Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07

Auteur Topic: Flatcable (IDE) bij analoog spoor?  (gelezen 3251 keer)

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
Flatcable (IDE) bij analoog spoor?
« Gepost op: 18 October 2009, 23:47:57 »
Hoi,

Na diverse zoekpogingen alhier zie ik mij toch genoodzaakt een nieuwe topic over flatcable te starten. Het overgrote deel van de zoekresultaten ging namelijk over digitaal, en ik rijd analoog. Als ik onverhoopt toch een al lang uitgekauwd onderwerp aanspreek bied ik daar meteen al mijn excuses voor aan.
Waar het om gaat: om al te veel spaghetti onder de tafel/module te voorkomen wil ik zoveel mogelijk flatcable (zoals in computers met IDE harde schijven gebruikt wordt) gaan gebruiken. Bovendien wil ik mijn spoor van twee zijden van de tafel kunnen bedienen. Daartoe wil ik een enkel bedieningspaneel maken, dat ik aan de ene kant van de tafel kan inpluggen, maar ook aan de andere kant als ik daar wil staan. Dat paneel wil ik met IDE-flatcable en -connectors gaan uitvoeren.
Mijn vraag: is het probleem dat bij digitaal optreedt (overspraak wordt het geloof ik genoemd) ook van toepassing op analoog?
Alvast bedankt voor jullie antwoord, zelfs als het een verwijzing is naar een topic dat ik heb gemist in mijn zoekpogingen  ;) .

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Flatcable (IDE) bij analoog spoor?
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2009, 00:01:11 »
Het hangt er maar helemaal vanaf of je ook gevoelige signalen moet transporteren door die kabels.
Zelf streef ik er naar om alle signalen die van A naar B overgedragen worden laagohmig te houden, dan heb je eigenlijk nooit last van overspraak.
Op mijn eigen spoorbaan en ook op onze analoge clubspoorbaan zitten alle voedingen en signalen in één draadbundel die op sommige trajecten wel 60 draden bevat. Geen enkel probleem.

Een paar foto's om te illustreren hoe dat er uit ziet:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1130.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1131.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1132.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1133.jpg
« Laatst bewerkt op: 19 October 2009, 00:08:12 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2009, 00:04:03 »
Volgens mij is IDE-flatcable gewoon te dun. Je zult tenminste een aantal aders moeten samenvoegen. Wat de analoge voeding van de baan betreft, zul je geen last hebben van overspraak. Maar ik weet niet of je nog andere signalen op die kabel wilt zetten.

Sander

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2009, 01:06:50 »
Hoi Klaas, Santerdam,

Bedankt voor jullie antwoord.
Ten eerste: wat ik zie op de foto's van Klaas is precies wat ik wil voorkomen  ;D . Toch bedankt voor de illustratie.
Verder hebben jullie het allebei over signalen. Kort antwoord: neen. Ik heb het alleen over voeding. Voeding voor sporen, en voeding voor wissels. Akkoord, dat laatste kan als een signaal gezien worden, maar is in feite ook niet meer dan een puls voeding op een van de kabeltjes zonder verdere informatie.
Later zal er misschien voeding voor verlichting bijkomen, maar dat is nog een grote maar, en kan wellicht opgelost worden door met pulsen te bedienen schakelaars met eigen voeding.
Maar Klaas stipt wel iets anders aan: weerstand (Ohm). Dat is dan weer wel een interessant gedeelte van mijn vraag: kan zo'n IDE kabel die voeding aan?
Bedankt.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2009, 01:53:18 »
De strikte vraag "Kan zo'n IDE kabel die voeding aan?" zou ik met Nee beantwoorden. Als trucje kun je meerdere draadjes met elkaar doorverbinden zodat het lijkt op een dikke draad. Maar vergelijk het eens met de foto's van Klaas. Hij gebruikt gewoon wat forsere draad. Reken er ook op dat de IDE-connectoren ook niet echt geschikt zijn voor hogere stromen en zeker niet gemaakt zijn om veelvuldig los-en-vast te maken. De contacten van de connectoren met de lintkabel kunnen niet veel hebben, de connector is gewoon 'door de kabel gedrukt' en heeft zichzelf door de isolatie 'gesneden'.

Je kunt, denk ik, beter kijken naar 25-polige RS-232 kabels en connectoren. Kijk eens naar dikke printerkabels. Dat is mechanisch gezien allemaal wat robuuster.

Sander

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2009, 02:00:02 »
Wellicht brengt dit je nog op een idee :

- De trafo en de aanslutingen maak je midden onder de tafel
- Maak een (vaste) lange kabel vanaf dat punt naar het bedieningspaneel
- Zonder ompluggen kun je het paneel aan beide kanten gebruiken omdat de kabel lang genoeg is

Sander

Tjibbeb

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2009, 09:19:43 »
Ik heb even op internet gezocht en kwam dit tegen:
http://nbds.manufacturer.globalsources.com/si/6008802172018/pdtl/Flat-cable/1008547052/Flat-Cable.htm

Per meter heb je dan een weerstand van 0,13 Ohm (heen en teruggaand levert dit een spanningsval per meter op van 0,26 Volt bij een stroom van 1 Ampere (forse trein)

Om dat het analoog is zal bij grote afstanden de trafo dus iets verder open moeten staan of moet je accepteren dat de trein iets langzamer zal rijden.

