Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door ruudns
Vandaag om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
  

Auteur Topic: Een vreemde Vlaamse oplossing?  (gelezen 7781 keer)

Gert1

  • Gast
Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Gepost op: 12 October 2009, 10:45:10 »
Gisteren besloten we, nadat we Euromodelbouw in Genk hadden bezocht, om binnendoor terug te rijden naar Nederland.
Zo kwamen we in het plaatsje Zolder terecht. En we hadden geluk, want juist toen we de overweg bij de stopplaats Zolder naderden, ging de overweg dicht.

We werden getracteerd op modern Diesel-materiaal van de NMBS (treinstel 4172), maar wat ons zeer verbaasde was dat het treinstel niet volledig langs het perron paste. Het achterste deel van de trein bleef net op de overweg staan. En de overweg bleef gedurende het oponthoud op het station dan ook gesloten.
Pas na het vertrek van de trein ging de overweg weer open en mocht het autoverkeer zijn weg weer vervolgen.

Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien en komt bij mijn weten in NL niet voor. Is de situatie in Zolder uitzonderlijk, of wordt dit in België vaker zo 'opgelost'?
Om jullie een indruk te geven, hierbij twee foto's:




mvg,
Gert


eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2009, 10:47:14 »
raar volk, die belgen.. 8)



eric

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2009, 11:05:29 »
Het kan altijd erger  :(
Station Assen, trein uit Groningen komt op het perron aan en is waarschijnlijk zo lang dat de spoorbomen bij het arriveren al naar beneden gaan.
Resultaat, niks te zien,.
Trein staat zeker 250 meter van de overgang en je moet net zo lang wachten tot hij weer richting het westen vertrekt.
Groter
Witte lijntje is volgens Google-Earth 280 meter lang!

Gerrit F ( die daar regelmatig staat te balen  :( )
Gerrit F

Van de draad af....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2009, 11:30:40 »
In België zie je heel veel stationnetjes waarvan het perron direct op de weg uitkomt. Dus de situatie als zodanig is niet vreemd. Maar zo'n stop met de kont nog op de overweg heb ik nog niet gezien.
Blijkbaar wist de machinist niet hoe lang zijn trein was. Als hij een paar meter was doorgereden was de overweg vrijgekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2992
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #4 Gepost op: 12 October 2009, 11:48:18 »
Het kan altijd erger  :(
Station Assen, trein uit Groningen komt op het perron aan en is waarschijnlijk zo lang dat de spoorbomen bij het arriveren al naar beneden gaan.
Resultaat, niks te zien,.
Trein staat zeker 250 meter van de overgang en je moet net zo lang wachten tot hij weer richting het westen vertrekt.
Dat heeft niks met de lengte van de trein te maken, dat heeft te maken me de in Nederland veel gebruikte stop-door schakeling van de seinen. Als een trein dichter bij een overweg moet stoppen als het punt waar normaal de overweg geactiveerd word staat er meestal voor de overweg een sein. Bij stoppende treinen staat dat sein op rood en word het contact waarmee normaal bij door rijdende treinen de overweg bedient word niet geactiveerd. Een trein stopt dan aan het perron( meestal staat het sein aan het einde van het perron) en direct als de trein stil staat word de overweg geactiveerd( hoe dit precies werkt weet ik niet). Dan gaat de overweg dicht en als die gesloten is komt het sein uit de stand stop en kan de trein vertrekken als iedereen is in en uitgestapt en de deuren weer gesloten zijn. Zo'n schakeling kan/werd door het rijdend personeel in sommige gevallen met een sleutel contact op het perron bedient maar ik ken geen stations waar dat nog gebruikt word. Op veel plekken gaat dat automatisch tegenwoordig.

Deze manier van seinen en overwegen bedienen zijn gunstig voor het treinverkeer omdat een trein snel weer verder kan. Het overige verkeer moet soms iets langer wachten dan bij een passerende trein maar veel korter als wanneer de stoppende trein de overweg op z'n normale punt zou activeren.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Gert1

  • Gast
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2009, 11:51:46 »
Ja, het zou natuurlijk kunnen dat dit helemaal niet gebruikelijk is in Vlaanderen en we toevallig getuige waren van een onhandige actie van de machinist.
Gelukkig hadden we de camera snel paraat.

