Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door wob
Vandaag om 16:30:02
Loc omnummeren tijdperk I door puntenglijder
Vandaag om 16:23:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: DE I in Friesland  (gelezen 3146 keer)

jakop

  • Gast
DE I in Friesland
« Gepost op: 28 October 2009, 10:20:20 »
Nu de Artitec DE I toch binnenkort dreigt te komen, en ik deze wil omnummeren naar een nummer waar ik zelf destijds mee gereisd heb, komt de volgende vraag boven:

Welke DE I-en waren actief op de lijn Leeuwarden - Stavoren tussen 1976 en afvoer van het materieel?

Groet,

Jakop

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:DE I in Friesland
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2009, 10:30:49 »
In elk geval de 21-39. De 40-50 waren Limburgers waaraan na het verongelukken van de 46 de 39 omstreeks 1980 is toegevoegd. De 41 en 42 hebben hebben vanaf medio 1982 nog wel even in het Noorden en Oosten gereden.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2009, 11:03:42 »
Dat is mooi overzichtelijk!!  (y)  Van 21 t/m 38 zit ik dus zeker goed.
Nog bijzondere exemplaren in deze (deel)reeks?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:DE I in Friesland
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2009, 11:07:30 »
Alle 18 waren bijzonder! ;D

Even een paar bijzonderheden uit uit het hoofd:

21, 33: opgeschoven NS-vignet aan de B-zijde
23, 31, 36, 37: (38 weet ik niet helemaal zeker) in elke geval blauwe banen
37: in elk geval aan één zijde 1 NS-vignet
26: aan de ABD-zijde rechts ontbreekt bij de cabinedeur een gele bies aan de onderzijde
29: had tot aan afvoer (1983) alle emaille borden nog
30: had nummerplaat met kleine cijfers

Overigens & overigens: De Limburgers kwamen als dwaalgast ook wel eens naar het noorden...
« Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 11:16:36 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DE I in Friesland
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2009, 11:12:11 »
Frank en Jakob,

De DE-1 van Artitec met NS logo heeft ook een ATB leiding.

Frank, weet jij of Jakob voor een 21-38 stel deze variant nodig heeft, of moet hij juist een DE-1 hebben zonder ATB? Jakob, dan zou je kunnen volstaan met de Artitec versie zonder NS logo's en er zelf logo's opplakken. Hou je er ook rekening mee dat er DE-1 met en zonder reclamebanen waren?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:DE I in Friesland
« Reactie #5 Gepost op: 28 October 2009, 11:19:14 »
Ik was al wat bijzonderheden aan het opdreunen voordat ik je bericht zag.

Ja, ATB-leiding kwam eind jaren '60 op het dak, deze is dus nodig.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #6 Gepost op: 28 October 2009, 12:25:40 »
Dan ga ik denk ik voor de 29:
-Geen blauwe reklamenbanen >> die horen er niet op!! (vind ik)
-emaille borden!!  (y)

Dat wordt dan de uitvoering mèt ATB leiding, mèt NS-vignetten en zonder reklamebanen.

Overigens & overigens: De Limburgers kwamen als dwaalgast ook wel eens naar het noorden...

Dan bleef ik op het perron staan... ;)

Je beseft eigenlijk nu pas, dat je toen dat materieel heel gewoon vond (ouwe troep zelfs) en nu denkt; waarom heb ik daar toen geen foto's van gemaakt   ???

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10761
Re:DE I in Friesland
« Reactie #7 Gepost op: 28 October 2009, 12:40:23 »
Je beseft eigenlijk nu pas, dat je toen dat materieel heel gewoon vond (ouwe troep zelfs) en nu denkt; waarom heb ik daar toen geen foto's van gemaakt   ???

Pak je fototoestel en ga dan maar eens die ordinaire plannetjes V op de foto zetten zolang het nog kan!  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

jakop

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #8 Gepost op: 28 October 2009, 13:11:39 »
Pak je fototoestel en ga dan maar eens die ordinaire plannetjes V op de foto zetten zolang het nog kan!  ;D

Nee, daar ga ik over 30 jaar over klagen dat ik dat niet heb gedaan.. ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:DE I in Friesland
« Reactie #9 Gepost op: 28 October 2009, 15:31:07 »
Dan bleef ik op het perron staan... ;)
Groot gelijk!
 

waarom heb ik daar toen geen foto's van gemaakt   ???
Geen last van. 8)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2009, 16:39:13 »
  Geen last van. 8)

Ik weet het.......allemaal al bekeken.......en toen dweilen hè  (y)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DE I in Friesland
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2009, 18:59:24 »
Alstublieft, de NS 29 tijdens de inzet op Leeuwarden-Harlingen te Deinum januari 1982.

Duidelijk te zien de ATB-leiding en alle nog aanwezige emailleplaatjes.

Ga je je Artitec-model ook zo weatheren als op deze winterfoto? ;D




grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DE I in Friesland
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2009, 19:12:12 »
Nog even over Leeuwarden-Staveren;

in de door Jakop genoemde periode kwamen daar de DE1 alleen als spitsversterking van de reguliere DE2 tot het eindpunt.
De grootste spitssamenstelling was dan DE2+DE1+DE2.
De basisuurdienst Lw-Stv was namelijk in handen van de DE2.

De tussenpendel Lw-Sneek werd in de daluren alleen met een los motorrijtuig gereden, in de spits vervangen door een tweetje (of bij gebrek daaraan werd een tweede  motorrijtuig aangekoppeld).

Veel gezien in die jaren waren de 22, de 29 (zie foto op Sneek Noord, 1981) en de 31.



grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

jakop

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #13 Gepost op: 28 October 2009, 20:09:40 »
Ga je je Artitec-model ook zo weatheren als op deze winterfoto? ;D

Nee, dat gaat me te ver. Verder als het weatheren van de wielstellen, hooguit een beetje de schortplaten ga ik niet.

in de door Jakop genoemde periode kwamen daar de DE1 alleen als spitsversterking van de reguliere DE2 tot het eindpunt.
De grootste spitssamenstelling was dan DE2+DE1+DE2.
De basisuurdienst Lw-Stv was namelijk in handen van de DE2.

Ik was al door Rob Manenschijn gewezen op de Wimpiepedia  ;D  en inderdaad, jij hebt destijds wel opgelet.
In de periode die ik aangaf zat ik in Sneek op school en reisde dagelijks per trein van Hindeloopen naar Sneek.
Vooral 's ochtens in de spits natuurlijk. Die lange spitstrein herinner ik me wel. Ook hebben de 2200-s met de plan-E rijtuigen volgens mij die spitstrein wel gereden. Ook weet ik nog dat er tussen Leeuwarden en Sneek een halfuurdienst was en tussen Sneek en Stavoren een uurdienst. Die ½-uur trein was overdag altijd een DE1. We gingen daar uit verveling wel eens mee naar Sneek Noord omdat we toch moesten wachten op de doorgaande trein naar het zuiden.

Bedankt voor de info en foto's

Groet Jakop
« Laatst bewerkt op: 29 October 2009, 10:09:07 door Jakop de Bruin »

Ekklesia

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #14 Gepost op: 28 October 2009, 20:38:32 »

Ik was al door Rob Maneschijn gewezen op de Wimpiepedia  ;D 

Groet Jakop

Jakop,

Als je het niet erg en te veel werk vind, doe er dan een 2e N bij in m'n achternaam, kan er ook niks aan doen maar het is Manenschijn  ;D ;D ;D

Groenten Rob