Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: DE I in Friesland  (gelezen 3135 keer)

jakop

  • Gast
DE I in Friesland
« Gepost op: 28 October 2009, 10:20:20 »
Nu de Artitec DE I toch binnenkort dreigt te komen, en ik deze wil omnummeren naar een nummer waar ik zelf destijds mee gereisd heb, komt de volgende vraag boven:

Welke DE I-en waren actief op de lijn Leeuwarden - Stavoren tussen 1976 en afvoer van het materieel?

Groet,

Jakop

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:DE I in Friesland
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2009, 10:30:49 »
In elk geval de 21-39. De 40-50 waren Limburgers waaraan na het verongelukken van de 46 de 39 omstreeks 1980 is toegevoegd. De 41 en 42 hebben hebben vanaf medio 1982 nog wel even in het Noorden en Oosten gereden.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2009, 11:03:42 »
Dat is mooi overzichtelijk!!  (y)  Van 21 t/m 38 zit ik dus zeker goed.
Nog bijzondere exemplaren in deze (deel)reeks?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:DE I in Friesland
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2009, 11:07:30 »
Alle 18 waren bijzonder! ;D

Even een paar bijzonderheden uit uit het hoofd:

21, 33: opgeschoven NS-vignet aan de B-zijde
23, 31, 36, 37: (38 weet ik niet helemaal zeker) in elke geval blauwe banen
37: in elk geval aan één zijde 1 NS-vignet
26: aan de ABD-zijde rechts ontbreekt bij de cabinedeur een gele bies aan de onderzijde
29: had tot aan afvoer (1983) alle emaille borden nog
30: had nummerplaat met kleine cijfers

Overigens & overigens: De Limburgers kwamen als dwaalgast ook wel eens naar het noorden...
« Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 11:16:36 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DE I in Friesland
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2009, 11:12:11 »
Frank en Jakob,

De DE-1 van Artitec met NS logo heeft ook een ATB leiding.

Frank, weet jij of Jakob voor een 21-38 stel deze variant nodig heeft, of moet hij juist een DE-1 hebben zonder ATB? Jakob, dan zou je kunnen volstaan met de Artitec versie zonder NS logo's en er zelf logo's opplakken. Hou je er ook rekening mee dat er DE-1 met en zonder reclamebanen waren?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:DE I in Friesland
« Reactie #5 Gepost op: 28 October 2009, 11:19:14 »
Ik was al wat bijzonderheden aan het opdreunen voordat ik je bericht zag.

Ja, ATB-leiding kwam eind jaren '60 op het dak, deze is dus nodig.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #6 Gepost op: 28 October 2009, 12:25:40 »
Dan ga ik denk ik voor de 29:
-Geen blauwe reklamenbanen >> die horen er niet op!! (vind ik)
-emaille borden!!  (y)

Dat wordt dan de uitvoering mèt ATB leiding, mèt NS-vignetten en zonder reklamebanen.

Overigens & overigens: De Limburgers kwamen als dwaalgast ook wel eens naar het noorden...

Dan bleef ik op het perron staan... ;)

Je beseft eigenlijk nu pas, dat je toen dat materieel heel gewoon vond (ouwe troep zelfs) en nu denkt; waarom heb ik daar toen geen foto's van gemaakt   ???

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10760
Re:DE I in Friesland
« Reactie #7 Gepost op: 28 October 2009, 12:40:23 »
Je beseft eigenlijk nu pas, dat je toen dat materieel heel gewoon vond (ouwe troep zelfs) en nu denkt; waarom heb ik daar toen geen foto's van gemaakt   ???

Pak je fototoestel en ga dan maar eens die ordinaire plannetjes V op de foto zetten zolang het nog kan!  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

jakop

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #8 Gepost op: 28 October 2009, 13:11:39 »
Pak je fototoestel en ga dan maar eens die ordinaire plannetjes V op de foto zetten zolang het nog kan!  ;D

Nee, daar ga ik over 30 jaar over klagen dat ik dat niet heb gedaan.. ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:DE I in Friesland
« Reactie #9 Gepost op: 28 October 2009, 15:31:07 »
Dan bleef ik op het perron staan... ;)
Groot gelijk!
 

waarom heb ik daar toen geen foto's van gemaakt   ???
Geen last van. 8)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2009, 16:39:13 »
  Geen last van. 8)

Ik weet het.......allemaal al bekeken.......en toen dweilen hè  (y)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DE I in Friesland
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2009, 18:59:24 »
Alstublieft, de NS 29 tijdens de inzet op Leeuwarden-Harlingen te Deinum januari 1982.

Duidelijk te zien de ATB-leiding en alle nog aanwezige emailleplaatjes.

Ga je je Artitec-model ook zo weatheren als op deze winterfoto? ;D




grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:DE I in Friesland
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2009, 19:12:12 »
Nog even over Leeuwarden-Staveren;

in de door Jakop genoemde periode kwamen daar de DE1 alleen als spitsversterking van de reguliere DE2 tot het eindpunt.
De grootste spitssamenstelling was dan DE2+DE1+DE2.
De basisuurdienst Lw-Stv was namelijk in handen van de DE2.

De tussenpendel Lw-Sneek werd in de daluren alleen met een los motorrijtuig gereden, in de spits vervangen door een tweetje (of bij gebrek daaraan werd een tweede  motorrijtuig aangekoppeld).

Veel gezien in die jaren waren de 22, de 29 (zie foto op Sneek Noord, 1981) en de 31.



grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

jakop

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #13 Gepost op: 28 October 2009, 20:09:40 »
Ga je je Artitec-model ook zo weatheren als op deze winterfoto? ;D

Nee, dat gaat me te ver. Verder als het weatheren van de wielstellen, hooguit een beetje de schortplaten ga ik niet.

in de door Jakop genoemde periode kwamen daar de DE1 alleen als spitsversterking van de reguliere DE2 tot het eindpunt.
De grootste spitssamenstelling was dan DE2+DE1+DE2.
De basisuurdienst Lw-Stv was namelijk in handen van de DE2.

Ik was al door Rob Manenschijn gewezen op de Wimpiepedia  ;D  en inderdaad, jij hebt destijds wel opgelet.
In de periode die ik aangaf zat ik in Sneek op school en reisde dagelijks per trein van Hindeloopen naar Sneek.
Vooral 's ochtens in de spits natuurlijk. Die lange spitstrein herinner ik me wel. Ook hebben de 2200-s met de plan-E rijtuigen volgens mij die spitstrein wel gereden. Ook weet ik nog dat er tussen Leeuwarden en Sneek een halfuurdienst was en tussen Sneek en Stavoren een uurdienst. Die ½-uur trein was overdag altijd een DE1. We gingen daar uit verveling wel eens mee naar Sneek Noord omdat we toch moesten wachten op de doorgaande trein naar het zuiden.

Bedankt voor de info en foto's

Groet Jakop
« Laatst bewerkt op: 29 October 2009, 10:09:07 door Jakop de Bruin »

Ekklesia

  • Gast
Re:DE I in Friesland
« Reactie #14 Gepost op: 28 October 2009, 20:38:32 »

Ik was al door Rob Maneschijn gewezen op de Wimpiepedia  ;D 

Groet Jakop

Jakop,

Als je het niet erg en te veel werk vind, doe er dan een 2e N bij in m'n achternaam, kan er ook niks aan doen maar het is Manenschijn  ;D ;D ;D

Groenten Rob