Overigens was ik nog nooit in het Noordelijke deel van Belgisch Limburg geweest en vond ik het verbazingwekkend dat je zelfs aan het landschap kon zien waar Vlaanderen eindigde en Nederland begon. In Vlaanderen is het een rommeltje, met slecht onderhouden wegen en in Nederland valt onmiddellijk op dat alles veel meer geordend is.
Sorry beste Vlamingen, ik kan er niks aan doen...

mvg,
Gert

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2009, 11:54:43 »
Sorry beste Vlamingen, ik kan er niks aan doen...

Wie zegt dat 'the dutch way' beter is ::) ;D

Gr Joost
« Laatst bewerkt op: 12 October 2009, 12:03:15 door Joost Boudewijns »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2009, 11:57:35 »
Gert, wij begrijpen elkaar! (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert1

  • Gast
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #8 Gepost op: 12 October 2009, 12:00:43 »
Wie zegt dat 'the dutch way' beter is ::)

Ik.

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2009, 12:03:29 »
......en vond ik het verbazingwekkend dat je zelfs aan het landschap kon zien waar Vlaanderen eindigde en Nederland begon.
Dat verschijnsel ken ik al jaren. Zelfs op een fietspad midden in een bos kun je aan de afwerking van de wegkant zien waar de grens ligt.
Tussen België en Frankrijk is dat verschil veel minder duidelijk. Daar ben ik zelfs eens teruggfietst, omdat ik de grens had gemist.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nederbelg

  • Online Online
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2009, 12:03:58 »
Ik woon hier toch liever dan in nederland :P

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Gert1

  • Gast
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2009, 12:11:24 »
Gelukkig maar, anders wordt het hier zo vol.  :P en  ;)

mvg,
Gert

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3475
    • Mijn van-alles website
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #12 Gepost op: 12 October 2009, 12:59:19 »
Een trein stopt dan aan het perron( meestal staat het sein aan het einde van het perron) en direct als de trein stil staat word de overweg geactiveerd( hoe dit precies werkt weet ik niet). Dan gaat de overweg dicht en als die gesloten is komt het sein uit de stand stop en kan de trein vertrekken als iedereen is in en uitgestapt en de deuren weer gesloten zijn. Zo'n schakeling kan/werd door het rijdend personeel in sommige gevallen met een sleutel contact op het perron bedient maar ik ken geen stations waar dat nog gebruikt word. Op veel plekken gaat dat automatisch tegenwoordig.

Hier op Purmerend Overwhere wordt nog steeds gesleuteld hoor ;)

In de VS hebben ze in mijn ogen zo mogelijk nog iets vreemders: ze hebben daar helemaal niet van de stop-door schakeling gehoord: menig trein dat aankomt op een station dat aan een overweg grenst  activeert de overweg gewoon, die dichtgaat, en na 15 seconden dichtgelegen te hebben weer opent zonder dat er ook maar 1 trein gepasseerd is: vertrekt de trein echt, dan gaat de overgang weer dicht...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #13 Gepost op: 12 October 2009, 13:28:21 »
Overigens was ik nog nooit in het Noordelijke deel van Belgisch Limburg geweest en vond ik het verbazingwekkend dat je zelfs aan het landschap kon zien waar Vlaanderen eindigde en Nederland begon. In Vlaanderen is het een rommeltje, met slecht onderhouden wegen en in Nederland valt onmiddellijk op dat alles veel meer geordend is.
Sorry beste Vlamingen, ik kan er niks aan doen...

mvg,
Gert

Nou ben ik vorige week op dezelfde weg geweest in het kader van mijn zoektocht naar K1 rijtuigen en mij viel toch ook wat anders op. In Nederland moesten we ons over een tweebaansweg wringen en we waren België nog niet in of we konden met gezwinde spoed verder over vier banen. De weg naar Olaerts is helemaal heerlijk. Dat is zo'n typisch Belgische vierbaansweg met lintbebouwing. Kun je lekker doorrijden en gewoon voor de deur van Olaerts modelspoorsupermarkt parkeren. Mooi is het niet en veilig ook niet erg, maar wel erg praktisch en ontspannen. Ordening is meer dan dat het er aangeharkt uitziet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re:Een vreemde Vlaamse oplossing?
« Reactie #14 Gepost op: 12 October 2009, 13:46:21 »
Dat kan zijn Henk, maar zou jij dochterlief op straat laten spelen in zo'n dorp waar ze met 70 km/uur doorheen jakkeren?
Ordening is ook zorgen voor veiligheid en op dat gebied laat België heel veel steken vallen. Ik geloof dat het na Portugal de meeste verkeersdoden van West-Europa kent.

mvg,
Gert