Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08

Auteur Topic: start digitaal  (gelezen 1651 keer)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
start digitaal
« Gepost op: 12 November 2009, 01:24:46 »
Hallo allemaal,

Na wat rondneuzen op het web en forum heb ik toch nog wat digitale vragen.
Voor mijn beterekkelijk eenvoudig plan; een hoofdspoor met twee zijsporen en een emplacement (Tiel, daar heb je 'm weer)links(diesel) via hoofdspoor pendeldienst naar doodlopend uiteinde. Naar rechts van het onderste zijspoor electrisch naar rechtse doodlopend uiteinde hier zullen 3 opstelsporen komen. Het 2e zijspoor loopt pal langs station naar het emplacement dat vrij van de hoofdbaan ligt waardoor je ook vrij kan rangeren. Alleen de wissels in het hoofdspoor worden electrisch en die van de schaduwsporen.
Wat is hierbij nou een start naar de opbouw van een digitale baan? Heb ik nou perse een centrale nodig of volstaat de computer met een ibcom?Ook zou ik het ideaal vinden om langs de hele 5,5 mtr lange baan te kunnen lopen en bedienen! Ik wordt er niet wijs uit welke besturing ik moet gebruiken. Heb ik perse digitale besturing nodig? Het is een kostenplaatje van wat je wil besteden en bereiken uiteraard. En kun je op een proefbaantje beneden programeren ipv verbonden aan de baan met de pc?
Ik ga niet alles in een keer aanschaffen maar met het oog op de komende beurs in Rijswijk wel benieuwd wat men hiervan vindt.

Gr NS2400, Koen
Als iets niet duidelijk mocht zijn dan hoor ik het graag
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:start digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2009, 09:17:41 »
Hi Koen,
Het antwoord is: hangt ervan af.
Geef eerst es wat meer info over welk materieel/systeem je hebt (3-rail, spoor N...).
En ook wat je wel en niet wilt digitaliseren (alleen rijden, ook wissels, geheel automatisch).
Als je het helemaal nog niet weet maar wel ergens wilt beginnen, kijk es naar een Roco (Multi)Mouse, dat kan bijna niet fout.

HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2009, 09:19:47 »
Tja, je hebt natuurlijk al wel rond gekeken op het forum... daar ook alle adviezen gezien over wel of niet digitaal...

Wat is digitale besturing? Dat is niet alleen via de computer maar dat kan ook gewoon een simpele handregelsetje als de multimaus zijn. De multimaus hoeft niet duur te zijn en zijn genoeg startsets die goedkoop aangeboden worden. Zelf ben ik daar ook mee begonnen en gewoon aan het experimenteren gegaan.Op een rondje... (dat rondje gebruik ik nu om loks te programmeren en te testen) Leuk kijken wat een lok kan doen. Zelf vind ik digitaal mooi, je kan zelf de frontseinen en binnenverlichting aan en uitzetten, loks met geluid allerlei geluiden laten produceren, geweldig! Met meerdere treinen rijden zonder moeilijke (electriche) scheidingen met een simpele baan. Er zullen nog wel meer voordelen zijn maar die kan ik je zo niet noemen...

Computer gestuurd rijden: De multimaus is later wel met extra hardware (hoeft ook niet duur te zijn) te gebruiken voor een baan die door een computerprogramma wordt bestuurd. Je kan dan eventueel alsnog besluiten om de maus te vervangen door een "grotere" centrale maar dat is niet nodig. Je kan je baan daarop wel voorbereiden door bijvoorbeeld al extra aansluitingen aan de rails te solderen en de baan in blokken te verdelen. Deze blokken koppel je allemaal aan één ringleiding die aangesloten is op je centrale. Met de maus kan je ook programmeren, ook op een proefbaantje beneden, je kan met losse stekkers werken zodat je alleen die los hoeft te trekken om beneden verder te kunnen.

O ja wat ik vergeten ben: wil je 2-rail of 3-rail gaan rijden??? Dat is nog wel even belangrijk in de keuze voor je systeem...
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2009, 09:23:21 »
Ook voor een eenvoudig emplacement heb je wel iets van een centrale nodig. De IB-Com kan een uitkomst zijn maar houdt er dan wel rekening mee dat je nog extra geld nodig hebt als je een keer handmatig wilt rijden, tel dus bij de prijs van de IB-com ongeveer 120 Euro. Dus een computer (met daarop een treinbesturingsprogramma, geschikt voor de IB-Com) met de IB-Com volstaat. Daarnaast zul je iets moeten hebben waarmee je aan de PC kenbaar maakt waar jouw treinen zich bevinden. Die heten bezetmelders en de soort hangt weer af met welk systeem je rijdt, 3 of 2 rail. Wil je via Loconet of de S88 bus gaan rijden, gedeeltelijke elektrische wissels lijken mij niet zinvol, zeker als er meerdere treinen tegelijk gaan rijden. Naast elektrische wissels heb je dan weer wisseldecoders nodig, die de wissels sturen. Alternatieven voor de IB-Com zijn bijvoorbeeld de Tams MC, of een Intellibox of bij gebruik van een 2-rail systeem een Twin-Center. Ook MR-Direct kan een optie zijn, redelijk voordelig maar je hebt wel een tweede PC met MS-Dos nodig maar dit mag ook een tweedehandsje zijn van een paar tientjes of zo. Zo duur hoeft een simpel PC'tje niet te zijn. Het hoeft immers geen snelheidsmonster te zijn. Dit hoeft natuurlijk ook niet allemaal nieuw te zijn, lijkt mij. Kijk eens rond op E-bay. daar heb ik de meeste spullen ook vandaan en voldoen tot nu toe uitstekend en je bespaard hiermee veel geld, wat je weer ergens anders voor kunt gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2009, 09:34:16 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2009, 09:23:29 »
Wat je nodig hebt is wat je uiteindelijk wilt....

