Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door wob
Vandaag om 16:30:02
Loc omnummeren tijdperk I door puntenglijder
Vandaag om 16:23:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?  (gelezen 5160 keer)

J. Brans

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Gepost op: 09 November 2009, 12:54:20 »
Ik ben geen ster in solderen :-[ en sta nu in dubio of ik mijn kabels aan de rails moet gaan solderen of dat ik toch maar alles met aansluitklemmen moet gaan bevestigen.
Ik bouw met n-spoor (Peco 55) dus de rails zijn nogal klein en ik ben bang dat ik heel veel rails verpest door te lang blijven solderen, waardoor alles warm wordt en gaat smelten. De ene keer zit het zo aan elkaar, maar een volgende keer gaat het totaal niet.

Zijn er meer mensen die alles (digitaal met blokken) met aansluitklemmen heeft aangesloten?

Groeten,
Jeroen

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2009, 13:02:06 »
Dat het soms meteen en soms helemaal niet lukt om te solderen, zou te maken kunnen hebben met de voorbereidingen. Rails moet echt schoon en vetvrij zijn, zonder een oxidelaagje. Met een glasvezelpotlood, of desnoods een fijn schuurpapiertje, eerst de rails schuren helpt meestal.

Sander

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2009, 13:04:25 »
Met een kleine soldeerbout (bv 25 W) met punt is het goed te doen. :)
Ik zag er eerst ook tegen op maar als je het éémaal door hebt valt het reuze mee.

Een goede voorbereidng is erg belangrijk: zijkant rails schoonmaken/schuren met polijstpapier; evt. klein beetje soldeervet op railstaaf aanbrengen; railsstaaf vertinnen (soldeerbout tegen de rails houden en daarna tin erbij), klein beetje is genoeg.
Hierna de draad er aan solderen. Ik heb zelf hele goede ervaring met voorvertint draad wat te verkrijgen is bij b.v. Conrad.

Nadeel van de klemmen is het slechtere kontact :( en het is geen gezicht, maar dat is mijn persoonlijke mening. ;)

succes
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2009, 13:12:21 »
Even een paar keer oefenen met een stukje afval rail, schone kleine punt gebruiken en een bout van niet meer dan 35 watt, dan heb je het zo onder de knie.
Bij het solderen van rail is het afvoer van de warmte wasr je 'm niet wilt hebben het belangrijkst. Ik doe dat met 2 metalen lijmklemmen, van de wasknijperachtige soort, waar orgineel aan de bek rode kunststof kous zit die ik eraf haal voor de goede warmte afvoer, ik heb er een keer een stuk of 10 uit de Euro 2,50 bak gehaald bij de Gamma.
Ik zet zet aan weerzijden van de plek waar ik ga solderen op de railstaaf, met dus 1 a 2 cm ertussen vrijgelaten.
Dan snel met harskern vertinnen en het voorvertinde draadje eraan vast.
Misschien dat je ter plekke wat gesmolten beddin hebt, maar bij en voorbij de klemmen zeker niet!
Soldeervet is niet nodig (bij mij) en ook zeker niet aan te raden want dat wil je niet op je baan of in je lokomotieven hebben!
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2009, 13:15:12 »
Hallo Jeroen,

Zelf heb ik geen ervaring met Peco rails. Maar misschien kan je op een vergelijkbare manier de bedrading aan de rails maken als ik bij mijn Fleischmann rails heb gedaan. Dan is solderen helemaal niet nodig.

Mvg,

Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2009, 13:20:29 »
En zo heeft iedereen kennelijk zijn soldeermethode.

Die van er maar bij dan.
- railstaaf ter plekke schoonmaken
- beetje soldeer op de railstaaf laten vloeien
- beetje soldeer op het gestripte draadje laten vloeien
- draadje bij de railstaaf houden en nog even de soldeerbout erbij, vast

Je moet natuurlijk geen zware bout gebruiken, maar ook niet een te lichte. Snelheid is alles en zorgt ervoor dat de warmte de kans niet krijgt het kunststof te bereiken. Een bout van 30 watt met spitse punt is prima.

Een paar keer oefenen en je vraagt je af waar je je ooit druk om maakte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #6 Gepost op: 09 November 2009, 13:49:11 »
Soldeervet is niet nodig (bij mij) en ook zeker niet aan te raden want dat wil je niet op je baan of in je lokomotieven hebben!
Er is op zich niks mis met het gebruik van soldeervet, maar je moet het zeer spaarzaam gebruiken.
Op de club hebben we de laatste tijd tientallen draadjes aan rails gesoldeerd, en daarbij gebruiken we Pasta Rood. Voordeel van een soldeerpasta is dat je het soldeerproces drastisch versnelt, dus minder kans op smelten van de dwarsliggers.
Na het solderen even de spoorstaaf schoonpoetsen met een lapje, geen centje pijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2009, 13:51:58 »
Je moet natuurlijk geen zware bout gebruiken, maar ook niet een te lichte.
Een zware bout is juist gunstig. Je wilt nl. de spoorstaaf zo snel mogelijk op temperatuur hebben, en daarvoor gebruik je het liefst de zwaarste bout waarvan de punt nog tussen de railstoelen past.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2009, 13:58:58 »
Misschien dat bij H0 geen problemen ontstaan met enge vloeimiddeltjes, maar bij N zou ik toch maar geen risico nemen, als er ook maar een beetje van die rommel in je lokomotieven komt is dat gegarandeerd niet goed...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2009, 14:06:27 »
En zo heeft iedereen zijn eigen methode, zoals ik al schreef.

Een zware bout is juist gunstig. Je wilt nl. de spoorstaaf zo snel mogelijk op temperatuur hebben, en daarvoor gebruik je het liefst de zwaarste bout waarvan de punt nog tussen de railstoelen past.

30 watt zonder soldeervet gaat hier snel genoeg om geen kunststof te laten smelten.
Volgens mij is het ook zo dat je er vooral voor moet zorgen dat de bout het kunststof niet raakt. Als je alleen het metaal raakt, wordt overvloedige hitte eerder via de raillengte afgevoerd dan via het kunststof.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2009, 14:08:06 »
Ik gebruik vrijwel nooit vloeimiddelen, maar dunne harskern soldeer. Ik heb een 60W Weller boutje, dat is echt het minimum als je snel genoeg wil verhitten: anders duurt het te lang en smelt het omliggende kunststof of laten je andere soldeerverbindingen weer los. Bij gevoelig werk gebruik ik nog wel eens een rietje om soldeerwerk snel koud te blazen, met name voor railmateriaal etc. dan smelten je bielzen niet zo snel. Met name N of Z rails zijn kwetsbaar...
RETROBAHN A.G.

J. Brans

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2009, 14:20:08 »
Bedankt voor alle antwoorden. (y)
Ik ga toch nog maar een keer proberen of solderen toch lukt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2009, 14:49:50 »
Misschien dat bij H0 geen problemen ontstaan met enge vloeimiddeltjes, .....
Niet alle vloeimiddeltjes zijn eng. Dat wordt de mensen alleen maar aangepraat. Zoals ik zei, je moet het zeer spaarzaam gebruiken.
Hoe dat spul in je locs moet komen als je de soldeerplaats afpoetst, dat zou ik echt niet weten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #13 Gepost op: 09 November 2009, 17:21:13 »
Het vloeimiddel (nr 082)wat Sommerfeldt verkoopt, kan je ook gebruiken.
Volgens de handleiding moet je ook hierbij na het solderen de plek reinigen met alcohol.
http://www.sommerfeldt.de/data/sommerfeldt-katalog-2009.pdf

mvg Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Aansluitklemmen of toch maar proberen te solderen?
« Reactie #14 Gepost op: 09 November 2009, 18:41:27 »
Solderen op de raillassen.
Gaat over het algemeen makkelijker/sneller dan solderen aan de rails zelf is mijn ervaring.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander