Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Ronald Halma
Vandaag om 12:14:06
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:25
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Thom
Vandaag om 12:06:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 11:52:54
IiTrain akties op tijd aanmaken. door Hasenwald
Vandaag om 11:45:15
Project X...... door MathynK
Vandaag om 11:29:45
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:23:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Kleinspoor NS450 kitje door Pauldg
Vandaag om 10:25:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 09:37:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:23:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 08:47:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 07:50:22
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 00:24:17
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44
  

Auteur Topic: Een vreemde Vlaamse oplossing?  (gelezen 7629 keer)

Gert1

  • Gast
Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Gepost op: 12 October 2009, 10:45:10 »
Gisteren besloten we, nadat we Euromodelbouw in Genk hadden bezocht, om binnendoor terug te rijden naar Nederland.
Zo kwamen we in het plaatsje Zolder terecht. En we hadden geluk, want juist toen we de overweg bij de stopplaats Zolder naderden, ging de overweg dicht.

We werden getracteerd op modern Diesel-materiaal van de NMBS (treinstel 4172), maar wat ons zeer verbaasde was dat het treinstel niet volledig langs het perron paste. Het achterste deel van de trein bleef net op de overweg staan. En de overweg bleef gedurende het oponthoud op het station dan ook gesloten.
Pas na het vertrek van de trein ging de overweg weer open en mocht het autoverkeer zijn weg weer vervolgen.

Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien en komt bij mijn weten in NL niet voor. Is de situatie in Zolder uitzonderlijk, of wordt dit in België vaker zo 'opgelost'?
Om jullie een indruk te geven, hierbij twee foto's:




mvg,
Gert


eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2009, 10:47:14 »
raar volk, die belgen.. 8)



eric

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2009, 11:05:29 »
Het kan altijd erger  :(
Station Assen, trein uit Groningen komt op het perron aan en is waarschijnlijk zo lang dat de spoorbomen bij het arriveren al naar beneden gaan.
Resultaat, niks te zien,.
Trein staat zeker 250 meter van de overgang en je moet net zo lang wachten tot hij weer richting het westen vertrekt.
Groter
Witte lijntje is volgens Google-Earth 280 meter lang!

Gerrit F ( die daar regelmatig staat te balen  :( )
Gerrit F

Van de draad af....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26840
    • Pagina van klaas
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2009, 11:30:40 »
In België zie je heel veel stationnetjes waarvan het perron direct op de weg uitkomt. Dus de situatie als zodanig is niet vreemd. Maar zo'n stop met de kont nog op de overweg heb ik nog niet gezien.
Blijkbaar wist de machinist niet hoe lang zijn trein was. Als hij een paar meter was doorgereden was de overweg vrijgekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #4 Gepost op: 12 October 2009, 11:48:18 »
Het kan altijd erger  :(
Station Assen, trein uit Groningen komt op het perron aan en is waarschijnlijk zo lang dat de spoorbomen bij het arriveren al naar beneden gaan.
Resultaat, niks te zien,.
Trein staat zeker 250 meter van de overgang en je moet net zo lang wachten tot hij weer richting het westen vertrekt.
Dat heeft niks met de lengte van de trein te maken, dat heeft te maken me de in Nederland veel gebruikte stop-door schakeling van de seinen. Als een trein dichter bij een overweg moet stoppen als het punt waar normaal de overweg geactiveerd word staat er meestal voor de overweg een sein. Bij stoppende treinen staat dat sein op rood en word het contact waarmee normaal bij door rijdende treinen de overweg bedient word niet geactiveerd. Een trein stopt dan aan het perron( meestal staat het sein aan het einde van het perron) en direct als de trein stil staat word de overweg geactiveerd( hoe dit precies werkt weet ik niet). Dan gaat de overweg dicht en als die gesloten is komt het sein uit de stand stop en kan de trein vertrekken als iedereen is in en uitgestapt en de deuren weer gesloten zijn. Zo'n schakeling kan/werd door het rijdend personeel in sommige gevallen met een sleutel contact op het perron bedient maar ik ken geen stations waar dat nog gebruikt word. Op veel plekken gaat dat automatisch tegenwoordig.

Deze manier van seinen en overwegen bedienen zijn gunstig voor het treinverkeer omdat een trein snel weer verder kan. Het overige verkeer moet soms iets langer wachten dan bij een passerende trein maar veel korter als wanneer de stoppende trein de overweg op z'n normale punt zou activeren.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Gert1

  • Gast
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2009, 11:51:46 »
Ja, het zou natuurlijk kunnen dat dit helemaal niet gebruikelijk is in Vlaanderen en we toevallig getuige waren van een onhandige actie van de machinist.
Gelukkig hadden we de camera snel paraat.