Connectoren hoeven in principe niet, je kunt ook steeds een ader uitpellen en dan apart aansluiten. Overigens worden met de snijtechniek, waar eerdere posters aan revereren, in de praktijk mooie resultaten gehaald. Kijk maar eens naar moderne (Mennekes en Phoenix) stekerverbindingen.
Groet Tjibbe
« Laatst bewerkt op: 19 October 2009, 10:04:50 door Tjibbeb »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2009, 09:23:15 »
Ten eerste: wat ik zie op de foto's van Klaas is precies wat ik wil voorkomen  ;D .
Wat wil je precies voorkomen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

wimteb

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2009, 18:10:48 »
Ik vind die kabels,en pluggen van klaas er heel goed uitzien.
Zo een betrouwbaar geheel zul met die HD kabels nooit bereiken.
Interne Computer bekabeling blijft poppenkamerspul,goed waar het voor gemaakt is ,maar nergens anders voor.
wim

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2009, 18:23:46 »
Nou, poppenkast spul...  ;D

Maargoed,
Voor dezelfde clubbaan die Klaas noemde hebben we die  bundels met 0,75mm draad gewoonweg aan SUB-D connectoren gehangen, per connector hangt er gewoon een bundel van 25x , 0,75 draad aan.

Waarmee zeggende wij hebben alle vertrouwen in in stevig draad, niet in platkabels want die zijn plat enzo ...  ;D  (y)
« Laatst bewerkt op: 19 October 2009, 18:28:22 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2009, 20:49:36 »
 ;)

@allen: bijzonder veel dank voor de bijdragen. De kabels die Tjibbe voordroeg, de RS-232 (moet ik opzoeken) en de lokatie van de kabel door Sander, dat heeft me allemaal erg verder geholpen.
@Klaas: het ziet er piekfijn uit, daar niet van, geen klachten daarover. Maar het blijft een kluwen spaghetti zo op het eerste gezicht. Bovendien, en dat is de belangrijkste reden, heb ik niet al te veel ruimte tussen bovenblad en bodemplank (mijn tafel gaat met katrollen naar het plafond na gebruik), dus dan ga ik toch liever voor plat. Niet IDE, maar zoiets als van Tjibbe bijvoorbeeld.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2009, 21:35:50 »
Maar het blijft een kluwen spaghetti zo op het eerste gezicht.
Da's nou niet vriendelijk. 8)
Die spaghetti heb ik juist willen vermijden. Wat je op de foto's ziet is het begin van een soort elektrische snelweg die onder alle modules doorloopt. Elke draad hopt op elke module langs een klem met een nummer er naast. Dat nummer is niet in de eerste plaats een klemnummer, maar een draadnummer. Op de volgende module lopen de draden langs zo'n zelfde klemmenstrook met precies dezelfde nummers er naast. De nummers corresponderen met de pennummers van de connectoren.

Dus als ik een verbinding van A naar B wil maken, of van A naar F, dan hoef ik op de ene module alleen maar aan te pikken op een klem, en op hetzelfde nummer op een andere module haal ik dat signaal er weer uit.
De snelweg is dus eenmalig aangelegd,en daarna hoef ik nooit meer draden van de ene naar de andere module te trekken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2009, 22:12:23 »
Voor mij zien de bundels van Klaas er echt niet uit als spaghetti. Maar als het hele punt draait om de aanblik van 'n paar kabels kun je ook even bij Conrad kijken. Bijvoorbeeld naar een spiraalslang of een kabelslang. Bij beide voorbeelden kun je klikken op 'gerelateerde producten' voor nog veel meer voorbeelden.

Sander

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 October 2009, 22:11:49 »
Da's nou niet vriendelijk. 8)

...maar die zin ervoor toch weer wel?  ;)
Het gaat me niet om cosmetisch, zoals ik al zei komt er een onderplaat dus dan zie je de kabels toch niet. Het gaat me veel meer om plat vanwege de ruimte, en logisch. De derde van links blijft de derde van links bij een platte kabel. Daar heb ik dan geen A t/m F voor nodig.
En dat laatste had ik dan weer niet gezien bij Klaas, dus zo erg spaghetti blijkt het dan toch niet te zijn.  :)
Mijn excuses dus als ik misschien wat al te vierkant door de bocht ging in mijn vorige bericht. Dat was zeker niet mijn bedoeling.

Ik weet voorlopig even genoeg. Bedankt allemaal.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 21 October 2009, 15:20:45 »
Antoon, ik ben niet boos hoor. ;D

Ik heb het idee dat je iets te veel focust op zo dun mogelijk. Als het alleen maar om voedingen gaat kan je nooit zoveel draden nodig hebben. Dan is het bij 10 wel ongeveer klaar lijkt me. En een bundeltje draad van 1cm dik, daar heb je toch wel plaats voor? Om een beetje stevigheid aan je spoorbaan te geven zal er toch iets van een raamwerk onder moeten, en daarbinnen moet toch wel plaats zijn voor een bosje draad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel