BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: J.W. Wensink op 29 oktober 2009, 17:51:49
-
Geachte forumgenoten,
Ik heb een schema opgesteld om historisch verantwoorde treinsamenstellingen van de in model beschikbare Bolkoppen, Plan-D's en Plan-K's te kunnen laten rijden. We weten allemaal dat een turkoois rijtuig nooit kan samenrijden met een die van een UIC-nummer is voorzien, om maar een makkelijk voorbeeld te noemen. Maar hoe zit het de grote voorraad blauwe rijtuigen ? Kan bijvoorbeeld de B 7852 (Roco 44282) samen met de AB 7710 (Roco 45317) rijden ? Aandachtige bestudering van m.n. twee bronnen (N.J. van Wijck Jurriaanse - De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen, uitg. Wyt,1980 en Mooij & Bak, Alle stalen getrokken rijtuigen op een rij, uitg. Stibans,2003) leidde tot verhelderende inzichten.
Ik heb de informatie eerst verwerkt in een schema in Word (zie bijlage 1; één toelichting: de overgang van turkoois naar blauw vond plaats tussen eind 1953 en 1955, daarom heb ik bij de betreffende types een slingertje onder 1954 gezet). Vervolgens heb ik (hopelijk) alle uitgebrachte H0-modellen in bijlage 2A/2B onder elkaar gezet (gesorteerd op nummervolgorde zonder lettervoorvoegsel) en "gematcht" met de informatie uit bijlage 1. Voor zover ik de modellen in mijn bezit heb, heb ik ook nog de revisiedatum, zoals voorkomend op de modellen, aangegeven. Een purist kan zeggen dat een model niet kan rijden op een datum vóór de revisiedatum, maar zover ga ik zelf niet.
Ik ga er van uit dat het schema voor een ingewijde niet verder uitgelegd hoeft te worden. Nog wel even een opmerking over de kolom "bijzonderheden/fouten". Ik heb wel de verbeterbare fouten, zoals verkeerde klasseborden, opgenomen, maar bijvoorbeeld niet dat op sommige groene en turkooise modellen het nummer op de kop ontbreekt. Ook ontbreekt informatie over de foutieve kleuren van de daken (zilverkleur is altijd fout), de interieurs (rood en blauw is altijd fout) en de draaistellen (turkoois is altijd fout). Dit komt omdat ik in het verleden deze onderdelen tussen de diverse modellen uitgewisseld heb; de oorspronkelijke combinaties tussen de bakken en deze onderdelen is dus niet meer te achterhalen.
Helaas kan het Beneluxspoorforum geen excelbestanden verwerken; daarom heb ik van mijn bestanden een scan gemaakt in jpg. Wie de originelen in word c.q. excel wil hebben, moet me maar een PB sturen met zijn e-mail adres.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bijlage_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bijlage_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bijlage_2A_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bijlage_2A_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bijlage_2B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bijlage_2B.jpg)
-
Interessant document,
Misschien dat met http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/ , een PDF creator, het wat beter leesbaar word? En je kunt met CTRL + PrintScreen screenshots maken die je in mspaint oid kunt plakken, ook dat blijft beter leesbaar dan dit.
Benieuwd naar een nette eindversie, zeker iets dat misschien in de (nieuwe?) modelspoorpraktijk site past...
-
Kijk aan hier heb ik wat aan,zat zelf al te zoeken .
Mijn dank is groot MVG louwrens
-
Prachtig schema, JW; je hebt een PB.
Wel een vraag: je zegt: zilverkleurig dak is altijd fout. Maar in de afleveringstoestand toch niet?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010575_2_1.jpg)
-
Is dat geen wit of heel lichtgrijs?
-
Zilvergrijs is toch DE modekleur voor stroomlijn in de jaren '30...
De DE3 had toch ook een zilverkleurig dak.
-
Hallo allemaal,
Hang me er niet aan op, maar de ABC's hadden een alu-kleurig dak. Dwz dat de laatst gebouwde exemplaren witte daken hadden. Als je goed naar de foto's kijkt is het ook te zien. (NJvWJ deel 8)
Erik.
-
Hoi JW,
De stalen daken van de vooroorlogse rijtuigen waren alle aluminium geschilderd.
Dit komt uit de bestekken en schildertekeningen.
In 1939 zijn deze grijs geschilderd in opdracht van de regering, waarbij de nummers vrij zijn gelaten.
Na de oorlog zijn alle daken van de vooroorlogse rijtuigen donkergrijs geschilderd waarbij de nummers op de koppen vervielen.
Ps de blauwe interieur kleur klopt voor de eerste klasse plan D van na 1965 (grote revisie)
hierbij waren de banken blauw van kleur.
Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11856.15.html
Dan moet je nog wel de binnenwanden en de deuren overschilderen.
Groeten Arjen
-
Even een schopje t.b.v. Mathyn K
-
mooie bijlages (y)
-
Goedendag,
wil je de bestanden naar mij mailen? dickbastiaans [at] ziggo.nl
Bij voorbaat mijn dank, groetjes Dickens
-
Ik zou even je mailadres iets anders neerzetten. Dit is vragen om spam door zoekmachines!
-
Voor de postrijtuigen klopt de periode-indeling niet. Volgens mij reden er nog in 1957 Plan P's in het turkoois rond. Dit komt omdat de PTT een eigen onderhoudsschema hanteerde en niet zo'n haast met het overschilderen maakte. Ook sommige Bolkoppen hebben pas laat hun standgroene jas verloren, zo rond 1958.