Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
Vandaag
om 23:05:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 23:02:17
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
MichielB
Vandaag
om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
Vandaag
om 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
Vandaag
om 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
Vandaag
om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Modules Marienbad - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Modules Marienbad - (Baanplan H0) (gelezen 9950 keer)
Sven
Eton Wick, UK
Modules Marienbad - (Baanplan H0)
«
Gepost op:
04 November 2009, 13:25:47 »
(schaal H0, 30 x 300cm, 4 modules)
De modules waarmee ik al aan de slag was gegaan en een flink stuk gebouwd had, zullen voor zover mogelijk worden verplaatst naar nieuwe modules. Ik liep namelijk tegen beperkingen aan, zoals beperkte rijmogelijkheid en variatie en te lage modules waar ik de seinen en Tortoise motoren niet onder kwijt kan. Zoals altijd twijfel ik bij elk plan ontzettend, omdat ik niet weet of dat nu juist de goede beslissing is en of ik niets vergeet. Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven wat evt anders kan. Ik heb een aaneengesloten foto gemaakt zoals het nu los op de vier modules ligt. Aan de linkerkant komt een opstelmodule.
Het is een noord-duitse kustplaats met een kopstationnetje. Het station grenst aan de strandpromenade, waar een tram voor het station rijdt (trambaan wel stroomvoerend, maar er is maar 30 cm te rijden, dus die staat alleen maar stil). Treinen die aankomen op spoor 2 en 3 (van boven af gezien) kunnen omlopen via een wissel. Er zullen alleen tenderlocomotieven rijden op een station van dit formaat. Er is ook niet echt ruimte voor op de modules. Wat vinden jullie van het opstelspoor dat van spoor 1 richting loods rijdt? Dit zou een opstelspoor voor wagons kunnen zijn, maar ook locs kunnen hier voorzien worden van water en kolen. Zou zo'n spoor in de praktijk wel gekund hebben? Het is namelijk alleen vanaf spoor 1 te bereiken, maar het is daar juist dat de goederwagens vandaan komen die er na het lossen geparkeerd kunnen worden.
Ik ben benieuwd wat er niet klopt...
«
Laatst bewerkt op: 04 November 2009, 20:03:43 door Hans van de Burgt
»
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Maarten
Re:Vernieuwd baanplan en nieuwe modules Marienbad
«
Reactie #1 Gepost op:
04 November 2009, 14:06:11 »
Ha Sven,
bij je vorige baan kon je toch ook rondrijden?
Dat laat je nu helemaal verdwijnen? Je zegt het al, het wordt een kopstation.. maar toch
Ik zie verder dat je de locloods en watervuller moet bereiken via de hoofdbaan terwijl je rechts ervan een rangeerterrein met wissels hebt bedacht.
Wat de perrons betreft heb je nu niet meer inhaalmogelijkheden dan je al had. Maar wel meer uitrijmogelijkheid, dat wel.
met de groeten van Maarten
Sven
Eton Wick, UK
«
Reactie #2 Gepost op:
04 November 2009, 16:33:20 »
Hee, die is alert! Inderdaad kon je toen rondrijden, maar alleen de hele korte rijtuigjes en lokjes, daar de bocht superscherp was. Ik heb niet genoeg diepte in de kamer om zo'n bocht te maken.
Probleem bij het bouwen is dat ik graag een station, duinen en een vuurtoren erop wil hebben. De duinen is nog wel mogelijk, maar een vuurtoren kan niet langs de spoorlijn liggen. Dat gaat niet samen. Dus door een kopstation te bouwen die tot aan de promenade loopt, kan ik dit voorkomen. Het liefst wil ik een haventje bouwen, maar dan valt er weer weinig te rangeren.
Da's een goede van de hoofdbaan. Ik heb het nu aangepast, wat dacht je hiervan?
Ik word trouwens ongelofelijk gek van baanplannen. Dit is de laatste keer dat ik naar fantasie bouw. Volgende keer gewoon lekker baanplan copieren en aan de slag. Ik ben nu meer aan het plannen dan bouwen. Bouwen is toch echt veel en veel leuker! Als iemand dus een beter idee heeft: graag!
www.tramfabriek.nl
.
Facebook
.
Sven
Eton Wick, UK
«
Reactie #3 Gepost op:
04 November 2009, 16:34:07 »
www.tramfabriek.nl
.
