Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 15:25:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:23:12
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 15:21:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:17:14
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 15:10:44
Bf Kibronn door Erik_omBC
Vandaag om 15:09:13
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:39:00
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 14:24:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 14:20:07
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door Eelco Storm
Vandaag om 14:07:07
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
  

Auteur Topic: gebruik engelse wissel in hoofdspoor  (gelezen 8030 keer)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #15 Gepost op: 24 November 2006, 20:07:33 »
@Klaas

Delft is wel degelijk een intercity station maar alleen voor de intercity Den Haag – Eindhoven (– Venlo)

zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_Intercitystations


mvg,

Matthijs

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6599
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #16 Gepost op: 24 November 2006, 20:23:28 »
@Gerrit,

Ik ben nu wel benieuwd naar je baanplan. Mèt of zonder Engelsmannen...

En als je er mee klaar bent, maak je er dan net zulke mooie plaatjes van als Matthijs?

Hans van de Burgt

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #17 Gepost op: 24 November 2006, 20:55:24 »
Enne Bart: een kruiswissel is niet hetzelfde als een Engels wissel. Een kruiswissel is een combinatie van 4 gewone wissels en een kruising.
Klaas, je hebt helemaal gelijk. Had nog een beetje teveel Bundesbahn in het hoofd: daar is het kruiswissel een "Hosenträger" (lijken wel op bretels  :) ) en het engels wissel noemt men daar een "Kreuzungsweiche".
Groetjes, Bart

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2006, 21:00:21 »
@Gerrit,

Ik ben nu wel benieuwd naar je baanplan. Mèt of zonder Engelsmannen...

En als je er mee klaar bent, maak je er dan net zulke mooie plaatjes van als Matthijs?

Hans van de Burgt

Ehm, ik ben bang dat het een heel simpeltjes baanplan wordt. Maar als ik denk dat het voor mij goed is, zal ik hem scannen en laten zien.

Het moment dat ik zulke foto's van mijn baan kan laten zien, zal nog wel even op zich laten wachten....

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #19 Gepost op: 26 November 2006, 21:38:33 »
Meegebogen wissels zie je in Duitsland en Zwitserland vrij veel.
In Nederland zou ik geen voorbeeld kunnen noemen.

Amersfoort Goederenemplacement o.a. en op nog wel een paar plaatsen. Tegengebogen wissels komen wel vaker voor.


SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #20 Gepost op: 26 November 2006, 21:44:47 »
Engelse wissels slijten ook in model sneller dan gewone rechte wissels? Waar slijten ze dan: de tongen of het puntstuk?

Engelse wissels hebben meer bewegende delen. Totaal 8 tongen (wissel maar 2). Vaak in tegenstelling tot modelspoor zijn 2 wissels goedkoper dan 1 engelswissel. Kosten (materiaal), prijspijl 2003:
wissel 1:9: 34.000,-
engelswissel: 1:9: 85.000,-

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #21 Gepost op: 26 November 2006, 21:55:09 »
Bij de grootbedrijven probeert men ze zoveel mogelijk te vermijden,maar ook daar liggen er nog genoeg in het hoofdspoor.
 Gewoon gebruiken. :D

Nee dat is dus niet echt 100% waar. Kijk voor de grap naar emplacementen in 1930: zo recht als t maar zijn kan: en toch engelse wissels terwijl de ruimte onbeperkt is (ja na 10 km kom je pas weer een ander emplacement tegen). Ook in Ede Wageningen is in de jaren 70 (ff uit mn hoofd) aan de oostzijde ook gewoon een engels wissel aangebacht terwijl daar ook makkelijk 2 losse wissels kunnen liggen.

Een kleine kanttekening moet ik wel plaatsen: bij te kleine verticale boogstralen op een plaats kan natuurlijk wel worden gekozen om engelse wissels neer te leggen. Dit is soms niet echt te zien, terwijl er in het horizontale ontwerp wel voldoende ruimte kan zijn.

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: gebruik engelse wissel in hoofdspoor
« Reactie #22 Gepost op: 08 December 2006, 16:54:48 »
Amersfoort Goederenemplacement o.a. en op nog wel een paar plaatsen. Tegengebogen wissels komen wel vaker voor.

Er is laatst op Prorail gebied een meegebogen gevalletje neergelegd: 2399B bij Kijfhoek aansl. Noord.

RR kent er ook min. 1 (bij het oude Nootdorp aansl.).