Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Roelof R
Vandaag om 10:36:28
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Openmaken KATO GE C44-9W  (gelezen 2777 keer)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Openmaken KATO GE C44-9W
« Gepost op: 04 October 2009, 13:15:23 »
Toen ik in Amerika op vakantie was vond ik de Amerikaanse machines steeds mooier worden. Zo mooi zelfs dat ik er eentje in model mee naar huis heb genomen. Wat een loc is dat :P. Maar ik wil hem digitaal maken. De vraag is alleen hoe krijg je de kap eraf. In het boekje staat alleen. Om hem digitaal te maken haal je de kap eraf. Heel fijn maar hoe? Aangezien hier ook enkele Amerikaanse rijders zitten hoop ik dat een van jullie het antwoord weet. Verder zitten er nu van die rare koppelingen op. Is het mogelijk om er gewone roco's op te zetten? De verkoper in Amerika wist wel wat ik bedoelde en zei dat het wel zou kunnen wederom de vraag hoe.

Marcel
Voor grootspoorfoto's zie site

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #1 Gepost op: 04 October 2009, 16:29:21 »
Citaat
De vraag is alleen hoe krijg je de kap eraf.

Marcel, ik heb er een aantal, alleen staan die in opslag en kan er niet bij. De Kato's hebben een 6-tal tabs aan de kap zitten. Die vallen in het onderstel. De omlooprand ligt hier los tussen.
Eerst haal je de koppelingen er uit. Dan moet je de kap vastpakken aan beide kanten en het geheel er als het ware afwrikken.

Hier zie je aan de achterkant de omloop iets afhangen en de " tab"  zichtbaar worden:



Bron: Kato USA

Probeer het maar voorzichtig. Lukt het niet meld je en ik help je verder!

Koppelingen; de schacht is gemaakt voor Kadee of aanverwant. Hier passen dus geen Roco's in.....

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #2 Gepost op: 04 October 2009, 16:50:38 »
Ok bedankt voor de info. Misschien een rare vraag maar hoe krijg je die koppeling eruit? Want er zit wel een schroef achter de kap maar die zit echt muurvast en is met geen mogelijkheid los te halen. Of moet je de koppeling gewoon naar voren trekken?

Marcel
Voor grootspoorfoto's zie site

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #3 Gepost op: 04 October 2009, 17:30:02 »
Meestal zitten de usa koppelingen vast in een " huisje" met een schroef. Je kunt ze dus niet naar voren trekken.
Er passen geen roco of ander koppelingen in maar het is usa materiaal dus waarom zo'n rare europese koppeling erin?

Je kunt beter een goederenwagon uitrusten met een kadee koppeling nr 17,18 of 19 ( steek nem kadee's) en via die wagon een sleep wagens opbouwen.

Evt verkrijgbaar via de link onder mijn naam.
grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #4 Gepost op: 04 October 2009, 17:36:18 »
Ok bedankt voor de info. Misschien een rare vraag maar hoe krijg je die koppeling eruit? Want er zit wel een schroef achter de kap maar die zit echt muurvast en is met geen mogelijkheid los te halen. Of moet je de koppeling gewoon naar voren trekken?

Marcel

Marcel,

Als eigenaar van ongeveer 15 van deze machines: het is heel eenvoudig.

1. Draai met een kruiskop schroevendraaier de schroeven van de koppeling los.

2. Trek de koppelingen naar voren/achteren uit het frame.

3. Pak de lok beet bij de tank en de long hood en probeer deze met voorzichtig wrikken los te krijgen. Niet te wild, want er zitten lichtgeleiders in, die losschieten. De nokken zitten onder de cabine, halverwege long hood en achteraan de long hood.

4. In de loc zit een printplaat met een stekker. Decoder erin, eventueel isoleren en klaar is kees.

5. Als je klaar bent de kap voorzichtig weer op het frame klikken en koppelingen en schroeven terugzetten.

That's it.

Kato's zijn een wonder van ontwerptechniek. Er zit niets gelijmd, zoals bij de vele China-modellen. Alles zit vast met klikverbindingen. Verbluffend...


CKLX




Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2009, 17:37:54 »
Bij die van mij (de blauwe lease variant) zaten er imitatie kadee's in die vastgedraaid zijn met een zwarte kruiskop schroef. Ze zitten wel in een soort huisje. Dus of dit:



Of dit:



Maak anders even een foto en ik zal je (proberen) te vertellen wat het is, oke? :)

@Han:

Citaat
Meestal zitten de usa koppelingen vast in een " huisje" met een schroef. Je kunt ze dus niet naar voren trekken.