Overigens was ik nog nooit in het Noordelijke deel van Belgisch Limburg geweest en vond ik het verbazingwekkend dat je zelfs aan het landschap kon zien waar Vlaanderen eindigde en Nederland begon. In Vlaanderen is het een rommeltje, met slecht onderhouden wegen en in Nederland valt onmiddellijk op dat alles veel meer geordend is.
Sorry beste Vlamingen, ik kan er niks aan doen...

mvg,
Gert

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 664
    • Foto Website
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2009, 11:54:43 »
Sorry beste Vlamingen, ik kan er niks aan doen...

Wie zegt dat 'the dutch way' beter is ::) ;D

Gr Joost
« Laatst bewerkt op: 12 October 2009, 12:03:15 door Joost Boudewijns »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2009, 11:57:35 »
Gert, wij begrijpen elkaar! (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert1

  • Gast
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #8 Gepost op: 12 October 2009, 12:00:43 »
Wie zegt dat 'the dutch way' beter is ::)

Ik.

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26840
    • Pagina van klaas
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2009, 12:03:29 »
......en vond ik het verbazingwekkend dat je zelfs aan het landschap kon zien waar Vlaanderen eindigde en Nederland begon.
Dat verschijnsel ken ik al jaren. Zelfs op een fietspad midden in een bos kun je aan de afwerking van de wegkant zien waar de grens ligt.
Tussen België en Frankrijk is dat verschil veel minder duidelijk. Daar ben ik zelfs eens teruggfietst, omdat ik de grens had gemist.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2009, 12:03:58 »
Ik woon hier toch liever dan in nederland :P

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Gert1

  • Gast
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2009, 12:11:24 »
Gelukkig maar, anders wordt het hier zo vol.  :P en  ;)

mvg,
Gert

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #12 Gepost op: 12 October 2009, 12:59:19 »
Een trein stopt dan aan het perron( meestal staat het sein aan het einde van het perron) en direct als de trein stil staat word de overweg geactiveerd( hoe dit precies werkt weet ik niet). Dan gaat de overweg dicht en als die gesloten is komt het sein uit de stand stop en kan de trein vertrekken als iedereen is in en uitgestapt en de deuren weer gesloten zijn. Zo'n schakeling kan/werd door het rijdend personeel in sommige gevallen met een sleutel contact op het perron bedient maar ik ken geen stations waar dat nog gebruikt word. Op veel plekken gaat dat automatisch tegenwoordig.

Hier op Purmerend Overwhere wordt nog steeds gesleuteld hoor ;)

In de VS hebben ze in mijn ogen zo mogelijk nog iets vreemders: ze hebben daar helemaal niet van de stop-door schakeling gehoord: menig trein dat aankomt op een station dat aan een overweg grenst  activeert de overweg gewoon, die dichtgaat, en na 15 seconden dichtgelegen te hebben weer opent zonder dat er ook maar 1 trein gepasseerd is: vertrekt de trein echt, dan gaat de overgang weer dicht...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22593
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #13 Gepost op: 12 October 2009, 13:28:21 »
Overigens was ik nog nooit in het Noordelijke deel van Belgisch Limburg geweest en vond ik het verbazingwekkend dat je zelfs aan het landschap kon zien waar Vlaanderen eindigde en Nederland begon. In Vlaanderen is het een rommeltje, met slecht onderhouden wegen en in Nederland valt onmiddellijk op dat alles veel meer geordend is.
Sorry beste Vlamingen, ik kan er niks aan doen...

mvg,
Gert

Nou ben ik vorige week op dezelfde weg geweest in het kader van mijn zoektocht naar K1 rijtuigen en mij viel toch ook wat anders op. In Nederland moesten we ons over een tweebaansweg wringen en we waren België nog niet in of we konden met gezwinde spoed verder over vier banen. De weg naar Olaerts is helemaal heerlijk. Dat is zo'n typisch Belgische vierbaansweg met lintbebouwing. Kun je lekker doorrijden en gewoon voor de deur van Olaerts modelspoorsupermarkt parkeren. Mooi is het niet en veilig ook niet erg, maar wel erg praktisch en ontspannen. Ordening is meer dan dat het er aangeharkt uitziet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #14 Gepost op: 12 October 2009, 13:46:21 »
Dat kan zijn Henk, maar zou jij dochterlief op straat laten spelen in zo'n dorp waar ze met 70 km/uur doorheen jakkeren?
Ordening is ook zorgen voor veiligheid en op dat gebied laat België heel veel steken vallen. Ik geloof dat het na Portugal de meeste verkeersdoden van West-Europa kent.

mvg,
Gert