Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:54:23
Piko 2025 door henk
Vandaag om 15:39:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"  (gelezen 33397 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #15 Gepost op: 26 November 2006, 18:48:02 »
Mooi gelakt ook!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #16 Gepost op: 26 November 2006, 19:14:03 »
gewoon strak, zo moet het! ;)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #17 Gepost op: 26 November 2006, 19:17:50 »
om te kwijlen  :P

Railhopper
____________________________________
Acts/Vos loc er bij  :D :D :D

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #18 Gepost op: 26 November 2006, 19:23:11 »
Ziet er bijzonder professioneel uit :o

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #19 Gepost op: 26 November 2006, 21:18:19 »
Wat een mooi model, zeg. Prachtig gemaakt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #20 Gepost op: 26 November 2006, 21:25:33 »

Ik wist niet dat er dus een H0 op de markt was. Ben ik eerlijk gezegd nooit tegen gekomen. Die zou ik wel eens willen zien. Op het Spoornulforum is een bouwbeschrijving te vinden van de schaal 0 loc. Trawos heeft wel een kap uitgebracht, maar die vind ik persoonlijk wat te grof. Heeft in Railmagazine gestaan.


Ik heb momenteel maar één foto van niet al te beste kwaliteit. Hij heeft het nummer 405 zie ik nu. Hij zit al weer een paar maanden in een verhuisdoos.  :-[

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #21 Gepost op: 26 November 2006, 21:27:24 »
Mn complimenten voor dit staaltje zelfbouwwerk, de grote sik is dan een van de lompste diesellocs die de ns ooit heeft gehad maar deze weergave is echt subliem!! Ik heb nog een trawos kitje liggen voor zo'n loc, maar ik denk dat ik toch zelf eens aan de slag ga met styreen dat word wat strakker.
Verder erg leuke aandacht voor details, zoals de weergave van de buffers, het maakt het model veel echter en hij lijkt veel groter dan H0.
Het enige wat me echt opvalt zijn de gele handgrepen, deze komen mij erg opvallend over,  maar misschien zijn ze in het echt ook wel die kleur geweest.

@Henk, die van jou is ook mooi

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #22 Gepost op: 26 November 2006, 22:14:50 »
whaha, sikkeninvasie! Hij's heel fraai zeg! Zo te zien met aandrijving op 1 as, trekt dat een beetje acceptabel?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #23 Gepost op: 26 November 2006, 23:57:09 »
Voor belangstellenden: de link naar het Spoor Nul forum

http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=spoor0nl&t=556993

Omdat er destijds geen bouwkits voor 0 modellen naar NS voorbeeld waren, heb ik zelf maar een kit uitgebracht. Het tekenwerk voor het prototype was van Kees vd Vis, maar de rest heb ik onder de noemer van Nulpunt gedaan. Correcties op het tekenwerk zijn door ondergetekende alleen in 0 doorgevoerd.

Volgens mijn weten zijn er 5 plaatjes in H0 (dus naar maatvoering van het prototype) afgedrukt, waarvan er zeker 1 naar het buitenland is gegaan. Onderdelen waren er in H0 niet bij. Ooit heb ik er eentje afgebouwd gezien, maar waar de rest is gebleven..... wie weet het?
De huif voor de H0 modellen heb ik allemaal zelf voorgebogen.


De serie in 0 was net zo groot als destijds de nummering in 1:1, dus 15 stuks en was al enige tijd uitverkocht.


hier zie je een deel van de kits in de verpakking

Op verzoek is er onlangs nog een kleine oplage gemaakt omdat LeoH wat met dit ding had. Voorwaarde was een bouwverslag op het forum. Jullie zien, het werkt.

Nog meer geinteresseerden? Geef maar een mailtje.

Henk,
vanzelfsprekend zijn de H0 en de 0 exemplaren bijna klonen van elkaar.
Ik zie het "kale" nummerplaatje 405. In 0 waren er gedetailleerde nummerschildjes met tekst erop, dus jouw model moet een H0 exemplaar zijn. Klopt dat?
Hij ziet er overigens goed uit.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2006, 00:40:55 door FritsT »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #24 Gepost op: 27 November 2006, 08:20:40 »
Het is een HO versie Frits.
Het is het half gebouwde model dat een tijd lang als voorbeeld op beurzen in de vitrine stond. Toen Kees daar geen zin meer in had, heb ik het van hem overgenomen en is het afgebouwd. De onderdelen komen grotendeels van Philotrain.