Facebook
.
Maarten
«
Reactie #4 Gepost op:
04 November 2009, 17:58:42 »
Dag Sven,
die kruising komt beetje over als "too much"
Kan toch ook eenvoudiger? En je wilt op kopstation kennelijk ook naar andere sporen.
Vergelijk deze twee. Bovenstaand de jouwe. Onderste een suggestie van mij.
(ben ook aan het toveren op een kleine ruimte op m'n eigen baantje)
Maarten
«
Reactie #5 Gepost op:
04 November 2009, 17:59:49 »
bij mijn suggestie heb je dan wel altijd spoor 1 nodig om bij locloods te komen. maar op het kopstation kun je wel altijd naar andere sporen rijden.
Sven
Eton Wick, UK
«
Reactie #6 Gepost op:
04 November 2009, 18:31:09 »
Bedankt voor het meedenken, Maarten. Ik word gek van in mijn hoofd, want ik word van het ene na het andere idee heen en weer geslingerd. De wissels rechts is een goed idee, ware het niet dat ik twee rechterwissels heb liggen en niet twee linker. Da's zonde, maar financieel niet onoverkomelijk.
Maar je slaat de spijker wel op de kop met "too much". Ik bedacht me plots dat heel het oorspronkelijke idee: een rustig duinenlandschap waar je genietend naar kunt kijken. Nu wordt het gewoon een standaard tafereeltje en de het landschap komt alleen maar op de achtergrond. Dus ik ging weer helemaal terug naar het beginontwerp, maar nu zonder lokloods en is het station gewoon een tussenstation geworden, waar dagjesmensen uitstappen voor het strand en bos. Weinig banenplan, twee wissels en rails die rechts uit beeld verdwijnt. Kijken we van links naar rechts, is nog wel het begin van dat bos op duinen met een klein huisje, waar het spoor tussen verdwijnt. Rechts daarvan het station met twee sporen, voor het station een klein pleintje met een weg die recht van het station af loopt naar rechts en achter de duinen verdwijnt. Dan een stuk duinengebied dat hoger wordt en tenslotte de vuurtoren. Van het station, over het spoor tot rechts vooraan loopt een wandelpad langs de vuurtoren. Dit is de weg naar het strand. Ik hoop dat het duidelijk is. De tekst bovenaan is 'lampen langs weg'. Ik hou van lichtjes. ;-)
Ik heb de komende weken een paar weken de tijd om dit te gaan bouwen (als er niets onverwachts tussenkomt). Het station is al klaar, de vuurtoren bijna, dus dit hoeft niet al te veel tijd te kosten. Ik wil nu eindelijk wel eens iets afkrijgen, met voorheen 1 dag in de week schiet het niet op. Lijkt dit niet een beter idee?
www.tramfabriek.nl
.
Facebook
.
Maarten
«
Reactie #7 Gepost op:
04 November 2009, 18:46:26 »
Ha Sven,
ik moet zeggen dat ik ergens blij ben dat je weer terugkeert naar je landschap, want ik vond de platjes daarvan altijd fantastisch sfeervol. Nou kan ik me goed voorstellen dat je ook wat te rijden wilt hebben. Maar er is toch vast wel een combi tussenbeide mogelijk?
Als je de locloods gebruikt om achterlangs het doorgaande spoor al langzaam aan het zicht te onttrekken dan sla je paar vliegen in één klap toch? Effe ruw wat geschetst, met bos links, spoor en weg in bruin. Pleintje voor station met dubbel perronspoor, locloods op zijspoor, en rechtsachter verdwijnend spoor in bos en duinen. En dan plek voor vuurtoren.
Sven
Eton Wick, UK
«
Reactie #8 Gepost op:
04 November 2009, 20:00:13 »
Maarten, zoals je het nu tekent was het eigenlijk als voorheen, ware het niet dat je het station in het midden hebt gezet en ik had nog een extra spoor naast de lokloods. Het is heel verleidelijk om elke lege ruimte met rails op te vullen. Je ontwerp heeft echter twee problemen: ik kan het station niet draaien, want de achterzijde is gewoon wit karton. Hij moet aan de rechterzijde bijna tegen de achtergrond aan komen. Het tweede punt is dat dit een tussenstation is, dus volgens mij is een lokloods niet te verklaren. Is het er niet te klein voor? Water vullen is ook niet nodig, want dat doet ie aan het einde van de rit. Ik zou het er graag bij hebben, maar een lokloods vraagt gelijk om een belangrijker stationscomplex, volgens mij. In mijn ontwerp ben ik niet overtuigd van de weg die eigenlijk alleen maar naar het station gaat. Maar ik wil m ook weer niet van de voorzijde af laten vallen, zoals in de eerder gebouwde module. Suggestie?
www.tramfabriek.nl
.