Analoog rijden en schakelen kan natuurlijk, zeker met een wat eenvoudiger baan. Heeft zeker zijn charmes.
Dit kan uitgebreid worden naar half digitaal (alleen digitaal rijden, rest analoog) of naar volledig digitaal.

Voor digitaal heb je normaal!! gesproken altijd een centrale nodig. Uitzonderingen daar gelaten.
Verder heb je in ieder geval nodig: loks met een decoder (bij analoge loks kan je ze zelf meestal wel inbouwen, per decoder ongeveer 25-30 euro),
Verder evt. decoders om je wissels te bedienen, evt. bezet/terug melders om automatisch te kunnen rijden. En uiteindelijk een programma om het rijden aan te sturen. (koploper is gratis en zijn goede ervaringen mee)

Oftwel: je kunt het zover uitbreiden en het zo duur maken als je zelf maar wilt.

Als advies zou ik geven: koop een startset van Roco met de Multimaus of koop op de beurs een losse set (voor 100 euro moet dat zeker lukken)
Koop wat decoders DCC erbij voor ombouw van je loks en je kunt digitaal (handmatig) gaan rijden.

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2009, 10:13:53 »
Ik ga ook voor Roco Multimaus.  :)
De nieuwste is zelfs draadloos, kun je langs je hele baan met de regelaar in de hand.
Ook de 1e Multimaus met draad is geen probleem, als de centrale centraal opgesteld staat heb je ook een meter of 4 bewegingsruimte.
Je kan uitbreiden tot en met, ik heb zelf 3 muizen met een splitser. Je kan zelfs naar 4. En telkens voor elke extra weer een splitser, voor kosten raadpleeg je de Roco site.
Met alle muizen kun je elke willekeurige lok kiezen en bedienen, bij mij staan de muizen op diverse plaatsen opgesteld.
Later kun je ook koppelen aan de PC, kan maar hoeft niet.
Decoders beginnen al bij 15 euro, (Conrad, ANW, enz.enz.). Ik heb goede ervaringen met Tams ldg 32 en ldg 33 voor resp. 15 of 23 euro. Er zijn veel betere decoders en winkels maar ik geef mijn goede ervaringen.

Succes, Albert (y)
« Laatst bewerkt op: 12 November 2009, 10:17:53 door Albert Bas »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #6 Gepost op: 12 November 2009, 21:52:51 »
Hallo, alweer bedankt voor de informatie, voor ieder die deze topic volgt even een algemeen bericht; Het gaat om FLsmn profi met in principe 2 pendeldiensten en een buurtgoederentrein die passeert en rangeerd. De wissels in de hoofdbaan digitaal of alleen electrisch, rangeer met de hand(moet wat zelf te doen hebben. Verder wat seinen en een overweg moeten er komen. Wat ik nu begrijp is dat die Maus ook progameerbaar is en dat je niet perse op de pc hoeft maar dus wel handig om dat voor te bereiden. Is het dan net zo handig om alleen de locs te digitaliseren en de rest gewoon met schakelaars? Pc hoeft niet zo nodig maar had wel begrepen dat de ibcom wel voordelig is. Het gaat me dan eigenlijk alleen om de effecten die je met de locdec kan bereiken, ik vind het wel leuk om een soort schakeltableau te hebben maar dat je wel mee kan lopen met de trein mbv die Maus of Uhlenbrock.
Het is verder geen rondrijbaan maar een echte pendelbaan ik denk dat dat niet zo ingewikkeld hoeft te worden. En de geluidmodules lijken me ook wel geinig-stoomtreingeluiden in een 1600? ;D.
Een maus met trafo zal dus een goede start kunnen worden, dan ga ik daar maar eens mee experimenteren. Ik weet dat flsmn ook zoiets heeft maar die zijn volgens mij wat lastiger verkrijgbaar??? Zit in Tiel wel dicht in de buurt bij Wentink dus das ook wel handig.

Ben weer wat wijzer geworden

Groet Koen
« Laatst bewerkt op: 12 November 2009, 22:04:25 door NS2400 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 November 2009, 22:03:11 »
Zit er niet een soort van conflict in je wensen ? Je wilt een MultiMaus om rond te kunnen lopen en vervolgens een schakeltableau voor de wissels ? Ga je dan met die hele plank met schakelaars rondlopen ?

Sander

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2009, 09:23:58 »
De wissels in de hoofdbaan digitaal of alleen electrisch, rangeer met de hand(moet wat zelf te doen hebben. Verder wat seinen en een overweg moeten er komen. Wat ik nu begrijp is dat die Maus ook progameerbaar is en dat je niet perse op de pc hoeft maar dus wel handig om dat voor te bereiden. Is het dan net zo handig om alleen de locs te digitaliseren en de rest gewoon met schakelaars?

Alleen loks en wissels digitaal:  -> kan met MM, de wissels kun je hiermee schakelen (heb je wel wisseldecder(s) nodig) zonder een pc. De loks bedien je ook met de MM,  je bedient handmatig de MM en deze stuurt digitaal de loks aan.

Een maus met trafo zal dus een goede start kunnen worden, dan ga ik daar maar eens mee experimenteren. Ik weet dat flsmn ook zoiets heeft maar die zijn volgens mij wat lastiger verkrijgbaar???

MM is met voorsprong de goedkoopste....

Zit in Tiel wel dicht in de buurt bij Wentink dus das ook wel handig.

Wentink kan, maar dan betaal je de nieuw prijs van een startset. En deze winkel is niet de goedkoopste, wel goede service.
Op 12 december is er weer een beurs in Houten. Advies is om daar eens rond te kijken.

Succes,

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021