Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 20:36:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:16:12
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 20:02:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:35:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door selivio
Vandaag om 19:08:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:57:19
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 18:23:11
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
  

Auteur Topic: Schaduwstation met besturing & blokbeveiliging  (gelezen 12834 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:(Blok)beveiliging schaduwstation
« Reactie #15 Gepost op: 29 October 2009, 08:41:49 »
@Paul,

Wat jij eigenlijk wil is een schakeling die ervoor zorgt dat een trein of achteraan in het blok of in het midden stopt. De hele relais sturing wil je handmatig houden. Moet ik van het weekend nog wat tekenen, of zet je je kaarten voorlopig op de oplossing van Klaas en bij grotere problemen wil je terug vallen op een microcontroller?

@Klaas:
Een simpele condensator ontdendert deze schakeling perfect. De combinatie is getekend in de "ultime keerlus revised".
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:(Blok)beveiliging schaduwstation
« Reactie #16 Gepost op: 29 October 2009, 12:29:13 »
De relais sturing aangesloten op de opto.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:(Blok)beveiliging schaduwstation
« Reactie #17 Gepost op: 29 October 2009, 15:21:44 »
@// Wat jij eigenlijk wil is een schakeling die ervoor zorgt dat een trein of achteraan in het blok of in het midden stopt. De hele relais sturing wil je handmatig houden. Moet ik van het weekend nog wat tekenen, of zet je je kaarten voorlopig op de oplossing van Klaas en bij grotere problemen wil je terug vallen op een microcontroller?
//

Gerard, als wij er toch een mannetje bij hebben staan voor de besturing is dat idd een goed maar basaal
hulpmiddel om e.e.a. te beveiligen. Dit naast de grote rode alles is uit knop. Punt is alleen, en dat probleem
hebben meerdere clubs/verenigingen, dat het best veel moeite kost om voor een weekend rijden op
een tentoonstelling voldoende mensen te vinden.

Als e.e.a. met eenvoudige componenten grotendeels zelf kan functioneren en te automatiseren is,
is dat een absolute pré. Als ik het draadje nog een keer doorlees, begrijp ik van Klaas dat zijn oplossing niet
betrouwbaar werkt voor het digitale bedrijf. Misschien kan Klaas dat kort bevestigen of ontkennen.
Werkt het idd niet, dan heeft Wim al aangegeven dat oplossing 3 in al zijn eenvoud voor ons doel voldoende is.

Wellicht beantwoord jouw oplossing wel aan onze vraag. Maar wil jij dat aangeven dan?
Wij leren graag wat bij, maar ik heb zelf geen idee wat het aan tijd vergt om jouw idee uit te werken of wat
je voorstel precies inhoudt? Risico is dus dat er voor een andere oplossing gekozen wordt.
Bijv. omdat wij onvoldoende kennis hebben van de toepassing van microcontrollers? Of de kosten bijv. 

Greetz, Paul

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:(Blok)beveiliging schaduwstation
« Reactie #18 Gepost op: 29 October 2009, 15:26:12 »
De relais sturing aangesloten op de opto.



Mvg
Wim.


Wim, is dit de aanvulling op optie nr. 5 uit de bonte verzameling?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:(Blok)beveiliging schaduwstation
« Reactie #19 Gepost op: 29 October 2009, 16:14:21 »
Paul,

Wil niet graag voor Wim antwoorden, maar dit is inderdaad de vervanger. Het kan nog eenvoudiger.
Als Klaas ernaar kijkt en zijn elektronische kennis erop loslaat, zal hij merken dat dit geheel bruikbaar is voor zowel digitaal als analoog.

Microcontroller:
Wat nodig is is een microcontroller van een paar euro (<< 10,00).

De bovengeschetste schakeling zonder relais per sectie.
Een relais per sectie om de spanning in en uit te schakelen
Een drukknop per sectie om vertrek te regelen.

Indien wissel aandrijving gewenst:
Hardware daarvoor. Kan simpel met een relais (indien eindafschakeling aanwezig) of met een wat complexere schakeling.
En denk ik een treinlengte meting, om geheel automatisch het spoor te laten keizen.

Dit alles in een microcontroller en een paar avonden coderen (doe ik wel voor je)

Het moeilijkste wordt nog het geheel op een print te zetten,maar dan heb je ook wel wat.

Voordelen tov relais: geen,want de firmware van de microcontroller is vast (misschien de prijs).
Voordelen tov relais bij uitbreiding: redelijk wat door de flexibiliteit van de microcontroller.

Groet,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:(Blok)beveiliging schaduwstation
« Reactie #20 Gepost op: 29 October 2009, 17:21:48 »
Voordelen tov relais bij uitbreiding: redelijk wat door de flexibiliteit van de microcontroller.

Groet,

Gerard.

Dat zie ik persoonlijk als een groot nadeel, want de vereniging is dan afhankelijk van degene die deze microcontroller moet vertellen dat hij flexibeler hij moet zijn. Voor de eenvoud en voor het zelf kunnen aansluiten en begrijpen lijkt me een relaisschakeling de beste oplossing voor deze situatie.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:(Blok)beveiliging schaduwstation
« Reactie #21 Gepost op: 29 October 2009, 17:43:23 »
Als e.e.a. met eenvoudige componenten grotendeels zelf kan functioneren en te automatiseren is,
is dat een absolute pré. Als ik het draadje nog een keer doorlees, begrijp ik van Klaas dat zijn oplossing niet
betrouwbaar werkt voor het digitale bedrijf. Misschien kan Klaas dat kort bevestigen of ontkennen.
Werkt het idd niet, dan heeft Wim al aangegeven dat oplossing 3 in al zijn eenvoud voor ons doel voldoende is.
Paul,

Bij nader inzien denk ik dat je op het moment te veel aandacht geeft aan een detail, nl. welke bezetmelder te kiezen.
Ik denk eigenlijk dat je eerst eens de procesgang moet opzetten. Dus: wat gebeurt er, wanneer, in welke volgorde, en onder welke voorwaarden?
Daar maak je dan een soort blokschema van, in de automatisering noemen ze zoiets een flowchart.
Als je dat hebt ga je pas bedenken hoe je elke stap elektr(on)isch gaat invullen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:(Blok)beveiliging schaduwstation
« Reactie #22 Gepost op: 29 October 2009, 21:27:06 »
Klaas, Wim, Gerard,

Ik ga er op broeden ;). Als ik over enige tijd uitgebroed ben, kom ik er op terug.
Voor het moment alvast bedankt voor het helpen (mee)denken. (y)

Greetz, Paul

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:(Blok)beveiliging schaduwstation
« Reactie #23 Gepost op: 01 November 2009, 17:43:12 »
Hoi,

Inmiddels uitgebroed!

@Gerard, het toepassen van een pic is voor ons geen optie. Ik begrijp denk ik waarom je liever
een pic zou toepassen, maar bij ons is er onvoldoende kennis aanwezig.
Evengoed dank voor je aanbod.  (y)!.

@Klaas, op papier geen flowchart gemaakt (doet mij teveel denken aan mijn vorige job :P) maar wel
op een rijtje gezet hoe e.e.a. zou moeten gaan functioneren.

Uitgangspunt voor de schakeling is onderstaande opzet voor een schaduwstation.
Er wordt van R naar L gereden met getrokken rijtuigen/ wagons. De loc dus voorop.



(Heren MVN die meelezen: dit is dus een gewijzigde opzet maar wel met 6 ipv 5 sporen!!)

Kort samengevat: volgorde van binnenkomst/schakelen: trein komt binnenrijden via blok 2 in blok 1.
W1 rechtdoor stand. De stopsecties van blok 1 (+3,5,7,9,11) staan standaard spanningsloos.
Dwz, trein stopt dus; er loopt alleen een lichte stroom tbv de stroomdetectie. Via bezetmelder
wordt blokrelais van 1 nu geactiveerd. Stopsectie blok wordt via relais stroomloos gemaakt.
Bij binnenrijden volgende trein stopt deze in de stopsectie en wordt via het relais wissel 1
op afbuigend gezet, waarna de volgende secties kunnen worden volgereden.

Een langere trein binnen laten rijden dan de beschikbare bloklengte toelaat, is ook geen probleem.
De trein zal dan niet 1 maar 2 blokken bezet houden. De wagons/rijtuigen moeten dan wel gedetecteerd
kunnen worden. (bijv. door stroomafname binnenverlichting of weerstandje (10Kohm) op as(sen).

Voor het afroepen van een trein uit blok 1,3,5,7,9 en 11 volstaat het overbruggen van de stopsectie
met een eenvoudige drukschakelaar. Nadat het voorste blok vrij is gekomen, valt het blokrelais af
van het er voor liggende blok. Een hier stilstaande trein kan nu aut. vertrekken en zal weer stoppen
in het voorste blok. Na vrijgave van het achterste blok schakelt ook de wissel weer om en kan een
volgende trein binnenrijden. Zo kan de cyclus zich steeds herhalen.

Met heel veel geduld en hulp van Wim ( (y) Echt top! ) is het mij uiteindelijk gelukt om o.a. met de onderdelen
uit schakeling 5 van de bonte verzameling van Klaas onderstaande schakeling mbv Eagle te tekenen:



Mocht iemand het org. Eagle bestand willen hebben ivm slechte leesbaarheid (Ik krijg het niet beter dan dit  :(,
stuur dan even een PB of mail met daarin je mailadres ovv schema schaduwstation.
Uiteraard is nabouwen geheel voor eigen risico.

Greetz, Paul

Greetz, Paul

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Schaduwstation met besturing & blokbeveiliging
« Reactie #24 Gepost op: 14 March 2010, 23:38:13 »
Hoi,

De afgelopen dagen op Rail veel plezier gehad met deze opzet.
Uiteraard de nodige wensen ter verbetering, maar op zich ging e.e.a.
prima met dit ontwerp.

Greetz, Paul