Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:10:03
Mijn geweatherde modellen
door
Dave.......
Vandaag
om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Thom
Vandaag
om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
KNed
Vandaag
om 00:15:53
Aachenau West
door
ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan
door
Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem
door
BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0)
door
hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's
door
RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool
door
Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen
door
ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera
door
Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing (gelezen 12266 keer)
B.Doorduin
Offline
Berichten: 34
Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Gepost op:
06 October 2009, 00:04:32 »
Beste experts (want dat ben ik niet)
Na enige jaren van afwezigheid ben ik weer actief op deze site. Ik ben intussen redelijk gevorderd met de bouw van mijn baan. Ik heb een probleempje rondom de bediening van een electrische overweg. Deze wordt aangestuurd door de aankomende loc via een reedcontact. En dus ook na de overweg. Het gevolg is dan dat bij langere treincombinaties, de spoorbomen al omhoog gaan als de trein nog niet voorbij is en bij enkele locs blijven de spoorbomen onnodig lang naar beneden. Ik heb een zelfbouw FCSbaan liggen en deze wagens wil ik niet onnodig lang voor de spoorovergang laten staan... is niet zo realistisch.
Waar wil ik naar toe:
Als de laatste wagon voorbij de overweg is wil ik deze een lichtsluis laten activeren waardoor er spanning komt op een reedcontact(deze bedient het relais) een eindje verder zodat de spoorbomen omhoog gaan. Het relais wordt op een gegeven ogenblik geschakeld via het reedcontact, pas als er weer licht valt op de lichtsluis dient er weer een stroompje lopen via het relais naar de motor van de overgang met als gevolg dat de spoorbomen omhoog gaan.
Dus de lichtsluis moet de stroomkring onderbreken als de loc incl wagons er overheen rijden. Pas nadat de laatste wagon er overheen is moet de stroomkring hersteld worden.
Snap je het nog?
Praat ik nu onzin en is er een vele eenvoudigere oplossing..... of zit ik op de goede weg?
Als mijn verhaal zou werken, welke lichtsluis (te bestellen bij Conrad)is dan geschikt voor deze toepassing? Art.no?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties
Gr. Bas
Gelogd
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #1 Gepost op:
06 October 2009, 00:10:37 »
Misschien het magneetje onder laatste wagon monteren. Is dat geen betere oplossing?
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26645
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #2 Gepost op:
06 October 2009, 09:38:39 »
Bas,
vertel eens wat meer over de situatie. Wat voor systeem gebruik je? 2-rail, 3-rail, analoog, digitaal? Wellicht is er wat met stroomdetectie te doen.
Gaat het om enkelspoor of dubbelspoor? Vaste rijrichting, of kan het spoor in beide richtingen worden bereden?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
B.Doorduin
Offline
Berichten: 34
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #3 Gepost op:
06 October 2009, 10:10:33 »
Beste Wim en Klaas,
Ik realiseer me dat jullie wat meer info dienen te hebben om mij goed te kunnen informeren... sorry!
Een oude foto met de situatieschets:
[/url
Ik rij digitaal (TC) 2 rails systeem. Het baanvak wordt van beide kanten bereden, het is een enkelspoor (de 2 andere sporen zijn doodlopende industriespoortjes.
Een magneet onder de laatste wagon is een optie waar ik ook aan gedacht heb maar als de treincombinatie wisselt dan heb ik dat probleempje nog steeds niet opgelost..... het is idd een mogelijkheid!! Ik heb er dus voor gekozen om alle locs te voorzien van magneetjes. En omdat ik meer reedcontacten op de baan heb die via de magneetjes geactiveerd moeten worden, heb ik de magneetjes ook rijrichtingafhankelijk gemaakt. Dwz de magneetjes zijn linksonder de locs gemonteerd. De reedcontacten liggen zo dat ze alleen van 1 rijrichting geactiveerd kunnen worden.
Per rijrichting heb ik dus 1 reedcontact voor de overgang en 1 erna.
Ik hoop dat jullie nu meer info hebben om mij te helpen en dat het te begrijpen is zoals ik het uitgelegd heb.
Gr.
Bas
Gelogd
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26645
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #4 Gepost op:
06 October 2009, 11:10:17 »
Ik heb wel een idee om dit probleem te lijf te gaan. Maar ook dat vereist een ingreep aan het materieel. Je moet dan nl. zorgen dat de laatste wagen in de trein stroom afneemt.
In de sectie vanaf het reedcontact tot aan het midden van de overweg pas je dan stroomdetectie toe. Het reedcontact activeert de overweg. Als de laatste wagen de overweg verlaat zorgt het afvallen van de stroomdetector er voor dat de overweg weer wordt vrijgegeven.
Daar komt natuurlijk wel wat meer bij kijken. Zo heb je per rijrichting een bistabiel relais nodig dat de situatie vasthoudt. Dus het relais wordt door de magneet geset, en door het vrijkomen van de stroomdetectie weer gereset.
Er is nog een ding wat ik me afvraag. Als je de magneten richtinggevoelig hebt gemonteerd, hoe doe je dat dan als de loc achterstevoren voor de trein staat?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
B.Doorduin
Offline
Berichten: 34
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #5 Gepost op:
06 October 2009, 11:38:01 »
Klaas
Ok , ik ga jouw voorstel uitproberen. Vwb de loc achterstevoren: dit is idd een weloverwogen nadeel waar ik mee kan leven. Niet overal op de baan is dit een nadeel, er zijn maar enkele lokaties waar dit een probleem kan opleveren. Bij overweg heb ik ook een handmatige bediening gebouwd zodat ik tenalletijde de slagbomen en de bijbehorende stopmageten van de FCS kan bedienen.
Het oorspronkelijke idee wat ik had met een lichtsluis zal niet werken?
THX
Bas
Gelogd
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26645
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #6 Gepost op:
06 October 2009, 11:58:48 »
Bas,
met een lichtsluis gaat het ook werken. Maar ik heb hoegenaamd geen ervaring met lichtsluizen, dus daar ga ik even mijn vingers niet aan branden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
KroKo
Offline
Berichten: 424
Will It Be You?
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #7 Gepost op:
06 October 2009, 12:16:33 »
Je zou dan de lichtsluis schuin over de overweg moeten plaatsen of een kleine vertragiing, zo dat de ruimtes tussen loc's en wagens/rijtuigen niet voor verstoring zorgt.
Er zijn ir-ontvangers die zelf de bij behorende lichtdiode aansturen, zodat externe lichtbronnen de werking niet verstoren. Weet zo even geen type nummers. Zal dat nog even nakijken.
Erik
[Edit]
Type nummers
IR ontvanger IS 471 F-SH Conradnr: 185094-89
IR zender SFH 409 Conradnr: 154070-89
[/Edit]
«
Laatst bewerkt op: 06 October 2009, 12:29:03 door KroKo
»
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #8 Gepost op:
06 October 2009, 12:22:56 »
Toevallig net de ontvangsbevestigigng van Conrad binnen voor een eigen projectje
.
Gemoduleerde IR emitter 154070 icm IR detector 185094 zoals Erik bedoelt.
Wellicht ook te gebruiken voor deze toepassing. Suc6!
Greetz, Paul
«
Laatst bewerkt op: 06 October 2009, 12:25:37 door Paul VT 11.5
»
Gelogd
B.Doorduin
Offline
Berichten: 34
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #9 Gepost op:
06 October 2009, 13:36:28 »
Heren,
Bedankt voor de input, ik ga aan de slag en hoop nu dit probleempje op te kunnen lossen.
Gr.
Bas
Gelogd
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
B.Doorduin
Offline
Berichten: 34
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #10 Gepost op:
06 October 2009, 15:00:32 »
Paul, Erik en anderen
Ik heb nog een aanvullende vraag mbt het soort lichtsluis. Ik had al eens eerder gekeken voor een lichtsluis ed. Ik vond zojuist de aantekeningen. Toen kwam ik uit op een fotoweerstand zie conrad art,no 145483, 145475 of 183563. Zou ik deze ook kunnen gebruiken?
Gr.
Bas
«
Laatst bewerkt op: 06 October 2009, 15:09:02 door B.Doorduin
»
Gelogd
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
KroKo
Offline
Berichten: 424
Will It Be You?
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #11 Gepost op:
06 October 2009, 15:16:31 »
Het setje wat we vermeld hebben past bij elkaar en maakt gebruik van infrarood, je ziet er dus niets van. Die fotoweerstand werkt mogelijk met zichtbaar licht. Tevens is de ir-set ongevoelig voor externe lichtbron, vanwege de modulatie die wordt toegepast. Hij regaeert dus alleen op de frequentie die hij zelf toepast.
Groet,
Erik
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26645
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #12 Gepost op:
06 October 2009, 16:21:25 »
Met dat setje wat Erik en Paul noemen hebben we bij ons op de club geëxperimenteerd. Eigenlijk met hetzelfde doel, nl. vaststellen wanneer een trein helemaal voorbij is. (Strikt genomen was het Marijn die er mee bezig was, ik stond erbij, keek ernaar en maakte eigenwijze opmerkingen).
We werkten op basis van reflectie. Transmitter en detector lagen allebei midden in het spoor naar boven te kijken, en als er een trein bovenop stond reflecteerde die het licht van de transmitter naar de detector. Dat werkte goed, zelfs op de koppelingen, zodat we een onderbrekingsloze treindetectie hadden.
Toch hebben we uiteindelijk gekozen voor stroomdetectie omdat dat in ons geval makkelijker te realiseren was.
Zal vanavond Marijn op dit draadje attent maken. Wellicht heeft hij nog goede adviezen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
B.Doorduin
Offline
Berichten: 34
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #13 Gepost op:
15 November 2009, 14:55:16 »
Beste allemaal,
Nav wat tips van mn "Paul VT" heb ik een schakeling gemaakt met een lichtsluis. Maar zoals ik al eerder meldde: ik ben geen echte electrotechneut!
Aan jullie de vraag of deze schakeling werkt in de situatie zoals ik al eerder aangaf. Even voor de duidelijkheid: deze schakeling is alleen gericht op het inrijden van dit baanvak in één richting. In werkelijkheid zal dit traject in beide richtingen bereden worden. Ook staat niet vermeld in de tekening dat ik een knipperlichtinstallatie monteer incl stopplaatsen voor Faller Car System. Eerst ben ik benieuwd of de lichtsluis een relais kan aansturen zoals ik dit getekend heb.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en vooral tips.
Gr.
Bas
Gelogd
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
Rieks
Helemaal opnieuw begonnen
Offline
Berichten: 514
Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing
«
Reactie #14 Gepost op:
16 November 2009, 10:13:08 »
Misschien heb je wat aan deze
klik
Mvg Rieks
Gelogd
Listen very carefully, I shall say this only once.
Cetero censeo birrum bibendum esse
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Welke lichtsluis van Conrad is geschikt voor mijn toepassing