Bij de meeste loc's kan dat dus wel......

Citaat
Er passen geen roco of ander koppelingen in maar het is usa materiaal dus waarom zo'n rare europese koppeling erin?

Helaas ben ik dat met Han eens.... dit is een US loc en daar hoort geen Europees spul achter. Mocht je dat echter wel willen zou ik als ik jou was een Roco wagon aan 1 kant met een Kadee nr 5 uitrusten. Daar zit een boxje bij dus kun je de hele Roco zooi aan die zijde weghalen. Daarna het boxje met de nr 5 er in er onder plakken en klaar is Ke.. eh Marcel! ;D ;)

EDIT:

Citaat
1. Draai met een kruiskop schroevendraaier de schroeven van de koppeling los.

2. Trek de koppelingen naar voren/achteren uit het frame.

3. Pak de lok beet bij de tank en de long hood en probeer deze met voorzichtig wrikken los te krijgen. Niet te wild, want er zitten lichtgeleiders in, die losschieten. De nokken zitten onder de cabine, halverwege long hood en achteraan de long hood.

Dat bedoelde ik dus. :) :)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2009, 17:47:57 »
Iedereen bedankt voor de hulp :) Ik heb de bovenste koppelingen erop zitten bij dit model. Alleen zitten die schroeven zo muur vast dat er echt geen beweging in de krijgen is. Maar goed zal nog is kijken of we nog en betere schroevendraaier hebben hier.

Marcel
Voor grootspoorfoto's zie site

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2009, 17:51:00 »
Ze zullen echt los moeten, anders kan de kap er niet af. Goed passende kruiskop gebruiken die niet schampt.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2009, 17:54:05 »
Die is dus net zoek op het moment :P Heb ik weer. Nou ik ga die eerst is even zoeken het dan nog een keer proberen en tot slot natuurlijk een plaatje van welke loc ik nu eigelijk heb gekocht.
Voor grootspoorfoto's zie site

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #9 Gepost op: 04 October 2009, 20:24:35 »
Ik heb hetzelfde loctype maar dan van de low-budget-uitvoering
van Athearn... maar absoluut een fraai apparaat ;D

Ik weet door schade en schande dat het losmaken van schroefjes
echt het best werkt me een passende schroevendraier :-X

Veel succes in ieder geval (y)

mvg,

Tis
********

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #10 Gepost op: 04 October 2009, 21:13:16 »
@Han:

Bij de meeste loc's kan dat dus wel......

Ja, als je de schroef hebt losgedraaid wel! Stelletje grappenmakers... ;D

Je hebt in iedergeval een mooie loc Marcel. Kato is zowat de benchmark voor USA spul.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #11 Gepost op: 04 October 2009, 21:19:38 »
@Stig bedankt  :) Er was een hele rits aan locs allemaal met leuke prijzen maar ik wilde er eentje die ik ook op de foto had gezet. Helaas was dit meteen een van de duurste :P. Maar ze zijn echt super fraai en hij loopt ook echt fantastisch tenmiste daar in de winkel. Toch wel grappig allemaal van die kleine Nederlandse locjes en dit monster :P
Voor grootspoorfoto's zie site

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #12 Gepost op: 04 October 2009, 21:24:02 »
Ja, het is wel een van de grootste normale locs. Zet er eens een Class 66 naast en je lacht je ... uit je broek.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #13 Gepost op: 04 October 2009, 21:28:52 »
@Stig bedankt  :) Er was een hele rits aan locs allemaal met leuke prijzen maar ik wilde er eentje die ik ook op de foto had gezet. Helaas was dit meteen een van de duurste :P. Maar ze zijn echt super fraai en hij loopt ook echt fantastisch tenmiste daar in de winkel. Toch wel grappig allemaal van die kleine Nederlandse locjes en dit monster :P

Marcel,

Welke heb je eigenlijk? Ik bedoel: welke maatschappij-naam staat er op?

Het mooiste is natuurlijk als je er drie hebt, met een lange sleep double stack containerwagens. Daar heeft Kato ook hele mooie van...
OK, ik zal niet proberen je aan te zetten tot onverantwoord hobbygedrag.  ;)


CKLX

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Openmaken KATO GE C44-9W
« Reactie #14 Gepost op: 04 October 2009, 21:33:00 »
 ;D ;D ;)