Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Piko blauwe 1000 door spoorijzer
Vandaag om 14:41:26
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 14:27:10
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door dh3201
Vandaag om 14:08:15
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:32:38
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56

Auteur Topic: M** set DSB rijtuigen  (gelezen 8777 keer)

Biertje1150

• Offline Offline
M** set DSB rijtuigen
« Gepost op: 01 November 2009, 01:47:51 »
Hallo

Wie kent of heeft de M*** set 42814 rijtuigen van de DSB
Klik
Plaatjes zeggen niet zoveel, daarom zou ik graag willen weten of ze goed getroffen zijn en of ze een goede maatvoering hebben?

Groet
Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Lolke Bijlsma

• Offline Offline
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:M** set DSB rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2009, 04:49:40 »
Ik ken ze niet van dichtbij maar zo te zien zijn het Duitse rijtuigen in DSB kleuren, net zoals Roco dat al jaren doet.

De DSB rijtuigen die hier worden afgebeeld, zijn afgeleid van het standaard Duitse Bm type maar met een aantal grote verschillen, waaronder de lengte. De Duitse rijtuigen zijn 26,4 m lang, de Deense zijn maar 24,5 m lang.

Heljan maakt dit type rijtuig in de juiste uitvoering. Ooit zijn deze al eens in een draadje langs gekomen. Ik heb er zelf een hele serie van liggen.

Groeten,
Lolke

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2009, 12:43:05 »
@Lolke

Bedankt inmiddels had ik het draadje dat je bedoeld gevonden, en ook de H*** rijtuigen had ik al bekeken.
Allen daar vond ik van dezelfde rijtuigen 2 verschillende kleuren rood met ook andere opschriften.
Weet jij misschien welk jaartal deze omschakeling heeft plaats gevonden?
V.w.b. de M*** rijtuigen die waren wat "vriendelijker" geprijsd als set, dus als die goed getroffen waren was dat ook een optie.

Groet Johan

Gert1

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2009, 12:48:49 »
De (toen) nieuwe huisstijl bij DSB werd ingevoerd in de jaren zeventig.
Hier kun je meer informatie vinden: http://vads.ahds.ac.uk/diad/article.php?year=1973&title=298&article=d.298.38

Persoonlijk vind ik deze huisstijl met het consequente gebruik van kleuren zwart en rood, de mooiste periode op het Deense spoor.

mvg,
Gert

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2009, 12:53:18 »
@Gert

Dus die "roodbruine" kleur met kroontjes op de zijkant is van voor de jaren zeventig?

groet
Johan

Gert1

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2009, 12:58:37 »
Zo'n huisstijlwisseling gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Net zoals de 'vergeling' bij de NS een proces is geweest dat vele jaren heeft geduurd, zal het bij de DSB wel jaren hebben geduurd voordat alles in de nieuwe kleuren rondreed. Zelf kwam ik pas in 1998 voor het eerst in Denemarken, dus ik heb geen treinen in de oude kleuren meer gezien (behalve in het spoorwegmuseum in Odense natuurlijk).

De bruine rijtuigen die jij op het oog hebt zouden dus heel goed nog wel enkele jaren gedurende de jaren '70 gereden kunnen hebben.

Heb jij een modelspoorbaan naar Deens voorbeeld, of rijd je met treinen uit allerlei landen?

mvg,
Gert

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2009, 13:05:15 »
@ Gert

Nee ik zoek de juiste rijtuigen om te gaan rijden in de "Nord-West/HoekvHolland-Warszawa Express.
Ik heb daar al een flink gedeelte voor op het oog maar daarvoor ben ik nu wel aan het rechercheren zodat de juiste uitvoeringen (jaartallen) bij elkaar rijden.

Groet
Johan

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2009, 15:01:54 »
@ Lolke

Ik weet dat het heel lastig is om kleuren te beoordelen van plaatjes en scherm in het bijzonder, maar als ik de plaatjes van de rijtuigen (nieuwste versie) op de Heljansite zie lijken ze mij zo Felrood.
Kun jij dat beamen of valt het mee?

groet
Johan

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2009, 20:55:39 »
De DSB rijtuigen die hier worden afgebeeld, zijn afgeleid van het standaard Duitse Bm type maar met een aantal grote verschillen, waaronder de lengte. De Duitse rijtuigen zijn 26,4 m lang, de Deense zijn maar 24,5 m lang.

Het enige dat de DB Bm'tjes en de DSB Y'tjes gemeen hebben zijn de draaistellen. Verder zijn er grote verschillen hoor, het dak bijvoorbeeld. Bij de DSB Y'tjes lijkt me dat zelfdragend, met die ribbels. De DB Bm'tjes hebben een ander dak qua constructie, is hier op het forum al eens behandeld n.a.v. een opmerking over de gedeukte daken van ICK en ICL. De DSB bakken hebben een steildach, en de DB Bm'tjes hebben een runddach.

De DSB Y'tjes zijn gebaseerd op de Y standaard met het verschil dat de DSB bakken maar 8 coupé's hadden in de 1e klas, tegen 9 op de Y'tjes die in het oostblok zijn gebouwd. De AB is daardoor ook echt een AB, en niet een A waar een paar coupé's 2e klas banken hebben zoals in het oostblok. Overigens hebben de Denen wel Bcm'tjes uit Duitsland gehad, Lima heeft hier in het verleden een model van gehad, hoe correct deze waren weet ik niet.

De enige verkorte afgeleide rijtuigen van de Bm'tjes die ik ken zijn de Zweedse AB8K rijtuigen, welke 23,5m waren en verder gewoon korte Gruppe 53 rijtuigen waren.

Ernst-Jan

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2009, 21:54:44 »
@ Ernst-Jan

Naar je Avatar te beoordelen lijkt het me dat je ook het e.e.a. weet van de PKP ???
Zo ja dan hierbij gelijk een vraag ik zoek dus de rijtuigen van de PKP die in een HvH-Warszawa en Nord-West express passen.
Nu kwam ik bij Sachsenmodelle/Tillig wel een PKP model tegen en alhoewel die meestal wel accuraat zijn tel ik toch een verschil in het aantal ramen.
Weet jij misschien hoe e.e.a. zit ??

Groet Johan

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #10 Gepost op: 01 November 2009, 22:06:08 »
Hoi,

De SaMo/Tillig Y rijtuigen kloppen alleen voor de 2e klas. Deze zijn in NL geweest, wil je de AB of Bc dan heb je pech, deze zijn er niet in model, SaMo heeft wel een AB maar dat is niet het type dat in Polen rijdt. In de HvH-Warszawa reden AB's en B's en later B's en Bc's type Y, nog later werden dat rijtuigen type Z. Deze zijn er al helemaal niet in model.

De groene PKP Y van SaMo/Tillig kun je dus gerust kopen voor de B. Wat er niet aan klopt moet je maar op de koop toe nemen  ;). Er zitten namelijk nogal wat dingen aan die net niet helemaal kloppen, maar het algemene beeld zit er absoluut in die bakken.

Ernst-Jan

Mispoes

• Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #11 Gepost op: 01 November 2009, 22:33:34 »
Plaatje!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 November 2009, 22:38:19 »
Plaatje!

Van welk merk is dit rijtuig dan want als ik op de site van Tillig kijk zie ik toch echt een rijtuig met 11 grote en 2 kleine ramen (of ik kan niet meer tellen :-[ )
(Kan helaas even geen link want die werkt niet maar kijk maar bij de halberstadt rijtuigen)

Groet

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #13 Gepost op: 01 November 2009, 22:42:43 »
Plaatje!

Jij altijd met je oostblok meuk!  :P

Ehm, ja, ik weet niet of die Y bak nu nog leverbaar is. Hij staat niet meer op de Tillig site dus het zal wel niet. Art.nr. van de bak op de foto van Frank is Tillig 74564. Dus ook een Tillig bak, maar dan een ander type.

Ernst-Jan

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 November 2009, 09:51:05 »
Plaatje!

Hallo

Ik durf het bijna niet te vragen, maar tja ik ben nu eenmaal brutaal dus.......... 8)
Na een mislukte poging om in Engeland bij een aanbiedende webwinkel te bestellen, en 2 dagen me suf zoeken op het net, heb ik ze nog niet kunnen vinden. :(
Ja op vage Poolse site's, maar daar snap ik geen kl*** van en bestellen is me al helemaal te riskant. ::)
Daarom vraag ik maar of je niet misschien dubbele heb, of wil je er wel gewoon van af ;D

Groet Johan