
Vandaag
om 18:39:09
Roco smeerolie
door
TonM
Vandaag
om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Peter J K
Vandaag
om 18:27:37
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
Vandaag
om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 18:13:44
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
AlbertG
Vandaag
om 17:43:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 17:38:01
Goede wensen voor 2026
door
bollen neus
Vandaag
om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Peter J K
Vandaag
om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
Vandaag
om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
stoombr38
Vandaag
om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 14:11:04
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 14:07:52
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
the_gold
Vandaag
om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht.....
door
Jean
Vandaag
om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 12:05:12
Achtergrond met AI
door
Pauldg
Vandaag
om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
odaoda
Vandaag
om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Eric B
Vandaag
om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:59:07
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels (gelezen 8508 keer)
user1986
Offline
Berichten: 354
Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Gepost op:
13 November 2009, 18:29:41 »
Dag beste Lezers,
Wij willen graag bovenleiding aanleggen op onze modelbaan. We hebben wat viesmann materiaal. Wij vroegen ons af wat er op de markt is om op wissels te bovenleiding te splitsen? Dit heb ik gevonden:
http://shop.conrad.nl/modelspoor/modelspoor-rails-railbouw/modelspoor-bovenleidingen/viessmann-ho-bovenleiding/214703.html
Iemand ervaring hiermee, moet dit gewoon op een normaal mastje aangesloten worden?
Wat is de beste manier om een lok die uit de tunnel komt weer op de bovenleiding aan te sluiten. Een draad vanuit de hoogte laten komen waar die dan met de pantograaf mooi tegenaan komt. Opvangportalen heb ik weleens gelezen. Heeft iemand een voorbeeld hiervan, hoe het aan de berg gemonteerd is?
Alvast Bedankt!
«
Laatst bewerkt op: 13 November 2009, 18:37:05 door zuyderduyn
»
Gelogd
Hans van der Burg
Offline
Berichten: 145
Oh was het maar weer zomer
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Reactie #1 Gepost op:
19 November 2009, 12:10:50 »
Hoi,
Zelf ben ik nog niet super ervaren met dit, maar een rot in het vak heeft mij alvast een paar kneepjes geleerd.
Over de wissels:
die link die jij aangeeft is een verlengstuk voor je bovenleiding. Als je bij je wissel wilt splitsen moet er eerst aan de buitenkant een mast komen met dubbele ophanging. 1 ophanging voor rechtdoor, de andere voor afbuigend. Vervolgens bouw je gewoon verder. Mast staat in het midden van de afbuigende tong, in de lengte gezien.
tunnels:
Je neemt een bovenleiding stuk van Viessmann en laat hem in de tunnel geleidelijk naar boven lopen. Niet te abrupt, dit kan indien je de tunnel uitrijdt, rare gevolgen geven. Buigen doe je door de bovenste draden eraf te halen en de onderste vervolgens te buigen. Sterker nog. De bovenste draden eindigen in je tunnel portaal aan de buitenkant sowieso. Dan gaat dus alleen de onderste nog door in de tunnel.
Je kunt altijd nog een extra mastje neerzetten in de tunnel voor de stevigheid.
Hoop dat dit helpt in ieder geval :-)
Hans
Gelogd
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)
Jeroni
BAM!
Offline
Berichten: 2132
Créateur du corridor
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Reactie #2 Gepost op:
19 November 2009, 13:48:22 »
Dat is wel een beetje zonde van je mastjes....die dingen zijn ook weer niet echt gratis. Je kan het beste een stukkie metaal pakken , bijvoorbeeld een oude spoorstaaf die je dwars boven de rails hangt (iets hoger dan de uitstekende panto uiteraard) en daar de rijdraden aan vastsolderen. Heb je ook een soort spaninstallatie. Zo heb ik het op mijn baan ook gedaan, en dat werkt prima.
Gr J
Gelogd
Hans van der Burg
Offline
Berichten: 145
Oh was het maar weer zomer
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Reactie #3 Gepost op:
19 November 2009, 14:32:14 »
ook helemaal gelijk in. niets tegen in te brengen! :-)
Hans
Gelogd
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)
desperado112
Offline
Berichten: 526
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Reactie #4 Gepost op:
19 November 2009, 15:45:43 »
heb je al eens gedacht aan de ''tunnel bovenleiding van viesmann???
hierbij wat voorbeelden van mijn oude baan.
Gr
Martijn
«
Laatst bewerkt op: 19 November 2009, 15:50:21 door desperado112
»
Gelogd
Ho, Multimaus. Fleischmann
Remunj
Offline
Berichten: 8100
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Reactie #5 Gepost op:
19 November 2009, 15:54:07 »
Of gewoon installatiedraad 1,5 mm2 of 2,5 mm2 strippen en in je berg hangen.
Is goedkoper dan die viesmann strips.
is alleen wel even werk om te strippen maar het is maar hooby toch en geen aangenomen werk.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
desperado112
Offline
Berichten: 526
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Reactie #6 Gepost op:
19 November 2009, 15:56:41 »
Inderdaad dat kan ook, gelukkig heb ik de bovenleidingsets toen gekocht voor 7 euro,- op de beurs
Voor dat geld hoef je zelf niet te prutsen.
«
Laatst bewerkt op: 20 November 2009, 09:44:40 door Peter van der Leek
»
Gelogd
Ho, Multimaus. Fleischmann
Sven Kerkvliet
Gast
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Reactie #7 Gepost op:
19 November 2009, 17:30:26 »
Hallo,
Stond bij de aanleg van lang tunneltraject (ca. 2 m.) ook voor dit probleem.
Omdat ik het niet nodig vond om een stroomafnemer in een tunneltraject tegen iets aan te laten slepen houdt de rijdraad bij mij -kort nadat ie in de tunnelingang is verdwenen- gewoon op.
De laatste mast in de tunnel (een oud Märklin ding die je op beurzen voor een paar stuivers tussen de oude meuk die je meestal ónder de tafels aantreft) staat op een blokje van 15 mm. hoog en tilt de rijdraad boven het maximale bereik van het sleepstuk op. Op dezelfde wijze pakt de rijdraad de pantho aan de andere kant weer op.
Foto van aanleg van bovenleiding bij nabij tunnelingang in 2006:
Of bij het grote voorbeeld de hangdraad al dan niet mee de tunnel in gaat hangt overigens gewoon af van de beschikbare ruimte.
Succes met bouwen!
Groet,
Sven
Gelogd
piko23
Offline
Berichten: 52
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Reactie #8 Gepost op:
28 November 2009, 23:27:11 »
even een vraag,
worden er wel eens tunnels gebouwd van afvoerbuizen
met een diameter van rond 110 mm?
wie heeft hier ervaring mee?
Gelogd
piko23
Offline
Berichten: 52
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Reactie #9 Gepost op:
05 December 2009, 17:18:10 »
Niemand ooit eens tunnels gebouwd van buis?
Dan word ik de eerste
Later meer.
Gelogd
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1631
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Reactie #10 Gepost op:
05 December 2009, 17:37:02 »
Zou er toch maar voor zorgen geen gesloten buis te gebruiken anders moet je met een lange stok straks de ontspoorde of stilgevallen modellen erdoorheen duwen.....
Peter
Gelogd
Petdig1
m de deugd
Gast
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
«
Reactie #11 Gepost op:
05 December 2009, 17:48:55 »
Goeden middag.
Dit is straks voor mij ook wel van belang.
Allen komt er bij mij in de tunneldelen geen bovenleiding.
Ik ga de pantograaf vang methode toepassen.
Martin
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels