Nog wat gouden ouden.De 13 maar met tender van nr 8?
Aanvankelijk hadden de 9-16 twee-assige tenders. Deze werden vervangen door vrijgekomen drie-assige tenders, die onder meer waren geruild met de in 1884 afgevoerde 5-8. Gaandeweg verdwenen de twee-assige tenders, er waren altijd wel drie-assige tenders over om aan de locomotieven te worden gekoppeld. Dit overschot aan tenders ontstond door de veel kortere revisieduur van tenders ten op zichte van de bijbehorende locomotieven
... de 8 werd aan het Noordernet toegewezen. Op 31 maart 1868 ontplofte de ketel van deze machine in Harlingen vlak voordat zij met een trein naar Leeuwarden zou vertrekken. Hierbij werden de ketel en het voorste deel van het onderstel met één wielas losgeslagen van de rest van de locomotief en ongeveer dertig meter weggeslingerd. De loopas sloeg zestig meter verder door een lichtkoepel van het dak van de rijtuigloods. (....) De drie-assige tender van de in Harlingen geëxplodeerde nr. 8 werden geruild met de oorspronkelijke twee-assige tender van SS 13 en staat thans, gekoppeld aan deze locomotief, in het Spoorwegmuseum in Utrecht
Maar hoe kwam de 8 eigenlijk aan zijn eind?
.....Helaas en ik schreef het al eerder vond ik dat vaste objecten in het museum wel een poets beurt mochten hebben. Op vrijwel alles lag stof, erg slordig voor een Nederlands museum.Groetjes Ben.