Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Grote ruimte, toch ontwerpproblemen  (gelezen 20062 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #15 Gepost op: 10 October 2009, 21:37:43 »
Dit lijkt me een hele aardige aanpak om de CV bereikbaar te houden en meteen royaal ruimte rond de baan te hebben. Goed idee !

Het is me niet duidelijk of je 2-rail of 3-rail gaat rijden, maar in het ontwerp zit op dit stuk baanplan al wel een keerlus. Niet erg, maar je moet er wel rekening mee houden.

Sander

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #16 Gepost op: 11 October 2009, 08:27:40 »
Het is de bedoeling om 2-rail te rijden  :)
Een keerlus was sowieso al gepland voor in het schaduwstation, alleen in dit deel van het plan had ik hem nog niet ontdekt (ook niet naar gezocht trouwens ;)).
Ik denk dat je linksboven bedoelt? Het ziet er wel uit als een keerlus, maar een trein kan er niet daadwerkelijk keren geloof ik. Ik zal even moeten checken hoe dat elektrisch zit  :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Lahntal

• Offline Offline
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
« Reactie #17 Gepost op: 11 October 2009, 10:57:45 »
Dat is een goed idee om de baan zo midden in de ruimte te plaatsen.

Je zou nog wat ruimte kunnen winnen door de baan tot links onder in de hoek door te laten lopen. Dan de lange zijde diagonaal van daaruit te laten beginnen.
Het hoofd gedeelte van je baan staat dan diagonaal in de ruimte.

succes met plannen,
Erwin.

m de deugd

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 11 October 2009, 11:08:21 »
Goeden morgen
Er worden best bruikbare dingen aangedragen.
Maar deze tekening ziet er ook goed uit.
Je kan dan overal goed bij
Even over de vraag van de klimspiraal
Dat kun je temee ook op mijn draad gaan bekijken
Daar wil ik graag laten zien hoe ik het ga doen
Dat lijkt mij leuk stap voor stap.
En de tafelmodules, das erg belangrijk.
Want daarmee valt of staat de rest,
Ik spreek uit ervaring.
Heb zelf mijn baan kunnen slopen!
Even een vraag; ga je h0 of n spoor bouwen?
Dit in verband met de ruimte voor de boogstraal van de bochten.
Ik zag net een verwijs staan naar je bouwgebied
Daar ga ik eens even kijken lijkt mij leuk.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2009, 11:12:29 door m de deugd »

m de deugd

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 11 October 2009, 11:24:08 »
Hallo.

Het wordt dus h0
Zo ik las.
Alleen op jou site staat een ander baanplan als hier.
Ik personlijk zou voor deze variant kiezen.
En voor de rest is het jou ding

Ik blijf dit ook volgen ,ben benieuwd

Groeten van Martin

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 11 October 2009, 14:47:05 »
...
Ik denk dat je linksboven bedoelt? Het ziet er wel uit als een keerlus.....
Kijk naar de wisselstraat, rechts van de spiraal. Vertrek vanaf dat punt, tegen de klok in, rond de spiraal. Bij de grote wisselstraat, links van de spiraal, moet je wat heen en weer rangeren. Dan kun je via 2 sporen weer naar de eerste wisselstraat. Die 2 sporen zijn rood/bruin getekend. En die sporen geven je, elektrisch gezien, beiden het keerlusprobleem.

Een ander punt in het ontwerp is volgens mij de bereikbaarheid. Uitgaande van standaard armpjes van 70 cm kun je links de grote wisselstraat en een fiks deel van de spiraal niet bereiken als er wat mis gaat. Een mangat in de spiraal lijk me niet voldoende om bij de wisselstraat te kunnen komen.

De blauwe lijn geeft een achterwand weer. Het rangeerdeel in het midden van de baan lijkt me daardoor ook lastig bereikbaar.

Sander

m de deugd

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 11 October 2009, 15:52:30 »
Hallo

Ik had ook nog even een vraagje!
Maar heb het antwoord al gevonden.
En inderdaad wat Sander aanhaald over de berijkbaarheid is een belangrijk punt.
Want bij mijn oude baan was ook niet alles goed berijkbaar.
Een trameland geeft het als bv een trein ontspoord en nu kun jij er ook rekening mee houden
net als ik in het ontwerp..

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 11 October 2009, 17:59:28 »
@ Martin
Bedankt voor je reactie :)
Ja het ontwerp op mijn website is alweer in het ronde archief verdwenen. Het station moet ik nog aanpassen, maar verder denk ik dat de tafel en sporenplan zo gaat worden als ik nu gepost heb.
Heb je een linkje naar jouw draad? Ik zou graag wat meer willen lezen over het maken van klimspiralen en modulebakken

@Sander
Ik heb het nu wat nauwkeuriger bekeken en je hebt 100% gelijk wat betreft de keerlus. Ik moet even kijken hoe ik dit elektrisch het beste kan oplossen (waar de scheidingen komen enzo).

En de bereikbaarheid is inderdaad een probleem waar ik ook aan gedacht heb. Daarom heb ik liever een baan langs de muren, dan is dit zo'n probleem. Maarja, dat geeft met deze ruimte nog veel grotere problemen...  :-\
Vanuit het gat in de klimspiraal kan ik iig wel de wissels bereiken (daar is 55cm armlengte voor nodig), dus ik denk dat in theorie het wel te doen is. :)

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 11 October 2009, 18:21:38 »
Vanuit het gat in de spiraal kan het wel 55 cm zijn, maar de spiraal zelf zit er tussen. En meestal is de tussenruimte tussen de spiraalplaten maar zo'n 6-8 cm. En dan kom je ineens niet meer bij de wissels.

Bij www.stayathome.ch/gleiswendel.htm kun je veel vinden over het bouwen van een spiraal.

Sander

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #24 Gepost op: 11 October 2009, 19:15:13 »
Zo "ongenuanceerde kritiek mode aan";D

Een tafel in het midden staat garant voor een aantal dingen. Ruimte verlies, kleine boogstralen of trucs met verborgen bochten. Heel snel ontstaat de rondrij indruk en wat erger is de verveling slaat na het neerleggen van de rails al snel toe vanwege het ontbreken van spanning in de baan. Hoogstwaarschijnlijk komt je centrale bedienplek recht voor het station want das makkelijk en handig en wikkelt het verkeer zich simmpel af . Van links komt de trein, staat even stil en vertrekt weer naar rechts. dan is tie een tijdje zoek en vervolgens komt hij weer rechts te voorschijn , stopt even en vertrekt weer naar links. Beetje rangeren op het station en dat was het dan wel. je moet al met heel veel rangeerbewegingen wat klaarzetten om het spannend te houden. Grootste nadeel van een midden tafel + bedienpost is dat je je baan vrijwel altijd vanuit 1 gezichtspunt bekijk. Zet maar een stoel in je tekening bij je bedienplaats en meet een afstand van 1 meter vanuit de stoel en dat is dan je gezichtsveld . Zeker weten dat dat na een tijdje verveelt. De ruimte die je hebt schreeuwt gewoon om een baan langs de wanden ( rij lengte te over ) en bv een kopstation(netje) in het midden. Voordeel van een wandbaan is dat jezelf in het landschap staat bij een middentafel baan sta je naast de baan. Dat is een compleet andere beleving.
 Je bediening bij een wandbaan kan ook spannend zijn. bv wissels direct op de plaats bedienen waar ze liggen geeft een bijzondere interaktie met je baan. Het rondlopen geeft een veel leukere ervaring dan bij een middentafel.

" ongenuanceerde kritiek mode uit: ;)

Het blijft altijd erg lastig om van de beschikbare ruimte het meeste te gebruiken voor een goed baanontwerp. bedenk altijd dat ( tenzij je van afbreken houdt) dat je baan er over pakweg 10 jaar nog net zo leuk en spannend moet zijn als nu. Het nieuwtje is er dan al een tijdje af maar doordat bij wandbanen je zichtlijnen zeer divers zijn blijft het rijden leuk en apart. Geloof me voor de cv en deur zijn relatief simpele werkbare oplossingen te bedenken die een fijne beleving van de hobby niet in de weg staan.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2009, 19:16:57 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 12 October 2009, 07:56:46 »
Geloof me voor de cv en deur zijn relatief simpele werkbare oplossingen te bedenken die een fijne beleving van de hobby niet in de weg staan.

Nou, kom maar op dan ;)
Ik heb het afgelopen jaar nog niks echt bruikbaars kunnen bedenken....  :-\ :-[

Moet wel even aanvullen dat het rijden voor mij niet nummer 1 is. Vind het wel leuk uiteraard, maar het meeste plezier heb ik met het bouwen van de stad (huizen, wegen, fabrieken, etc) waar dan zo nu en dan een trein door heen rijd ;)
Daarbij, de PTT bied ook al wat rangeer plezier  8)
« Laatst bewerkt op: 12 October 2009, 07:59:00 door Automatic-rock »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #26 Gepost op: 12 October 2009, 08:06:45 »
Ook al is het baanplan niet defintief, het is toch wel een leuk plan. Een mooi idee om in het midden van de baan een scheidingswand te plaatsen, daardoor kan je twee verschillende werelden creëren.

Je kan wel heel mooi rondlopen, om de baan heen. Voor de bereikbaarheid van de spiraal, misschien toch de baan nog iets verder opschuiven zodat je er vanaf de zijkant bijkan.

Ik ben trouwens ook benieuwd naar de "relatief simpele werkbare oplossingen", zeker in combinatie met de grote dubbele deuren.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #27 Gepost op: 12 October 2009, 08:44:09 »
Prachtige repo van uitneembare sectie , zelfs over grotere afstanden
http://www.floodland.nl/aim/info_uitneembare_sectie_1.htm

Voor de dubbele deuren kun je zelfs eraan denken de spoordijk vast te maken aan de deur zelf en op het snijvlak van de deur en het kozijn een uitneembaar segmentje te maken. Ook een wegdraaibaar deel voor de deur is mogelijk.
op de NZH club hebben we op dit moment 2 keer de lage zij constructie, twee klapbruggen ( brugdeel gaat omhoog) en een wegdraai stuk. kom maar eens langs dan kun je ze uitgebreid bekijken.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

wvdm

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 12 October 2009, 11:00:34 »
 ;D Wauw, gaaf, zo'n ruimte?
Ik denk, dat je twee treintafels kan maken met twee railspiralen.
Links naast de cv ketel een treintafel tot de muur met de dubbele deuren.
Links van de dubbele dubbele deuren maak je een railspiraal met dubbelspoor met de buiten bocht omhoog. De binnen bocht met een straal van 420 mm.
Dan via het plafond schuin oversteken naar een railspiraal rechts van de cv ketel en via de binnenbocht weer naar treintafel niveau.
Dan een tweede treintafel vanaf de cv ketel naar de toegangsdeur, die je maar 90 graden openlaat gaan. Zo kan je twee stations plaatsen en twee verschillende delen van Nedeland na maken. Rechts van de dubbele toegangs deuren kan je een bureautje plaatsen voor het werken aan de treinen voor ondehoud, plakken van huisjes, laden voor gereedschap etc.
Onder de treintafels maak je alleen keerlussen.
Ivm de spoor lengte op de railspiralen heb je eigenlijk geen schaduwstations nodig, want er kunnen meerdere treinen op rijden en je hebt zo een afwisselend trein verkeer.
groetjes
Wil (y)

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 12 October 2009, 19:03:28 »
Bedankt voor jullie suggesties  (y)

Ik ben zelf ook een groot voorstander van een baan langs de muren :)
Alleen ik heb het probleem van de deuren en cv. En Han dat zijn inderdaad werkbare oplossingen die je aandraagt. Alleen ik zal niet altijd aanwezig zijn, en in dat geval zal iemand anders het uitneembare deel eruit halen, dat vind ik toch wat eng..  :-[

Het idee van 2 banen is ook erg leuk, alleen ik wil graag een station met een perronlengte van +/-300cm, dat wordt dan wel lastig. Nu ja, met een kopstation zou het kunnen, maar ik wil graag rondrijden. :)

Voorlopig hou ik het bij een tafel in het midden, het is niet optimaal ruimtegebruik, maar het is wel het meest optimaal voor de scenery die ik wil uitbeelden.
Maargoed, eerst maar eens een station ontwerpen dat me bevalt en dan eens zien of ik nog steeds denk dat een tafel in het midden het beste is ;)