Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 318935 keer)

Roelof

  • Gast
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2009, 17:10:26 »
@ Alex, maak er maar eind 2011 van, volgens de laatste plannen.

@ Niels, kun je hier wat mee?

[Edit]Uit de Railhobby

Grt, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2010, 09:32:01 door Bob Rodenburg »

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #16 Gepost op: 19 oktober 2009, 10:03:10 »
Het lijkt wel of je niet meer meetelt als je geen lelijk hoog gebouw naast je station zet (...) Nou, Arnhem telt mee, want ze hebben zo'n foeilelijk nietszeggend kantoor.
Mooi is het inderdaad niet, maar het is wel een vrij logische actie om mensen uit de auto te krijgen. Als je kantoren [=werkgelegenheid die wel personen-, maar geen vrachtverkeer aantrekt] bovenop een station bouwt, zullen de werknemers logischerwijs sneller met de trein naar hun werk gaan dan als het ergens afgelegen op een industrieterrein zit. Dat het in geval van Arnhem niet erg helpt als je vervolgens zo lang een bouwput met lange omlooproutes hebt, is een ander verhaal.
Volgens mij waren ze de laatste keer toen ik in Arnhem was ook al met die parkeergarage bezig....
Dat is niet helemaal waar, de parkeergarage op zich is al enkele jaren klaar. Waar vroeger het oude stadsbusstation zat, kijk je echter inderdaad al jaren tegen een soort van golvende oceaan aan. (Bijna) alle bussen stoppen nu in het lelijke betonnen 'hok', maar volgens mij is het nog altijd de bedoeling dat de stadsbussen ooit weer naar hun oude plaats teruggaan.
Mijn doel was om de gebouwen die vroeger achter het derde perron stonden te fotograferen, maar die bleken ook al gesloopt te zijn. Gelukkig was de loopbrug er nog wel met de ingang Sonsbeekzijde, maar vraag me af hoe lang het duurt voordat dit instort van ellende. Zonde!
De Amsterdamseweg is met het oog op het vierde perron, dat er nu dan toch echt moet gaan komen, al jaren geleden wat opgeschoven. De Sonsbeek-uitgang moet er zoals al geschreven ook aan geloven, maar blijft bewaard. Aangezien de loopbrug vanwege het vierde perron verlengd zou moeten worden, neem ik aan dat die ook volledig vernieuwd wordt.
Als Arnhemmer en werkzaam in de stationsomgeving kan ik bevestigen dat die bouwsels thv de trap naar sonsbeekzijde inderdaad goederenliften waren. Deze waren onderdeel van een ondergrondse gang (...)
Aldaar is nog steeds “iets” onder de grond, want op het tweede perron is daar nog steeds een (personeels)ingang.
Ik denk dat het postkantoor wat ambitieus wordt, zat toch aan de stadszijde niet?
(...)
Ik zal één perron moeten schrappen en zal alleen het Stationsplein nog meenemen.
Het postgebouw stond zo ongeveer bovenop het spoor en zat dus dichter bij het station cq. de sporen dan het stationsplein of hotel Haarhuis. Naast de VL-post inderdaad en met twee korte kopspoortjes voor de deur. Een spoortje ligt er volgens mij nog altijd, al is dat niet meer bereikbaar.

Succes met zoeken en puzzelen. :-)

Julius

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #17 Gepost op: 19 oktober 2009, 11:17:24 »
@julius Dat iets onder de grond is nog steeds dezelfde tunnel. Echter de NS kantoren zitten nu in het het rijksgebouw (pand naast La Ligne op het stationsplein-west t.o. ingang P-garage) De kantine/verblijf treinpersoneel en enkele kantoren is nog bereikbaar vanuit deze tunnel. Ook het bureau van de spoorwegpolitie en Mareschaussee  (voormalig sorteercentrum) zit aan het eind van deze tunnel. Het stukje postkantoor wat op het stationsplein-west zit heeft ook nog een ingang in de tunnel. Vandaar dat veel mensen gebruik van de tunnel maken op het tweede perron. De opgangen naar de andere perrons zijn verdwenen.
Het postgebouw stond inderdaad op 1 meter van het spoor verwijderd. De twee spoortje waren tractiesporen, die ook regelmatig werden gebruikt voor (her) instructie's als er "nieuw materieel" kwam.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2009, 11:23:25 »
Hmmm.. 1 meter... Ik word van binnen al weer te ambitieus vrees ik...  ;D

Bedankt voor de info!

Groet,
Niels

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2009, 14:48:37 »
@ Alex, maak er maar eind 2011 van, volgens de laatste plannen.

@ Niels, kun je hier wat mee?


Grt, Ronald.

Ronald,

leuke oplossing op zo'n klein oppervlak. Alle wezenlijke kenmerken van Arnhem heb je in je plan verwerkt. Complimenten. Ik zou alleen de paradebaan aan de voorkant overdekken met het stationsplein.

Groeten
Ted

die in de jaren 70 en 80'tig  in Zevenaar heeft gewoond en in Arnhem werkte.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #20 Gepost op: 19 oktober 2009, 17:25:23 »
@Alex,

Het is inderdaad een leuk plan en ik zie er zeker dingen in die ik kan gebruiken. Ik moet mijn baanplan nog eens goed gaan bekijken. Ik wil niet te veel rails neerleggen want vind de scenery erg leuk...

En ik moet nog een postkantoor kwijt  ;D.

Groet,
Niels

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #21 Gepost op: 19 oktober 2009, 21:18:32 »

leuk,

Nog iemand die met Arnhem bezig is/gaat! (y). Ik ben ook bezig met een stukje Arnhem, zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15545.0.html. Er is al een aardige tijd geen update meer, ik ben sinds begin dit jaar bezig met een eigen huis en a.s zaterdag is de verhuizing, dus daarna zullen de updates weer langzaam op gang gaan komen.

Sander ;D
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2009, 19:27:07 »
Hoi Sander,

Ik heb je draadje gezien. Echt heel mooi wat je gemaakt hebt!  (y)

Ik ga qua tijd iets later zitten, maar er zitten ongetwijfeld overeenkomsten zo meteen.
Morgen naar Eurospoor proberen materiaal en foto's op te snorren!

Groet,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #23 Gepost op: 20 november 2009, 15:03:46 »
Hallo daar!

Tijdje niks meer gepost, even een update.
Waar ben ik mee bezig:

Wel, ik heb me eens op het oude stationsgebouw van Schelling geworpen. Was toch redelijk beeldbepalend daar. Het is overigens een behoorlijk bewerkelijk ding met al die motieven, ben aan het uitvogelen hoe ik dat het best kan doen... Voor de bogen heb ik een PVC pijp gekocht, eens kijken of dat zich een beetje eenvoudig laat verwerken.

Bij bestudering van de vele foto's zie ik dat er toch wel wat veranderd is in de loop van de tijd. Zo is de entree bij de streekbuszijde geamputeerd en zijn ook de betonnen bogen aan de stadsbuszijde ingekort. Tevens is het beton in een later stadium in een roodachtig kleurtje geverfd.

Wat me ook opviel is de mooie Agfa reclame bovenop het wachthuis bij de stadszijde. Volgens mij is dat ergens begin jaren '70 gesneuveld, jammer. Maar ja: dit is modelwerkelijkkheid, ik zie het nog wel geplaatst worden in mijn omgeving. Het zelfde geldt overigens voor de tekst Nederlansche Spoorwegen op het dak van het stationsgebouw. Heeft iemand enig idee wanneer dit is verdwenen?

Naast het station ben ik ook bezig met een Volvo BM10 te maken met het Faller Car System erin op basis van een Mastica setje dat ik nog had. Nog het mooie GVA blauw van voor de Breng ellende... Enfin, de Volvo Trolleys zijn hiervan het laatste relict in Arnhem, maar dat duurt helaas niet lang meer, ze staan op de nominatie afgevoerd te worden..  Hier overigens meteen de reden waarom een Volvo BM10: de dieseluitvoering lijkt enorm veel op de trolleyuitvoering. Als ik zometeen een stap verder ben, twee stangen op het dak en klaar.

Als er overigens nog iemand is die nog van die Mastica setjes heeft, ik ben erg geïnteresseerd! Liefst met achteruitstap natuurlijk, maar gezien de schaarste ben ik met alles blij. Ook de standaard streekbus is erg welkom!

Een standaard streekbus heb ik reeds afgebouwd, nog lekker in de GSM kleuren. Probeerde een foto te uploaden, maar lukt ff niet.

En tot slot, het meeste werk tot nu toe: opgeruimd. De hele zolder is weer begaanbaar, schoon en overzichtelijk. Wauw. Dat werkt toch een stuk fijner!

Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen!

Groet,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #24 Gepost op: 22 november 2009, 09:58:12 »
Zoals beloofd:




Zodra de blauwe GVA versie klaar is, zal ik hem plaatsen.

Groet,

Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #25 Gepost op: 19 maart 2010, 16:14:05 »
Oef, ik waarschuwde dat ik een langzame bouwer ben, maar zie nu dat ik in november de laatste post heb gedaan... tijd voor een update(je).

Als 'echte' modelbouwer ben ik natuurlijk met alles tegelijk bezig en wisselen ideeën continu. Mede dankzij een hoop enthousiaste medehoby-isten (hoe scrhijf je dit  ???) ben ik inmiddels in het bezit van behoorlijk wat foto's. Dank daarvoor!

Waar ben ik mee bezig geweest:
- allereerst heb ik behoorlijk wat tijd gestoken in het schaduwstation. Da's nu bijna klaar en voor de helft ook al netjes aangesloten op koploper. Het werkt nog ook...



Hmmm, geen geweldige foto. Toch maar eens de plank er vanaf halen... Ook de verbinding naar boven is bijna gereed, alleen de rails nog monteren op een deel, maar de constructie staat (en da's voor mij echt een hele prestatie  ;D)



- Da's dus de meteen de tweede tijdvreter: koploper. Wat een fantastisch programma is dat, maar wel heel veel mogelijkheden en instellingen...

- Goed, de plank waar je op de eerste foto tegenaan kijkt is de locatie waar zometeen emplacement Arnhem moet gaan komen. ik heb daar nu eindelijk een railplan dat me aanstaat, voldoende lengte voor opstel biedt en nog (een beetje) lijkt op het sporenplan van Arnhem!



- Nadat ik voldoende fotomateriaal had ben ik begonnen met het stationsgebouw. Ai, had ik maar een ander station gekozen, wat een friemelstukjes zitten er in dat beton... Goed, aan de kant, dan voormalig hotel Bristol dan maar. Ik ben hier onlangs begonnen met de eerste gevel. Kei-simpel en leuk werk!



- tja en dan kom je op een beurs weer iets tegen van Brekina en begin ik te twijfelen of ik toch niet wat vroeger moet gaan zitten in de tijd. Ik zou deze serie waarvan ik volgens mij nog drie auto's mis, graag compleet krijgen.



Oh ja, waarom duurde het zo lang voor ik weer een update deed:


Dit vond mijn rug niet zo prettig, kon een paar maanden bijna mijn zolder niet op. Na een half uurtje bouwen had ik de rest van de avond nog na-pret...

Goed, tot zover weer even! Ik ga weer sneller van me laten horen!  (y)

greetz!
Niels
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2010, 21:54:47 door Niels B »

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #26 Gepost op: 19 maart 2010, 17:53:43 »
sterkte met je rug! :-*

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2010, 18:15:39 »
- tja en dan kom je op een beurs weer iets tegen van Brekina en begin ik te twijfelen of ik toch niet wat vroeger moet gaan zitten in de tijd. Ik zou deze serie waarvan ik volgens mij nog drie auto's mis, graag compleet krijgen.

Niels,

Ik kan je nog helpen aan een trekker-oplegger combinatie van de GTM

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2010, 21:50:51 »
@ Bart: Je hebt een PM!  (y)

@ Daniel: Thnx!

Groet,

Niels
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2010, 21:55:45 door Niels B »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #29 Gepost op: 04 oktober 2010, 21:40:41 »
Geïnspireerd door de feitelijke situatie te Arnhem besloten ook maar eens verder te gaan met mijn baan. Het is er een tijdje niet van gekomen doordat er verbouwd moest worden. Dat is achter de rug, dus kan ik weer mooi verder. Vorige week eerst de zolder maar eens helemaal opgeruimd nadat deze dienst heeft gedaan als opslagruimte. Helaas heeft een deel van de bedrading naar de IB het niet overleefd aangezien er een doos tegenaan is gekomen. Slordig.... :-X

Inmiddels weer wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gemaakt, deze hoop ik binnen niet al te lange tijd echt af te krijgen. In de herfstvakantie maar eens de bedrading repareren en de diverse gebouwen welke in ruwe vorm gereed zijn eens plaatsen om een beeld te krijgen hoe het staat en of het gaat lijken...

Ik houd jullie op de hoogte!

Groet,

Niels