Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Hans1963
Vandaag om 16:43:29
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: 1 mei 2007 - Op bezoek bij Wim Waleboer  (gelezen 7561 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
1 mei 2007 - Op bezoek bij Wim Waleboer
« Gepost op: 12 November 2009, 14:56:49 »

Een begrip in de LGB-wereld
Ditmaal zijn we op bezoek in Breskens waar Wim Waleboer woont. Wim heeft al sinds zijn 6e levensjaar het "modelspoorvirus". Eerlijk gezegd heeft hij het wel met de paplepel ingegoten gekregen omdat ze vroeger bij hem thuis al een speelgoedwinkel hadden. Inmiddels is de passie in vele dingen terug te vinden. Zo staat in iedere kamer van zijn huis wel een vitrine met prachtige H0- of LGB-modellen of zijn er andere spoorgerelateerde zaken te vinden. Wim kan eigenlijk geen moment zonder trein - dat blijkt zelfs uit de keuze voor de camping in de zomer, zo haalde zijn vrouw subtiel aan. Wim kijkt eerst goed of er spoorwegen in de buurt zijn voordat hij er ook daadwerkelijk heen gaat. Zijn inmiddels "vaste" camping is dan ook gelegen in het Zuid-Limburgse landschap waarvandaan hij zonder al te veel moeite het bekende viaduct van Moresnet in België kan bereiken.

Land: Hoofdzakelijk geïnspireerd op België
Schaal en systeem: LGB en H0
Tijdperk: V
Specialisatie: Verzamelen


Tal van vitrines sieren de woning op, maar als je vraagt of alles er in past krijg je al snel te horen dat hij nog steeds (zelfs nadat hij al zijn reizigersmaterieel en elektrisch tractiematerieel heeft weg moeten doen wegens plaatsgebrek) op geen enkele manier al zijn dieselgoederenlocs tegelijk kan showen. Wel heeft hij intussen locaties buitenshuis waar hij meer van zijn modellen de ruimte kan geven en waar ons Op Bezoek Bij-team dan ook zeker later dit jaar verslag van zal doen!

De zolderbaan
Zoals velen van ons hebben heeft Wim ook een H0-baan op zijn zolder gebouwd. Deze baan die inmiddels een soort van horizontale-vitrinefunctie vervult is langzaam uitgegroeid in de loop der jaren. Helaas was de CV-monteur er minder blij mee toen hij gebeld was om de ketel te vervangen en de CV compleet ingebouwd terugvond. Wim was dus genoodzaakt een deel van zijn baan te slopen en dat ging ten koste van veel rijmogelijkheden. Momenteel is er nog een soort keerlus met aan het einde een rangeerterrein waarop een groot aantal massief ogende diesels staan te wachten op het vertreksein. Het geheel is geïnspireerd op Terneuzen (wat op zich niet zo vreemd is omdat dat het enige stuk spoor in Zeeuws-Vlaanderen is). De broer van Wim, die bij de welbekende vereniging de Baanbrekers de prachtigste beursbanen bouwt, en zijn vrouw helpen met de kleurstellingen op de baan. Dit omdat Wim zelf kleurenblind is en dus deze hulp goed kan gebruiken.







Een rondje rond de kerk mocht natuurlijk mocht natuurlijk niet ontbreken aan zijn baan en ondanks het drukke stadsbeeld met alle files is er ook nog plek voor intensieve landbouwscènes.
Ook aan details is gedacht, waarbij zelfbouw en kitbashing een grote rol spelen. Linksonder zien we een paar Holland Scale-huisjes die niet volgens bouwtekening in elkaar zijn gezet maar juist daarom wel erg leuk zijn. Het resultaat mag er in deze zijn! Rechtsonder zien we de nieuwste vestiging van Chinees restaurant Pekingeend, met herkenbare bedrijfsauto voor de deur.

Zoals eerder al gezegd kan Wim zijn modellen met geen mogelijkheid allemaal kwijt in vitrines en op de baan. Daardoor is hij gedwongen een grote kast naast zijn baan te hebben staan met daarin tal van prachtige diesellocomotieven die het daglicht nauwelijks aanschouwen. Om het nog enigszins eerlijk te houden voor de locs onderling ruilt hij regelmatig zijn arsenaal om. Ook showt hij ons enkele van zijn bijzondere modellen.



Zo zien we op de bovenstaande foto het pronkstuk van Wim's collectie, namelijk een prachtig zelfbouw exemplaar van de fabrikant Jocadis. Het gaat hier om de Belgische dieselloc 5180 die volledig uit messing is vervaardigd. Op de andere foto zien we de kast waarin tal van locs liggen te wachten. Ook krijgen we nog enkele andere prachtmodellen te zien die hij welbewust uitgekozen uit de kast trekt.



Hier enkele Belgische locs van diverse fabrikanten. De meeste locs zijn niet alleen speciaal omdat er maar weinig van gemaakt zijn en er moeilijk aan te komen is, of omdat ze technisch ontzettend goed zijn, maar vooral ook omdat Wim er een uitgebreid verhaal bij heeft. Eén van die verhalen betreft een koopje van twee mijnlocomotieven die hij voor een redelijke prijs kon kopen bij de directeur van het bedrijf. De directeur had namelijk voor het personeel locjes laten maken zoals ze bij dat bedrijf ook in het echt reden. Deze man hield er echter enkele "over" en Wim had het geluk dat hij die twee kon kopen.

Een echte verzamelaar
Hoewel Wim thuis een echte verzamelaar lijkt te zijn (en dat ook aangeeft als voornaamste bezigheid thuis), heeft hij ook meerdere banen gebouwd waarvan we nu slechts een zeer klein deel hebben kunnen aanschouwen We maken met Wim dan ook zeer zeker nog een afspraak om zijn enorme LGB-baan te bekijken die voor de LGB'ers onder ons al grote bekendheid geniet.



Het moge duidelijk zijn dat we niet deze baan bedoelen die we in de achtertuin zagen liggen.

Was getekend op 1 mei 2007,

Mark van 't Hoff (auteur)
Robert Kroon (Fotograaf)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek