Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door Besselspoor
Vandaag om 11:08:25
Fleischmann br 212 bodemplaat door Besselspoor
Vandaag om 10:57:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:55:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
Vandaag om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:50:14
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 10:29:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 09:50:50
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:46:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:36
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan door spoorijzer
Vandaag om 08:38:14
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:19:23
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:15:35
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 08:13:59
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 08:07:56
Modelbaan Beltheim. door 741230
Vandaag om 06:42:09
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
15 October 2025, 21:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 October 2025, 21:45:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
15 October 2025, 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
15 October 2025, 20:33:24
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
15 October 2025, 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
15 October 2025, 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
15 October 2025, 19:39:57
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
15 October 2025, 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
15 October 2025, 18:50:25
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
15 October 2025, 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
15 October 2025, 16:29:19

Auteur Topic: Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?  (gelezen 3220 keer)

Catweazle

• Offline Offline
Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
« Gepost op: 09 November 2009, 15:55:04 »
In 2007 ben ik begonnen aan mijn baan ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7489.0.html) en daarbij stelde ik het volgende:

Ik wil graag een baan naar Brits/Schots model maar tot op heden rijdt er alleen duits op mijn baan bij gebrek aan wat anders. De Britse scenery en het rijdend materieel is lastig te verkrijgen in Nederland.

Ik sta nu op het punt dat ik moet gaan beslissen welke kant ik definitief  op ga. Mijn landschap doet al een beetje Brits aan maar zou ook  door kunnen voor een Duits heuvellandschap. Deze winter zijn de bestrating, huizen en station aan de beurt. Hornby heeft wel wat Brits maar niet zo veel. Dit wordt zelf maken en ombouwen en dat is natuurlijk ook leuk....dat gaat nog wel.

Lastiger is mijn rijdend materieel in schaal N. Hiervan heb ik tot op heden bijna niets kunnen vinden. De Duitse Fleischmann site is lastig om te zoeken en op Engelse sites kom ik iets van Hornby tegen en Peco maar dat is niet veel bovendien ken ik dit materiaal niet qua rijeigenschappen.

Wie heeft er tips en kan mij adviseren?

Bedankt alvast

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2009, 15:56:55 »
Kijk es naar Graham Farish en Dapol, bijvoorbeeld via www.ehattons.com, zitten in Groot Brittanië dus...
Is traditioneel kwalitatief iets minder dan bijvoorbeeld Fleischmann maar de prijzen zijn er ook naar en bij de nieuwere spullen wordt het steeds beter. Volgens mij wordt veel Dapol spul in China genmaakt net als Kato en Tomix en dat rijdt super. Ik heb zelf een en ander via Ebay en genoemde winkel gekocht, helemaal niks mis mee!
« Laatst bewerkt op: 09 November 2009, 16:00:31 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2009, 16:30:44 »
Als je Engels wilt gaan rijden dan is het lezen van Engelse tijdschriften een must.
Kijk b.v. eens naar de Railway Modeller, daarin staan pagina's vol met advertenties van modelspoorwinkels, met ellenlange opsommimgen van wat ze allemaal te koop hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2009, 16:45:49 »
Nog een link naar de site of Rail of Sheffield http://railsofsheffield.com/ ook zij verkopen N.

Ben benieuwd.
Groet Ben.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2009, 16:52:33 »
Moet je ook niet oppassen dat je modellen in de juiste schaal koopt?! In plaats van 1:160 krijg je dan 1:145 (meen ik) en dat verschil is storend zichtbaar. Als ik jou was, zou ik toch nog eens overwegen om duits te gaan. Al was het alleen maar omdat duits materieel makkelijker verkrijgbaar is en meer keus biedt.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2009, 18:10:40 »
Brits spoor N is inderdaad 1:148 meestal, dat is namelijk de Britse standaard. In Japan c.q. het verre Oosten gebruiken ze vaak 1:150, Europe is 1:160.
Ik vind dat zelf niet zo storend, ook al omdat ze in Engeland een kleiner profiel hebben alles in 1:1 dus al kleiner is.
Pas als je een 1:160 class 66 van Kato naast een 1:148 class 66 van Dapol of Graham Farish zet valt het enorm op.