Facebook
.
Gert1
Gast
«
Reactie #9 Gepost op:
04 November 2009, 20:00:57 »
Hoi Sven,
'London Calling' schoot door me heen, toen ik jouw nieuwe draadje zojuist zag.
Tjsa 'The Clash', misschien zelfs een beetje van voor jouw tijd.
Enfin, ter zake: je schrijft dat je de volgende keer liever een bestaand sporenplan gebruikt in plaats van zelf iets te verzinnen. Nu zeg ik vast iets heel doms: maar Marienbad bestaat toch juist echt? Of heb je het zo realistisch gemaakt dat ik al tijden in de verondertelling ben dat het echt bestaat?
mvg,
Gert
Sven
Eton Wick, UK
Re:Modules Marienbad - (Baanplan H0)
«
Reactie #10 Gepost op:
04 November 2009, 20:10:03 »
Ik ben van 1970, dus ik volg je.
Marienbad is totaal verzonnen, Google is er naar mijn laatste weten ook stil over.
www.tramfabriek.nl
.
Facebook
.
Maarten
«
Reactie #11 Gepost op:
04 November 2009, 20:12:53 »
hm, zal er nog eens over denken. Ben voor nu effe leeg
Marc tramt
«
Reactie #12 Gepost op:
04 November 2009, 22:10:38 »
Volgens mij is een bestaande situatie nemen niet de oplossing voor het probleem. De beschikbare ruimte is vrijwel altijd te klein om enige bestaande situatie na te bouwen. Ontwerpen van een modelbaan(tje) is eigenlijk altijd woekeren met de beschikbare ruimte. Ontwerpen is voor mij juist 'part of the fun', maar dat is uiteraard erg persoonlijk.
Mijn advies; leg het ontwerp een tijdje aan de kant en kijk er over een week of twee nog eens opnieuw naar. Tot die tijd zou je kunnen bouwen aan gebouwen waarvan je zekere weet dat ze op de baan komen. Voor mij is de lol van modelbouwen toch vooral het bouwen en niet het 'spelen' met iets dat af is. Dan beginnen al snel de gedachten aan een nieuwe baan.
Nog even over het (oorspronkelijke) baanplan; misschien nog even terugdenken wat de uitgangspunten voor het ontwerp waren, en wat wil je met je baan als die af is; veel ermee spelen? of toch de lol van het bouwen en daarna een nieuw project?
Marc
No dress rehearsel, this is our life.
HSB
«
Reactie #13 Gepost op:
04 November 2009, 22:13:40 »
Sven,
Je kunt je schets eventueel nog uitbreiden met een kleinschalig goederenloodsje om net iets meer mogelijkheden te hebben. Zou hem verder zo laten met veel landschap en weinig spoor.
Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.
Sven
Eton Wick, UK
«
Reactie #14 Gepost op:
04 November 2009, 22:42:42 »
Marc,
goed plan, maar ik heb er al zo lang over na gedacht, nu moeten er eindelijk beslissingen worden genomen. Daar heb ik altijd wat moeite mee, definitieve beslissingen waarbij je je niet meer kunt bedenken.
Herman,
leuk idee. Waar zou je die plaatsen? Ik kan er toch geen perronruimte voor in beslag nemen, dan staat het de passagiers in de weg. Komt er dan een zijspoortje? Waar staat ie dan functioneel, dwz er moet toch wel een weg bij liggen.
Ik ben het er mee eens en er nu wel uit dat er weinig spoor moet liggen. Rijden met de trein kan ik op het tapijt wel. Het gaat nu om het mooie.
Overigens zijn de nieuwe modulebakken 95% tentoonstellingsgeschikt (de overige vijf procent is wat ik nog over het hoofd zie, maar nog niet weet
), dus volgend jaar "on tour"?
www.tramfabriek.nl
.
Facebook
.
Print
Pagina's:
1
2
3