Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
  

Auteur Topic: hoe wissels bestraten  (gelezen 5090 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2009, 12:56:59 »
@Waelsteder

Leuke trambaan in h0m.
Als je in meterspoor bouwt dan moet je bijna alle tramwissels zelf bouwen.
Ga ik denk ik ook doen op de uitbreiding van mijn baan maar dan in gewoon normaalspoor.

groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #16 Gepost op: 04 October 2009, 13:10:21 »
je heb gelijk Ronald, wel zo handig heh :)
had um wel gekopierd maar nie geplaak ( utregs)

hier issie dan, de link
Mvg Marty,

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17880
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #17 Gepost op: 04 October 2009, 13:15:06 »
 ;D ;D ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2009, 14:00:54 »
Ik heb er helaas geen plaatjes meer van, maar ik heb ooit eens tram/straatspoor gemaak van code 100 rails. Hierin werden op hun kant N-spoorstaven gesoldeerd. Kan je alleen niet meer met piza snijders rijden :)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #19 Gepost op: 04 October 2009, 15:31:07 »
Ben zelf met een project bezig het op Marty's manier te doen, met DAS-klei (ik dom, want de rode versie gebruikt).

Het steentjes uitkrassen, oeff, nog niet aan toegekomen. Had al moeite zat alles netjes te leggen (lees: netjes parallel 8) ). Zelfbouw wissels ben ik niet aan begonnen, dus heb ik showaftakkingen gemaakt. Knap als mensen dat zelf kunnen maken



in groter perspectief
met de groeten van Maarten

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #20 Gepost op: 08 October 2009, 22:26:25 »
Beste Maarten,

Toch ben je met dit schijnwissel al meer dan halverwege. Je kunt als volgende stap de linker rail van het rechte spoor binnen de boog vast solderen; gewoon strak tussen de afbuigende rails. Vervolgens met een slijpschijfje in de flexibele slang van de miniboormachine de ruimte voor de wielflensen wegslijpen, afhankelijk van het type wiel ca 1 - 1,5 mm.
Om de gootjes te imiteren hoef je geen contralatten aan te brengen. Een veel gebruikte methode is ook om daarna de rails volledig dicht te smeren met gips of DAS klei in jouw geval. Wanneer alles goed droog is, span je twee slijpschijfjes tegelijk in de flexibele slang en kun je (wel met vaste hand) de gootjes langs de railstaven uitslijpen. Wel veiligheidsbril op en stofmasker voor !

In Waelstede hebben de tramwissels alleen een wisseltong in de buitenste boog; dit werkt prima. Wanneer je in jouw geval altijd linksaf slaat, heb je geen wisseltong nodig en hoef je de ruimte voor de wielflensen op dat punt niet uit te slijpen.

Gewoon doen.
Veel succes !
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:hoe wissels bestraten
« Reactie #21 Gepost op: 08 October 2009, 22:47:59 »
Beste Waelsteder (weet je echte naam niet)

dank je voor de tip. Maar weet je, de beoogde modulebakken waarvan ik een deel toon nu hier, die eindigen daar en zullen niet verlengd worden. Het tramspoor is decoratief en gaat straks op in een groter geheel waarop nog veel andere dingen staan te gebeuren. Feitelijk is de tram een soort achtergrondentourage daarna. Het is al heel wat om de zelfgebouwde rails kloppend te krijgen en straks het straatprofiel helemaal netjes gemaakt te krijgen.

Het aanleggen van de rijgleuf heb ik uiteindelijk gedaan met een stuk styreen die ik tegen de railstaaf hield waarna ik de middenstrook met klei gelegd heb. Enige nadeel daarvan is dat de hoogte dan weer niet helemaal klopt waarna je weer moet schuren en dat is dan soms weer te veel.

foto'tje


Na drogen van de klei dus styreen weer wegtrekken, zo heb ik het in ieder geval gedaan
met de groeten van Maarten