Als je de keuze maakt voor Brits materieel zul je sowieso al snel op 1:148 uitkomen, dat is de keuze die je maakt dan...

Marc: je hebt helemaal gelijk, ik was in de war met een Airfix vliegtuigje dat ik laatst kocht...    :-[
« Laatst bewerkt op: 09 November 2009, 18:32:33 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 November 2009, 18:25:36 »
Britse schaal N is 1:148, op het vasteland 1:160.
Graham Farish legt het hier zelf uit
No dress rehearsel, this is our life.

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2009, 18:31:23 »
Minitrix heeft ook brits n-spoor  uitgebracht jaren geleden ,er is hiernog wel aan te komen maar moeilijker dan graham farish en al die andere.
Passat driver:)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2009, 18:45:28 »
Zelf laatst een bestelling via ehattons gedaan, dat ging echt super. Binnen 10 werkdagen was het spul over vanuit de uk...
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

TonM

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2009, 18:58:13 »
@Catweazle,

Als je de treinen en de scenery Engels koopt, dan maakt het volgens mij niet veel uit of je 1:160 of 1:148 pakt. Zolang het allemaal maar dezelfde schaal is.

Hier nog een link voor een adres met (veel!) Brits modelspoor: Gaugemaster / The Engine Shed. Even in de menubalk boven op "N gauge" klikken.
Ik ken de zaak doordat ik er een aantal malen ben geweest en ik heb er ook wel eens iets per post besteld. Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Catweazle

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2009, 20:15:37 »
Dank alvast voor de antwoorden maar.....

Hebben jullie enige ervaring met de rijkwaliteit en eigenschappen van dat Britse spul. Ik ben een tijdje geleden enigzins afgeknapt op Arnold en minitrix omdat de exemplaren veel lawaai vond maken tijdens het rijden (gierend motor geluid). Bij mijn Fleischmann locs is dat veel minder.

gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2009, 20:42:27 »
Ik verzamel vanaf 1990 Engels materieel in spoor 00, en koop bijna alles via internet in Engeland. Naast de internetwinkels van Hattons, Rails of Sheffield etc. kun je ook op Ebay aardig je slag slaan. In spoor N is er de laatste jaren veel gebeurd, sinds Bachmann Graham Farish overgenomen heeft, en Dapol met N begonnen is. Naast de upgrade van de oude GF modellen worden er regelmatig nieuwe modellen uitgebracht. Hornby maakt geen treinen in N spoor, maar wel huisjes e.d. in hun Little End Range. Daarnaast heb je in Engeland een flinke "cottage" industrie van kleine bedrijfjes, die van alles maken. Zo zijn er volgens mij ook nog steeds bouwkits van loks te koop in N.

Om op de hoogte te blijven ben ik geabonneerd op de tijdschriften Model Rail en British Railway Modelling. Model Rail is wat meer modern georiënteerd dan BRM. In deze tijdschriften vind je, evenals in de Railway Modeller, naast interessante artikelen zeer veel advertenties, die je een beeld geven van wat er allemaal te koop is. Daarnaast probeer ik minstens 1 keer per jaar een model railway show (MRS) te bezoeken. Ik was op 18 oktober in Peterborough, dat is een nieuwe najaarsshow die er pas voor de 2e keer is. De Warley MRS in het NEC in Birmingham is de grootste, en vindt in het weekend van 21 november plaats. Je kunt er dus nog heen.

Wat mij vooral aantrekt is het Engelse stoomgebeuren, met de vele kleurrijke en gevarieerde uitvoeringen. Rode, groene, blauwe, lichtbruine en natuurlijk zwarte stoomloks, die er bovendien nog goed uitzien ook, vind je lang niet overal. En als je van meer eigentijds houdt, dan vind je de laatste jaren in Engeland met al zijn operators ook weer zeer veel kleurrijk materieel. Ik kan het je van harte aanbevelen.

Leen.