Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Ben
Vandaag
om 18:50:58
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:25:41
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:16:03
Nachttreinen Oost Europa
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:45:40
Station Roodeschool
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
Eric B
Vandaag
om 17:17:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:24:52
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Pukkie
Vandaag
om 13:09:20
Frans loodsje et cetera
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale
door
sncf231e
Vandaag
om 11:32:01
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 11:17:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
schipcas
Vandaag
om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
jan47
Vandaag
om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W?
door
KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bolkoppen, Plan-D, Plan-K (gelezen 9032 keer)
J.W. Wensink
Offline
Berichten: 47
Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Gepost op:
29 October 2009, 17:51:49 »
Geachte forumgenoten,
Ik heb een schema opgesteld om historisch verantwoorde treinsamenstellingen van de in model beschikbare Bolkoppen, Plan-D's en Plan-K's te kunnen laten rijden. We weten allemaal dat een turkoois rijtuig nooit kan samenrijden met een die van een UIC-nummer is voorzien, om maar een makkelijk voorbeeld te noemen. Maar hoe zit het de grote voorraad blauwe rijtuigen ? Kan bijvoorbeeld de B 7852 (Roco 44282) samen met de AB 7710 (Roco 45317) rijden ? Aandachtige bestudering van m.n. twee bronnen (N.J. van Wijck Jurriaanse - De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen, uitg. Wyt,1980 en Mooij & Bak, Alle stalen getrokken rijtuigen op een rij, uitg. Stibans,2003) leidde tot verhelderende inzichten.
Ik heb de informatie eerst verwerkt in een schema in Word (zie bijlage 1; één toelichting: de overgang van turkoois naar blauw vond plaats tussen eind 1953 en 1955, daarom heb ik bij de betreffende types een slingertje onder 1954 gezet). Vervolgens heb ik (hopelijk) alle uitgebrachte H0-modellen in bijlage 2A/2B onder elkaar gezet (gesorteerd op nummervolgorde zonder lettervoorvoegsel) en "gematcht" met de informatie uit bijlage 1. Voor zover ik de modellen in mijn bezit heb, heb ik ook nog de revisiedatum, zoals voorkomend op de modellen, aangegeven. Een purist kan zeggen dat een model niet kan rijden op een datum vóór de revisiedatum, maar zover ga ik zelf niet.
Ik ga er van uit dat het schema voor een ingewijde niet verder uitgelegd hoeft te worden. Nog wel even een opmerking over de kolom "bijzonderheden/fouten". Ik heb wel de verbeterbare fouten, zoals verkeerde klasseborden, opgenomen, maar bijvoorbeeld niet dat op sommige groene en turkooise modellen het nummer op de kop ontbreekt. Ook ontbreekt informatie over de foutieve kleuren van de daken (zilverkleur is altijd fout), de interieurs (rood en blauw is altijd fout) en de draaistellen (turkoois is altijd fout). Dit komt omdat ik in het verleden deze onderdelen tussen de diverse modellen uitgewisseld heb; de oorspronkelijke combinaties tussen de bakken en deze onderdelen is dus niet meer te achterhalen.
Helaas kan het Beneluxspoorforum geen excelbestanden verwerken; daarom heb ik van mijn bestanden een scan gemaakt in jpg. Wie de originelen in word c.q. excel wil hebben, moet me maar een PB sturen met zijn e-mail adres.
«
Laatst bewerkt op: 27 March 2010, 15:24:05 door Remco Poppen
»
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #1 Gepost op:
29 October 2009, 18:13:45 »
Interessant document,
Misschien dat met
http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/
, een PDF creator, het wat beter leesbaar word? En je kunt met CTRL + PrintScreen screenshots maken die je in mspaint oid kunt plakken, ook dat blijft beter leesbaar dan dit.
Benieuwd naar een nette eindversie, zeker iets dat misschien in de (nieuwe?) modelspoorpraktijk site past...
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Louwrens
Offline
Berichten: 58
Thee is hot
Re:Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #2 Gepost op:
29 October 2009, 19:16:02 »
Kijk aan hier heb ik wat aan,zat zelf al te zoeken .
Mijn dank is groot MVG louwrens
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re:Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #3 Gepost op:
06 November 2009, 22:01:13 »
Prachtig schema, JW; je hebt een PB.
Wel een vraag: je zegt: zilverkleurig dak is altijd fout. Maar in de afleveringstoestand toch niet?
Gelogd
prutser
Online
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re:Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #4 Gepost op:
06 November 2009, 22:57:42 »
Is dat geen wit of heel lichtgrijs?
Gelogd
Adieu
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re:Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #5 Gepost op:
06 November 2009, 23:02:44 »
Zilvergrijs is toch DE modekleur voor stroomlijn in de jaren '30...
De DE3 had toch ook een zilverkleurig dak.
Gelogd
Post49
Offline
Berichten: 1117
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #6 Gepost op:
06 November 2009, 23:44:18 »
Hallo allemaal,
Hang me er niet aan op, maar de ABC's hadden een alu-kleurig dak. Dwz dat de laatst gebouwde exemplaren witte daken hadden. Als je goed naar de foto's kijkt is het ook te zien. (NJvWJ deel
Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
AB 7216
Offline
Berichten: 1626
Re:Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #7 Gepost op:
08 November 2009, 09:55:43 »
Hoi JW,
De stalen daken van de vooroorlogse rijtuigen waren alle aluminium geschilderd.
Dit komt uit de bestekken en schildertekeningen.
In 1939 zijn deze grijs geschilderd in opdracht van de regering, waarbij de nummers vrij zijn gelaten.
Na de oorlog zijn alle daken van de vooroorlogse rijtuigen donkergrijs geschilderd waarbij de nummers op de koppen vervielen.
Ps de blauwe interieur kleur klopt voor de eerste klasse plan D van na 1965 (grote revisie)
hierbij waren de banken blauw van kleur.
Zie
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11856.15.html
Dan moet je nog wel de binnenwanden en de deuren overschilderen.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
J.W. Wensink
Offline
Berichten: 47
Re:Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #8 Gepost op:
27 March 2010, 15:13:07 »
Even een schopje t.b.v. Mathyn K
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3856
Re:Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #9 Gepost op:
27 March 2010, 15:23:06 »
mooie bijlages
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Dickens
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #10 Gepost op:
28 December 2018, 19:24:33 »
Goedendag,
wil je de bestanden naar mij mailen? dickbastiaans [at] ziggo.nl
Bij voorbaat mijn dank, groetjes Dickens
«
Laatst bewerkt op: 29 December 2018, 10:04:26 door 44
»
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4552
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #11 Gepost op:
28 December 2018, 19:32:44 »
Ik zou even je mailadres iets anders neerzetten. Dit is vragen om spam door zoekmachines!
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
ReneN
Gast
Re: Bolkoppen, Plan-D, Plan-K
«
Reactie #12 Gepost op:
28 December 2018, 21:01:24 »
Voor de postrijtuigen klopt de periode-indeling niet. Volgens mij reden er nog in 1957 Plan P's in het turkoois rond. Dit komt omdat de PTT een eigen onderhoudsschema hanteerde en niet zo'n haast met het overschilderen maakte. Ook sommige Bolkoppen hebben pas laat hun standgroene jas verloren, zo rond 1958.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Bolkoppen, Plan-D, Plan-K