Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:01:05
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
  

Auteur Topic: Vraag over Lenz LS 150  (gelezen 1284 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Vraag over Lenz LS 150
« Gepost op: 25 October 2009, 22:58:43 »
Hallo,
  Ik heb zes  LS 150 -ers ingebruik  .Al meerdere keren heb ik  problemen gehad, dat ze niet meer de wissel wilden laten omgaan, dat zijn oude Roco omzetters, die redelijk veel stroom gebruiken, het type met aansluitschroefjes.
 Bij een aantal van hen gebruik van al ik relais, die dan de  (Te grote ?) stroom schakelen.
 Toch had ik vandaag weer een LS 150, die niet goed werkte, want alleen bij 1 stand wilde het wissel om, waarbij dan het rode ledje brandt. In de andere stand bleef het wissel liggen, en ook het rode ledje brandde niet. Volgens de fabrikant is de decoder dan overbelast (Blijkbaar)
Inmiddels was ik gaan uitzoeken welke andere LS 150 uitgang het kon overnemen, toen ik toch nog een keer probeerde hoe de defekte uitgang werkte, die was nu weer goed, in beide standen brandde het ledje,en een testlampje brandde op beide uitgangen.
 Heeft iemand hier ook die ervaring?
De fabrikant zegt -hierover- niets.
 Vr Gr ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Vraag over Lenz LS 150
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2009, 23:07:46 »
Peter, over welke oude roco aandrijvingen heb je het dan, heb je een artikelnummer of een plaatje. Verder kan de LS150 per uitgang 3A leveren, dus dan moet die aandrijving nog meer stroomverbruiken??? Ik betwijfel het.

Kan de aangesloten wisselspanningstrafo die stroom eigenlijk wel aan??

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re:Vraag over Lenz LS 150
« Reactie #2 Gepost op: 25 October 2009, 23:28:33 »
Hallo Wim,
 Ik heb al heel lang last met de oudere Roco stellers. De Ohmse weerstand is 5 Ohm  , ze trekken 3,2 A  .Heel evenals ze goed omgaan, dan kan het ook nog net.Gekoppeld kan dus absoluut niet, wat ik met de moderne Rocoomzetters wel kan doen.
De trafo is een Marklin rijtrafo, waarvan ik alleen de 16 V ~`  uitgang gebruik,die is 30 Va.
 Maar het gaat er mij nu om, of het klopt, dat ze zich na enige uren (?) weer herstellen  ,die Ls 150- ers dus.Ik hen al meerdere keren een uitgang met een kruis aan gegeven dat die defekt is, om dan  later te ontdekken, dat hij toch nog goed is.
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Vraag over Lenz LS 150
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2009, 23:40:38 »
Peter, die trafo kan in ieder geval de stroom niet leveren. Je hebt minimaal een trafo van 50VA bij 16V nodig om die 3A te kunnen leveren. Je hebt nu 1,9A

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re:Vraag over Lenz LS 150
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2009, 00:12:16 »
Peter, het zou zo maar kunnen dat de decoder inderdaad overbelast raakt doordat er net iets meer dan de toegestane stroom gaat lopen. En dat hij het later wel doet, zou kunnen komen doordat de netspanning dan iets lager is. De oplossing is dan om met een iets lagere trafospanning te gaan werken, b.v. 14V in plaats van 16V.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re:Vraag over Lenz LS 150
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2009, 10:45:54 »
Goedemorgen,
 # Wim  Het blijft op het randje van de max stroom van de LS 150. Ik heb al bij  bijna alle oude wisselomzetters (Roco , met de aangegoten wisselomzetter behuizing ) relais gebruikt, dan gaat wissel altijd om, ook met die trafo.Als ik een wissel erop betrap ,dat hij teveel stoom verbruikt, zet ik er een relais tussen, een dingetje uit de dump van 1x om.
 Het vervelendende is dus, dat het eerst  maanden lang goed gaat.
 # Klaas,
 Ik zou gewoon de rijspannings uitgang kunnen gebruiken. Maarrrr, de relais die ik gebruik krijgen een gelijkgerichte spanning, die afgevlakt is met een elcootje. Als ik de wisselspanning lager maak b.v. 14 V , trekken de relaisjes niet meer aan.  :(
 Toch blijf ik het raar vinden dat die LS 150 uitgangen zich lijken te herstellen na enige tijd.

  Vr Gr Peter
 
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re:Vraag over Lenz LS 150
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2009, 11:05:04 »
Hallo Peter,

Dit is volgens mij al een oud verhaal.
Bij overbelasting schakelt de LS150 uit.
Na een onderbreking van de wisselspanning werkt de LS150 weer goed.
Ook ik heb hier een enkele keer last van en jij hebt mij toen de oplossing aangedragen.
Je schreef toen dat je een schakelaar in de 16 volt leiding zou plaatsen.
Lenz geeft verder aan dat de AC voeding niet zwaarder dan 45VA mag bedragen.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re:Vraag over Lenz LS 150
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2009, 11:19:58 »
  :-[ :-[
 Hoi Rob,
 Ik geloof meteen dat je gelijk hebt.  ;)
 Ik heb er gewoon niet aan gedacht, wss omdat de storing alleen bij een uitgang was. Die schakelaar  zit erin inmiddels maar ik heb hem  vergeten te gebruiken.  :-[
  Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen