Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 318197 keer)

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #120 Gepost op: 11 mei 2011, 20:20:23 »
Wie weet wanneer dit spoor is opgebroken? Klopt het dat dit gedaan is om meer ruimte te creëren op het perron? Ik zie namelijk ook dat de trappenpartij richting uitgang stadszijde in de tijd veranderd is?
Spoor 10 is inderdaad verdwenen bij de verbreding van het derde perron. Volgens mij is dat ergens halverwege de jaren '90 gebeurd. T.a.v. de trap kan ik je niet helpen, maar die naar het derde perron oogde nieuwer dan die naar de andere twee perrons, dus het zou zomaar kunnen.

Het dienstgebouw op het tweede perron kan overigens elk moment verdwijnen, vandaag (12 mei) zijn er hekken rondom geplaatst.

Groet, Julius
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2011, 15:51:04 door Julius »

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #121 Gepost op: 12 mei 2011, 22:18:00 »
Hallo Arnhem-liefhebbers,
Ik heb nog steeds een paar foto's in het archief zitten. Er is enige discussie over de trap op het derde perron. Het lijkt me toch dat die op de foto van Niels niet anders is dan die van mij uit 1994 of vergis ik me? Het perron verloopt inderdaad anders en het spoor 10 is duidelijk weg dat kan zelfs ik niet ontkennen. Hier nog een laatste fotootje van de trap op 12 feb 1994:

Kun je zien dat er nog een poortje voor de trap stond. De foto was genomen om een beeld te krijgen van de opbouw van de liftkokers op de perronoverkapping.


12 feb 1994
Mag ik dan nog een fotootje doen van de liftkoker? Deze is van het zuidelijke perron. Ik ontwikkelde deze foto's zelf en als ik deze wat te zachte afdruk zie dan ruik ik weer de fixeer.


12 feb 1994
Hier de liftkoker op het middelste perron. Ok, als je er één hebt gezien dan heb je ze allemaal gezien. Iets verder naar rechts de wachtkamer, hier heb ik helaas verder geen details van. Ook zijn de nummers van de dwergseinen helaas onleesbaar.

Tot zover deze keer, met excuus voor de onderbreking. Filosoferen jullie nog even verder over spoor 10.

Groeten Henk

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #122 Gepost op: 12 mei 2011, 22:56:50 »
De trap op het derde perron is al die tijd hetzelfde gebleven. Dat geld overigens voor alle trappen. Ik loop deze trappen al tientallen jaren op en af. BTW het zijn erg ongelukkig gemaakte trappen. De treden zijn te hoog en te diep. Trappen staan al jaren bekend als kuitenbrekers, je bent gebroken als je boven bent.

@ Henk, prachtige foto's weer.

Willem

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #123 Gepost op: 13 mei 2011, 08:46:39 »
Ik heb nog steeds een paar foto's in het archief zitten. Er is enige discussie over de trap op het derde perron. Het lijkt me toch dat die op de foto van Niels niet anders is dan die van mij uit 1994 of vergis ik me?
Nee, maar het ging Niels ook om de trap stadszijde en die lijkt me wel aangepast. Op het laatst zag deze er tenminste heel anders uit dan die van de andere twee perrons. Ook de overkapping van het 3e perron was anders.

12 feb 1994
Hier de liftkoker op het middelste perron. Ok, als je er één hebt gezien dan heb je ze allemaal gezien. Iets verder naar rechts de wachtkamer, hier heb ik helaas verder geen details van. Ook zijn de nummers van de dwergseinen helaas onleesbaar.
Die kokers kan ik mij helemaal niet meer herinneren. Waar waren die voor?

Julius

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #124 Gepost op: 13 mei 2011, 10:25:48 »
Hallo allemaal,


Inderdaad Julius, het ging me niet om de trappen bij de Sonsbeek uitgang, maar aan de stadszijde. Ik ben in ieder geval geholpen wat betreft spoor 10. Dit is in een relatief laat stadium verwijderd waardoor ik ga proberen het in te passen in mijn plan. In mijn herinnering stonden op dit spoor vaak losse locs.

Die kokers zijn liftschachten zo begreep ik een pagina of wat geleden. Blijkbaar zit daar een tunnel die gebruikt werd door de wagon-lits en voor andere goederen.

@Henk: mooie foto;s weer  (y)

Ik ga van het weekend eens weer wat tijd proberen te vinden om verder te gaan en hoop binnenkort weer een update te kunnen geven. Mijn hernia wordt gelukkig een stuk minder, dus ben weer wat mobieler aan het worden!

Groet,

Niels

Grtz,

Niels

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #125 Gepost op: 13 mei 2011, 13:53:40 »
Niels, de liftkokers op alle perrons waren van de goederenliften en die kwamen uit in een brede gang ondergronds die was verbonden met het sorteercentrum van de PTT. Vanuit hier werden dus de posttrekkers geladen. Eveneens overige goederen. Zo kan ik me herrinneren dat op de eerste trein naar milaan minimaal 1 keer in de week kuikens werden geladen in de pakwagen.
Thans is het sorteercentrum verbouwd en het bureau geworden van de Spoorwegpolitie.  Vanuit het tweede perron is de gang daar naartoe te bereiken via een trap. Van de trap maakt ook het NS personeel gebruik om naar hun kantoor/verblijf te gaan. Wel zie ik nu dat ook op het eerste perron weer de oude liftschacht open is gemaakt, Misschien dat er daar weer een lift komt(of ook een trap).
Het sorteercentrum is nu het EKP in de wijk het broek. (gelegen aan Arnhem Goederen)
Willem

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #126 Gepost op: 13 mei 2011, 16:58:20 »
Wel zie ik nu dat ook op het eerste perron weer de oude liftschacht open is gemaakt, Misschien dat er daar weer een lift komt(of ook een trap).
Het gat op het eerste perron is inmiddels weer dichtgelegd.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #127 Gepost op: 13 mei 2011, 17:47:13 »
Ze hebben zich bedacht, toch maar niet... Zo gaat het op mijn baan ook. ;D

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #128 Gepost op: 13 mei 2011, 21:43:39 »
Niels,
Als ik nog even over spoor 10 mag beginnen, kijk nog eens op de eerste bladzij van dit draadje. Een paar leuke foto's van Gerard uit 1977 en 1979. Als het perron daar gewijzigd is hoe zou dan nu de wissel erbij liggen die de sporen 8 en 9 verbindt? Ook die losse loks staan erop. Ik vind die mat '46 trouwens ook erg leuk.

Als ik de kans krijg doe ik van het weekend nog wat foto's van de oostkant van de perrons. Succes met bouwen en doe voorzichtig aan.

Groeten Henk

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #129 Gepost op: 15 mei 2011, 20:55:48 »
Hallo Arnhem Liefhebbers,
Naar aanleiding van de trappen aan de kant van de hoofdingang heb ik nog 2 plaatjes gevonden, allebei van de trap op het zuidelijke perron:

december 1990


4 januari 1991
Helaas van de andere trappen geen afbeeldingen. Er staat me bij dat de trap op het derde perron een stuk smaller was met een bocht naar rechts erin. Misschien kan Willem zich dat beter herinneren. Ik neem aan dat deze trappen nu allemaal verdwenen zijn.

Nog even wat plaatjes van de oostelijke uitlopers van het station:

4 januari 1991
Laatste eindje van het zuidelijke perron. Op het kopspoortje (iets links van het midden) stond altijd een gele 1300.


4 jan 1991
Dezelfde positie als boven maar dan het beeld via het achterhoofd. Geen idee wat dat voor witte container is.


november 1990
Laatste eindje van het middelste perron. De plan-U lijkt me verdwaald, de treinen naar Winterswijk vertrokken dacht ik altijd vanaf spoor 3.


december 1990
Nog een blik vanaf het zuidelijke perron op de andere perrons. En alweer zo'n witte container. Op de achtergrond sloopwerkzaamheden aan toch wel karakteristieke gebouwen. Jammer he.

De foto's zijn nu bijna op. De volgende keer nog wat nabranders.
Groeten Henk

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #130 Gepost op: 15 mei 2011, 20:57:58 »
Die witte containers, daar zaten volgens mij de liften in.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #131 Gepost op: 17 mei 2011, 19:31:38 »
Ik neem aan dat deze trappen nu allemaal verdwenen zijn.
Dat klopt...
Die witte containers, daar zaten volgens mij de liften in.
...en dit ook. :-)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #132 Gepost op: 17 mei 2011, 20:25:36 »
Hey Arhemvolgers!

