Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: hoe wissels bestraten  (gelezen 5106 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2009, 12:56:59 »
@Waelsteder

Leuke trambaan in h0m.
Als je in meterspoor bouwt dan moet je bijna alle tramwissels zelf bouwen.
Ga ik denk ik ook doen op de uitbreiding van mijn baan maar dan in gewoon normaalspoor.

groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #16 Gepost op: 04 October 2009, 13:10:21 »
je heb gelijk Ronald, wel zo handig heh :)
had um wel gekopierd maar nie geplaak ( utregs)

hier issie dan, de link
Mvg Marty,

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17880
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #17 Gepost op: 04 October 2009, 13:15:06 »
 ;D ;D ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2009, 14:00:54 »
Ik heb er helaas geen plaatjes meer van, maar ik heb ooit eens tram/straatspoor gemaak van code 100 rails. Hierin werden op hun kant N-spoorstaven gesoldeerd. Kan je alleen niet meer met piza snijders rijden :)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #19 Gepost op: 04 October 2009, 15:31:07 »
Ben zelf met een project bezig het op Marty's manier te doen, met DAS-klei (ik dom, want de rode versie gebruikt).

Het steentjes uitkrassen, oeff, nog niet aan toegekomen. Had al moeite zat alles netjes te leggen (lees: netjes parallel 8) ). Zelfbouw wissels ben ik niet aan begonnen, dus heb ik showaftakkingen gemaakt. Knap als mensen dat zelf kunnen maken



in groter perspectief
met de groeten van Maarten

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #20 Gepost op: 08 October 2009, 22:26:25 »
Beste Maarten,

Toch ben je met dit schijnwissel al meer dan halverwege. Je kunt als volgende stap de linker rail van het rechte spoor binnen de boog vast solderen; gewoon strak tussen de afbuigende rails. Vervolgens met een slijpschijfje in de flexibele slang van de miniboormachine de ruimte voor de wielflensen wegslijpen, afhankelijk van het type wiel ca 1 - 1,5 mm.
Om de gootjes te imiteren hoef je geen contralatten aan te brengen. Een veel gebruikte methode is ook om daarna de rails volledig dicht te smeren met gips of DAS klei in jouw geval. Wanneer alles goed droog is, span je twee slijpschijfjes tegelijk in de flexibele slang en kun je (wel met vaste hand) de gootjes langs de railstaven uitslijpen. Wel veiligheidsbril op en stofmasker voor !

In Waelstede hebben de tramwissels alleen een wisseltong in de buitenste boog; dit werkt prima. Wanneer je in jouw geval altijd linksaf slaat, heb je geen wisseltong nodig en hoef je de ruimte voor de wielflensen op dat punt niet uit te slijpen.

Gewoon doen.
Veel succes !
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #21 Gepost op: 08 October 2009, 22:47:59 »
Beste Waelsteder (weet je echte naam niet)

dank je voor de tip. Maar weet je, de beoogde modulebakken waarvan ik een deel toon nu hier, die eindigen daar en zullen niet verlengd worden. Het tramspoor is decoratief en gaat straks op in een groter geheel waarop nog veel andere dingen staan te gebeuren. Feitelijk is de tram een soort achtergrondentourage daarna. Het is al heel wat om de zelfgebouwde rails kloppend te krijgen en straks het straatprofiel helemaal netjes gemaakt te krijgen.

Het aanleggen van de rijgleuf heb ik uiteindelijk gedaan met een stuk styreen die ik tegen de railstaaf hield waarna ik de middenstrook met klei gelegd heb. Enige nadeel daarvan is dat de hoogte dan weer niet helemaal klopt waarna je weer moet schuren en dat is dan soms weer te veel.

foto'tje


Na drogen van de klei dus styreen weer wegtrekken, zo heb ik het in ieder geval gedaan
met de groeten van Maarten