Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:04:45
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: gebruik engelse wissel in hoofdspoor  (gelezen 7760 keer)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #15 Gepost op: 24 November 2006, 20:07:33 »
@Klaas

Delft is wel degelijk een intercity station maar alleen voor de intercity Den Haag – Eindhoven (– Venlo)

zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_Intercitystations


mvg,

Matthijs

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #16 Gepost op: 24 November 2006, 20:23:28 »
@Gerrit,

Ik ben nu wel benieuwd naar je baanplan. Mèt of zonder Engelsmannen...

En als je er mee klaar bent, maak je er dan net zulke mooie plaatjes van als Matthijs?

Hans van de Burgt

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #17 Gepost op: 24 November 2006, 20:55:24 »
Enne Bart: een kruiswissel is niet hetzelfde als een Engels wissel. Een kruiswissel is een combinatie van 4 gewone wissels en een kruising.
Klaas, je hebt helemaal gelijk. Had nog een beetje teveel Bundesbahn in het hoofd: daar is het kruiswissel een "Hosenträger" (lijken wel op bretels  :) ) en het engels wissel noemt men daar een "Kreuzungsweiche".
Groetjes, Bart

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2006, 21:00:21 »
@Gerrit,

Ik ben nu wel benieuwd naar je baanplan. Mèt of zonder Engelsmannen...

En als je er mee klaar bent, maak je er dan net zulke mooie plaatjes van als Matthijs?

Hans van de Burgt

Ehm, ik ben bang dat het een heel simpeltjes baanplan wordt. Maar als ik denk dat het voor mij goed is, zal ik hem scannen en laten zien.

Het moment dat ik zulke foto's van mijn baan kan laten zien, zal nog wel even op zich laten wachten....

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #19 Gepost op: 26 November 2006, 21:38:33 »
Meegebogen wissels zie je in Duitsland en Zwitserland vrij veel.
In Nederland zou ik geen voorbeeld kunnen noemen.

Amersfoort Goederenemplacement o.a. en op nog wel een paar plaatsen. Tegengebogen wissels komen wel vaker voor.


SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #20 Gepost op: 26 November 2006, 21:44:47 »
Engelse wissels slijten ook in model sneller dan gewone rechte wissels? Waar slijten ze dan: de tongen of het puntstuk?

Engelse wissels hebben meer bewegende delen. Totaal 8 tongen (wissel maar 2). Vaak in tegenstelling tot modelspoor zijn 2 wissels goedkoper dan 1 engelswissel. Kosten (materiaal), prijspijl 2003:
wissel 1:9: 34.000,-
engelswissel: 1:9: 85.000,-

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #21 Gepost op: 26 November 2006, 21:55:09 »
Bij de grootbedrijven probeert men ze zoveel mogelijk te vermijden,maar ook daar liggen er nog genoeg in het hoofdspoor.
 Gewoon gebruiken. :D

Nee dat is dus niet echt 100% waar. Kijk voor de grap naar emplacementen in 1930: zo recht als t maar zijn kan: en toch engelse wissels terwijl de ruimte onbeperkt is (ja na 10 km kom je pas weer een ander emplacement tegen). Ook in Ede Wageningen is in de jaren 70 (ff uit mn hoofd) aan de oostzijde ook gewoon een engels wissel aangebacht terwijl daar ook makkelijk 2 losse wissels kunnen liggen.

Een kleine kanttekening moet ik wel plaatsen: bij te kleine verticale boogstralen op een plaats kan natuurlijk wel worden gekozen om engelse wissels neer te leggen. Dit is soms niet echt te zien, terwijl er in het horizontale ontwerp wel voldoende ruimte kan zijn.

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #22 Gepost op: 08 December 2006, 16:54:48 »
Amersfoort Goederenemplacement o.a. en op nog wel een paar plaatsen. Tegengebogen wissels komen wel vaker voor.

Er is laatst op Prorail gebied een meegebogen gevalletje neergelegd: 2399B bij Kijfhoek aansl. Noord.

RR kent er ook min. 1 (bij het oude Nootdorp aansl.).