Met de foto's van Henk wordt het langzamerhand een eitje om het na te bouwen!  (y)

Zelf ben ik ook weer eens in actie gekomen. Alhoewel de update niet erg groot is, wilde ik jullie dit niet onthouden. Zelf ben ik erg blij dat ik nu eindelijk met 'mijn' station begonnen ben.

We zijn boven vanuit het schaduwstation, de eerste wisselstraat lig op zijn plek. Nog wel los, want ik ga de blauwe ondervloer eerst schilderen:



Het is de bedoeling dat de baan net achter de wissels naar het schaduwstation verdwijnt. Er verdwijnen dan vier sporen die na het muizengaatje snel teruggaan naar twee sporen. Ik wil de brug van  de brugstraat als scheiding gaan maken, zodat het allemaal niet zo opvalt.

Hier ben ik van het weekend mee begonnen, de muur van Arnhem:


Op het meest linkerdeel komt zometeen het zwarte vlak met de witte letters "ARNHEM" te staan. Natuurlijk wordt de muur nog geschilderd. De muur is verkozen om mijn eerste airbrushkunsten op te gaan vertonen! En als het lukt maak ik de grafiti ook nog na  ;D

Voor de knik komt het dienstgebouw, zoals hier te zien:




Nog verder naar links komt dan uitgang Sonsbeek.

Komende weken probeer ik de ondervloer te leggen, de perronnen uit te tekenen en de muur op zijn definitieve plek te leggen. Ik heb besloten van achter naar voren te gaan werken omdat ik aan de voorzijde nog wat ruimte over heb, mocht ik die nodig hebben.

Spoor 10 gaat er komen, het perron wordt smal uitgevoerd, dus met de oude trap.

Tegelijk ben ik zo nu en dan nog met het stationsgebouw bezig, dit schiet helaas nog niet zo op.

Tot zover!

Groet,
Niels



 


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #133 Gepost op: 19 mei 2011, 23:02:34 »
Lekker bezig, Niels. Begint wat te worden zo.

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #134 Gepost op: 23 mei 2011, 21:01:26 »
Hallo Niels,
Ik zie dat je weer moed hebt gevat voor een vervolg. Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden.

Hier volgen mijn laatste foto's.

12 feb 1994

12 feb 1994
Allebij een beetje saaie foto's. De ware liefhebber ontdekt natuurlijk wel nummers van seinen en wissels en details aan de wachtkamer van het zuidelijke perron en de overkapping (die golfplaten hebben me nooit erg tot modelbouw geinspireerd). De DE-2 piept net links om de hoek.


november 1990
Zeg niet dat er geen Hondekoppen in Arnhem kwamen. In mijn tijd werd de dienst op de IJssellijn met mat '54 gereden vanaf spoor 3 naar Zwolle en vanaf spoor 4 naar Vlissingen. Op spoor 6 en 7 kwamen ze voor Amsterdam - Nijmegen. Soms zag het zwart van de Hondekoppen. Okay: Groen en geel toen er ook nog mat '46 aan vast zat. Die meneer rechts is mijn goede vriend Ton (ook een beetje treinengek).


Het laatste plaatje is niet van mijzelf. Een oude ansicht die ik nog had, met excuus voor de copyrights. Wel een mooie vind ik zelf. Ik kan hem niet dateren, maar de periode dat de NBM met gele bussen reed is vast maar heel kort geweest. Wie doet een gooi?

Jongens, dat waren ze, met dank voor jullie waardering. Niettemin nog genoeg witte vlekken overgelaten, helaas.
Volgens mij heeft Niels toch een schat aan informatie van iedereen die hier op dit draadje zijn Arnhem-ding heeft gedaan (en nog doet?)
Niels, succes met de bouw en hou ons op de hoogte.

Groeten Henk

p.s. doen we nog wat met trolleybussen of mag dat niet op dit forum? Moet je m'n stapel foto's eens zien .....