Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels  (gelezen 8285 keer)

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Gepost op: 13 November 2009, 18:29:41 »
Dag beste Lezers,

Wij willen graag bovenleiding aanleggen op onze modelbaan. We hebben wat viesmann materiaal. Wij vroegen ons af wat er op de markt is om op wissels te bovenleiding te splitsen? Dit heb ik gevonden: http://shop.conrad.nl/modelspoor/modelspoor-rails-railbouw/modelspoor-bovenleidingen/viessmann-ho-bovenleiding/214703.html

Iemand ervaring hiermee, moet dit gewoon op een normaal mastje aangesloten worden?

Wat is de beste manier om een lok die uit de tunnel komt weer op de bovenleiding aan te sluiten. Een draad vanuit de hoogte laten komen waar die dan met de pantograaf mooi tegenaan komt. Opvangportalen heb ik weleens gelezen. Heeft iemand een voorbeeld hiervan, hoe het aan de berg gemonteerd is?

Alvast Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 13 November 2009, 18:37:05 door zuyderduyn »

Hans van der Burg

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2009, 12:10:50 »
Hoi,

Zelf ben ik nog niet super ervaren met dit, maar een rot in het vak heeft mij alvast een paar kneepjes geleerd.
Over de wissels:
die link die jij aangeeft is een verlengstuk voor je bovenleiding. Als je bij je wissel wilt splitsen moet er eerst aan de buitenkant een mast komen met dubbele ophanging. 1 ophanging voor rechtdoor, de andere voor afbuigend. Vervolgens bouw je gewoon verder. Mast staat in het midden van de afbuigende tong, in de lengte gezien.

tunnels:
Je neemt een bovenleiding stuk van Viessmann en laat hem in de tunnel geleidelijk naar boven lopen. Niet te abrupt, dit kan indien je de tunnel uitrijdt, rare gevolgen geven. Buigen doe je door de bovenste draden eraf te halen en de onderste vervolgens te buigen. Sterker nog. De bovenste draden eindigen in je tunnel portaal aan de buitenkant sowieso. Dan gaat dus alleen de onderste nog door in de tunnel.
Je kunt altijd nog een extra mastje neerzetten in de tunnel voor de stevigheid.

Hoop dat dit helpt in ieder geval :-)

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2009, 13:48:22 »
Dat is wel een beetje zonde van je mastjes....die dingen zijn ook weer niet echt gratis. Je kan het beste een stukkie metaal pakken , bijvoorbeeld een oude spoorstaaf die je dwars boven de rails hangt (iets hoger dan de uitstekende panto uiteraard) en daar de rijdraden aan vastsolderen. Heb je ook een soort spaninstallatie. Zo heb ik het op mijn baan ook gedaan, en dat werkt prima.

Gr J

Hans van der Burg

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2009, 14:32:14 »
ook helemaal gelijk in. niets tegen in te brengen! :-)

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Mittelstad 2.0
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2009, 15:45:43 »
heb je al eens gedacht aan de ''tunnel bovenleiding van viesmann???


hierbij wat voorbeelden van mijn oude baan.









Gr

Martijn
« Laatst bewerkt op: 19 November 2009, 15:50:21 door desperado112 »
Ho, Multimaus. Fleischmann

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2009, 15:54:07 »
Of gewoon installatiedraad 1,5 mm2 of 2,5 mm2 strippen en in je berg hangen.
Is goedkoper dan die viesmann strips.
is alleen wel even werk om te strippen maar het is maar hooby toch en geen aangenomen werk.  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Mittelstad 2.0
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2009, 15:56:41 »
Inderdaad dat kan ook, gelukkig heb ik de bovenleidingsets toen gekocht voor 7 euro,- op de beurs
Voor dat geld hoef je zelf niet te prutsen.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2009, 09:44:40 door Peter van der Leek »
Ho, Multimaus. Fleischmann

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2009, 17:30:26 »
Hallo,

Stond bij de aanleg van lang tunneltraject (ca. 2 m.) ook voor dit probleem. 
Omdat ik het niet nodig vond om een stroomafnemer in een tunneltraject tegen iets aan te laten slepen houdt de rijdraad bij mij -kort nadat ie in de tunnelingang is verdwenen- gewoon op.
De laatste mast in de tunnel (een oud Märklin ding die je op beurzen voor een paar stuivers tussen de oude meuk die je meestal ónder de tafels aantreft) staat op een blokje van 15 mm. hoog en tilt de rijdraad boven het maximale bereik van het sleepstuk op. Op dezelfde wijze pakt de rijdraad de pantho aan de andere kant weer op.

Foto van aanleg van bovenleiding bij nabij tunnelingang in 2006:


Of bij het grote voorbeeld de hangdraad al dan niet mee de tunnel in gaat hangt overigens gewoon af van de beschikbare ruimte.

Succes met bouwen!

Groet,

Sven



piko23

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Reactie #8 Gepost op: 28 November 2009, 23:27:11 »
even een vraag,

worden er wel eens tunnels gebouwd van afvoerbuizen
met een diameter van rond 110 mm?

wie heeft hier ervaring mee?

piko23

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2009, 17:18:10 »
Niemand ooit eens tunnels gebouwd van buis?

Dan word ik de eerste (y) (y)

Later meer.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2009, 17:37:02 »
Zou er toch maar  voor zorgen geen gesloten buis te gebruiken anders moet  je  met een lange  stok straks de ontspoorde of stilgevallen modellen erdoorheen duwen.....

Peter
Petdig1

m de deugd

  • Gast
Re:Viesmann bovenleiding bij wissels en tunnels
« Reactie #11 Gepost op: 05 December 2009, 17:48:55 »
Goeden middag.
Dit is straks voor mij ook wel van belang.
Allen komt er bij mij in de tunneldelen geen bovenleiding.
Ik ga de pantograaf vang methode toepassen.

          Martin