Het model waar dit draadje mee begon is zo te zien wat gedetailleerder en bovendien helemaal zelf van de grond af aan gemaakt. Groot respect.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #25 Gepost op: 27 November 2006, 10:42:48 »
Erg Fraai, complimenten!
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Dieselloco

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #26 Gepost op: 27 November 2006, 18:45:13 »
Henk: Bedankt voor de complimenten! Als bouwer heb je altijd wat minpuntjes die je wilt verbeteren (solderen is en blijft een kunst), maar de positieve reacties zijn erg leuk natuurlijk.

FritsT: Ik ben een veelvuldig lezer van het spoornulforum. Veel tips en inspiratie heb ik daar inmiddels gevonden o.m. in het bouwverslag van de 400. 'Spoor nulders' zijn echte bouwers. Zo heb ik het adres van VSH Gieterij ook op het Spoornulforum gevonden en inmiddels een zeer positief contact gehad. Ik wil namelijk zelf wat onderdelen die ik nu van Philotrain heb gebruikt, zelf laten gieten. Ook de aspotten zou ik willen laten gieten.

Groet
« Laatst bewerkt op: 27 November 2006, 20:07:28 door Peter Korsten. Reden: Excessief citaat verwijderd. »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #27 Gepost op: 28 November 2006, 00:15:29 »
Dieselloco,

Er is een (on)geschreven wet in de modelbouw-producenten wereld.
Giet niet zelf een model van een ander na. Hij/zij heeft er vele uren in zitten en hij/zij vindt het niet leuk als je het ontwerp zo maar gebruikt. Gooi er wat euro's tegen aan en koop het onderdeel.
Wat minder bezwaar is er als je  het model gebruikt in een nieuw eigen ontwerp of als modificatie. Dat scheelt veel werk.  Liefst ook dan nog eerst en info aan de ontwerper/producent.
Zie het maar als een soort "copyright".
Voorkom gedonder als het kan.

Zoals gezegd, het maken van moedermodellen kost veel tijd. Ben je je er van bewust dat je rekening moet houden met "krimp" van het afgietsel.
Warm gegoten metaal krimpt tijdens de afkoeling. Maak je moedermodel dus 4-5 % groter dan dat je uiteindelijk wilt.

Handig is het ook om diverse onderdelen tot een gietboom te maken. Scheelt enorm veel in de kosten voor het maken van de mal en arbeidsloon voor het gieten. Doe dat dus niet voor ieder onderdeel apart.
Bespreek dit echt goed met de gieter aan de hand van de grootte van je model/gietboom.

Verdere zaken betreffende gieten maar in een apart draadje bespreken?
Mag natuurlijk ook op het Spoornul forum. Verwijzen naar en lezen bij elkaar doen we inmiddels ook al, dus dat maakt niet uit.

En aan een ieder die wil bouwen.... Er is onnoemelijk veel kennis in huis. Heb je een "probleem", stel de vraag in een apart "draadje". Meestal komt uit onverwachtte hoek een oplossing. Zoek dan wel naar de meest geschikte plaats om je vraag te stellen. Een briefje in de bushalte zal weinig opleveren en zoals gezegd, het spoornulforum is een forum waar veel bouwers, in diverse schalen, komen.

Een nu weer terug naar de NS 400:


Daar hebben we de 405 weer, maar dan in 0


En daar is de 401 met mooiere nummerschilden.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2006, 00:29:20 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #28 Gepost op: 28 November 2006, 18:51:24 »
Grote Sik in H0.

Henk,
het was even zoeken in een oudere Railmagazine (200), maar daar staat jouw lokje.


Dieselloco

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: BNLS-Werkspoor - NS 400 dieselloc "grote Sik"
« Reactie #29 Gepost op: 28 November 2006, 19:06:17 »
Dieselloco,

Er is een (on)geschreven wet in de modelbouw-producenten wereld.
Giet niet zelf een model van een ander na. Hij/zij heeft er vele uren in zitten en hij/zij vindt het niet leuk als je het ontwerp zo maar gebruikt. Gooi er wat euro's tegen aan en koop het onderdeel.
Wat minder bezwaar is er als je  het model gebruikt in een nieuw eigen ontwerp of als modificatie. Dat scheelt veel werk.  Liefst ook dan nog eerst en info aan de ontwerper/producent.
Zie het maar als een soort "copyright".
Voorkom gedonder als het kan.



Hallo Frits,

Uiteraard vanzelfsprekend zal ik niet de Philotrain onderdelen als moedermal gebruiken (auteursrecht, weet ik alles van), maar zal ik zelf op basis van NS-tekeningen eigen mallen maken om te gieten. Bedankt voor de aanvullende info verder over het gieten. Zag in het spoornulforum al een draadje.

Erg leuk om een interpretatie van NS 400 loc te zien in model van iemand anders. Zo zie je dat iedereen weer verschillend een eigen ontwerp maakt.

Groet